Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Gud vad glad jag är att det var du med din sunda inställning som köpte min lilla häst!!!!! :bump: Keep up the good work! :banana: Mvh MW
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Alla hästar är olika. Alla stall är olika. Alla människor är olika.
Låt dom vara det.

Det blir så tjatigt med alla diskussioner om... att deras hästar är inne eller ute har skydd eller inte bär täcken eller ej fryser eller inte.. man blir bara så trött.

Kan inte vi hästmänniskor öppna våra ögon för andras sätt att driva hästhållning? Det finns inget rätt och fel.

Har drivit stall med 30 hästar i några hundra år och har både sett och hört det ena och det andra.
Vi har aldrig täckat två åringar förräns nu, då denne sparvunge tycks frysa häcken av sig vid minsta lilla blåst och tävlingsdamen som blir skogstokig där runt kl 17 och ska IN medan hennes vänninor gärna kan stå ute flera långa timmar ännu.

Hästar är olika. Vi också.
Inget fel med det :)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Kan inte vi hästmänniskor öppna våra ögon för andras sätt att driva hästhållning? Det finns inget rätt och fel.
Fast det finns faktiskt rätt och fel, rätt och fel för olika sortes hästar. För min häst är det rent fel och snudd på djurplågeri att ha honom inne större delen av dygnet för han mår så fruktansvärt dåligt psykiskt av att inte få tillgodosett sitt rörelsebehov. Någon annan häst kanske inte mår dåligt av att stå på box halva dygnet eller mer.

Det som är så tråkigt är att många stallägare är så låsta i sin syn på hästar, alla hästar måste anpassa sig efter deras sätt att se på saker och ting istället för att anpassa stallet efter hästarna som kommer dit. Här omkring finns det seriöst inte ett enda stall där dom tar in hästarna på kvällen. Alla tar in dom ca 15-16 på eftermiddagen.

Jag tycker generellt att stallen måste anpassas mera efter hästarnas personligheter så att alla trivs. För oss med hästar som faktiskt vantrivs många timmar på box, det finns inte mycket alternativ för oss.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

*kl*

Hos oss tas 2 hästar in vid 16 tiden och övriga 5 när det är dags för kvällsfodring som sker mellan 20 och 22.
Allt enligt respektive hästägares önskemål.
Dock var det motigt att få det att gå igenom pga att folk inte ville ta in hästar i mörker osv och det var först när jag fick en häst med luftvägsproblem som jag fick igenom det, och from iår kan man alltså välja om man vill ha in sin häst på em eller på kvällen.

Vi har ordnat med belysning hela vägen från haggrind till stalldörr vilket har fått även dom "mörkrädda" att tycka det är helt ok =)

Alla har vi olika åsikter om intagstider och när man vill ha in sin häst och möjligheten att kunna välja är därför helt perfekt !
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag tycker också att det finns rätt eller fel! Och visst är hästar olika, men dom är också LIKA. SÅ fruktansvärt stor skillnad är det inte mellan dom! Framförallt så är det bra med fasta rutiner och att man, så långt det är möjligt, har ungefär samma rutiner för samtliga hästar i ett stall. Annars så blir det lätt väldigt rörigt.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Det är mycket därför våra hästar tas in samtidigt. Alla får sin mat samtidigt och dom får kraftfoder 3 ggr/dag. Hästarna är glada och nöjda och mår bra.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Ja, jag tycker att det är viktigt att dom får mat samtidigt. Tex jag var i ett stall en gång och vi skulle utfordra, så var det en häst som inte skulle få någonting!? Jag blev ju helt förskräckt! Då var det tydligen någonting med att hästägaren inte hade gjort iordning någonting, och dom verkade inte alls bekymmra sig över att hästen stod där och väntade på sitt, utan dom gick bara! Jag kunde inte tro mina ögon och öron.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Fast det finns faktiskt rätt och fel, rätt och fel för olika sortes hästar. För min häst är det rent fel och snudd på djurplågeri att ha honom inne större delen av dygnet för han mår så fruktansvärt dåligt psykiskt av att inte få tillgodosett sitt rörelsebehov. Någon annan häst kanske inte mår dåligt av att stå på box halva dygnet eller mer.

Det som är så tråkigt är att många stallägare är så låsta i sin syn på hästar, alla hästar måste anpassa sig efter deras sätt att se på saker och ting istället för att anpassa stallet efter hästarna som kommer dit. Här omkring finns det seriöst inte ett enda stall där dom tar in hästarna på kvällen. Alla tar in dom ca 15-16 på eftermiddagen.

Jag tycker generellt att stallen måste anpassas mera efter hästarnas personligheter så att alla trivs. För oss med hästar som faktiskt vantrivs många timmar på box, det finns inte mycket alternativ för oss.

Jag kan inte komma (vill inte) och påstå någonting om din eller någon annans hästhållning, att det är rätt eller fel. Var och en gör sitt, som passar dennes liv, häst, stallsrutiner, hagar, fodermöjligheter, plats, jobb ja allt.

Sen är hästar otroliga vanedjur som anpassar sig väl.
Min tävlingshäst skulle utan vidare kunna anpassa sig till ett liv i lösdrift och våra unghästar som nu går på lösdrift skulle utan vidare kunna anpassa sig till "ett liv på box 8-16". Vad är då rätt och fel?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Ja, jag tycker att det är viktigt att dom får mat samtidigt. Tex jag var i ett stall en gång och vi skulle utfordra, så var det en häst som inte skulle få någonting!? Jag blev ju helt förskräckt! Då var det tydligen någonting med att hästägaren inte hade gjort iordning någonting, och dom verkade inte alls bekymmra sig över att hästen stod där och väntade på sitt, utan dom gick bara! Jag kunde inte tro mina ögon och öron.

:eek: herregud, fattar inte vad det är för fel på folk!! hur svårt är det att ge den något kilo hö? så att den stackarn får något..
Snacka om att skapa problem i stallet!!
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

:eek: herregud, fattar inte vad det är för fel på folk!! hur svårt är det att ge den något kilo hö? så att den stackarn får något..
Snacka om att skapa problem i stallet!!

Jag stod ju där och visste inte vad jag skulle ta mig till, jag gav den lite hö till slut, men jag vågade inte ge så mycket, för jag fick ju inget ordentligt besked om varför dom sa att han inget skulle ha. Jag tänkte, att kanske har han fått, eller så får han sen, eller kanske är han i själva verket sjuk, man vet ju aldrig. Men förmodligen så var dom bara elaka. För sen, så kom dom och sa till mig, att jag hade missat att ge hö till en av hästarna som jag då skulle utfordra! Men dom såg lite för nöjd och belåten ut när dom pekade på den förtvivlade ponnyn som stod utan hö. Förmodligen så hade dom plockat ut det jag hade lagt in, pga att jag ifrågasatte hur dom skötte utfordringen av den hästen som inget skulle ha.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sen är hästar otroliga vanedjur som anpassar sig väl.
Min tävlingshäst skulle utan vidare kunna anpassa sig till ett liv i lösdrift och våra unghästar som nu går på lösdrift skulle utan vidare kunna anpassa sig till "ett liv på box 8-16". Vad är då rätt och fel?

Men egentligen, hur ofta är det inte hästar sparkar i väggarna, är jobbiga och gnager sönder boxar etc, jag tror knappt jag varit i ett enda stall där alla hästar står felfritt lugnt och stilla och trivs och inte gör ett ljud ifrån sig.

Problemet är att folk inte ser det som att hästarna inte trivs när dom håller på och härjar i boxarna, dom döljer symptom med gummimattor och slickstenar och allt möjligt. Det är så otroligt många som har problem med sånna saker så jag tror faktiskt inte att alla anpassar sig alls.

Jag hade min häst på box och försökte allt i över 5 år tills jag gav upp och satte honom på lösdrift, han vägrade acceptera att stå i box halva dygnet. Trots alla "tips" om att dölja hans dåliga trivsel med mattor på väggarna osv. Det gick inte.

Så att gå ut med att hästar är otroliga vanedjur, det stämmer inte. Långt ifrån alla hästar trivs på box. Men samtidigt så ger ju många upp för vad har dom för val annat än att anpassa sig? Man måste lyssna på hästarna.

Och jag tror heller inte det har med tävlingshäst eller inte att göra, även en skogsmulle kan vantrivas som bara den i box. Det har med hästens personligheter att göra beroende på vad hästarna står ut med och inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Att dom sparkar i väggarna och gnager på boxarna det är helt naturligt. Det är inte många hästar som inte ger ett ljud ifrån sig! Jag hade en sådan häst en gång, det var helt otroligt, jag var tvungen att kolla om hon levde!

Om dom är på lösdrift så borde det ju bli ännu svårare att upptäcka vantrivsel. Det är väl verkligen att dölja symptom.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Men egentligen, hur ofta är det inte hästar sparkar i väggarna, är jobbiga och gnager sönder boxar etc, jag tror knappt jag varit i ett enda stall där alla hästar står felfritt lugnt och stilla och trivs och inte gör ett ljud ifrån sig.

Jag håller helt med,sådana beteenden som hästar visar i box är egentligen steriotypa, inte är det heller normalt, eller man kanske ska skriva sunt,att behöva stå inne både kväll o till det natt, helt stilla och "vara tvungen" att sova.

Samma som med ensamhund, där ägaren menar på när de lämnas både 4 och 6 timmar, helt själva, "men de sover ju ändå"-jaha,vad ska de göra då?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Att dom sparkar i väggarna och gnager på boxarna det är helt naturligt. Det är inte många hästar som inte ger ett ljud ifrån sig! Jag hade en sådan häst en gång, det var helt otroligt, jag var tvungen att kolla om hon levde!

Om dom är på lösdrift så borde det ju bli ännu svårare att upptäcka vantrivsel. Det är väl verkligen att dölja symptom.

Jag har aldrig sett min häst så lugn och fridfull och framförallt så pigg som när han släpptes på lösdrift. Hästar är stora djur, dom är gjorda för rörelse och vandrande. Sparkar och gnagande är oftast ren frustration hos hästarna, jag har aldrig sett en häst ställa sig och sparka i ligghallen spontant. Eller ställt sig mot ett träd och sparkat. Det är inte ett normalt beteende för dom att göra. Det är ett symptom på frustration och stress som utlöser sånt beteende. Gnagande kan dom dock göra ändå, men sparkar osv, det gör inte en häst som trivs.

Och tro mig, jag har sett hästar vantrivas i olika lösdrift, dock lösdrift utan någon vidare hage att prata om i dom fallen. Ska det vara ett lösdrift så ska det vara en bra hage och bra ligghall.

Och nej, jag skriver inte nu att alla hästar passar i en flock på ett lösdrift, vissa hästar mår bättre av att stå uppstallade när dom har problem att hinna äta eller inte riktigt fungerar ihop med alla hästar osv. Det är otroligt svårt att hitta ett bra lösdrift med en flock som ens häst ska fungera med.

Sen ska man absolut heller inte ta för givet att hästen trivs för att den inte är utåtagerande, min förra häst jag hade på foder vände allt innåt och verkade hur lugn som helst i alla stressade situationer, så att avgöra om hon trivdes eller inte var heller inte lätt eftersom hon aldrig visade någonting direkt synbart. Dock märkte jag hur hon lös upp när jag släppte henne på bete i en enorm hage med en flock på 40 hästar, då visade hon sitt rätta jag, också hon fick en väldigt harmonisk och glad blick som jag inte sett under året jag hade henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Egentligen är jag inte heller särskillt förtjust i att mina kommer in så tidigt som 17 men eftersom den lilla inte kan stå ensam så får hon också komma in. Ofta rids den ena i ca 1timme och då får den andre stå inne och tugga på lunchen.

Stod på ett ställe för många år sedan där de var ute väldigt länge. Gärna från 6-7 på morgonen fram till kl 20. Men givetvis berodde det på när insläpparen/utsläpparen jobbat eller skulle iväg och jobba. Hagarna var dessutom väldigt stora och kuperade. Och det fanns många olika hagar att välja mellan och inte mer än 6 hästar varav 3 ponnyer och ett föl.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Ja visst är det hemskt att se hästar som vantrivs och ägarna inte gör någonting åt saken:cry:

Dock har jag varit i stall där inte hästar sparkar i vägar eller äter upp inredning sorgligt nog har det varit väldigt få.

Tycker det är fruktansvärt stressad själv när han hälsar på i ett sådant stall vid fordring då mina hästar endast humar vid fordring.

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Dom gnager på trä, det är helt naturligt. Och menar du att det är onaturligt för en häst att sparka!? Är det gunghästar du tänker på?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Dom gnager på trä, det är helt naturligt. Och menar du att det är onaturligt för en häst att sparka!? Är det gunghästar du tänker på?
Ja, det är onaturligt för en häst att spontant stå och sparka på en vägg utan någon anledning. Det finns ingenting naturligt med det. Varför skulle dom göra det? Jag har väldigt svårt att tro att någon häst går i en hage och backar in mot en vägg ensam och stället sig och sparkar mot den.

Att hota att sparka mot en annan häst om den inte flyttar sig däremot, det är normalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 129
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp