Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Dom kan ju ha en granne som dom inte gillar. Om det är andra hästar i rörelse så kan det ju flyga iväg en spark då och då. Och det händer nog i lösdriften också. Då har dom kanske ännu mindre möjlighet att välj sitt sällskap.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Men när blir det maniskt? Dom kanske behöver trä att gnaga på? Även om en del hästar givetvis mår dåligt av olika orsaker.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

I stallet jag står i nu ingår både utsläpp och insläpp,ut klockan 07 och in kl 19,och jag hade absolut inte velat att dom skulle komma in tidigare!

När jag hade stallet hemma hos grannen tog jag in det sista jag gjorde på kvällen,runt 22-tiden. Jag ser ingen anledning till att hålla hästen på box så många timmar "som möjligt".
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Men vadå, står dom bara och sparkar i väggen? Hos oss händer inte det, jag tror många skulle bli förvånade över hur lugnt det är hos oss. Sparkas det i väggen så är det mot boxgrannen, dvs samma som ute. "Håll dig undan". Det är bara 2 av 20 som står och sparkar i väggen/skrapar med hoven vid fodring.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Men när blir det maniskt? Dom kanske behöver trä att gnaga på? Även om en del hästar givetvis mår dåligt av olika orsaker.

Det behöver de säkert, men jag tror "färska " träd med bark är bättre, mer naturligt o till nytta, än att gnaga mycket på inredningen.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Min häst sparkar inte i väggar, han äter inte på inredningen heller. Han skrapar inte i backen eller bankar i väggen när det vankas mat, han är helt cool i stallet.
Det är ingen halvdöd åsna utan en explosiv o väldigt vaken häst att rida, o det är han oavsett om han står på box eller gå ute dygnet runt.

Nu går han ut vid 8.30 o in mellan 14.00 o 15.00. Jag skulle helst se att han fick vara ute mer, men det är så det ser ut i de flesta stall i mitt område.
Är bra stall miljö o han fodras minst fyra gånger per dag. Tränas regelbundet o varierat o rids ut flera dagar per vecka på varierande underlag.
När ljuset o gräset kommer får han vara ute längre o under tre månader går han på bete.

Så har han levt hela sitt liv, född 2005. Han tränas o tävlas i hoppning, presterar alltid bra o har aldrig varit sjuk. Jag skulle nog säga att han trivs med livet :)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Hästar är inga innedjur och absolut inga stå-stilla djur. Men vi har satt dom i en miljö där det är tvunget. Jag vill helst att mina hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Att stå inne tex 21-9 är alldeles för mycket stillastående i mina ögon. Men...detta året har jag också tagit in tidigare i perioder då jag inte vill att de ska stå ute i det våta underlaget i hagen 9-21 heller då hovarna mår skit av det. Det är SKITSVÅRT att väga dessa för och nackdelar mot varandra. Önskar jag hade extremt stora hagar, men tyvärr. :grin:
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Att dom sparkar i väggarna och gnager på boxarna det är helt naturligt.


Enda gånger som mina hästa beter sig så är när de av någon anledning inte fått komma ut på morgonen.

På något sätt är det så självklart att en häst inte är anpassad för en bur på ca 10 kvadratmeter att det känns fånigt att behöva argumentera för det.

Tänk på att en hästs naturliga miljö är ett stäpplandskap.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Så har han levt hela sitt liv, född 2005. Han tränas o tävlas i hoppning, presterar alltid bra o har aldrig varit sjuk. Jag skulle nog säga att han trivs med livet :)

Jag har inte skrivit att alla hästar vantrivs på box, många hästar fungerar med det livet. Men långt ifrån alla accepterar ett liv med mycket boxvistelse. Alla hästar är olika och fungerar med olika situationer. För mig betyder en sparkande häst i box att hästen är missnöjd och frustrerad över någonting. Då måste man lyssna på det och hitta en annan lösning. Hästar är ju individer och rätt och fel finns för dom individerna.

Det som är bäst är väl om man vet med sig vilken typ av uppstallning man vill ha och köpa en häst som man vet passar med den typen av uppstallning. Är det viktigt för en att ha inne sin häst när det är mörkt så får man leta efter en individ som tål det livet och som trivs så. Är man för lösdrift så får man leta efter en individ som man vet passar med det livet som lösdrift innebär med flockar osv. Jag tror inte hästar är så anpassningsbara som vi vill tro att dom är, dom har olika psyken och personligheter och trivs med olika sortes liv.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Kl
Jag tycker att sparkar hästar i väggar och Gnager på box inredning är det helt klart inget naturligt beteende , det vet alla som som vet hur hästar beter sig normalt .
Gnag behov har inga hästar i sig ;) faktiskt . De är betesdjur inte gnagare ;)

Har heller inga problem i vårt stall med utevistelse 9-10 timmar vintertid , ned hästar som inte trivs på box . De aktiveras kvällstid efter hagvistelse till största del . Ingen vare sig gnager på ngt eller sparkar .alla står på halm .
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har mina hästar i lösdrift och mår rent ut sagt dåligt de nätter jag av någon anledning har någon på box. I min värld kan alla hästar gå på lösdrift(nu menar jag inte bara lerhage o skjul utan Riktigt välskött lösdrift).

Men sedan snart en månad så går två inackorderingar i boxdrift. Den ena hästen är nämligen bara här på besök några veckor o vi vill inte introducera henne i någon av flockarna nu när alla är fullbroddade. Så då blev det box och egen hage för henne. O en annan häst ur lösdriften får gå in som sällskap.

Jag är mäkta förvånad över hur fort hästarna lär sig. Lösdrifthästen står vid grinden närmast stallet o väntar från att mörkret faller. Boxhästen står även hon vid sin grind när det blivit mörkt. Av denna period har jag tillslut förstått varför folk plockar in hästarna tidigt- de ser ju ut att vilja in?. De står ju o bara väntar? O på morgonen är det ju jättebekvämt att fodra inne i boxarna, speciellt om det är skitväder. Så då kommer dom ut lite senare... Ja helt skumt har jag som alltid tyckt boxhästar är ute för lite blivit en 9-18 människa...

Men det skall bli skönt när jag snart slipper in/ut-jobbet o samvetskvalen. Tacka vet jag lösdrift!
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Hur menar du ? Bekvämt att fodra inne i boxarna ?
Och därmed släppa ut senare ???

Våra går ut när folk behöver släppa ut . Ibland 06 ibland 08 (Max gräns senast )
Stå inne och äta ?
De får mat ute ?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Kanske menas att det är smidigt att kunna fodra inne och slippa springa ute i ruskväder med fodret?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Eller så ser stallägarna till att enbart ta inackorderingar som passar för den verksamhet man bedriver. Där jag har mina hästar så är inte hagarna/hagtiderna anpassade till yngre hästar med stort rörelsebehov och de tar heller inte in såna inackorderingar utom i undantagsfall som min lilla konvalecent där detta koncept passade perfekt.


Men jag håller med om att det visst finns rätt och fel när det gäller hästhållning. Jag har ett exempel på nära håll där hästhållningen hela tiden är precis på gränsen till vad Länsstyrelsen tolererar, många anmälningar men inga åtgärder. Än.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Idag går våra hästar ut ca 06 och har fritt hösilage i hagen och kommer in runt 18. Tycker det är jättebra tid och hästarna blir inte stressade för att de vill in och få mat. :)

I ett stall vi stod innan gick de ut 06-08 och kom in vid 20/21. Våra höstar klarade inte alls av det och blev stressade av att inte få komma in och vila lite själv i boxen. Hade hästena klarat det hade jag tyckt det var perfekt. Men alla hästar är inte vana med att vara ute för länge och blir helt enkelt stressade av det.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Eller så ser stallägarna till att enbart ta inackorderingar som passar för den verksamhet man bedriver. Där jag har mina hästar så är inte hagarna/hagtiderna anpassade till yngre hästar med stort rörelsebehov och de tar heller inte in såna inackorderingar utom i undantagsfall som min lilla konvalecent där detta koncept passade perfekt.
Tänk om alla stallägare var sådana. Då hade många hästar och ägare fått lättare att hitta rätt stall.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Hos oss går hästarna också in tidigt, speciellt på vintern, då tas dom in ca 14.30-15, totalt är dom ute mellan 6 och 7 timmar. Min häst går ihop med en annan och där har vi nu kommit överrens om att vi tar in dom själva när vi ska rida vilket brukar bli mellan 18-20. Det blir dessutom billigare hyra för oss så. Våra hästar har sitt hö ute i hagen och vi har en till i stallet som tas in klockan 18 av sin ägare varje kväll, det är en hingst som går ensam ute i separat hage men inom synhåll. Hagarna är f.ö rymliga.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har fått uppfattningen om att man vill ta in dem innan mörkret faller av säkerhetsskäl. Man menar att dom blir stressade när det blir mörkt och att man riskerar att råka ut för olyckor om man tar in hästarna i mörker.

Så resonerade de i ett av stallen jag hade min häst iaf. Min stod dock på lösdrift så för hans del var det inga problem. Men det kändes väldigt olustigt att se hästarna gå in vid 14-tiden på dagarna tyckte jag. Sen stod dom där i sina boxar till 7-8 nästa dag stackarna.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

KL

Har min hos grannen, 4 hästar i stallet. Ut mellan 6.30-8 och in 18-18.30 nu på vintern. Maj-okt ute dygnet runt.
Rejäla hagar + ligghall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 130
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp