Enya

Trådstartare
Stora varför tråden kanske dags för?

*varför kan inte hajar backa?
*varför kan inte flygplan flyga bakåt?
*varför växer inte blommor vid minusgrader när de är solljus de behöver?
*varför lever träd då?
*varför var datorer större förr? Är det för att man nu är smartare?
*varför nyser inte hästar?
*varför ser vi olika ut, medan djur kan se likadana ut trots att de inte ens är släkt?
*varför uppstår fobier som inte är kopplade till några traumatiska händelser?
*varför är inte tågnätet i Sverige utbyggt lika mycket som i skåne? Ser man inte fördelarna på andra ställen eller är det för mycket skog?
*varför är världens alla språk så olika?
*varför har vi olika ögonfärg?
*varför dör man?
*varför blir man rynkig?
*varför föds vissa med skador och handikapp, får skador och handikapp i livet? Vad är meningen med sådana sjukdomar som tex epilepsi?

Den stora frågan jag funderar på:

*Varför är livet inte lätt, vad är meningen med att ha ett svårt liv med mycket motgångar och problem? Om vi bara har ett liv så hinner man ju inte få en chans att utnyttja det man lärt sig av motgångarna innan man dör!
 
Sv: Varför?

*varför växer inte blommor vid minusgrader när de är solljus de behöver?

För att vattnet är fruset.
 
Sv: Varför?

Om en blomma stod utomhus om vintern i en uppvärmd kruka som alltid höll jord och vatten frostfritt då?
 
Sv: Varför?

Blomman fryser sönder om det blir för kallt, vatten får större volym när det fryser, men det finns blommor som klarar lite minusgrader.
 
Sv: Varför?

*varför kan inte flygplan flyga bakåt? För att då skulle de hamna på fel ställe.

*varför dör man? För att livet är slut.

*varför blir man rynkig? För att vi bär på russingener.

*Varför är livet inte lätt För att det då skulle bli tråkigt.
tio små tecken
 
Sv: Varför?

Varför är livet slut?
Varför skulle livet bli tråkigt för att det inte har så mycket motgångar?
 
Sv: Varför?

*varför är inte tågnätet i Sverige utbyggt lika mycket som i skåne? Ser man inte fördelarna på andra ställen eller är det för mycket skog?

*varför är världens alla språk så olika?

Skåne är mer tätbefolkat än resten av Sverige med untantag av Stockholm och Göteborgsregionerna. Här bor många på relativt liten yta så det finns ett underlag för passagerartrafik och här är "porten till Sverige" söderifrån så det är nödvändigt för godståg att passera.

Tågnätet har dessutom varit mer utbyggt både i övriga Sverige och i Skåne men mycket lades ner på 60-talet och framåt och har idag rivits upp och blivit t.ex. cykelbana (som Hörby-Kristianstad eller Borås-Ulricehamn) eller helt enkelt vuxit igen för att det ignorerats. Idag ångrar man en hel del sådant och tittar på utbyggnader igen (Lund-Dalby-Sjöbo-Simrishamn och Flen-Oxelösund är sådana exempel). Tågen stannar också oftare vid mindre orter längs befintliga järnvägar än för några år sedan (nu byggs det ju moderna stationer i Diö, Ballingslöv, Hästveda osv.).

När det gäller språk så är de inte så olika som man kan tro. Skandinaviska språk, engelska, holländska och tyska är ju t.ex. alla germanska språk med liknande struktur och mycket gemensamt i vokabulär (framför allt i äldre natur/familje/jordbruksord innan franskan tog över med en massa andra ord).

Japanska och kinesiska har samma skriftspråk...
 
Sv: Varför?

Skåne är mer tätbefolkat än resten av Sverige med untantag av Stockholm och Göteborgsregionerna. Här bor många på relativt liten yta så det finns ett underlag för passagerartrafik och här är "porten till Sverige" söderifrån så det är nödvändigt för godståg att passera.

Tågnätet har dessutom varit mer utbyggt både i övriga Sverige och i Skåne men mycket lades ner på 60-talet och framåt och har idag rivits upp och blivit t.ex. cykelbana (som Hörby-Kristianstad eller Borås-Ulricehamn) eller helt enkelt vuxit igen för att det ignorerats. Idag ångrar man en hel del sådant och tittar på utbyggnader igen (Lund-Dalby-Sjöbo-Simrishamn och Flen-Oxelösund är sådana exempel). Tågen stannar också oftare vid mindre orter längs befintliga järnvägar än för några år sedan (nu byggs det ju moderna stationer i Diö, Ballingslöv, Hästveda osv.).

När det gäller språk så är de inte så olika som man kan tro. Skandinaviska språk, engelska, holländska och tyska är ju t.ex. alla germanska språk med liknande struktur och mycket gemensamt i vokabulär (framför allt i äldre natur/familje/jordbruksord innan franskan tog över med en massa andra ord).

Japanska och kinesiska har samma skriftspråk...

Vilka bra svar du gav mig! :)

Den sista frågan, om språken, borde jag varit mer tydlig med känner jag. Varför är asiatiska språk och germanska olika osv :)
 
Sv: Varför?

*varför är inte tågnätet i Sverige utbyggt lika mycket som i skåne?

När man skriver det så så låter det som om Skåne inte hör till Sverige. :D
Hmm fast åt andra sidan skulle det förklara en hel del..........:D
 
Sv: Varför?

*varför är inte tågnätet i Sverige utbyggt lika mycket som i skåne?

När man skriver det så så låter det som om Skåne inte hör till Sverige. :D
Hmm fast åt andra sidan skulle det förklara en hel del..........:D

Det var ju meeeeeningen! :p;) Jag var på väg att skriva Skåneland, men det var väl lite för talande... inte bra när jag ju ska flytta ifrån skåne, då kan jag få på skallen för sånna här uttalanden :o
 
Sv: Varför?

Varför hamnar alltid alla lakan och örngott (varför heter det "örngott" förresten?) INUTI påslakanet om man kör dem tillsammans i torktumlaren? Men dom ramlar aldrig ut igen om man fortsätter tumla.....
 
Sv: Varför?

Det var ju meeeeeningen! :p;) Jag var på väg att skriva Skåneland, men det var väl lite för talande... inte bra när jag ju ska flytta ifrån skåne, då kan jag få på skallen för sånna här uttalanden :o

:D:D:D
Då har jag fått en fördom bekräftad idag. Jag har alltid misstänkt att Skåne rent mentalt aldrig har kommit tillbaka till Sverige :p
 
Sv: Varför?

Varför hamnar alltid alla lakan och örngott (varför heter det "örngott" förresten?) INUTI påslakanet om man kör dem tillsammans i torktumlaren? Men dom ramlar aldrig ut igen om man fortsätter tumla.....

Var skulle du helst vara, i ett mysigt påslakan med dina kompisar eller tumla runt i en metalltrumma?
:D
 
Sv: Varför?

:D:D:D
Då har jag fått en fördom bekräftad idag. Jag har alltid misstänkt att Skåne rent mentalt aldrig har kommit tillbaka till Sverige :p

Sverige har aldrig accepterat skåningar ändå :p
Fast jag vill inte vara skåning mer så jag ska vara tyst och snäll nu :laugh:
 
Sv: Varför?

Varför är livet slut? För att underbart är kort.

Varför skulle livet bli tråkigt för att det inte har så mycket motgångar? För att utvecklingen stannar upp. Det är roligare att klättra i berg än att vandra igenom öknen.
tio små tecken och fyrtio rövare
 
Sv: Varför?

Sverige har aldrig accepterat skåningar ändå :p
Fast jag vill inte vara skåning mer så jag ska vara tyst och snäll nu :laugh:

Ligger en hel del i det. Skåne är utlandet. Bäst att ta med passet nästa gång man skall dit (observera att jag gillar Skåne). :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 438
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 934
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 653
Senast: krambanan
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp