Re: Eget ansvar

Nej, jag har ännu inte sett något argumet mot att använda hjälm i någon av alla dessa trådar

Inte jag heller!!! :bow: "det är mitt val" säger folk, ja men VARFÖR göra det valet? -Inget svar
 
Re: Eget ansvar

På frågan om varför är förmodligen för att de hjälmlösa gör samma bedömning av läget som du gör med cykelhjälm. Eller för all del hjälm när man åker skidor utför eller säkerhetsväst.

/Jane
 
Re: Eget ansvar

förmodligen för att de hjälmlösa gör samma bedömning av läget som du gör med cykelhjälm

Att min cykel ej kan få rokryck eller bli rädd för saker?
Konstig anledning isåfall :crazy:
 
Re: Eget ansvar

Vad för svar är du ute efter? Säkerhet är inte att använda hjälm och väst det är att använda sitt sunda förnuft och hantera hästen säkert finns många mäniser so blivit dödade tråts väst och hjälm! :)
 
Re: Eget ansvar

Låt mig uttrycka mig tydligare. De bedömmer förmodligen risken för att deras häst ska bli skrämd av något på ett sånt sätt att de inte kan hantera den på samma sätt som du (tror jag?) kalkylerar med att du inte får punktering, cyklar omkull, får in något i framhjulet, blir påkörd av bilist eller annan cyklist, att kedjan hoppar av, få grussladd. (Eller för all del, vad jag råkade ut för på cykel, mitt styrstag försvann, eller när jag kom i bedförsbacke i cykelbana i 30 km i timmen och en hund står på ena sidan och matte på andra sidan och i höjd med min hals, kopplet tvärs över cykelbanan.)

/Jane
 
I maj förra åter ramla jag av min lilla pålle under en lugn skrittur... och fastnade med foten i stigbygekn... släpade med ca: 50m... Utan hjälm hade jag inte suttit här... :eek: Jag rider iallafall inte utan hjälm! :)
 
de som rider med hjälm och skyller på att det är för varmt: det finns jättesköna casco-lättviktshjälmar för runt en femhundring som har ungefär samma ventilationssystem som en cykelhjälm. På vintern kan man rida med mössa under för man kan reglera storleken i nacken. ursmart!!! :D älskar min hjälm! :love:
Jag rider alltid med hjälm, även om jag inte skulle ha ridit på ridskola som jag gör nu skulle jag ändå alltid ha hjälm, då jag alltför väl vet hur illa det kan gå om man inte har säkerhetsutrustning. Min mamma höll på att bli förlamad och fick en hjärmskakning när hon blev avslängd under en uteritt för ca 10 år sedan. om hon hade knäckt ryggen inåt istället för utåt hade hon blivit rullstolsbunden... :(lyckligtvis blev hon inte det och i vinter har hon provat på att rida igen på en kurs i mitt stall och det gick jättebra! :D :banana:
själv är jag dum nog att inte alltid rida med säkerhetsväst, för den har börjat bli för liten, så vi ska skaffa en ny... :smirk:

Sedan cyklar jag alltid med hjälm...ny kanske är jättesmidiga med cykeln, men vad som helst kan hända, det kan komma en cykel från ett annat håll i en korsning, eller i värsta fall en bil. om man ramlar från en cykel utan hjälm är huvudet lika sårbart som ett ägg. prova att släppa ett ägg från en halvmeters höjd och se vad som händer... :crazy: jag tvingar mina kompisar att ha hjälm när vi cyklar på sommaren och det är inte för att jag ska vara elak som jag gör det, utan för att jag är rädd om de. :D så gör så du med om du är rädd om dina kompisar! :banana: :bow: :bump:
 
Re: Psoriasis

Okej, då ber jag om ursäkt, så var det i mitt fall. Det kanske var något annat som gjorde att hela mitt huvud såg ut som en sårskorpa, det vet jag inte. Jag förutsatte bara att det var av den anledningen jag lyckades klia sönder hela hårbotten.
Nåja, i vilket fall som helst så hade jag någon slags eksem i hårbottnen som kliade, blödde och vätskade. All värme gjorde det sämre, liksom "kontakt". Det hände att halva hårbottnen låg kvar på kudden på morgonen *yuk*.
Så ridhjälm på det var inte skönt. Hade jag stått på en ridskola eller liknande hade jag fått gäna mig åt tömkörning när det var som värst, nu stod jag i ett litet stall långt ute i skogen och det var ingen som såg att jag red utan hjälm.
Ja, det var dumt, men för mig var valet att rida utan hjälm eller inte rida alls (och innan ni skriker CASCO!!!! så var detta i mitten av 80-talet, långt innan de hjälmarna dök upp), och jag ansåg att det var värre att inte rida alls.
Som sagt så mår min hårbotten utmärkt numera och hjälmen sitter där den ska.
 
ja det har hänt att jag har ridit utan hjälm... då har det varit högsommar och 30 grader varmt och dessutom ska man rida 5 hästar... Jag ursäktar mig inte för att det är varmt... men det är ju upp till mig om jag vill använda hjälm eller inte...Men hoppar gör jag alltid med hjälm och om jag rider någon unghäst eller okänd eller busig häst....

nu när jag kommit hem till klubben igen så är det ju hjälm tvång, som på alla ridskolor...
 
rider alltid med hjälm eftersom jag har samma åsikt som dig.. å andra sidan kanske de som inte rider med hjälm har något och skydda, man vet ju aldrig?? :devil:
 
Re: Eget ansvar

Kunde ine sagt det bättre själv :bow:

Offentliga personer, som vissa av våra mest kända hoppryttare :bow:, borde föregå med gptt exempel för dagens ridande ungdom. Händer ofta att man ser "hmma-hos" bildreportage på dem där de hoppar bångstyriga unghästar och rider på bockandes och brallandes hästar utan hjälm.. Dumt att se sig själv som oövervinnerlig på något sätt. Det är iaf de signaler de sänder ut. Alla kan ramla av. Undrar vilket gott fördöme jag skulle vara om jag åkte förbi mina elever på en moped utan hjälm. Skulle säkert bli rabalder.. :smirk:

Nåväl. En kompis som jobbar hos en realtivt känd hoppryttare rider ca 4-5 hästar om dagen + egen. Hon rider alltid med hjälm. Arbetsgivaren rider ännu fler hästar och rider utan hjälm därför att det blir obekvämt. för inte så länge sedan ramlade han av och blev trampad just på lillla huvudet. Hade väl dock tur och klarade sig hyfsta lindrigt. Se där
 
Jag rider alltid med hjälm! Skulle aldrig utsätta mig för risken att skada huvudet mer än nödvändigt.
Det är lättare att köpa ny hjälm än en ny skalle.....

/ sandra
 
"Skulle AAAAAALDRIG rida utan hjälm" höll jag på att säga...

...men kom sedan på att jag ju faktiskt lurar på att försöka bli Husar, och de rider ju utan hjälm på uppvisningarna.

Tanken är aningen svindlande och skrämmande, att jag ev. ska sitta där uppe utan hjälm. :crazy:

Att rida utan hjälm är ingenting jag försvarar, och jag skulle ALDRIG rida utan hjälm annat än på en ev. uppvisning.

Men nu är jag iofs. inte där än...
 
jag rider alltid med hjälm. skulle aldrig kunna tänka mig att göra det heller. :mad: men men. alla är ju olika :crazy:
 
jag rider med hjälm
jag kan sitta på hästen utan hjälm OM någon håller i (jag fixade till mitt pannband och då fick någon hålla i hästen.. och har jag då ingen som kan hålla i så skiter jag i att ändra på pannbandet eller så hoppar jag av)
Men jag tänker inte RIDA utan hjälm.

hellre en platt frisyr än ett platt huvud
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: MiniLi
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp