Rider alltid med hjälm, men har en fundering om dom som rider med hjälp med hakbandet knäppt på baksidan av hjälmen. Varför då bemöda sig att ta på sig hjälm över huvud taget? :confused:
 
Varför inte bara låta dem som vill rida utan hjälm göra det?
Förstår inte varför folk blir så upprörda, det är väl deras liv (ett tag till :devil:)?
(Ja, jag rider alltid med hjälm).
 
till alla!! att vissa rider utan hjälm får stå för dom.. men ja tycker de går för långt i vissa fall tex på ridskolan när ridskolechenfen rider utan hjälm å massa småungar som ser upp till honom sitter å tittar.. tycker man får tänka till om de är smart att rida utan i vissa situationer.
 
Håller verkligen med om att vissa, som t ex ridskolechefer eller instruktörer, måste föregå med gott exempel inför alla barn som vistas i deras närhet.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att rida utan hjälm, åkte av rätt rejält för ett par månader sen och landade på huvudet. Skadade inte huvudet ett dugg tack vare min ordentliga hjälm!
 
Jag rider utan hjälm ibland, elelr ganska ofta faktiskt. När jag rider min egen häst i paddocken och även ibland ute. Men det är MIN ensak och det står jag för.
 
All vuxna människor har rätt att göra som de vill när det gäller att bära hjälm eller ej. När det gäller barn så är det den vuxnes ansvar att sätta på barnet en hjälm om de anser att barnet ska ha det.
Jag rider till 99,9% med hjälm. Har alltid hjälm när jag rider på en ridanläggning etc. där man träffar många människor, tex. barn och unga. Jag ser det ungefär så här:
Om jag vore dagisfröken och skulle ut på cykeltur med ett gäng ungar så skulle jag antagligen ha cykelhjälm på mig för att vara ett gott föredöme för barnen. När jag cyklade hemma på en skogsväg tex. är det upp till mig själv och mitt eget omdöme om jag vill bära hjälm eller ej.

Jag skulle aldrig sätta mig upp på en ny häst utan hjälm, aldrig rida nån annans häst utan hjälm, aldrig hoppa utan hjälm eller dylikt. Men det händer att jag rider utan hjälm, dock väldigt sällan.
Det är isåfall mitt problem, ingen annans.
Trafiken skördar flera tusentals ggr fler offer varje år. Handen på hjärtat, hur många av er använder cykelhjälm? Hur många använder hjälm när ni hanterar era hästar? De flesta hästrelaterade olyckor sker i hanteringen av hästen från marken.

Summan av det hela:
Jag rider oftast med hjälm, nån gång händer det att jag inte gör det, men jag är en vuxen människa, det är ett fritt land. Det är mitt liv.

Nirak
 
Jag har periodvis ridit utan hjälm. Anledning? Jag har/hade psoriasis, alltså eksem. Hela hårbotten full av sårskorpor, då vill man inte ha något på det.
Nu verkar dock mina eksem ha försvunnit *peppar peppar* och dessutom har jag en väldigt noggrann treårig dotter som är rädd om sin mamma, så nu både rider och cyklar jag (och dottern) med hjälm. Säkerhetsväst sitter dock bara på dottern, dumt kanske men det är ju mina revben :crazy:
 
Men frågan är fortfarande VARFÖR, det svarade du inte på
 
för att det är mitt val, ingen annans.
Du sköter ditt, jag sköter mitt! Jag bryr mig inte om du cyklar med hjälm eller ej. :)

Nirak
 
Känner många westernryttare som aldrig rider med hjälm och många av dem har trillat av mååånga gånger och aldrig skadat huvudet. Kanske är det bara tur...
 
Psoriasis

Sen när är psoriasis = eksem? :confused:
Jag har psoriasis i hårbotten, men inte har jag några problem med att rida med hjälm.
 
Vad roligt Sucy!

Nu har du fått en massa människor som du kan kalla dumma i huvudet :idea:
 
Men bara för att det är ett VAL svarar du inte på frågan.
VARFÖR rida utan hjälm, kan du inte svara? VARFÖR gör du det valet?

Jag cyklar utan hjälm för att jag det e inte så stor chans att jag ramlar med cykeln. En häst kan få för sig vad som helst eller bli rädd för nått och springa iväg
 
ska du inte skälla på dom andra oxå för att dom inte andvänder hjälm alla gånger dom är i närheten av en häst :eek:
 
Det kan jag svara på!

Rider utan hjälm för hästen gör som jag vill och jaf ramlar aldrig av.
Använder alltid cykelhjälm för ibland kan cykeln få spel och börja slira med bakkärran :smirk: *ironi*

Jag rider utan för att få skallen krossad, dö och komma till en bättre värld där man får ha sina åsikter ifred utan att bli ifrågasatt hela tiden. (Inte just här utan även utanför datorn oxå)

Kram Favina :bump:
 
Eget ansvar

Många som rider utan hjälm motiverar det med:
- att hästarna är säkra/lugna :confused:
- att det är deras eget val/liv. Tar ansvar för sig själva.
- att dom bara gör det när dom rider "vanligt".
- hänvisar till att "andra" rider utan hjälm.
- att det är för varmt/kallt.

Jag tycker motiveringarna haltat lite. Varför?
Jo:
- en känd ridinstruktör avled efter en ridolycka för ngt år sen.
Han hade troligtvis klarat sig med hjälm. Han hade ridit i 40-50 år och hästen var säker.
- dom flesta ridolyckor sker på säkra/lugna hästar.
- som vuxen/kunnig är man en förebild för yngre/ovana.
- vem tar ansvar för anhörigas sorg?
- vem bekostar sjukvård, rehabilitering?
- det finns bra ventilationshjälmar.
- man kan ha en större vinterhjälm med plats för mössa.

Nej, jag har ännu inte sett något argumet mot att använda hjälm i någon av alla dessa trådar. :(
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: MiniLi
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
5
· Visningar
156
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 882
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp