Jag rider alltid med hjälm eftersom jag rider på ridskola, där är det obligatoriskt med hjälm, även fast man rider själv (inte i någon grupp alltså). Jag har ridit utan nån gång på tex. uppvisningar. Jag måste säga att det är mycket bekvämare att rida utan, lättare att vända på huvudet, känns skönarem jaa. Så jag förstår folk som rider utan hjälm på tex. dressyrträningar och annat. Jag tycker att det är upp till var och en om man tycker att man har något att vara rädd om.
 
Det är verkligen HELT sjukt! Konstigt att det inte händer mer olyckor osv såå många kanske främst "toppryttare" som aldrig har hjälm till vardags.

Det har ju varit 2 olyckor vad jag hört, den senaste väldigt allvarlig. Den första drabbade någon dressyrtoppryttare, kommer dock inte ihåg vad hon hette. Hon blev visserligen sparkad när hon skulle ta av ett bandage (ingen ridolycka men ändå).
Den andra olyckan drabbade ju Eva Lundqvist, young rider i hoppning. Blev släpad efter hästen hon skulle lasta, slog huvudet i en sten, det va visserligen heller inte ngn ridolycka men hennes rehabilitering har varit allt annat än smärtfri o enkel.
Båda har sagt att de aldrig mer kommer handskas med hästar utan hjälm. Det är bara så tragiskt att det ska behöva hända en svår olycka innan folk ska fatta...

Sen tkr jag det är väldigt väldigt dåligt av elitryttarna att rida fram på tävlingarna utan hjälm, jag menar då främst falsterbo där man kan se framridningen. Okej att ryttarna måste få göra som DE vill, det är ju deras ansvar, men det är oxå deras ansvar som "idoler o förebilder" att föregå med gott exempel när alla små beundrare står o kollar på. Och då tycker jag man iallafall kan bära hjälm.
 
Alla som säger att rida utan hjälm är ens egen ensak... är det verkligen det ???
hur tror ni era nära o kära reagerar om ni åker av och dör pga av att ni inte hade ngn hjälm på er?
det är mer än att bara skydda sig själv gör man inte det för att man bryr sig om de andra också som vill ha sin bror/syster/bästavän osv i livet? för de bryr sig om er? är ni så själviska? att ni bara tror att ingen annan bryr sig om ni skulle trilla av och dö för att ni inte hade hjälm?

jag rider alltid med hjälm oavsett väder och oavsett vad jag gör.
jag ska inte tvinga någon att rida med hjälm jag inte bestämma över hur andra tar ansvar för sig själva, man kan bara bestämma över sig själv och sin egen kropp (om man bor i ett fritt land och i en fri religon vill säga).
 
Handen på hjärtat, hur många av er använder cykelhjälm? Hur många använder hjälm när ni hanterar era hästar? De flesta hästrelaterade olyckor sker i hanteringen av hästen från marken.

det beror kanske på att fler har på sig hjälm när de rider och därför klarar livet, och det är få som använder hjälmen vid hanteringen av hästarna?
 
de är ju nått man väljer själv men där ja jobbar [åby travet] så får du inte komma in på träningsbanan utan nån form av hjälm... sen har jag en hjelm som är mycket luftigare den andvänds på sommaren skit bra råder alla till att ha en sdåann ja vet ptecis hur de är att sitta upp i över 30 graders värme har även aj varigt nere i italien å jobbat och ja har aldrig i hela mitt liv satt mej upp på en häst eller bakom en häst i en vagn utan hjälm inte ens om ja bara ska kolla en sak tänk åp att de är erat liv de hängr på visst egenligen bryr ja mej itne om erat liv men ja bryr mej om den som finns kvar efter den som dött de är ju itne roligt att veta att dotter eller systern gjorde ett misstag som hon kunde kontrolera själv de är som att planera sin egen död :confused:
 
Jag dör hellre än sitter i rullstol resten av mitt liv.

tycker du de läter rättvist emot dina annöriga du måste va dum i hövvet tänk för fan innan du säger nåt
 
ja det har hänt att jag har ridit utan hjälm... då har det varit högsommar och 30 grader varmt och dessutom ska man rida 5 hästar... Jag ursäktar mig inte för att det är varmt... men det är ju upp till mig om jag vill använda hjälm eller inte...Men hoppar gör jag alltid med hjälm och om jag rider någon unghäst eller okänd eller busig häst....

nu när jag kommit hem till klubben igen så är det ju hjälm tvång, som på alla ridskolor...



förstår va du menar me värme men skaffa en annan hjälm då ja har en hjälm som e super stitta efter en du också ja rider/kör runt 20 hästar om dagen och ja har jobbat i över 40 graders värme tycker de är löligt att man inte ska tänka på sitt eget bästa för fan ändvänd de lilla ni har bakompannbenet :rofl:
 
Handen på hjärtat, hur många av er använder cykelhjälm? Hur många använder hjälm när ni hanterar era hästar? De flesta hästrelaterade olyckor sker i hanteringen av hästen från marken.

det beror kanske på att fler har på sig hjälm när de rider och därför klarar livet, och det är få som använder hjälmen vid hanteringen av hästarna?

Skadorna kanske blir värre vid hanteringen för att man inte har hjälm, men det är fortfarande mycket vanligare med olyckor i samband med avsutten hantering, tex. in/utsläpp i hage.
 
jag är en självisk person, jag vill inte sitta i rullstol hela mitt liv och inte kunna gör något själv, inte kunna hålla upp en tidning eller sätta på en radio. jag vill inte bli matad,vill inte ha någon som måste följa med på toa om man ens får gå på toa.
jag rider dressyr utan hjälm, ibland, för att vänja mig vid att inte ha den där när jag nån gång nu ska ut och tävla MSV så ska jag ju ha hatt. Det är ju också fruktansvärt själviskt av mig!
Jag tycker inte du ska komma med påhopp om att jag är dum i huvet, det är mitt val och thats it, jag har inte ens bett om dina kommentarer så jag förstår inte vad du vill komma fram till...
 
Folk gör mycket saker som är korkat, varför inte bara låta dom hållas.

Förstår inte varför det här måste tjatas om och om igen.
Nöj dig med att du skyddar ditt huvudet och strunta i vad andra håller på med det är trots allt deras skallar.

Fast det är klart, det känns kanske bra att slå sig själv för bröstet ;)

Hanna

(som faktiskt använder hjälm)
 
Håller verkligen med, varför ska detta ältas i tid och otid? Låt folk göra som dom vill, vad spelar det för roll? Folk har åsikter om allt och alla tycker olika, så är det. Jag tycker att det är en sak att vara på folk om saker som går ut över djuren, tex. hur man hanterar dem, hur man utfodrar dem, hur man rider dem etc. Men mår någon bättre av att tjata på folk så att de har hjälm, så tror/tycker jag att man har för lite saker att tänka på.
 
Då jag rider ut och tränar har jag alltid hjälm men det händer även att jag är dum och inte har hjälm.
Anledningen och tidpunken är då jag rider i ut i max en kvart för att skritta hästen och att jag fullkomligt litar på mig själv och hästen att jag inte skulle ramla av även om man aldrig vet någonting. Sen så har jag även ridit upp min häst från hagen utan hjälm för någon vecka sen så pulsade jag igenom hela stooora hagen och orkade inte leda tillbaka, då hoppade jag upp med grimma+grimskaft utan hjälm.
Men jag skulle aldrig rida längre sträckor utan hjälm och inte på hästar jag inte litar på eller liknande.
 
samma sak..det aj gkommer skriva nu är ingen ursäkt för vad jag gjort... jag är mkt medveten om vad jag har gjort. Det där hände en dag och jag ska ärligt säga att det kändes väldigt konstigt... det var en hemsk känsla att inte ha hjälm på huvudet när man har haft det i 12 år... sedan dess har jag alltid ridit med hjälm och kommer alltid att göra det...

Dessutom fick jag mig en rejäl tankeställare en dag när jag skulle göra iordning en häst utanför skrittmaskinen, jag stod närmast skrittmaskinen och skulle sätta på hästen senskydden, plötsligt så hör jag bara ett tjut från en av hästarna och jag får hästens knä uppsparkat i huvudet så jag flyger rakt in i skrittmaskinen... vet inte vad som hände men sedan dess använde jag hjälmen jämt när jag skulle göra iordning hästarna på detta sätt eller så var jag noga med att ställa hästen på ett säkert ställe...

så som många andra redan har påpekat...olyckor kan ske när man minst anar det...
 
Re: Eget ansvar

Det finns hundratals risker va gällande ridning och hästhållning, Att rida utan hjälm är väl den mest omtalade. Men säkerhetsvästen? Hur många är det EGENTLIGEN som använder den? Det är ju lika riskabelt att ramla och bryta ryggen som att rida utan hjälm. Personligen använder jag alltid hjälm, men har bara använt säkerhetsvästen en gång, för att JAG tycker den är krånglig och ivägen. Kanske en vanesak?
 
Re: Eget ansvar

En säkerhetsväst skyddar väl ryggen på det viset. Materialet fördelar trycket med bryta ryggen kan man nog ändå. Speciellt där västen tar slut.

Använder alltid hjälm förresten, och ibland också väst (hoppning och uteritt främst).
 
håller med - fullständigt

Varöfr starta sådana här diskussioner hela tiden? Hur orkar ni som startar trådar..?? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: MiniLi
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
5
· Visningar
156
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 882
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp