Sv: Varför?!

Det kan mkt väl vara så att din häst har nåt slags hingstbeetende, likt det som Hobagoly var inne på. Han kanske känner av att det finns ston i flocken som han bara måste hålla koll på och han kanske har ett vallbeteende. Jag vet flertalet valackar som är så. Men oavsett vad det beror på så kan man inte som en permanent lösning ha honom ensam... Det spelar ingen roll hur omöjligt det är för dig att byta stall osv. Du har skaffat dig en problemhäst vars behov du inte kan tillgodose pga av hans hosta/lättföddhet och stress. Antingen löser du det så han får någon hästkompis alt byter stall eller så tycker jag att du får lämna tillbaks honom och föröska hitta en annan foderhäst som passar in den stallmiljön där du vill ha häst. Ingen häst ska behöva gå ensam, om det nu inte handlar om att den är farlig och sparkar ihjäl andra hästar förstås men så är ju inte fallet här. Varken en stressad eller lugn häst ska behöva leva i ensamhet. Han måste få nån att klia man med....
 
Sv: Varför?!

Så länge han går ensam tycker jag det är ointressant att spekulera i varför han springer. Lös hästkompisfrågan både dagtid och nattetid, vänta några veckor och om han fortsätter springandet kan man forstätta fundrar på varför.
Även om du kan lösa springet med en leksak eller nåt annat är det inte rätt iallfall, han måste ha sällskap!! Jag håller faktiskt med hingtsugen där!!
 
Sv: Varför?!

Kan ju ha varit så att nåt av stona i flocken brunstade, så det var därför han sprang. Men håller med om att ensamheten måste lösas i vilket fall.

Till TS: Eftersom det är en foderhäst; du har inte funderat på att lämna tillbaka honom och leta efter en annan pålle som inte har de problemen som din har? Livet blir så mycket lättare och du slipper oroa dig för att han ska bli sämre med hostan osv.
Om du inte har fäst dig för mycket vid honom förstås.
 
Sv: Varför?!

Det kan mkt väl vara så att din häst har nåt slags hingstbeetende, likt det som Hobagoly var inne på. Han kanske känner av att det finns ston i flocken som han bara måste hålla koll på och han kanske har ett vallbeteende. Jag vet flertalet valackar som är så. Men oavsett vad det beror på så kan man inte som en permanent lösning ha honom ensam... Det spelar ingen roll hur omöjligt det är för dig att byta stall osv. Du har skaffat dig en problemhäst vars behov du inte kan tillgodose pga av hans hosta/lättföddhet och stress. Antingen löser du det så han får någon hästkompis alt byter stall eller så tycker jag att du får lämna tillbaks honom och föröska hitta en annan foderhäst som passar in den stallmiljön där du vill ha häst. Ingen häst ska behöva gå ensam, om det nu inte handlar om att den är farlig och sparkar ihjäl andra hästar förstås men så är ju inte fallet här. Varken en stressad eller lugn häst ska behöva leva i ensamhet. Han måste få nån att klia man med....

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska vi ordna så han ska få en ligghall, och då kan det (ev.) vara någon som kan gå med honom.

Och vem har sagt att jag ska ha honom ensam permanent, det är just nu då dom andra har fri tillgång och halm i ligghallarna som det blir problem.

Sen låter det på alla som att han springer dygnet runt, men så är inte fallet!! Jag satte honom i en ensam hage på prov, för att se om han blev bättre i sin hosta. Det blev han! :) Förutom dom få (3)gånger han sprungit i hagen (som ändå är alla gånger för mycket) så är han lugn!!! Jag säger inte det bara för att, som en bortförklaring, utan för att han är lugn i hagen.

Och bara för att jag inte kan flytta så pass långt bort just nu, som det krävs för att han ska bo i det perfekta stallet för honom, så får det vara såhär tills vi fått den där ligghallen till honom och någon häst kan flytta över till honom.

Det är på väg att lösa sig nu. :idea: Så jo, han kan gå ensam i ett par dagar till.
 
Sv: Varför?!

Kan ju ha varit så att nåt av stona i flocken brunstade, så det var därför han sprang. Men håller med om att ensamheten måste lösas i vilket fall.

Till TS: Eftersom det är en foderhäst; du har inte funderat på att lämna tillbaka honom och leta efter en annan pålle som inte har de problemen som din har? Livet blir så mycket lättare och du slipper oroa dig för att han ska bli sämre med hostan osv.
Om du inte har fäst dig för mycket vid honom förstås.

Jag ska ha honom kvar. Jag hade tänkt lämna tillbaka honom då jag trodde att han inte trivdes, då han sprang. Men det var i en dag, sedan tog den några månader innan han sprang nu igen...

Ett sto brunstar ungefär hela tiden. Alltså inte bara i en dag, och min häst kan springa en dag av hela hennes brunstperiod, om man ska räkna så. (inte hela 24timmar! men alltså man säger att han sprang idag, då betyder ju inte det att det är hela dagen, ni förstår nog hoppas jag) Stoehar ju brunstat typ tusen gånger emellan då han inte har sprungit eller ens intresserat sig av henne!
 
Sv: Varför?!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska vi ordna så han ska få en ligghall, och då kan det (ev.) vara någon som kan gå med honom.
Inte ev, utan du måste se till att någon vill gå med honom där.
Och vem har sagt att jag ska ha honom ensam permanent, det är just nu då dom andra har fri tillgång och halm i ligghallarna som det blir problem.
Handlade det inte under hela vintern? Det är är i princip permanent för mig.

Sen låter det på alla som att han springer dygnet runt, men så är inte fallet!! Jag satte honom i en ensam hage på prov, för att se om han blev bättre i sin hosta. Det blev han! :) Förutom dom få (3)gånger han sprungit i hagen (som ändå är alla gånger för mycket) så är han lugn!!! Jag säger inte det bara för att, som en bortförklaring, utan för att han är lugn i hagen.
Jag får inte ihop det här riktigt, nu plötsligt springer han inte så mkt men du började med att öppna tråden att just springet var ett problem.. Flikar in ditt första inlägg:
Ibland bara skrittar han i rask takt fram och tillbaka, man ger honom hö för att man tror han ska lugna ner sig, och ibland funkar det, men inte alla gåger, då fortsätter han sin gång...Han tar en tugga av höet springer där ifrån, springer tillbaka, tar en tugga (det kan bli foderstrupsförstoppning!) och så vidare...Till slut så springer han bara, utan att stanna till vid höet, ingen galopp, utan trav.

Jag vet inte varför han springer och det är det jag behöver eran hjälp med!

Han går själv i hagen nu under vintern, då han blir jätte hostig och dålig av halmen som finns i ligghallarna, i dom andra hagarna + att dom andra får fri tillgång på grovfoder och han är lite lättfödd (går inte så bra ihop alltså).
Detta var problemet som du öppnade tråden med, och sedan har han helt plötsligt bara sprungit 3 ggr och sedan varit lugn, nåt stämmer inte.


Det är på väg att lösa sig nu. :idea: Så jo, han kan gå ensam i ett par dagar till.
Men inte en dag mer!
 
Sv: Varför?!

Inte ev, utan du måste se till att någon vill gå med honom där.

Handlade det inte under hela vintern? Det är är i princip permanent för mig.


Jag får inte ihop det här riktigt, nu plötsligt springer han inte så mkt men du började med att öppna tråden att just springet var ett problem.. Flikar in ditt första inlägg:

Detta var problemet som du öppnade tråden med, och sedan har han helt plötsligt bara sprungit 3 ggr och sedan varit lugn, nåt stämmer inte.



Men inte en dag mer!

Ja, problemet är springandet. Men han har sprungit 3gånger allt som allt. Men det är ju ändå ett problem, för att helt plötsligt så kan han börja göra det. Jag skrev inte att han springer hela tiden varje dag, då hade det ju aldrig fungerat. Utan det jag skrev var att han sprungit 3 gånger. seaste gången var 27oktober sen nu i januari. Det var ju därför jag inte tyckte ni skulle få det att låta som att han springer hela dagen. För som sagt så är inte fallet så.

Vad är det som du inte tycker stämmer?! :confused: Han springer. Det är der som mitt problem är, helt rätt. :) Men han springer inte hela dagen flera gånger i veckan, utan han har bara sprungit och stressat upp sig i hagen 3gånger. Det sa jag även i ett tidigare inlägg en det jag skrev nyligen! Men även om han inte springer hela dagen flera gånger i veckan så är ju springandet, enligt mig fortfarande ett problem!

Och vadå inte en dag längre? Blir det längre, men jag vet att det går att lösa, eller rent ut sagt är löst, men att det blev lite förlängning med finjusteringar av hagar eller liknande, då är det så, inget man kan göra bara för att någon annan viftat med fingret och sagt att så ska det vara NU. Inte för att vara otrevlig på något sätt, utan för att förklara. Och det här med (ev.) en kompis var ju menat med att han kanske får en kompis då vi satt dit vindskyddet så han kan gå ute varje dag, var att det kanske lockade någon annan att han honom där. Fanns alltså mer och större sannorlikhet att han kunde gå med någon.

SJÄLVKLART ska han ha en kompis. Jag har försökt lösa kompisgrejen längre än bara nu, men hakat upp mig på att han hostar och blir dålig.

Som sagt. Springet är problemet, fast han inte springer varje dag!!!
 
Sv: Varför?!

Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara börjar springa i hagen, fram och tillbaka tills någon tar in honom i stallet. Om ingen är där så kan han springa tills han stupar, han blir genomblöt i svett efter bara några minuter.

Det ovan skrev jag i första inlägget! Det kallar inte jag att skriva att han springer varje dag. Utan jag skrev ibland.

Ville bara förtydliga det hela. :)
 
Sv: Varför?!

Okej, ja då beror det nog inte på brunstiga ston iaf.

Det är ju jättebra om det håller på att lösa sig:laugh:!
 
Sv: Varför?!

Strunt samma om hästen springer eller vankar fram och tillbaka oroligt utan att vilja äta höet som läggs ut ( som du skrev i inledningen av tråden).
Du har en häst som visar med alla tydlighet att den inte mår bra och du har en relativt uppenbar orsak till varför, dvs den är ensam och isolerad, då löser man det, inte sen utan nu!

Bara det att du lägger ut en tråd där du föröker hitta alternativa orsaker utan att lösa sällskapsfrågan upprör mig och många andra.
Hela din inställning att " ja men kan det inte vara något annat då ,
( underförstått- " som är enklare för mig att lösa) upprör !

Det handlar inte om att "eventuellt låta han få sällskap" - det är din skyldighet att lösa sällskapsfrågan , inte sen utan nu, oavsett hur krångligt du vill göra det till.
Du har satt dig själv i den här situationen och hästen blir lidande av det, det är inte ok!

Så mycket mer kan jag inte säga! Det ger inget mer att dividera med dig och dina ursäkter, härmed tackar jag för mig och hoppas att du tar till dig och löser sällskapsfrågan för hästens skull!

Ps Om jag vore ägare av den hästen skulle jag vara än mer upprörd" DS
 
Sv: Varför?!

Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara börjar springa i hagen, fram och tillbaka tills någon tar in honom i stallet. Om ingen är där så kan han springa tills han stupar, han blir genomblöt i svett efter bara några minuter.

Det ovan skrev jag i första inlägget! Det kallar inte jag att skriva att han springer varje dag. Utan jag skrev ibland.
jo men "ibland" för mig betyder lite då och då, dvs regelbundet fler ggr iveckan.
och det är så man uppfattar ditt första inlägg, annras skulle ju skrivit: Jag har en häst som sprungit 3ggr i hagen på 3 månader ... det tycker jag är mer som en engångföreteelse. Men nån intuition säger mig att det inte handlar om endast 3 ggr utan fler, men du föröker förminska problemet eftersom ingen eg kommit på nån annan lösning än att han måste få sällskap. Som jag skrev i ett anant inlägg, det är meningslöst att spekulera i hans beteende innan du fixat så han får sällskap, vänta sen några veckor och fortsätter han sitt springande kan man spekulera vidare. Tackar för mig här då vi ej kommer längre!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 175
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 213
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp