Sv: Varför?!

Hur stor är flocken med lösdriftarna? Om din häst står inne istallet för värmens skulle så kan han nog lika gärna gå ute, en ensam häst i stallet värmer knappast upp mkt, vi har haft klippta tävlingshästar i uteboxar i -15 inga problems, det borde ju i så fall vara varmare att stå med hästkompisarna i ligghallen. Om du ej kan byta stall, byt ut halmen mot torv , på med tjockt o bra vintertäcke och ut med polarna!!!
 
Sv: Varför?!

En dunk med vatten slängde jag in till mina pållar och en sån där boll som finns att köpa i ridsportaffärer. Men dunken är roligast, speciellt när vattnet fryser för då åker isklumpen omkring inne i dunken och gör märkliga ljud ifrån sig :p

Testa det, bara han inte blir mer stressad av det.

Hehe, vad roligt. :p Det är värt att testa i alla fall. :p Sen får vi se om han tycker det är roligt eller inte. :)
 
Sv: Varför?!

Hur stor är flocken med lösdriftarna? Om din häst står inne istallet för värmens skulle så kan han nog lika gärna gå ute, en ensam häst i stallet värmer knappast upp mkt, vi har haft klippta tävlingshästar i uteboxar i -15 inga problems, det borde ju i så fall vara varmare att stå med hästkompisarna i ligghallen. Om du ej kan byta stall, byt ut halmen mot torv , på med tjockt o bra vintertäcke och ut med polarna!!!

Men det är ju mest det här med att dom andra hästarna har fri tillgång på hö. Blöts inte det blir han hostig och slemmig och kan inte riktigt frusta ut det. (har funderat på slemlösande medicin, men det måste vet. ordinera tror jag).

Så alltså mest för halmen och höet. Fri tillgång är inte det bästa då han snabbt lägger på sig och plus att han som sagt blir dåligare om höet inte är blött....
 
Sv: Varför?!

Fast höt blir ju inte lika dammigt när det fodras utomhus...
Tror inte han blir fet , dom behöver ju mer grovfoder också när de går på lösdrift så den energin lär han väl förbruka...Stå inne en hel natt i spån lär ju inte heller gynna en hosthäst spec bra...
 
Sv: Varför?!

Fast höt blir ju inte lika dammigt när det fodras utomhus...
Tror inte han blir fet , dom behöver ju mer grovfoder också när de går på lösdrift så den energin lär han väl förbruka...Stå inne en hel natt i spån lär ju inte heller gynna en hosthäst spec bra...

Men eftersom att han nu har blivit mildrare och bättre i sin hosta nu, jämfört med när han stod på torv och fick torrt hö ute, men inte inne så har det ju ändå hjälpt!
 
Sv: Varför?!

Fast höt blir ju inte lika dammigt när det fodras utomhus...
Tror inte han blir fet , dom behöver ju mer grovfoder också när de går på lösdrift så den energin lär han väl förbruka...

Det tar någon dag innan dammet lagt sig när det fodras i rundbal.

Lättfödda hästar går lättare upp i vikt, det kan gå väldigt fort! Och äter han mer och tar till sig mer så tar det inte så lång tid innan han har gått upp bra mycket i vikt. Sen är jag inte direkt rädd för att han ska gå upp i vikt. Men det blir ju jobbigt för honom med övervikt igen nu när han nu är i lagom hull och vi rider och tränar så gott som varje dag...

Jag menar, det tar ju ett tag att få honom i normalt hull igen.
 
Sv: Varför?!

Då måste du byta stall, till ett som inte endast består av en lösdrift där alla går utom han, till ett vanligt stall där alla gör likadant och han är blir del av den rutinen. För så som du har det nu, oavsett om han springer eller ej så kan du inte ha honom ensam inne på natten och ensam på dagen... det är inte rätt hästhållning.
 
Sv: Varför?!

hej!

Jag förstår att du har ett problem här.

Hästen får vara själv hela tiden, hästen stressar- det borde vara enkelt åtgärdat, men eftersom han är hosthäst kan han inte äta hö och inte stå på halm, som dom gör i lösdriften.

Jag uppfattar det som om han är trygg i stallet, men inte känner sej trygg i hagen, där han stressar och har sej. Om jag var du skulle jag låta honom gå i lösdriften dagtid- även om höet är torrt och han äter halmen, för att se om han blir bättre. Men du måste ge det en chans, inte några dagar utan några månader. Vissa hästar är känsliga för förändringar i flocken och tar ett bra tag på sej innan dom är trygga- detta ser man inte på bara någon dag! Han kan ju fortfarande stå inne natt.

Och angående den fria tillgången så kan du ju ta bort allt onödigt kraftfoder ur foderstaten, så att säja låta den koncentrerade energin ersättas med energin från höet. Hästar på fri tillgång slutar oftast äta hysteriskt efter bara några dagar och håller sedan vikten ganska bra. Annars får man motionera dom mer, mycket enkelt. Står han inne natt kan du även balansera upp med mindre mat nattetid.

/ Lavinia, som haft en ruggigt lättfödd ponny på fri tillgång och "bantat" henne effektivt samtidigt.
 
Sv: Varför?!

Vad vill du ha för svar eg? Du verkar bara ha massa ursäkter. :confused:

Hästar mår inte bra av att gå själva. Stress behöver inte "synas" hela tiden.

Att han inte kan gå ute pga kylan kan du ju inte skylla på när han står inne med öppen dörr (blir ju lika kallt inne då).
 
Sv: Varför?!

Din häst springer därför att den känner sig otrygg, otrygg bli de när hästar går ensamma eftersom de är flockdjur och då kan de springa för vad fasen som helst.

Helklippt häst i en lösdrift är inte unikt, däremot kanske du bör fundera över om man ska helklippa och istället låta hästen gå i lösdrift. Det är en säker metod att hålla luftvägsproblem på avstånd.

Det blir nog svårt att hjälpa dig och din häst om du inte har för avsikt att ändra på nuvarande konstellation, utan istället fortsätter låta din häst gå ensam.
 
Sv: Varför?!

Din häst springer därför att den känner sig otrygg, otrygg bli de när hästar går ensamma eftersom de är flockdjur och då kan de springa för vad fasen som helst.

Helklippt häst i en lösdrift är inte unikt, däremot kanske du bör fundera över om man ska helklippa och istället låta hästen gå i lösdrift. Det är en säker metod att hålla luftvägsproblem på avstånd.

Det blir nog svårt att hjälpa dig och din häst om du inte har för avsikt att ändra på nuvarande konstellation, utan istället fortsätter låta din häst gå ensam.

Jag FÖRSÖKER hitta en lösning som passar både häst och mig! :) Jag kan inte ha honom på flera mils avstånd just nu då jag inte kommer dit. Dom flesta stall har självservice men in och uttag, viss fodring osv. för att det blir lättast för dom. Jag har så nu och jag måste ändå åka dit och morgonfodra och kvällsfodra, lunchen tar hon hand om. :) Så då kan han ju lika gärna stå inne...

Dom flesta har fri tillgång till sina hästar när dom går på lösdrift, fri tillgång är inte ett alternativ!

Han kan gå ute dygnet runt fast han är klippt, men mitt i alltihopa kan han börja springa och blir då svettig och till slut även kall då även täcket blir blött. Också en av anledningarna till att jag har honom inne på nätterna. Även om han har kompisar så springer han. Ska han springa en hel natt? :confused:

Funderar på att sätta ut en egen ligghall till honom i hans hage. Men måste ändå åka dit och fodra morgon kväll em osv. plus att alla hästarna på gården står på lösdrift i sin flock, tar man en häst ifrån någon så blir en ensam, den kanske inte trivs med mig häst och man får fler oroliga hästar! Samma om den hästen eller någon häst ska tas ifrån flocken på dagen och gå med dom på natten....

Flyttar jag honom så kostar det otroligt mycket mer fast för samma grej som nu. Och han kanske inte alls blir bättre för det. Klart att jag inte vet det för ens jag har testat, men i alla fall, jag vill försöka lösa det hela i det stallet som han står i nu innan jag över väger att flytta hästens boende och mitt eget boende.

Jag hoppas ni förstår och inte tycker att det är allt för mycket idioti i det hela.
 
Sv: Varför?!

Hur kan ni helt stensäkert säga att "såhär är det!"? Det är ju inte helt och stensäkert att det är för att han inte har några kompisar, även om det kan vara en liten del av allt?!! Jag förstår er när ni säger att det beror på att han inte har några kompisar, men ändå inte hur ni stensäkert kan säga att det ÄR så?! Förstår att hästar är flockdjur och vill ha kompisar för att känna sig trygga...
 
Sv: Varför?!

Svaret är kontrollbehov och frustration. Du har låst in en ledarhäst ensam som kanske dagtid endast kan se flocken/arna röra sig på håll, men han får inte vara med och bestämma.
När han går i flocken och börjar springa så beror det ju på att hans medlemmar försvinner och han tappar kontrollen. Att han är lugn inne beror på att han inte ser de andra och kan således inte trigga igång sig själv av denna frustration han upplever.

Vad gör det i detta läge om han blir lite fet, huvudsaken är väl att han få må bra. Har du inget annat val och inte tänker flytta hästen för att ge han de han behöver så skaffa dig slemlösande, sätt in han i flocken dagtid och låt han få utlopp för sitt inre. Du kan ge honom lite mindre nattetid kanske istället.

På vissa släpper detta kontrollbehov på andra inte. Vore han stressad av otrygghet så skulle han legat lågt i rang och inte tagit över flocken omgående då handlar det om att han nu inte längre har kontrollen och det gör honom stressad.
 
Sv: Varför?!

Svaret är kontrollbehov och frustration. Du har låst in en ledarhäst ensam som kanske dagtid endast kan se flocken/arna röra sig på håll, men han får inte vara med och bestämma.
När han går i flocken och börjar springa så beror det ju på att hans medlemmar försvinner och han tappar kontrollen. Att han är lugn inne beror på att han inte ser de andra och kan således inte trigga igång sig själv av denna frustration han upplever.

Vad gör det i detta läge om han blir lite fet, huvudsaken är väl att han få må bra. Har du inget annat val och inte tänker flytta hästen för att ge han de han behöver så skaffa dig slemlösande, sätt in han i flocken dagtid och låt han få utlopp för sitt inre. Du kan ge honom lite mindre nattetid kanske istället.

På vissa släpper detta kontrollbehov på andra inte. Vore han stressad av otrygghet så skulle han legat lågt i rang och inte tagit över flocken omgående då handlar det om att han nu inte längre har kontrollen och det gör honom stressad.

:D Aldrig tänkt på att det kan vara så. Men du kan ha helt rätt! Att det är så med honom alltså. Han har ju lätt för att visa sig störst och starkast i en flock. Får oftast övertaget. Men så stor är inta hagarna att han inte ser dom andra hästarna när dom går en bit. Han ser dom, när han är i hagen med dom! Det är lite hingstbeteende över honom, har hingst på gården så springer som min häst, ibland oftare beroende på om det händer någonting, men min häst är ju ingen hingst(!)

Jag ska prata med stallägaren igen och fråga om hon har en lösning som fungerar. Måste tänka på hagarnas storlek också och inte sätta in för många hästar i en för liten hagen...:o Nu när man kan ha ett hum om allting och har fått flera anledningar till springet.

Men ändå undrar jag om han inte borde springa oftare än han gör? Senast var i oktober...sen nu i januari. Borde vara oftare om det är för kontrollen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför?!

Jag har två hästar som båda går på lösdrift. Den ena är väldigt ranghög och kan bli helt störd om något händer i hennes flock. Det kan vara något som vi människor inte fattar alls. Exempelvis i somras så fick vi in en ny häst, min fröken brukar vara snäll när hon väl visat att det är hon som bestämmer. Men den här hästen funkade det INTE med. Hon blev stört omöjlig. Jag kunde inte ens rida henne för hon var som fastväxt i marken. Hon stegrade. Hon backade. Hon uppförde sig som en idiot. (och jag gick igenom alla scenarion i huvudet många gånger för att lösa problemet) efter ett par veckor blev nya hästen sjuk. Veterinär rings ut och då har hästen en stor tumör. Avlivning dagen efter. Och sen fick jag tillbaka 'min' häst igen.

Om din häst är ranghög och dessutom inte går med sin flock så kan han bli stressad för någonting som man inte fattar själv. finns det ingen möjlighet att han kan gå på lösdrift i alla fall dagtid? Det måste vara väldigt stressande för honom annars.

Den andra är hosthäst och hon har blivit mycket bättre sen hon kom på lösdrift, även om vi har halm i ligghallen. Och hon är lättfödd hon med, men det var i början hon var helt hysterisk på att äta, sen lugnade det sig när hon fattade att det alltid finns mat. Och jag har hellre en lite välgödd häst som är glad och nöjd och inte hostar. :)
Men alla hästar är ju olika, det vara bara lite av mina tankar. Lycka till i alla fall. :)
 
Sv: Varför?!

Ok, jag är inte expert på hästars beteende, men jag kan nog kalla mig expert på att analysera. Jag har därför några frågor som kan få bort generella och otydliga svar och istället hjälpa till att identifiera mer exakt vad det kan handla om. Svara gärna detaljerat.

1) Du har sagt att det är någon gång eller så i månaden som han springer runt. Tänk efter noga: Finns det någon gemensam faktor för dessa tillfällen? (tid på dag, tid i månaden, något särskilt runtomkring som händer - inklusive om det är något som händer med andra hästar)
2) Jag har inte blivit klok på vad och hur mycket du rider honom och på annat sätt sysselsätter honom. Skulle du kunna beskriva två "typiska" veckor, där vardera kan spegla hur skillnader kan se ut?
3) Exakt hur lång tid i taget har han gått med andra hästar, och under vilka perioder i sitt liv? Jag är inte klar över hans historik, hur länge han betett sig på detta sätt, frågan om tidigare verksamhet med mera
4) Om han är lugn inomhus, skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av "minivindskydd" i hagen under en period för att kolla om han känner samma säkerhet då? Alldeles oavsett vad de vanligaste frågorna och svaren om stress och hästars beteende så finns det ju förstås en X-faktor som kallas "individualitet", dvs att en specifik häst faktiskt kan hitta på alla möjliga konstiga saker för att känna trygghet
5) Hur många tillfällen och hur mycket tid har du, eller någon du litar på, till att på avstånd titta på hans beteende just för att försöka leta efter triggrar?

Fler frågor kan säker dyka upp efter svar på dessa, eller om någon annan kan komplettera med liknande väldigt specifika frågor.
 
Sv: Varför?!

Jag har två hästar som båda går på lösdrift. Den ena är väldigt ranghög och kan bli helt störd om något händer i hennes flock. Det kan vara något som vi människor inte fattar alls. Exempelvis i somras så fick vi in en ny häst, min fröken brukar vara snäll när hon väl visat att det är hon som bestämmer. Men den här hästen funkade det INTE med. Hon blev stört omöjlig. Jag kunde inte ens rida henne för hon var som fastväxt i marken. Hon stegrade. Hon backade. Hon uppförde sig som en idiot. (och jag gick igenom alla scenarion i huvudet många gånger för att lösa problemet) efter ett par veckor blev nya hästen sjuk. Veterinär rings ut och då har hästen en stor tumör. Avlivning dagen efter. Och sen fick jag tillbaka 'min' häst igen.

Om din häst är ranghög och dessutom inte går med sin flock så kan han bli stressad för någonting som man inte fattar själv. finns det ingen möjlighet att han kan gå på lösdrift i alla fall dagtid? Det måste vara väldigt stressande för honom annars.

Den andra är hosthäst och hon har blivit mycket bättre sen hon kom på lösdrift, även om vi har halm i ligghallen. Och hon är lättfödd hon med, men det var i början hon var helt hysterisk på att äta, sen lugnade det sig när hon fattade att det alltid finns mat. Och jag har hellre en lite välgödd häst som är glad och nöjd och inte hostar. :)
Men alla hästar är ju olika, det vara bara lite av mina tankar. Lycka till i alla fall. :)

tack så mycket. Jag ska ha det i tankarna när jag "sammanställer" alla svaren för lösningen. :) Låter det dumt så läs bara att jag tackar för svaret, hehe.
 
Sv: Varför?!

Som så många andra här så tror jag att det beror på att han är ensam i hagen.
Han har fullt sjå att själv hålla vakt och kan inte vila, klart han vill in till tryggheten.
Är han dessutom dominant som du säger så försöker han på avstånd hålla koll på de andra hästarna som inte finns inom räckhåll, det måste vara jobbigt för honom.

Jag har full förståelse för att du inte vill ha din häst på lösdrift.
Kan du inte få någon av de andra hästägarna att stalla upp sin häst tillsammans med din så kan ni hjälpas åt med in- och utsläpp på dagarna? Får han bara en kompis så tror jag att detta går över.

Även om detta bara sker ibland så tycker jag att det är bra att du försöker hitta orsaken och göra något åt det. :bow:

Lycka till!
 
Sv: Varför?!

Ok, jag är inte expert på hästars beteende, men jag kan nog kalla mig expert på att analysera. Jag har därför några frågor som kan få bort generella och otydliga svar och istället hjälpa till att identifiera mer exakt vad det kan handla om. Svara gärna detaljerat.

Fler frågor kan säker dyka upp efter svar på dessa, eller om någon annan kan komplettera med liknande väldigt specifika frågor.

Jag ska försöka svara så gott jag kan. :D

1) Du har sagt att det är någon gång eller så i månaden som han springer runt. Tänk efter noga: Finns det någon gemensam faktor för dessa tillfällen? (tid på dag, tid i månaden, något särskilt runtomkring som händer - inklusive om det är något som händer med andra hästar)

Svar: Tid på dag vet jag inte då han ibland springer redan när jag kommer till honom för att rida, brukar komma dit vid ca. 13tiden. Har inte kopplat ihop någonting förutom väderomslagen.från varmare till kallare. Senast han sprang var i slutet av oktober. nu i januari.

2) Jag har inte blivit klok på vad och hur mycket du rider honom och på annat sätt sysselsätter honom. Skulle du kunna beskriva två "typiska" veckor, där vardera kan spegla hur skillnader kan se ut?

Svar: Jag rider honom så gott som varje dag. Allround, alltid ute i naturen, väldigt sällan i ridhus, bara när jag jobbar där det finns ridhus som han kan följa med, som det blir ridning i paddock eller ridhus. Ibland tömkör/longerar vi på inhägnad "ridhage".

1: klättring i skogen, stig, skritt vid klättring, innan öppvärmning alla gångarter
2: ridning på plan mark - grusväg, alla gångarter
3: transportträning + promenad för hand, skritt
4: tömkörning, inhängnad ridvolt ute
5: dressyrträning på åker, alla gångarter
6: lastträning + övrigt vila
7: skritt och trav på grusväg

1: lastträning + promenad/uppsutten skritt barbacka
2: ridning på åker, "busridning" mycket galopp för att "bli av med energi"
3: longering
4: klättring
5: vila
6: dressyr på vägen + skogsridning
7: off-road i skogen - lyfta på fötterna

3) Exakt hur lång tid i taget har han gått med andra hästar, och under vilka perioder i sitt liv? Jag är inte klar över hans historik, hur länge han betett sig på detta sätt, frågan om tidigare verksamhet med mera

Svar: Han satte sig till rätta fort i flocken han gick med här förut, då stod han med dom 2månader tror jag om det inte var längre. åt lugnt och stilla sin höhög inget stress att gluffsa i sig för att ingen annan skulle hinna ta det. stressade någon gång då dom tog ut någon häst ur hagen fast det fanns annan häst i hagen redan...Innan har han gått med en häst i ca 2år. tror jag, inte helt säker.

Han har nog alltid varit en "stresshäst", tyckte inte om att bli lämnad i hage eller stall på förra stället, då var dom endast två hästar där. Hade varit så innan också vad jag förstått.

Har varit tävlingshäst innan. Dressyr hoppning tornespel. mer vet jag inte.

4) Om han är lugn inomhus, skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av "minivindskydd" i hagen under en period för att kolla om han känner samma säkerhet då? Alldeles oavsett vad de vanligaste frågorna och svaren om stress och hästars beteende så finns det ju förstås en X-faktor som kallas "individualitet", dvs att en specifik häst faktiskt kan hitta på alla möjliga konstiga saker för att känna trygghet

Svar: Tänkt på skydd. Men inte fått tag i ett ännu, funderar nu på att bygga ett och kolla om det funkar att han blir bättre. :)

5) Hur många tillfällen och hur mycket tid har du, eller någon du litar på, till att på avstånd titta på hans beteende just för att försöka leta efter triggrar?

Svar: Jag kan tyvärr inte vara i stallet hela dagarna, men om jag kunde så skulle jag det. :) Stallägaren bor ju på gården och ser till hans hage från förstret, men när han är ute så jobbar hon. Hon ger honom hör på dagen. :) Och ibland så stressar han redan när honom kommer hem.....:(
 
Sv: Varför?!

Som så många andra här så tror jag att det beror på att han är ensam i hagen.
Han har fullt sjå att själv hålla vakt och kan inte vila, klart han vill in till tryggheten.
Är han dessutom dominant som du säger så försöker han på avstånd hålla koll på de andra hästarna som inte finns inom räckhåll, det måste vara jobbigt för honom.

Jag har full förståelse för att du inte vill ha din häst på lösdrift.
Kan du inte få någon av de andra hästägarna att stalla upp sin häst tillsammans med din så kan ni hjälpas åt med in- och utsläpp på dagarna? Får han bara en kompis så tror jag att detta går över.

Även om detta bara sker ibland så tycker jag att det är bra att du försöker hitta orsaken och göra något åt det. :bow:

Lycka till!

Jag försöker så gott jag kan att få reda på varför han springer. :) Och ska som sagt prata med stallägaren igen. :p Dom flesta hästar är stallägarens. Och dom andra ägarna föredrar att hästarna är på lösdrift, blir inte så krångligt då och myket mocka och in och ut och åka till stallet behöver dom inte göra varje dag då, lösdrift och fri tillgång. Sen vet inte jag om det är just DÄRFÖR dom har sina hästar ute, men jag skulle tro det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 177
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 224
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp