E

Em_E_liE

Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused:

Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara börjar springa i hagen, fram och tillbaka tills någon tar in honom i stallet. Om ingen är där så kan han springa tills han stupar, han blir genomblöt i svett efter bara några minuter. :o

Ibland bara skrittar han i rask takt fram och tillbaka, man ger honom hö för att man tror han ska lugna ner sig, och ibland funkar det, men inte alla gåger, då fortsätter han sin gång...Han tar en tugga av höet springer där ifrån, springer tillbaka, tar en tugga (det kan bli foderstrupsförstoppning!) och så vidare...Till slut så springer han bara, utan att stanna till vid höet, ingen galopp, utan trav.

Jag vet inte varför han springer och det är det jag behöver eran hjälp med!

Han går själv i hagen nu under vintern, då han blir jätte hostig och dålig av halmen som finns i ligghallarna, i dom andra hagarna + att dom andra får fri tillgång på grovfoder och han är lite lättfödd (går inte så bra ihop alltså).

Han är själv inne under nätterna i stallet, om ingen annan häst ska stå inne av någon anledning. Han är klippt, plus att det inte finns någon ligghall i hans hage, därför är han inne på nättena. Han är lugn inne, har aldrig varit stressad eller så inne, utan är som sagt lugn då. :laugh:

Han rids dom flesta dagarna i veckan, kan stå av orsaken att han sprungit, visat hälta eller sådana där "vanliga" anledningar till att en häst faktiskt vilar ibland. ;)

Vi har tänkt på detta som en orsak till att han spriger;

* Utan kompis i hagen - Borde dock springa oftare än han gör nu för att vi ska tro att det kopplar samman. Sprang även och dock när han hade kompisar i hagen. Hade honom dock inte så läng tillsammans med andra innan han fick stå själv pga halmen. (ser dock till alla hästar från sin hage)

* Stressad - Vet dock inte vad han kan vara stressad över, men det kan ju bero på någonting som inte vi människor ser eller märker med blotta ögat...

* Rädd -Brukar dock och vanligtvis bara hoppa till och sedan är allting bra. Han visar ingen direkt rädsla för någonting när han springer.

* Väderomslag - Igår och några dagar innan det var det ca 7+ grader alla dagarna och idag ca 1- grad och snöar. Har inte tidigare tänkt på detta så jag har inte antecknat ner vädret dom dagar han varit så här....

* Lite mat/hungrig - Tveksamt då han håller hullet bra och inte vill äta när han väl får maten.

Vad tror ni att det kan vara? :confused: Jag vill ju att han ska må bra och inte hålla på såhär! Jag hoppas ni förstår det...Varför springer han?

Lite övrig info:

D-ponny. Maxad.
Valack.
15år.
New Forest/Varmblod; Reg. Svensk Ridponny.
Normalt hull.
Lättfödd, mer än normalfödd i alla fall. Det märks fort om han får för mycket.

Foderstat:
ca 12kg hö/dag (mer när det är kallare ute!)
6dl lusern (blöter det såklart!)
6dl vetekli (blöts)
3dl betfor (blöts)
3dl hestekraft
Mineraler, Salt, B-vitamin
Hans kraftfoder och hö dränks i vatten då han har kronisk hosta.

Självklart får han fri tillgång på vatten!!!!

Otroligt tacksam för den hjälp jag kan få. :bow: Bolla med tankarna fram och tillbaka på vad det kan vara, bara att fråga på om det är någonting ni undrar.
 
Sv: Varför?!

Du kanske inte hade honom nog länge med de andra för att han skulle hittat sin plats i flocken. Som jag läser det är det för han går ensammen. Varför kan ingen annan gå med honom under dagtid ?
 
Sv: Varför?!

Får han verkligen 12 kg hö /dag ?
Jag tror han känner sig ensam,otrygg hästar är ju flockdjur.
Han har antagligen lärt sig att ni tar in honom i tryggheten när han springer .
Hej från hambo
 
Sv: Varför?!

Behöver inte ens läsa hela tråden för att förstå varför han blir stressad och bär sig åt på det här viset.
Hästar är ju flockdjur och tydligen får han ha kompisar på sommaren men inte på vintern. Då blir han plötsligt helt ensam både ute och inne för det mesta. Dessutom då med begränsad mängd foder för att han inte ska bli tjock. Inte konstigt att stressar upp sig mellan varven. Det faktiskt konstigare att ha inte är stressad hela tiden.

Som hosthäst borde ju istället just lösdrift med maximal utevistelse vara det optimala istället för att stänga in honom i stallet på nätterna. Är halmen så dålig att den dammar så mycket i en lösdrift så ska den inte användas som strö alls enligt normerna i Djurskyddslagen.

Tror att boten finns i hag-och om han nu ska stå inne stallkompisar.
 
Sv: Varför?!

För att han är ensam i hagen, därför springer han, det skulle jag tro. Det skulle jag prova med först en eller flera kompisar dagtid.
 
Sv: Varför?!

Jag visste att dom flesta och övervägande svaren skulle landa på att han inte har några hästkompisar! Och är fullt förstående för det. Men ska han verkligen behöva bli dålig pga halmen? Gå ute dygnet runt när han är helklippt, dvs allt utom benen, jag vet inte hur kallt det blir på natten och vilket täcke och tralla la la la som blir bäst, och fri tillgång på hö kan han inte ha då han blir ännu värre i hostan än han redan är nu och då blir hans hälsa sämre och till slut kommer man inte kunna använda honom i ridning eller någotning, utan det bästa vore att ta bort honom. Det är det inte värt! Och vet nu att jag kommer få svar på att det inte blir så om han går ute, men det blir det, då alla de andra hästarna har fri tillgång på grovfoder och det kan han inte ha, vi vattnar alltid hans hö och han har blivit otroligt mycket bättre för det, men kommer adrig bli helt bra. Ska vi vattna hela balen och rikera att den möglar då? Nej...Och ang. att han nu står i stall under natten så är dörren ut alltid öppen, alltså alltid frisk luft, inget damm eller liknande för att förvärra hostan på honom.

Svar till alla.

Mynta2: Han bestämde redan efter första dagen. Hittade sin plats fort. Åt lugnt och stilla sin hög med hö och dom andra åt sina. Hade det funkat att någon kunde gå med honom så hade det gått en häst med honom! :) Men eftersom att alla andra hästarna gå ute dygnet unt så är det bästa att låta dom gå i sina flockar, istället för att en häst ska flyttas fram och tillbaka mellan hagarna varje dag, då blir ju den hästen också otrygg...!

Hambo: Är det fel med 12kilo hö? :O Jag förstår att du tycker så, att han känner sig otrygg och så, och att dom är flockdjur. Och det här med att han har lärt sig att vi tar in honom när han springer är nog inte riktigt sant. Han har sprungit i ca 6 timmar en gång då jag inte visste att han sprang utan fick reda på det då jag kom till stallet och hade en häst som var sjöblöt i svett...Dom trodde han skulle sluta springa. Då kom han in mycket senare än han började springa. Jag kände mig hemsk som låtit honom springa så länge, även fast jag inget visste...

Masse: Tycker du att han får begrensad mängd med foder? 12 kilo hö, menar du att det är för lite? :O han får mer än han egentligen ska ha alltså det han egentligen klarar sig på, men tycker inte om att ge fööör lite hö... Förstår dig, precis som dom andra att du tycker så ang flock. Det här med att han får gå med andra hästar på sommaren och inte på vintern är just nu för att han inte ska bli ännu dåligare än han är. Inne är han som sagt lugn och stressar inte upp sig!!! Ja, varför är han inte stressad hela tiden om han tycker att det är ensamt i hagen och inne?! Som jag skrev i detta inlägg lite högre upp (läs där :)) så står han inne av en anledning och dörrarna till stallet är alltid öppna, dygnet runt! Frisk luft, inget damm och inget annat farligt för en hosthäst. Nej, halmen är inte så dålig att den dammar! :) Men han blir sämre av den av någon anledning, om det är för att vi inte blöter den, men en halmbädd ska inte vara blöt(!) eller vad det är vet jag inte, sämre blev han i alla fall...:/

Lillfi: Ska en annan häst eller flera, ur en annan flock bli lika orolig som min häst redan är? Dom andra hästarna går ju redan i andra flockar(!). Och råd att skaffa en till häst, det har jag inte. Annars hade jag gjort det.

Tack så mycket för era svar! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför?!

Tycker du att han får begränsad mängd med foder? 12 kilo hö, menar du att det är för lite?
Ja han får en begränsad mängd på 12 kg. Jag har inte sagt att det är varken för lite eller för mycket men det är 12 kg. Det är inte fri tillgång det är det som gör skillnaden
Hur sedan den mängden passar hästen går ju inte att säga något om när varken vet något om hästen eller innehållet i höet.
Men att han stressar ute och inte inne hänger till stor del på att han troligen känner sig något tryggare med fyra väggar runt om sig än en hage.
Om han nu måste leva på det här sättet så bör du se till så att han får sällskap i hagen på dagen. Om det inte finns någon annan som vill hjälpa dig med sin häst får du istället överväga att skaffa en egen till eller flytta din häst till annat stället där han kan få må bra året runt. För även om hostan mår bra av just det här sättet så mår inte resten av hästen bra av det. Risken finns att skaffar sig fler problem som magsår, kotledsinflamationer och förslitningar när han håller på så här.
 
Sv: Varför?!

Ja han får en begränsad mängd på 12 kg. Jag har inte sagt att det är varken för lite eller för mycket men det är 12 kg. Det är inte fri tillgång det är det som gör skillnaden
Hur sedan den mängden passar hästen går ju inte att säga något om när varken vet något om hästen eller innehållet i höet.
Men att han stressar ute och inte inne hänger till stor del på att han troligen känner sig något tryggare med fyra väggar runt om sig än en hage.
Om han nu måste leva på det här sättet så bör du se till så att han får sällskap i hagen på dagen. Om det inte finns någon annan som vill hjälpa dig med sin häst får du istället överväga att skaffa en egen till eller flytta din häst till annat stället där han kan få må bra året runt. För även om hostan mår bra av just det här sättet så mår inte resten av hästen bra av det. Risken finns att skaffar sig fler problem som magsår, kotledsinflamationer och förslitningar när han håller på så här.

Jag förstår, det är därför jag ville hitta en lösning på det här! Men när han springer med andra hästar då? Hur gör man då? Det är därför jag inte tror helt och fullt på det här med att han inte har några andra i hagen. Mestadels är han ju lugn i hagen, men ibland blir han springig och stressar upp sig för ingenting.....
 
Sv: Varför?!

Får han verkligen 12 kg hö /dag ?

Bara en kommentar ang fodergivan. 12 kg hö kan vara precis hur mycket eller hur lite som helst beroende på vad det innehåller. Har du någon analys på grovfodret?
 
Sv: Varför?!

Jag fick uppfattningen att det var en liten ponny:o
Därför tyckte jag 12 kg var mycket !
Jämförde med mina egna .

Hej från hambo
 
Sv: Varför?!

Det kan ju vara något som han hör eller luktar och är rädd för.
När han går ensam blir han mycket mer orolig än om han hade haft en kompis.

För mig låter det bara som en tidsfråga tills du hittar honom på 3 ben om han springer sådär. Senskador och hovbensfrakturer orsakas ofta av sådant panikspring, och det tar månader i box att få hästen frisk om du har tur. Om jag vore du skulle jag försöka lösa problemet så fort som möjligt. Flytta om det inte går, annars har du en kanske en hostfri häst, men skadad.
 
Sv: Varför?!

Hur ser det ut i naturen där hästen går?

Ibland springer det rådjur förbi mina hästhagar och då blir pållarna ganska uppjagade. Kan det vara det, eller lösspringande hundar eller något annat djur?

Är vädret kallt och klart blir mina också mer busiga och kan jaga upp sig för katter tom. Vissa kvällar har de varit svåra att få in från hagen och när de väl kommit in står de och spanar ut genom fönstret samtidigt som de verkar lite spända.

Detta händer bara ibland och de blir inte precis svettiga av det, men man funderar ju på varför de är uppjagade. Det är först och främst en häst som blir uppjagad, sen drar hon igång de andra.
 
Sv: Varför?!

Eftersom du säger att han blir dålig av hö, så kanske du ska prova att flytta honom till ett stall där de fodrar med hösilage istället? Det behöver ju inte vara fri tillgång på det. Och så kanske de har ligghallar med torv istället för halm. På så vis kan han vara ute dygnet runt, med kompisar och hostan blir antagligen bättre då också:idea:.
 
Sv: Varför?!

Han springer garanterat för att han känner sig otrygg eftersom han är ensam större delen av dygnet. Både ute och inne! Hästar är flockdjur och din är antagligen i större behov av sin flock än vad andra hästar är. Låt hästen gå med kompis/kompisar i hagen så kommer han säkert att lugna ner sig!

Om han blir så dålig av halmen i lösdriften så kanske den är av så dålig kvallite att den inte bör användas? Börja med spån istället. Även om hästen står på lösdrift är det inte särskilt ofta hästarna verkligen står inne i ligghallen. Om han blir dålig av höbalen så köp hösilage istället som är ganska blött. Då behöver ni inte vattna och det dammar inte! Fungerar det inte i ditt stall så byt stall isåfall!

Det spelar ingen större roll vilket täcke hästen har på natten, blir det några grader kallare så lär hästen inte frysa för det. Du kan ha samma täcke som på dagen, har hästen fri tillgång på foder så kommer den inte att frysa.
 
Sv: Varför?!

Kan ju vara så enkelt bara att hästen vill in en viss tid och får den inte de så blir den stressad och börjar springa, min förra var sån när vi släppte dom på bete, hon sprang som en galning vid grinden och va jättesvettig och gnäggade hysteriskt så fort hon såg någon. Det enda sättet att lösa det på var helt enkelt att låta henne vara ute, och skita i henne och hon slutade när hon förstod att hon inte skulle in den tiden.

Blir han lugn sen inne i stallet och springer oavsett hästar i närheten så är det nog de att hästen vill in en viss tid. Eller börjar den springa oavsett tid? För isåfall så vet jag inte.
 
Sv: Varför?!

Jag fick uppfattningen att det var en liten ponny:o
Därför tyckte jag 12 kg var mycket !
Jämförde med mina egna .

Hej från hambo

På så vis. :p Men det är en maxad D-ponny. Så så liten är han inte. ;)
 
Sv: Varför?!

Det kan ju vara något som han hör eller luktar och är rädd för.
När han går ensam blir han mycket mer orolig än om han hade haft en kompis.

För mig låter det bara som en tidsfråga tills du hittar honom på 3 ben om han springer sådär. Senskador och hovbensfrakturer orsakas ofta av sådant panikspring, och det tar månader i box att få hästen frisk om du har tur. Om jag vore du skulle jag försöka lösa problemet så fort som möjligt. Flytta om det inte går, annars har du en kanske en hostfri häst, men skadad.

Eftersom att jag inte vill att hans hosta ska bli sämre, men ändå att han ska vara hel och inte skadad (såklart) så försöker jag ju självklart att lösa det hela. I närheten av mig finns det inga andra stall som kan ta emot fler hästar. Och det är sämre på dom ställena och mycket mycket längre ill andra ställen, och genom att jag inte har något körkort så kommer jag inte dit...bussförbildelserna så är inte heller dom bästa...:/

Måste också berätta, att det endast är IBLAND han springer! Och iblöand för mig är som MAX två gånger i månaden. Det är mycket ändå, jag vet, men det låter lite som att han skulle springa varje dag, varje minut och hela tiden när ni berättar...Aja...
 
Sv: Varför?!

Hur ser det ut i naturen där hästen går?

Ibland springer det rådjur förbi mina hästhagar och då blir pållarna ganska uppjagade. Kan det vara det, eller lösspringande hundar eller något annat djur?

Är vädret kallt och klart blir mina också mer busiga och kan jaga upp sig för katter tom. Vissa kvällar har de varit svåra att få in från hagen och när de väl kommit in står de och spanar ut genom fönstret samtidigt som de verkar lite spända.

Detta händer bara ibland och de blir inte precis svettiga av det, men man funderar ju på varför de är uppjagade. Det är först och främst en häst som blir uppjagad, sen drar hon igång de andra.

Tänkte på väderväxlingen som en grej till han han skulle börja springa, man vet ju egentligen inte hur känsliga dom är, hästar som inte visat någonting förut kan helt plötsligt visa någonting sedan...då tar många för givet att det blivit någonting fel, men ibland behöver det inte vara det...!

Själva hagen är fir så att säga, ingenting finns i hagen mer miljön runtom kring är det en å, skog, andra hästar, stallet och huset på gården, barn, hund, och det finns älg, rådjur och lodjur i skogen, men han brukar bara och vanligtvis hoppa till för någonting sådant, inget mer, samma när vi är ute oh rider. Lodjuret som dom sett spår av kan han reagera mer på, men då borde dom andra hästarna också springa lite mer, speciellt dom hästar som står lite närmare skogen....?!!?
 
Sv: Varför?!

Eftersom du säger att han blir dålig av hö, så kanske du ska prova att flytta honom till ett stall där de fodrar med hösilage istället? Det behöver ju inte vara fri tillgång på det. Och så kanske de har ligghallar med torv istället för halm. På så vis kan han vara ute dygnet runt, med kompisar och hostan blir antagligen bättre då också:idea:.

Sa jag att han blev dålig av höet? :O i så fall är det fel och jag ber så mycket om ursäkt för det. Han kan inte äta ensilag/hösilage då han blir jätte dålig i magen. Jag blöter höet för att risken att han får i sig någonting som är dammigt ska minska och även för att dämpa hostan vilket hittils har fungerat.

Torv hade dom i hans box förut, nu står han på spån. Tycker torven dammar mycket mera! Vet dock inte hur det blir när torven är ute, men till en början är den alltid dammig tycker jag. Spån sa dom inte heller skulle vara så damfri, utan tidningspapper skulle vara bättre vilket jag förstår. Men spånet dammar inte heller, inte nu, beror ju på om man tar det från "sågen" eller som kutterspån (heter det så?, aja...) sågen-spånet dammar mer då det är mindre och lite mer dammigt helt enkelt, mera finkornigt kanske låter bättre?!

Hoppas ni förstår. :p

Flytta till annat stall har jag redan förklarat. Men lite tydligare just ang. det här med ligghall, så vet jag inte om något annat stall som har ligghallar, i så fall blir det flytt för min del också! :o Och flyt för min del går inte just nu...tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 179
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 229
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp