Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Bild nummer 2!

Tack, det vart 2:an :)

jul_11.jpg

Klyschigt, softat, töntigt och alldeles underbart :love:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vilken go liten tös :)

Micks: vilken besvikelse att han gav upp så snabbt! Hoppas att han snart kan hitta egna rutiner med henne och avlasta dig någon natt. Sambon har ju också lite svårigheter med att ta hand om tös men jag tycker ändå att han försöker. Sen är han ju trött efter en dag när Alva krävt mycket eller skrikit mycket så då brukar jag ta över när jag kommer hem. Han har nog iofs insett att han snart står själv med henne ca 13-14 timmar/dag flera dagar i sträck. Månadsskiftet... Det känns lite tungt att gå till jobbet så långa dagar och 3 sådana i sträck :( stackars tös.

Kl
Här är det full fart. Hela gårdagen ägnades åt att försöka styla lägenheten inför fotografering och vi är inte ens klara än. Jag bestämde mig för att skippa marathonträningen idag för att få klart allt när sambon är hemma. Annars står jag där själv i veckan som kommer och det är inte så himla lockande faktiskt. Vi ska tydligen till sambons pappa i morgon på middag också, fick jag veta sådär lagom igår eller förrgår eller vad det var. Hade faktiskt passat bättre nästa vecka men det går nog bra. Sambon blir alltid så irriterad när vi ska packa ihop saker och så. Han ogillar när jag storstädar också, haha, så han var skitsur igår :p Hoppas innerligt att vi har utrymme i plånboken för att leja bort både packning, flytt och städ när vi väl hittar en lägenhet vi vill ha för det är jobbigt med flytt som det är, vi behöver inte bli osams också.

Jag har försökt att hitta julstämningen men det går sådär faktiskt. Jag har bakat pepparkakshus, satt upp ett par tomtar och sådär men jag vet inte, får nog krångla mig in till gamla stan och spana in julmarknaderna i veckan. Då kanske jag hittar stämningen :) har i alla fall fixat julklapp till sambon. Vi skulle inte ge varandra några men jag kunde inte låta bli :o jag kom på "the julklapp" så att säga och rådgjorde med bror hans som tyckte att det lät bra. Och så var det en fotograf på öppna fsk för ett par veckor sedan så nu har jag beställt bilder på tösabiten. Superfina bilder som nog kan bli bra julklappar.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja det var verkligen en besvikelse :(
Men han tog första delen av natten som var nu och det gick bra. Han klarade det faktiskt bättre än mig förutom när hon vaknade och illtjöt. Då försökte han natta om utan att ta upp henne vilket garanterat inte funkar. Då fick jag ta över och lugna henne men sen lämnade jag tillbaka henne och då fick han henne att somna och lyckades lägga ifrån till egen säng så han är inte så dålig som han tror!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Men oh vilken söt bild :love:
Jag kunde inte se de andra på länken du la ut.
Nu blev jag inspirerad att försöka mig på något liknande med Tor i tomtedräkt :D


Micks. Vad skönt att det gick bättre i natt :)


Kl
Här är det fin julstämning. Speciellt nu när det kommit lite snö. Adventsstjärnor och ljusstakar överallt och lite glitter och någon tomte togs fram förra söndagen. Tyvärr får jag inte ljusslingan ute att fungera. Hittar inte kontakten till den :meh:

Däremot har jag i år jättesvårt att komma på några julklappar. Normalt brukar de vara klara den här tiden men nu har jag inte ens börjat :nailbiting: . Till Tor är det inte så svårt men till alla andra är det helt tomt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag kunde inte heller se bilderna på länken. Det var supersött som du la ut nu, man får vara hur klyschig som helst. Själv hade jag tre tomtenissar på besök men tyvärr inte så bra ljussättning och fick inte till nåt bra avstånd för att sudda till bakgrunden heller, men eftersom jag har tre ljuvligt söta barn blev det ganska bra ändå. Kan visa när jag fått dem
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Angående det där två barn är ett heltidsjobb: nummer tre, är det "ett barn mer eller mindre" då? Eller hur funkar det?

Jag är ju sååååå sugen på en till men sambon är inte så sugen än. Jag tycker iofs att vi kan vänta något år kanske så lilltös får de tiden hon vill ha och sådär. Vi får se hur det blir.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Det måste ju bero jättemycket på barnens (och ens eget!) temperament?

Jag som har två jättelätta ungar tycker trots det att det är jättejobbigt ibland. Men om man har ett krävande barn så är det säkert betydligt jobbigare, rent objektivt, än mina två. Och om vi får en skrikbebis som inte sover på nätterna som trea så kommer det garanterat bli världens chock.

Jag tycker inte att två är dubbelt så jobbigt som en, men jobbigare är det definitivt. :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja att det blir mer jobb med två är det nog inget snack om men jag skulle inte vilja kalla Ylva för hobby inte. Det är ett heltidsjobb som heter duga det också vill jag lova ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Arrrgghh. Inatt hade jag kunnat tänka mig att byta bort pepparkaksungen mot.. tja, jag vet inte. Kanske ingenting alls?
Är det att sluta amma som löser problemen på nätterna eller varför varför varför vill hon inte sova? :arghh::arghh::arghh:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Nu har jag i alla fall bokat babysim för sista gången. Tredje gången gillt? Hoppas verkligen de inte vill gipsa om mig ytterligare på onsdag nu då, då får jag avboka igen… O_o

Och vet ni vad tjejen som körde på mig fick för påföljd? Hon blev av med kortet i två månader. TVÅ MÅNADER! :banghead:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag menade inte att förminska någons arbetsbörda utan menade mest att ni som har en ej så välfungerande relation med er sambo som inte tar sin del av ansvaret i hemmet - det kommer inte att bli lättare av att få en bebis till. Snarare mycket jobbigare.

För mej var det lätt att få trean, mycket lättare än att få tvåan. Men min man tar en stor del av hushållsarbetet och spenderar mycket tid med barnen.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Det är tyvärr inte nödvändigtvis så att de sover bara för att de inte äter...

Och min tjej, som sovit hela nätter sedan hon föddes har plötsligt börjat vakna, är vaken någon timme mitt på natten, och kan till slut bara sövas om med mat.

Men om du inte vill amma mer på nätterna så är det ju delvis en annan fråga. Det vore bara dumt om du, egentligen mot din vilja, med mycket möda och stort besvär slutar amma och så sover hon ändå inte...


Två månader utan körkort är ju tämligen skrattretande i jämförelse med vad du har genomlidit. Även om tjejen ju inte ska straffas för att läkarna tabbade sig. Men hon kunde ju lika gärna tagit livet av dig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

delvis kl.

Usch vad hemsk er situation ser ut! Jag hade smällt av om inte min man hade en tillräckligt bra relation till vår dotter att han hade tillräckligt bra koll för att kunna natta och ta henne på nätter. Självklart var det lite stök i början, när hon var så himla mammig, men Olle kämpade på som bara den, utan att jag avlöste, och tillslut så funkade det. Det tog tid, och det var många timmar av gråt och skrik, men i min värld skulle det inte fungera om jag skulle ta över så fort det inte gick lika bra som för mig. Han (dom) var ju tvungna att hitta sitt sätt att göra det tillsammans och att jag hade kommit och löst av hade ju aldrig löst något. När jag ammade, och det var mat som gällde, fine då vad det ju det som gällde, men annars fick dom helt enkelt lära känna varandra bara. Idag har dom en fantastisk relation, när Olivia hör dörren öppnas om kvällarna så ger hon ifrån sig ett tjut och kryper i ilfart ut till hallen för att möta sin pappa och på nätterna, eftersom hennes pappa är en fjölig hönsepappa :p, så sover hon i vår säng och sover oftast dikt mot Olle.

Jag fattar verkligen inte att ni står ut. :(
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Haha det där har jag också funderat på, och är livrädd för, inför nr 2.
Olivia har ju sovit hur bra som helst sen hon föddes och de få nätterna hon inte gjort det så har ju jag vart ett komplett VRAK dagen efter, haha. FATTAR INTE hur folk fixar att leva när dom inte får sova, det känns verkligen som en omöjlighet för mig! ;)

Men, jag tror lite så att man klarar av det man behöver klara av. Men fy fan vad jag är rädd för att inte nr 2 kommer sova... för då kan man ju inte som nu, sova ikapp på dagarna eftersom Olivia ska tas om hand också. Man kan väll visserligen försöka samköra deras middagslur efter ett tag.. men ändå!... Jag är väldigt glad att 2an är planerad att komma till sommaren och att Olle ska försöka ta lång semester så att vi får vara mycket båda två med 2an när han kommer. Förhoppningsvis blir inte han lika mammig som Olivia var. Men.. jag är nervös! ^^
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vidrigt... VIDRIGT, det är ju en jävla smäll på käften när folk kommer undan sådär lättvindigt. Det känns liksom inte som att det lidande man utsätts för tas på allvar när straffen är så sjukt lindriga. Säkert har hon ett jobb som intygar att hon veeeerkliigeeeen behöver körkortet i tjänsten så hon inte ens blir av med det öht... GAAAH! :rage:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Min man ska antagliegn också vara hemma jättelänge i sommar. Planen är at than ska vara föräldraledig för T i juni, sedan tar han tre veckors semester och en månads föräldraledighet från och med att bebisen är född. De tre veckorna fördelar han före/efter föräldraledigheten. På så sätt vet hans jobb vilket datum han kommer tillbaka och det blir inte världens överraskning om ungen kommer lite tidigare eller senare osv. Så om allt går vägen är han hemma ungefär 7:e juni till slutet av augusti!

T är nämligen också jättemammig, så det är viktigt att han är hemma mycket innan bebisen kommer så att de hinner vänja sig ordentligt vid varandra (vi märkte STOR skillnad på storebror i somras när min man hade lång semester/föräldraledighet). Han åker liksom hemifrån klockan 6 på morgonen och kommer i regel runt 18 på kvällen så de hinner ju bara ses en liten stund, sedan är det kvällsmat och sovdags under veckorna...
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Oh vilket lyx! Så länge hade inte O kunnat vara borta eftersom han driver eget. Han kan ju inte vara föräldraledig öht en längre tid, folk slutar liksom dyka upp till jobbet om han inte är där och håller koll :( men under sommaren när folk ändå har semester och saker går på halvfart så är det lättare men han ska försöka ta tio veckor plus två veckor precis när tvåan kommer. Han planerar att försöka ta dem sammanhängande så vi hoppas inte liten tittar ut för tidigt så det blir omöjligt. Det är många fördelar med att han driver eget men det gör också att han inte bara kan meddela jobbet att han ska på föräldraledighet/semester och att dom får lösa det. Han måste ju finnas tillgänglig hela tiden.
Men jag är glad! Vi ska antagligen lite spontant (i vår strukturerade uppbundna (med djur osv) värld) åka till Thailand i jan/feb och det hade ju inte gått att ta så mycket ledigt i sommar då om han inte vart egen.. Så fördelar och nackdelar, ibland blir jag galen på att telefonen ringer på massa sjuka tider men det har vi igen sen.

Vi märkte också skillnad efter sommarens semester! Till nr 2 ska Olivia få börja sova i sitt eget rum och planen är att hon ska få en bäddsoffa där inne och då kommer nog Olle sova där inne med henne i början så dom får sova
Inför jobb och dagis.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag lider med dig, det är sjukt påfrestande att inte få sova. Det är faktiskt en tortyrmetod att inte få sova. Med dottern var min make mer oförstående till att även jag behöver sova fastän jag är hemma hela dagarna, när han sen var fl när dottern var äldre och ändå sov lite bättre fick han bättre förståelse och kände sig nog lite dum. Det är ju bra att din sambo nu ändå verkar förstå att han måste kliva fram och ta sitt ansvar, som en familj jobbar man lättast som ett team. Bryr man sig om varandra och hjälps åt kommer man långt även om det fortsatt är tungt med ett barn som inte sover, så blir det ändå mer hanterbart om man inte känner sig ensam i situationen.

Ang ett och två barn så upplever jag det inte som dubbelt upp. Jag kan känna mig väldigt otillräcklig om båda är missnöjda eller gör illa sig samtidigt när jag är ensam, men vi lever redan ett barnanpassat liv och hjälps åt på ett vis som vi har fått jobba oss till när dottern kom, så jag skulle säga att jag kanske tycker att det är 40% mer ;) Innan dottern kom var jag i stallet alla dagar och maken i garaget, så det var en stor omställning för oss att bli mer bundna och inte kunna göra vad vi ville, även om vi var inställda på det så var det påtagligt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja. Men lustigt nog verkar min kropp ha anpassat sig. Nu kan jag inte komma till ro om kvällarna så det tar många timmar innan jag somnar (och då vaknar ylva strax därpå). Så jag behöver nog verkligen få bryta mönstret snart.
Men han verkar börja förstå. Jag visar ju sällan hur jag mår utan alla tror att jag är pigg och glad jämt. Hjälpte nog att bryta ihop och börja gråta.



Blev lite oroligt här förut. Räknade i almanackan och insåg att det är 36 dagar sedan senaste mens! :eek:
Ringde och gjorde sambon orolig och han tänkte köpa test på hemvägen.

En halvtimme senare kom blod och smärta som en blixt från klar himmel. :cool:
Nu är det synd om mig! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 176
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 982
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 685
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp