Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Håller på att sy en hiskeligt ful åkpåse till Ylva! :D
Vändbar i fleece - limegrön och rosa :rofl:
Men jag syr för hand och rent hantverksmässigt blir jag riktigt nöjd! :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja. Men lustigt nog verkar min kropp ha anpassat sig. Nu kan jag inte komma till ro om kvällarna så det tar många timmar innan jag somnar (och då vaknar ylva strax därpå). Så jag behöver nog verkligen få bryta mönstret snart.
Men han verkar börja förstå. Jag visar ju sällan hur jag mår utan alla tror att jag är pigg och glad jämt. Hjälpte nog att bryta ihop och börja gråta.



Blev lite oroligt här förut. Räknade i almanackan och insåg att det är 36 dagar sedan senaste mens! :eek:
Ringde och gjorde sambon orolig och han tänkte köpa test på hemvägen.

En halvtimme senare kom blod och smärta som en blixt från klar himmel. :cool:
Nu är det synd om mig! :(

Det är ju det som visar att man blivit riktigt sömnstörd. För mig blev det så att jag inte kunde somna, för jag visste att dottern snart skulle vakna och det gjorde fysiskt ont tillslut att bli väckt när jag precis somnat. För mig gick det så långt att jag tillslut kände mig likgiltig och trodde att jag blivit deprimerad, gick till läkare som snabbt konstaterade sömnbrist och att jag måste sova. Då fattade även maken att jag inte är någon supermänniska bara för att jag är mamma ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Sömnstörd är ordet ja! Nästan lite rädd att jag måste börja med sömntabletter den dagen (hehe natten) ylva äntligen börjar sova...
Så jag får sätta hårt mot hårt nu när sambo snart går på semester!

Tillägg: i övrigt så beskriver du det precis som jag känner och jag har också funderat på om jag är deprimerad. Känner mig liksom dum i huvudet på riktigt. Glömmer ord, kan inte koncentrera mig och värst av allt är att jag inte orkar vara en rolig mamma.
Jag kanske skulle gå till läkaren och be om sömn på recept så polletten trillar ner helt för sambon? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Eller en kortare tids sjukskrivning?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja, det tycker jag faktiskt att du ska göra. Jag fick insomningstabletter av läkaren (som jag aldrig vågade ta) och orden att jag måste sova, nu. Det var precis kring jul så maken var ledig lite då vilket gjorde det lättare.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag är nästan lite tvärtom - när Tova somnar för kvällen så slocknar jag med! Jag har iofs alltid haft väldigt lätt att somna, överallt, oavsett. Däremot börjar man undra om man är dum i huvudet när man överväger morgonkaffe 03:30 bara för att tösen ändå inte vill sova… Grannarna lär väl undra om jag släpar ut barnvagnen vid 04 och släpper ut hästarna… :rofl: (Svårt att smyga numera när mina enda häst bor i grannens stall).

Så, nu är klockan över åtta, vilket är lite av min gräns för att gå och lägga mig. Gonatt!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Eftersom att Alva inte är särskilt svår att söva för mig har jag inte alls tyckt att det är viktigt att sambon tar henne men nog har de lite problem när han bestämmer sig för att han vill natta ibland men oftare och oftare går det bra. Sen lämnar jag dem ju för att vara i stallet, åka på julbord, se en spelning osv. Hittills har hon ändå sovit varje gång jag kommit hem sent så nog kan han men han har ju lite att göra ;) vi har i stället tagit det i egen takt. Sambon flyger flygplan och kastar runt med henne som hon älskar och busat lite smått på golvet så de har kommit närmare varandra fast i långsam takt. Nu är jag snart borta 3-5 dagar i veckan, 13-14 timmar/gång så nu kommer de att vänja sig helt enkelt och det kommer att gå jättebra. Kanske är det då sambon förstår att vi "behöver" en unge till, haha!

Hon krälar för övrigt omkring och håller koll på honom i detta nu.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Fast sömntabletter vill jag inte ha... jag kanske har obefogade fördomar men det känns inte bra att stoppa i sig.
Vad ska jag säga då om jag söker vård? Kanske en dum fråga men jag söker knappt vård för annat än barnafödande och har aldrig ens tänkt tanken på att söka för att jag är trött... jag vet ju liksom vad problemet är och hur man löser det.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vet du varför du är trött och att du kan sova om du får möjligheten tycker jag att du sover över hos någon eller tar in på hotell en natt så får han klara sig hemma med tösen :) är du osäker på om du skulle kunna sova så kan du ju be om en sovdos hos läkaren.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Men visst är det svårt att bara ta tag det? Man vet vad problemet är, och vad som krävs för att det ska bli bättre, men iaf jag tänker att ”äh… det blir säkert bättre inatt…”

Igår vart det barnmottagningen med Tova igen. Efter helgens papparkaks-fotografering såg jag på vissa bilder att hennes pupiller var olika stora. Jätteskumt.
Ringer BVC som hänvisar till barnmottagningen. Fick en tid direkt, läkaren hittade inga fel men såg också olika stora pupiller och remitterade till ögonläkare.
Börjar känna mig som hönsmamma deluxe :D
Tittade bland äldre bilder och kan se samma sak i alla fall så långt bak som juni. Är säkert nåt ärftligt då maken har nåt liknande.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vad lustigt. Har maken fått förklaring på varför han har olika stora pupiller? Hoppas att det inte är något fel med Tova.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag har också olika stora pupiller. Har inga problem alls av det. Ser helt utmärkt. Det enda är att jag är något ljuskänslig och har något bättre mörkerseende när jag jämfört med andra men har ingen aning om det har med de olika pupillerna att göra.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Har idag varit på babyproffsen och lämnat in en av vagnarna som bromsen gått sönder på. Bara ena hjulet som bromsats medan de andra kunde rulla. Men nu är den bytt och det känns som man har fått en ny vagn :D
Vi passade också på att kika på bilbarnstolar. Efter en massa googlade är det besafe izi plus vi fastnat för och det var även den vi gillade bäst live. Får se om det blir den sedan när vi väl ska köpa. Får hoppas den blir nedsatt under mellandagsrean.

Nu har jag fått någon mystisk sjukdom igen. Känner mig inte det minsta sjuk men igår var jag yr och hade 38 i temp. Nu hade jag 38.6 . Väldigt konstigt.

Lillplutt åt på en morot idag som tydligen var helt fantastisk. Han satt och skrattade hela tiden :laugh:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Lillplutt åt på en morot idag som tydligen var helt fantastisk. Han satt och skrattade hela tiden :laugh:

De kan ju vara så söta ibland! :love:

Vi har farit omkring hela dagen. Först hade jag läkartid (7:50 det är ju rena döden när man måste ta med båda ligisterna!). Troligen bakteriell bronkit löd diagnosen. Han passade på att ta sköldkörtelprov också så behöve rjag inte dit nästa vecka för det i alla fall.

Seda var det dags för fikaträff med min återbildningskurs. Tabea ställde till en liten scen för att storebror fick mjuk kaka och inte hon... Men det var så kul med de andra bebisarna på golvet så jag lyckades avleda henne. De andra kan inte åla/krypa ännu så hon for helt fräckt omkring och knyckte deras leksaker. Varpå storebror mästrande tog dem ifrån henne och gav tillbaka till den andra bebisen "Tabea, man får inte ta! Man måste byta!" Jo, det säger ju den rätte... :D

Dagens avslutades med storebrors "mullelek" men den sov hon sig mestadels igenom i selen.

Hennes nya älsklingsrätt är rostbröd med leverpastej. Hon satte i sig nästan en hel macka till kvällsmat! :o

Jag är också lite kreativ och håller på och tovar figurer till vår julkrubba. Lite kritiskt om det hinner bli klart dock. Vi har jättefina handgjorda trädjur och det finns även krubbfigurer från samma verkstad, men när jag insåg att bara personer och änglar skulle kosta knappt 3000 kronor så beslöt jag att försöka tova dem istället. Jesusbarnet är klart med ser lite ut som en alien tycker min man. :cautious:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag vet inte vad du ska säga om du går till läkaren, jag visste inte att det var tröttheten utan trodde som sagt att jag blivit deprimerad och blev rädd för mig själv när jag plötsligt var så likgiltig. Och det var vad jag sa. Jag hämtade aldrig ens ut mina insomningstabletter, för jag vågade inte ta dem även om det enligt läkaren bara skulle hjälpa mig somna, inte sova om du förstår skillnaden.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag hade tänkt mig att det skulle bli ungefär så här (fast med våra trädjur istället då): jättesnygg tovad julkrubba.

Men det blev så här(Leander har redan lekt med honom, så han har blivit lite luddig...):
20131210_222328_resized.jpg


Ska nog tova ihop en dräkt till en av kungarna nu... Eller gå och lägga mig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Zews: ojdå, hoppas det inte är nåt. De hsde för sig att dottern skelade, vi fick gå på extra kollar men det var inget ....

Majola: haha vad cool du är! ;)
vad fin jesusbarner var. tovar du med vatten eller nål?

Micks: fundera inte så mycket. Säg som det är: att du inte fått sova ut en enda gång sista halvåret och att du mår as dåligt sv det.

Ni som ger morot, bröd och sånt ... jag är fullständigt skräckslagen för att Ludd ska sätta i halsen... börjar fundera på om jag är överdriet "fjölig"...?

*kl*
Igår försökte jag baka min andra sorts kaka. Jag hade hittat på att jag skulle baka sju sorters kakor till jul. Egentligen inte så mycket för kakornas skull utan mer känslan. Ungefär mitt i baket tok-strandar jag och stoppar resterande deg i kylskåpet.

Åååh jag känner mig SÅ dum. :(
Igår mådde jag as-dåligt igen, har mått rätt risigt sista två veckorna men nu börjar det bli obehagligt. rejäl som jag är håller jag ihop tills barnet somnade (Li var på dagis)- men maken fick komma hem - IGEN .....

Och jag tänker att jag ska fixa den finaste och bästa och härligaste julen med kakor och allt - jag som inte ens klarar av vardagen?!

:(

På fredag ska jag till läkaren. hoppas han har nån ide på vad vi kan hitta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 982
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 685
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp