Vårföräldrar 2015 #7

L har sin första existensiella kris. Det är just nu väldigt mycket frågor och funderingar om vad som händer när hon blir gammal, var jag och hennes pappa kommer att vara då, vem som ska vara hennes föräldrar när vi inte finns mer osv osv. Hon har också sagt vid några tillfällen att hon inte vill att vi ska försvinna.

#mini-me
 
Vad skönt:up:. Vi har samma problem och har just tagit bort lunchvilan med ganska katastrofalt resultat humörmässigt :o. Natta i vagn kanske blir vår räddning, fortsättning följer.
H har inte sovit på dagen på 1,5 år (förutom då vi åker bil efter lunch, då sommar han alltid)... humöret dippar lite på eftermiddagen men får han sova så hamnar han helt ur fas och somnar jättesent.
Hoppas att det lättar snart för er!
 
L har sin första existensiella kris. Det är just nu väldigt mycket frågor och funderingar om vad som händer när hon blir gammal, var jag och hennes pappa kommer att vara då, vem som ska vara hennes föräldrar när vi inte finns mer osv osv. Hon har också sagt vid några tillfällen att hon inte vill att vi ska försvinna.

#mini-me
Samma här. E frågar mycket om döden och försöker lista ut vad det är för något. Han försöker även få grepp om vad ”gammal” betyder. Det blir många frågor som inte alltid är så lätta att svara på.
 
Samma här. E frågar mycket om döden och försöker lista ut vad det är för något. Han försöker även få grepp om vad ”gammal” betyder. Det blir många frågor som inte alltid är så lätta att svara på.

Det är dösvåra frågor, tycker jag. Turligt nog verkar maken ha lite talang för att prata om sådana där saker, han kan förklara på sätt som jag inte kan. Önskar att hon kunde ha väntat ett par år till med sådana här funderingar... :meh:
 
Det är dösvåra frågor, tycker jag. Turligt nog verkar maken ha lite talang för att prata om sådana där saker, han kan förklara på sätt som jag inte kan. Önskar att hon kunde ha väntat ett par år till med sådana här funderingar... :meh:
Ja, det är inte lätt. Man kan liksom inte resonera eller förklara på ett djupare plan. Vi försöker svara så konkret som möjligt men det väcker ofta fler frågor som snabbt blir svåra och skulle snarare behöva ett mer abstrakt svar. Han har dock inte uppfattat döden som något sorgligt ännu, vilket känns skönt. Han är inte rädd, men sådana känslor lär väl komma när han blir äldre.
 
Vi är på semester på västkusten och det är verkligen full fart på sonen med hans kusiner. De är av betydligt vildare modell och vår rätt försiktige son hänger på ganska bra. Hans föräldrar är inte så vana :p

Angående livskriser så har S inte riktigt kommit med såna frågor än. Hans farmor dog ju i våras och det är tydligt att han inte riktigt förstår det konceptet helt än. Han vet att farmor är död och inte finns mer och vi pratar ofta om det. Men vad det exakt betyder är svårare. Han har ännu inte heller kopplat att jag eller hans pappa eller han själv skulle kunna dö. Inte vad vi uppfattat iaf.

Men även om ämnet är jobbigt och svårt är det häftigt att se hur han tänker och resonerar och verkligen utvecklas på det viset.
 
Det finns en bok som heter 'alla dör' skriven på vers. Den är väldigt fin och avdramatiserar döden. Inte sådär ledsen och ångestladdad som herr muffin tex.

'Alla vi som lever nu.
Jag och hon. Han, hen och du.
Familjen, släkten, grannar, vänner.
Bekanta som vi knappt ens känner.
Alla dör.'


'Någon lever i en dag.
En annan några andetag.
En tredje finns i hundra år.
Sen går det ändå som det går:
alla dör.'
 
Senast ändrad:
Vi har nu äntligen kommit till blöjfritt om natten :banana:

Har ju testat i omgångar med väldigt blandade resultat.. men nu verkar han vara mogen och det fungerar.
Enstaka olycka har hänt men det är en stabil nivå nu! Behöver heller inte kissa omedelbart när han vaknar. Skönt!


Lillebror går det segare med :cool: han har inte riktigt fattat grejen än men han är ju inte så gammal heller. Kissar på gräsmattan ibland iallafall, alltid nåt!
 
Vi har nu äntligen kommit till blöjfritt om natten :banana:

Har ju testat i omgångar med väldigt blandade resultat.. men nu verkar han vara mogen och det fungerar.
Enstaka olycka har hänt men det är en stabil nivå nu! Behöver heller inte kissa omedelbart när han vaknar. Skönt!


Lillebror går det segare med :cool: han har inte riktigt fattat grejen än men han är ju inte så gammal heller. Kissar på gräsmattan ibland iallafall, alltid nåt!

Skönt! Vi har också tänkt ta bort nattblöjan nu. De har med enstaka undantag varit torra hela sommaren men det har kännts bättre att vänta tills semestern är slut eftersom vi varit bortresta och sovit i andras sängar mest hela tiden :p
 
En vecka kvar av ledighet för barnen och maken, jag började jobba idag.

Så nästa vecka är det tillbaka till rutinerna igen. J ska börja fritids och om tre veckor börjar hon förskoleklass :nailbiting: E ska börja ny avdelning och pratar jättemycket om det och längtar :D

Vi har haft en underbar ledighet! Pga värmen har vi badat mycket och haft det gött. Barnen har lekt hur bra som helst tillsammans och knappt varit sura på varann alls på fyra veckor!

Hoppas ni också haft en bra sommar :)
 
Idag började maken jobba igen efter 7 veckors superhärlig ledighet. Vi har verkligen hunnit med massor och ändå gjort ganska mycket ”ingenting”. Nu väntar 2 veckor hemma med båda barnen innan S börjar förskolan igen. Lär bli sommarens mest intensiva veckor :p
 
Vi har två veckors ledighet kvar, sen börjar H ny avdelning och lillasyster I skolas in på hans gamla avdelning.
Jag kommer jobba 90 % och vara ledig en dag varannan vecka. Känns jätteskönt!
Barnen kommer dessutom bara gå 3 dagar i veckan på förskolan hela hösten. H verkar se fram emot att börja ny avdelning, de är fem barn som flyttar upp.
 
Vår pojk byter också grupp nu.

Dels får han gå på stora toan ☺️ Och så får han var med på stora vilan. Dom sover inte (ja, de kan ju somna ändå) utan har mer vila och lugn och ro. Stora killen!

På förskolan är antalet barn samma som innan sommaren, inga inskolningar förrän några till nyår. Så 19 barn är de (!).
 
Tredje dagen på nya avdelningen för E och på fritids för J :) Dom verkar tycka det är jättebra! Ovant för mig att ha två nya ställen att lämna på :p Det är bara dagis och fritids denna och nästa vecka, sen börjar J förskoleklass och då blir det lite annorlunda igen innan man kommer in i allt. Tanken är att hon ska åka buss hem de dagar jag jobbar hemifrån.

Tänk vad E växt under sommaren! Vi fick rensa bort de flesta av mysbyxorna i storlek 104 :confused: Köpte nya skor och fick ta storlek 29! Hon hade 27 i våras.... O_o
 
Tredje dagen på nya avdelningen för E och på fritids för J :) Dom verkar tycka det är jättebra! Ovant för mig att ha två nya ställen att lämna på :p Det är bara dagis och fritids denna och nästa vecka, sen börjar J förskoleklass och då blir det lite annorlunda igen innan man kommer in i allt. Tanken är att hon ska åka buss hem de dagar jag jobbar hemifrån.

Tänk vad E växt under sommaren! Vi fick rensa bort de flesta av mysbyxorna i storlek 104 :confused: Köpte nya skor och fick ta storlek 29! Hon hade 27 i våras.... O_o

Vad skönt att det går bra! Här har S fortfarande sommarlov. Förskolan börjar igen för deltidsbarnen på tisdag.

Men oj! Vet du hur lång hon är?
Vi köper 98 i kläder nu men han kan fortfarande ha nästan alla byxor i 92. Men han har rätt korta ben så i tröjor är det mesta i 92 för kort.

Över sommaren har han växt i sina skor i stl 26, de var stora innan sommaren. Fast han envisas fortfarande med att trycka ner sina fötter i sina gamla stövlar i stl 23! De passar INTE :p Fast uppenbarligen lyckas han ju springa runt i dem utan att klaga iaf O_o
 
Vad skönt att det går bra! Här har S fortfarande sommarlov. Förskolan börjar igen för deltidsbarnen på tisdag.

Men oj! Vet du hur lång hon är?
Vi köper 98 i kläder nu men han kan fortfarande ha nästan alla byxor i 92. Men han har rätt korta ben så i tröjor är det mesta i 92 för kort.

Över sommaren har han växt i sina skor i stl 26, de var stora innan sommaren. Fast han envisas fortfarande med att trycka ner sina fötter i sina gamla stövlar i stl 23! De passar INTE :p Fast uppenbarligen lyckas han ju springa runt i dem utan att klaga iaf O_o

Nä jag är osäker, längesen vi mätte henne. Men gissar på runt metern. Ska se om jag får mätt henne sen när hon kommer hem. 98 kan hon inte ha på byxor längre och bara några enstaka i 104 så vi nosar på 110 i byxor nu O_o Tröjor kan hon ha 98 på än så länge.

Ja gissa om jag blev förvånad när vi var i skoaffären och hon är tvungen att ha 29...
 
Nä jag är osäker, längesen vi mätte henne. Men gissar på runt metern. Ska se om jag får mätt henne sen när hon kommer hem. 98 kan hon inte ha på byxor längre och bara några enstaka i 104 så vi nosar på 110 i byxor nu O_o Tröjor kan hon ha 98 på än så länge.

Ja gissa om jag blev förvånad när vi var i skoaffären och hon är tvungen att ha 29...
Vi får köpa byxor i strl 110, och då är hon ändå 3 månader yngre än din :D
104 är precis att hon kan ha dem oftast.

Dottern är nog straxt över metern. Det går fort.
 
Vi får köpa byxor i strl 110, och då är hon ändå 3 månader yngre än din :D
104 är precis att hon kan ha dem oftast.

Dottern är nog straxt över metern. Det går fort.

Verkar som att dom är rätt jämnstora då :D Ja käre värld! Vet inte om det är allt bad i sommar eller alla glas och melon som gjort att hon dragit iväg så snabbt :p
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp