Vårföräldrar 2016 del 2

Gjort rutinultraljud idag. Samma sköterska som till kub. Bäbis gick igenom besiktningen u:a på samtliga punkter. Vilket känns skönt. Inte för att jag egentligen nojat- men när man ligger där och tittar på hjärnan i tvärsnitt och allt är tyst och koncentrerat så slår det i alla mig att det är mycket som kan vara fel. Och det är så skönt när de slutligen säger att allt ser perfekt ut.
På minussidan så blev BF flyttat en hel vecka bakåt till 27 mars:arghh:. Jag som precis skulle fira att jag var halvvägs och så får jag vänta en vecka till med det...

Känner inga rörelser i magen alls. Har moderkakan högt i framvägg så det kanske beror på det?
 
Gjort rutinultraljud idag. Samma sköterska som till kub. Bäbis gick igenom besiktningen u:a på samtliga punkter. Vilket känns skönt. Inte för att jag egentligen nojat- men när man ligger där och tittar på hjärnan i tvärsnitt och allt är tyst och koncentrerat så slår det i alla mig att det är mycket som kan vara fel. Och det är så skönt när de slutligen säger att allt ser perfekt ut.
På minussidan så blev BF flyttat en hel vecka bakåt till 27 mars:arghh:. Jag som precis skulle fira att jag var halvvägs och så får jag vänta en vecka till med det...

Känner inga rörelser i magen alls. Har moderkakan högt i framvägg så det kanske beror på det?

Haha.. UA ;) det va ju skönt!
Tråkigt med bf, men om en vecka så får du fira istället ;)

Ang rörelserna så sa min BM först att man brukar känna tidigare med tvillingar, men jag har inte känt från i lördags, va då på 20+5 och det är tydligen inte ovanligt att känna senare heller. :) så det kommer nog snart :)
 
Haha.. UA ;) det va ju skönt!
Tråkigt med bf, men om en vecka så får du fira istället ;)

Ang rörelserna så sa min BM först att man brukar känna tidigare med tvillingar, men jag har inte känt från i lördags, va då på 20+5 och det är tydligen inte ovanligt att känna senare heller. :) så det kommer nog snart :)
Det stog faktiskt u:a på hennes protokoll...

Tittade efter i min app och ser ju att jag hade pisitivt äl test sista juni och neg 1 juli och då är ju 1 april precis på 9 månader.

Klart att två bökar mer än en! Jag vill minnas att jag kände storasyster tidigare men minns inte helt. Syntes på ul att hon ( troligen en lillsyster) både bökade och smackade...
Vi tog reda på kön förra gången oxå och nu tänkte vi dels på klädfrågan ( ge bort eller spara rosa overaller...) och dels på att för stora syster kunna förbereda sig lite mer. Hon leker mycket med dockor helt plötsligt och tvättar och matar och pratar oftast om en lillasyster. Och då har jag alltid fått påminna om att det kan vara en en lillebror oxå...
 
Hej! :) Nej, jag fick överlag jäkligt lite info. Hade världens grinigaste barnmorska. :crazy: Bebisen låg i helt knasig vinkel först vilket verkade stressa henne jättemycket, så när hon väl hade fått sina mått och räknat så meddelade hon bara kort att det var "låg risk" för kromosomfel (själva siffrorna fick vi höra enbart eftersom hon pratade med sin kollega om dem över huvudet på oss) och sen muttrade hon att hon inte kunde ange något BF eftersom det var alldeles för tidigt för att bestämma nåt sånt. Vi hade liksom inte ens frågat om det (eller något annat överhuvudtaget) så vi nickade bara snällt.

Men på ultraljudsbilden så står det ju vilken vecka maskinen bedömde att vår bebis var i och det stämmer nästan precis på dagen med det jag har räknat fram själv, så jag håller fast vid mitt tänkta BF-datum. :D

Vad tråkigt att det var så knapert med info! Man ligger ju ändå där rätt utsatt och det är alltid trevligt att veta vad det är den där barnmorskan faktiskt gör och letar efter. Min berättade precis allt hon gjorde, vilka mått hon tog och varför, vad det var vi såg på skärmen hela tiden osv. Men det kanske skiljer sig lite när man gör det privat. Fick ni inga papper med er heller? På resultatet menar jag? :crazy: Vi fick 10 bilder i handen, 11 st på usb-minne och två papper där allt från testet stod klart och tydligt! Fast igen, det kanske är för att vi gick privat.
 
4st ?!

Jag har aldrig fått ta mer än max 3 per dygn, helst vill läkarna att jag tar max 1 per dag då det oftast räcker om man tar den på morgonen men när illamåendet var som värst så fick jag ta morgon, lunch, kväll.

Vad konstigt. Finns de med olika styrka kanske? Mina står det 10mg/50 mg/10 mg på för de 3 ämnena som är verkande. Men ja, 4 st om dagen är jag ordinerad! :eek:

Inte för att jag, som sagt, får i mig det ändå. De ska ju gärna tas med mat (sa apotekaren) och så ofta äter jag inte, heh. :cautious:
 
Gjort rutinultraljud idag. Samma sköterska som till kub. Bäbis gick igenom besiktningen u:a på samtliga punkter. Vilket känns skönt. Inte för att jag egentligen nojat- men när man ligger där och tittar på hjärnan i tvärsnitt och allt är tyst och koncentrerat så slår det i alla mig att det är mycket som kan vara fel. Och det är så skönt när de slutligen säger att allt ser perfekt ut.
På minussidan så blev BF flyttat en hel vecka bakåt till 27 mars:arghh:. Jag som precis skulle fira att jag var halvvägs och så får jag vänta en vecka till med det...

Känner inga rörelser i magen alls. Har moderkakan högt i framvägg så det kanske beror på det?

Lånar din knapp eftersom det ändå handlar om beräknad förlossning! :D

Jag tänkte på en grej här, jag läste någonstans att när man ska ta reda på hur långt gången man är och beräkna BF så är det som mest tillförlitligt innan v 12 typ. Då diffar det bara på en/två dagar hit eller dit, medan vid rul kan det diffa på 7-10 dagar i beräkning. Varför ska man hålla på att räkna om då för? :p Foster utvecklas ju olika fort såklart, det vet jag men då kan man ju samtidigt inte säga att en graviditet är 40 veckor, egentligen!

Jag antar att man räknar om eftersom man ser att fostret är inte är "så pass" utvecklat att datumet kommer stämma och därmed blir graviditeten längre, men det känns ändå lite.. Märkligt! Eller så är det bara jag som använder gravidhjärnan och hissen går oftast inte hela vägen upp i den delen av hjärnan ;)

Hepp, nu blir det läkarbesök! :up:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Varit hos BM och kollat blodtrycket och så pga huvudvärken. Allt såg bra ut så beror antingen på hormoner eller spänningar. Dock har det släppt liite idag och har märkt att det blir bättre av cola.
 
Stackars min sambo fick precis smaka på ett hormon-utbrott! :o
Shit va det växlar fort i humöret!
Har blivit extra trött & dessutom fått huvudvärk igen.. Ska fråga BM om vi kan kolla om jag kanske behöver äta mer järn..
 
Förstår att jag inte är ensam om att sova kasst, hundar har jag redan.

Lider med alla er som mår illa och sliter med humöret.
 
Tack för det varma välkomnandet! Haha blev nästan full i skratt av era peppande ord här nere, vad härligt att vara gravid:P Det är en väldans tur att det är av en god anledning iaf!

Vecka 12 är en myt.
Jag är nu i vecka 20 och mår illa fortfarande, nu mer tredje barnet kan jag signalerna för att undvika att kräkas om jag lyssnar på dem för så har alla mina graviditeter varit :)

Jag är i v 36 och spyr fortfarande :p

Kan muntra upp dej med att säga att jag är i v17 och spyr fortfarande
 
Tack för det varma välkomnandet! Haha blev nästan full i skratt av era peppande ord här nere, vad härligt att vara gravid:P Det är en väldans tur att det är av en god anledning iaf!

Haha det känns bra va? :D Mitt illamående har eskalerat sedan v 11. Premiärspydde på jobbet idag i v 15 :up:
 
Vad tråkigt att det var så knapert med info! Man ligger ju ändå där rätt utsatt och det är alltid trevligt att veta vad det är den där barnmorskan faktiskt gör och letar efter. Min berättade precis allt hon gjorde, vilka mått hon tog och varför, vad det var vi såg på skärmen hela tiden osv. Men det kanske skiljer sig lite när man gör det privat. Fick ni inga papper med er heller? På resultatet menar jag? :crazy: Vi fick 10 bilder i handen, 11 st på usb-minne och två papper där allt från testet stod klart och tydligt! Fast igen, det kanske är för att vi gick privat.

Hon kallade in en kollega för att hjälpa till att kolla eftersom den låg så knasigt och kollegan förklarade att den hade tungan ute och "Och där har vi fem små fingrar!" och så och var mycket trevligare, så vi hade nog bara otur och fick ett riktigt trött surkart.

Vi fick inga papper med oss alls och hon skrev ut en av de typ fyra bilder hon hade tagit så fick vi med oss den. På bilden så står ju iaf fostrets längd och vilken vecka jag bedömdes vara i, och kromosomrisk-siffran hörde vi ju, så vi var väl rätt nöjda ändå. Ville ju trots allt bara veta om allt var bra. :)
 
Vad konstigt. Finns de med olika styrka kanske? Mina står det 10mg/50 mg/10 mg på för de 3 ämnena som är verkande. Men ja, 4 st om dagen är jag ordinerad! :eek:

Inte för att jag, som sagt, får i mig det ändå. De ska ju gärna tas med mat (sa apotekaren) och så ofta äter jag inte, heh. :cautious:

Nej Lergigan Comp finns bara i den styrkan. Skumt att de säger så olika :confused: Att de ska tas med mat är för att de kan orsaka illamående och kräkningar om de inte tas med mat. Fass säger att vanlig dos är 1- 2 tabletter.
 
Herregud, jag har BEBISAR i magen! :nailbiting:

KUB idag, allt såg fint ut och vi fick minsta möjliga risk för kromosomförändringar. Båda knytten har växt som de ska och det var ett himla buffande och boxande där inne. :love: Helt sjukt vad man kan se redan!
 
dagens ilands problem. borde i morgon ta blodproven som hör till kubtestet. MEN blodproven kommer sedan att hanteras av fem av mina kollegor/handledare på labben. och jag har dessutom en mycket ovanligt namn så kan inte skylla på att det är någon annan med samma namn.

till råga på allt så följern det med en pappersremiss som skall lämnas med proven då de skickas till annat labb. kan lika bra stämpla gravid i pannan. (tyvärr har labbpersonalen lite svårt med tystnadsplikten sinsemellan när de gäller folk som "alla" känner)
 
Herregud, jag har BEBISAR i magen! :nailbiting:

KUB idag, allt såg fint ut och vi fick minsta möjliga risk för kromosomförändringar. Båda knytten har växt som de ska och det var ett himla buffande och boxande där inne. :love: Helt sjukt vad man kan se redan!

Visst är det häftigt att se dom så ett par veckor senare! :) (för visst såg du dina för ett tag sen?)
Att dom gått från cashewnötter till riktiga bebisar :love: häftigt!
O grattis till det bra resultatet :banana:
 
Sitter här med blivande mormodern som entusiastiskt sitter och kollar stickbeskrivningar på babykoftor och små gulliga mössor. :love:

Och idag började det synas på magen att det är något på gång trots att jag hade en kofta på mig för att dölja lite. Allt är så härligt och konstigt och spännande! :bump:
 
Visst är det häftigt att se dom så ett par veckor senare! :) (för visst såg du dina för ett tag sen?)
Att dom gått från cashewnötter till riktiga bebisar :love: häftigt!
O grattis till det bra resultatet :banana:

Ja, vi såg dem ju i v 8 och det är helt sjukt hur mycket som har hänt på de här fem veckorna! Som du sa, från cashewnötter till små minibenisar. :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 228
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 112
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp