Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016

Skriver in mig med, efter VUL igår så syntes det en liten vit boll typ. Sjukskrivningen var dessutom ett faktum då jag mått illa sen ägglossningen, ett illamående som bara ökar. Men sen å andra sidan så har jag alltid mått rejält illa redan innan mensen ens blivit saknad.

Mars
BF 8:e mars, fia-lisa, 2:a barnet
BF 8:e mars, hemlig, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 17:e mars, em-pirre, 30 år, 1:a barnet

April


Maj
 
Rött te (rooibos) är koffeinfritt och supergott! Det dricker jag mkt av.

Jag höll helt koffeinfritt (bortsett fr mörk choklad) fram till typ vecka 20. Sen har jag börjat tillåta mig coca-cola då och då i begränsade mängder. Men dricker inte kaffe i vanliga fall så är inte så jobbigt att avstå koffein.
 
Dricker ni kaffe eller te i vanliga fall o hur gör ni isåfall nu när ni är gravida?

Jag dricker ca 5-10 koppar kaffe om dagen, o ibland te.
Har helt slutat med kaffet (luktar på sambons bara) o tänkte inte drick te heller men fick sånt sug efter det ikväll så gjorde en kopp..
Nu har jag lite dåligt samvete för att jag drack den koppen.. Vet att det är okej med en viss mängd men tänker lite att är det farligt så man måste begränsa då borde man avstå..

Hur tänker ni?

Jag drack ca 3 koppar om dagen under båda mina graviditeter och barnen verkar väldigt normala ;) Innan jag plussade låg det på ca 6 koppar om dagen då jag jobbade, inte lika många när jag var ledig. Men morgonkoppen är ett måste :D
 
Rött te (rooibos) är koffeinfritt och supergott! Det dricker jag mkt av.

Jag höll helt koffeinfritt (bortsett fr mörk choklad) fram till typ vecka 20. Sen har jag börjat tillåta mig coca-cola då och då i begränsade mängder. Men dricker inte kaffe i vanliga fall så är inte så jobbigt att avstå koffein.
Man ska inte dricka sådant under graviditet. Enbart vitt, svart och grönt te är okej enligt finska hälsovårdsverket.
 
Helt ok enligt min BM och sv regler. Är koffeinfritt vilket inte vitt, svart och grönt är. Därmed ska man inte dricka övr teer mer än i begränsad mängd.
 
Helt ok enligt min BM och sv regler. Är koffeinfritt vilket inte vitt, svart och grönt är. Därmed ska man inte dricka övr teer mer än i begränsad mängd.

Tänk så olika det är! Här ska man absolut inte dricka sånt, medan rekommendationerna för koffein är samma som hos er (dvs 3 koppar kaffe eller 6 koppar te).

Eftersom jag aldrig dricker mer än ett par koppar om dagen ser jag det som absolut ofarligt, och väljer alltså svart te och kaffe över rhodosbrygder.
 
Håller man sig bara till rimliga nivåer på koffeinet så ska det ju vara ok. Men såg nyligen att studie visat att redan två koppar kaffe ger större negativ effekt än vad man tidigare sett så visst bör man vara lite försiktig.
 
Har ni någon app ni använder? Vilken är bäst? Kollade lite snabbt bara, men hittade inte riktigt någon som såg intressant ut.
 
Jag skulle tro att man i Finland kanske bakar in rooibosteet bland örtteer (som man ska vara försiktig med pga att en del kan reagera kraftigt på örter). Enligt min BM gäller avrådan från örtte inte Roiboos eftersom det är blad och bark från en buske (liksom svart te) och inte örter (Roiboos tillhör baljväxter).

Örtteer där man inte vet vilka örter som ingår ska man vara försiktig med.
 
Har ni någon app ni använder? Vilken är bäst? Kollade lite snabbt bara, men hittade inte riktigt någon som såg intressant ut.
De flesta är rätt skräp av de jag hittat. Hjälper mest till att hålla ordning på antal veckor och räkna ner. Har just nu babygruppens gravidapp. Lite mer fakta och planering, checklista och lite sånt och lite mindre "åh, nu mår du dåligt, det är dags att gå till frissan så du känner dig piggare. Passa på, man vet aldrig när det blir tid nästa gång".
 
Har ni någon app ni använder? Vilken är bäst? Kollade lite snabbt bara, men hittade inte riktigt någon som såg intressant ut.

Har en som heter Babygruppen, som @Amha nämnde. Jag har den mest för att räkna ner och så läser jag vad som händer vecka för vecka men sen googlar jag andra sidor och läser på nätet där dom har mer info.
 
Har det verkligen varit ett vanligt ul då?

Det låter som en missuppfattning.

Jag gjorde vanligt UL tidigt i v 7 och såg tydligt hjärta och en liten klump med fyra små knoppar på (armar och ben).

Knasigt det känns att se att denna tråden skapats, det betyder att det var ett år sen vi blev gravida med den lilla som i detta nu sover på mig :heart
 
Tack för apptips. Ska kolla upp det. Jag vill mest ha koll på vecka och dag och sånt. Enkelt och tydligt, typ som Ovuview som mensdagbok.

Jag har en släng av morgonillamående :D Fånigt att man kan bli lite glad för det ... ;)
 
Har ni någon app ni använder? Vilken är bäst? Kollade lite snabbt bara, men hittade inte riktigt någon som såg intressant ut.

Jag använder också babygruppens app :) enkel o bra!

Idag har jag mått illa hela förmiddagen, tugga jag tuggummi så mår jag illa, tuggar jag inte så mår jag illa, mådde illa för att jag inte åt frukost, gjorde lite frukost o mår illa för det istället.. men! Är också glad över illamåendet ;)
Prata förresten på jobbet när jag kom in om att mycket folk är sjuka & att vi är för lite folk nästan varje dag så dom hoppades på en sommar/höst med frisk personal för dom hitta inga extra ersättare... ;)
Om detta går vägen så lär dom slita håret av sig i september när jag berättar..
 
Äsch, det var just babygruppens app som jag provade tidigare. Men det verkar vara den vettigaste som finns. Jag vill typ ha en ännu enklare en.
 
Äsch, det var just babygruppens app som jag provade tidigare. Men det verkar vara den vettigaste som finns. Jag vill typ ha en ännu enklare en.

Jag använde den som är från 1177. Enkel och bra med tydlig info om vad som händer där inne.

Blev galen på de där apparna som tyckte att det var dags att handla och unna sig saker. Jag vill ju ha fakta och inget annat!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 756
Senast: sthu
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 879
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 562
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp