Vårföräldrar 2017 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är 99% säker. Jag tycker vi har koll på junioren också så att hen inte ska kunna stoppa in ngt.
Min lilla såsincident borde inte påverka fortfarande tycker jag.
Bvc funderade lite om prickarna fortfarande "fanns kvar" i huden och triggades av värmen (misstanke fanns ju för mp+eksem och om det då är lite eksem kvar) . Pratade lite om provokation också men formuleringen i lillans journal gjorde sköterskan osäker på om hon skulle provoceras vid sex månader eller om hon skulle vänta i sex månader innan det gjordes. Svar fås på tisdag då vi ska tillbaka för vaccin.

Fröken klämde i sig nästan en portion sinlac gröt i kväll. Ska försöka lite mer med ersättning också. Jag överväger att sluta amma ganska snart, ska fundera till på tisdag och prata med BVC om hur jag bäst går tillväga i så fall.

Är du med i gruppen för barn med mjölkproteinallergi på fb? Annars gå med där, är en superbra kunskapsbank.

Det tar 2 v för mjölkproteinet att gå ur din kropp och ytterligare 2 innan det går ur barnets. Så det kan absolut vara såsen som spökar. Ibland kommer reaktionen jättesent.

Vi ska provocera nästa gång vid 6 månader.
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.
Sammy är 4månader och mina föräldrar/svärisar har inte fått vara barnvakt ännu, dom har fått ta honom korta stunder här hemma om jag har gått ut med hundarna 5-10min och dom ändå varit här typ. Men vi har inte haft behovet och sen tycker jag han är för liten att lämnas bort.
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.

9 veckor tycker jag känns tidigt! Cornelis har varit med farmor två ggr och ska vara med sin mormor och/ellee morfar på söndag. Men första gången han var hos farmor var han nog fyra månader och nån/några dagar kanske! Men tycker det är helt upp till vad man känner själv!
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.

Hade V gått att lämna och mina päron varit i bättre skick hade han varit där ett par timmar varje vecka, tänk bio med mat. Det var min plan från början.

Men nu har han ju bara varit med andra någon timme här hemma. Svärmor bor lite långt bort (Finland.)

Man gör som man vill. Vill man lämna och bebis godkänner - go for it!
Vill man inte låter man bli :)
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.

*smyger in från en annan tråd och svamlar*

När L var två månader var maken på en fem veckor lång utbildning. Inför detta fick svärföräldrarna ha L några timmar och någon eftermiddag då och då så att de kunde få häng på hur hon funkade ifall det skulle hända något när maken var borta (L åt flaska, kan tilläggas). Jag blev rejält sjuk sista veckan på makens utbildning och låg helt utslagen i flera dagar. Då var det himla skönt att bara kunna åka till svärföräldrarna, ge dem barnet och sen sova bort skiten.

Hade maken inte haft den där utbildningen hade vi nog ändå gjort något liknande, just för att jag - ärrad av flertalet dödsfall och annat elände - gärna vill ha hängslen och livrem om det händer något. I det avseendet handlar det inte om behov av barnvakt, utan om att jag vill att fler vuxna personer ska ha en så pass god relation med dottern att jag vet att om det händer något så finns någon som kan ta dottern utan att jag ska behöva oroa mig över det också. Svärföräldrarna har haft L många gånger utan att vi haft behov av barnvakt, utan helt enkelt för att de vill umgås (senast den här veckan var L där i tre dagar, hon skulle absolut INTE följa med hem).

Men med det sagt, så ska man ju göra det som känns bäst och tryggast för en själv. För mig var det att tidigt inkludera andra i Ls innersta cirkel och låta dem umgås på tu man hand, för andra känns det bättre att göra det senare. Jag tycker dock att man inte ska stirra sig blind på "barnvakt" eller behov av detsamma, oavsett ålder på barnet, utan även tänka på behovet och fördelarna av att bygga relationer med andra vuxna. Säger inte att det är så i det här fallet/tråden och det är kanske inget man behöver tänka på när barnet bara är några månader, men jag tycker mig ändå se att en del missar den aspekten även högt upp i åldrarna.
 
@kakan89
Vi bor på samma gård som svärföräldrarna så svärmor har passat E då och då sedan E var ca 1 månad. Oftast är det när E sover. Jag har då åkt till stallet och pappa har varit hemma på gården och grejat. Så pappa kan rycka in om E inte är nöjd med farmor. Men det funkar för det mesta bra och E är trygg med farmor :)
 
@kakan89
Mina barn har inte haft barnvakt förens dom har varit 1,5-2 år :D
Så lugn i stormen och säg att du inte har behov av det förens du är redo att lämna ;)

Just nu låter det väldigt lagom :D

Hade V gått att lämna och mina päron varit i bättre skick hade han varit där ett par timmar varje vecka, tänk bio med mat. Det var min plan från början.

Men nu har han ju bara varit med andra någon timme här hemma. Svärmor bor lite långt bort (Finland.)

Man gör som man vill. Vill man lämna och bebis godkänner - go for it!
Vill man inte låter man bli :)

Jag känner inget behov av att lämna bort honom än. Men sambons släkt tycker att jag ska ha det.

*smyger in från en annan tråd och svamlar*

När L var två månader var maken på en fem veckor lång utbildning. Inför detta fick svärföräldrarna ha L några timmar och någon eftermiddag då och då så att de kunde få häng på hur hon funkade ifall det skulle hända något när maken var borta (L åt flaska, kan tilläggas). Jag blev rejält sjuk sista veckan på makens utbildning och låg helt utslagen i flera dagar. Då var det himla skönt att bara kunna åka till svärföräldrarna, ge dem barnet och sen sova bort skiten.

Hade maken inte haft den där utbildningen hade vi nog ändå gjort något liknande, just för att jag - ärrad av flertalet dödsfall och annat elände - gärna vill ha hängslen och livrem om det händer något. I det avseendet handlar det inte om behov av barnvakt, utan om att jag vill att fler vuxna personer ska ha en så pass god relation med dottern att jag vet att om det händer något så finns någon som kan ta dottern utan att jag ska behöva oroa mig över det också. Svärföräldrarna har haft L många gånger utan att vi haft behov av barnvakt, utan helt enkelt för att de vill umgås (senast den här veckan var L där i tre dagar, hon skulle absolut INTE följa med hem).

Men med det sagt, så ska man ju göra det som känns bäst och tryggast för en själv. För mig var det att tidigt inkludera andra i Ls innersta cirkel och låta dem umgås på tu man hand, för andra känns det bättre att göra det senare. Jag tycker dock att man inte ska stirra sig blind på "barnvakt" eller behov av detsamma, oavsett ålder på barnet, utan även tänka på behovet och fördelarna av att bygga relationer med andra vuxna. Säger inte att det är så i det här fallet/tråden och det är kanske inget man behöver tänka på när barnet bara är några månader, men jag tycker mig ändå se att en del missar den aspekten även högt upp i åldrarna.

Vi bor ju i princip med svärmor. Delad sommarstuga och vi har varit där större delen av tiden. Han var 4 dagar gammal första gången vi åkte dit. Så han får mycket tid med andra, min svägerska kan jag lämna honom med någon timme utan problem (oftast att jag är alldeles i närheten men ändå). Men svärmor tycker jag vi ska lämna honom med henne och åka iväg typ. Hon tjatar om att det är bättre att ge ersättning så hon kan vara barnvakt. Jag blir bara mer anti då... Dessutom så trivs han inte med svärmor. Hon kan typ hålla honom 5 min i stöten eftersom hon inte lyssnar på hans signaler.
 
Jag har inte haft barnvakt i den bemärkelsen att vi lämnat henne och åkt i väg och gjort saker på egen hand. Däremot lämnar jag gärna över henne i famnen på andra som är på besök. Märta är glad i andra än så länge och har ingett emot att sitta i famnen på folk. När vi var i väg på lajv hade jag tre stycken vänner som gärna tog henne och då kunde de gå iväg med henne och vara borta någon timme. Ofta somnade hon i deras famn annars kom de tillbaka med henne när hon var hungrig. Jag kände aldrig någon oro inför det utan mer glädje i att hon är en social liten tjej som gärna gosar o myser hos andra än hos mig och pappan. Jag hoppas verkligen att det håller i sig!
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.

Framför allt så tycker jag inte att när bebisen är så liten så ska man inte lämna bort den för barnvaktens skull! Det gäller kanske iofs alla åldrar men än mer med en så liten med tanke på anknytning osv. Sen kan man ju behöva barnvakt av olika skäl och det behöver absolut inte vara fel, tvärtom! Men jag har svårt att se poängen om enda anledningen är att barnvakten ska bli glad.

Vi har haft barnvakt väldigt lite egentligen, framför allt eftersom vi inte har haft behovet. Däremot har sonen umgåtts väldigt mycket med framför allt mormor och farmor och farfar men det har framför allt varit att de har kommit hem till oss och tagit hand om honom när vi har renoverat osv.
 
Hur tidigt har ni låtit era föräldrar/svärföräldrar vara barnvakt?

Enligt sambons släkt är jag typ händig och överbeskyddande för att jag inte låter de vara barnvakt åt O... Han är 9 veckor nu.

Hör inte till tråden men svarar ändå :)

Första barnet var 4 månader när vi hade barnvakt för första gången. Då sov hon hos mina föräldrar och vi var på 40 årskalas. Andra barnet var äldre, minns inte exakt, men jag hade svårare att lämna bort henne :p Och så hade vi väl ingen anledning till det tidigare heller.
 
Jaha, 5 månaderskollen avklarad :up: 64 cm lång och 7120g tung. Har helammat hela vägen o låtit henne smaka något yttepytte från oss.

BVC sköterskan nämnde vid 4 månaderskollen att jag kunde överväga o börja ge gröt på kvällen eftersom lillasyster äter varannan timme på natten (fortfarande) och ibland någongång går det 4 timmar. Jag börjar bli tröttare än trött och BVC sköterskan sa att nu måste jag börja ge gröt. I alla fall på kvällen för o försöka få lite mer sammanhängande sömn. Hon menade att jag måste komma i djupsömn ibland för o orka. Jag köper det för som sagt, jag är trött. BVC sköterskan sa även att det inte är för lillasysters skull ( hon växer fint den lilla klumpen :D) utan för min skull.

BVC sköterskan sa också att eftersom hon är rätt satt så är det bra om jag börjar med lite puré nu så hon får i sig hela portioner relativt snabbt efter 6 månader för hon kommer kräva det.

Jag känner mig lite sådär, är min lilla plutt verkligen så stor redan? Jag trivs ju bra med amningen och det fungerar fint... Känns som det är jobbigt o inse att hon växer :)

Vi pratade även lite babypotting och det skrevs in i daganteckningen att lilla damen sätts på toa :up:
 
Jaha, 5 månaderskollen avklarad :up: 64 cm lång och 7120g tung. Har helammat hela vägen o låtit henne smaka något yttepytte från oss.

BVC sköterskan nämnde vid 4 månaderskollen att jag kunde överväga o börja ge gröt på kvällen eftersom lillasyster äter varannan timme på natten (fortfarande) och ibland någongång går det 4 timmar. Jag börjar bli tröttare än trött och BVC sköterskan sa att nu måste jag börja ge gröt. I alla fall på kvällen för o försöka få lite mer sammanhängande sömn. Hon menade att jag måste komma i djupsömn ibland för o orka. Jag köper det för som sagt, jag är trött. BVC sköterskan sa även att det inte är för lillasysters skull ( hon växer fint den lilla klumpen :D) utan för min skull.

BVC sköterskan sa också att eftersom hon är rätt satt så är det bra om jag börjar med lite puré nu så hon får i sig hela portioner relativt snabbt efter 6 månader för hon kommer kräva det.

Jag känner mig lite sådär, är min lilla plutt verkligen så stor redan? Jag trivs ju bra med amningen och det fungerar fint... Känns som det är jobbigt o inse att hon växer :)

Vi pratade även lite babypotting och det skrevs in i daganteckningen att lilla damen sätts på toa :up:

Vi var också på femmånaders idag med tillhörande vaccination! Cornelis var 69,5 cm och vägde 8650, vi har gett lite smakportioner med gröt men inga stora mängder, samt lite pure men typ en ev två istärningar, så ca 95% amning eller så. Men hon lät inte alls stressad över att han behövde få hela portioner snart! Är så förundrad över hur olika det är på olika bvc!
 
Jaha, 5 månaderskollen avklarad :up: 64 cm lång och 7120g tung. Har helammat hela vägen o låtit henne smaka något yttepytte från oss.

BVC sköterskan nämnde vid 4 månaderskollen att jag kunde överväga o börja ge gröt på kvällen eftersom lillasyster äter varannan timme på natten (fortfarande) och ibland någongång går det 4 timmar. Jag börjar bli tröttare än trött och BVC sköterskan sa att nu måste jag börja ge gröt. I alla fall på kvällen för o försöka få lite mer sammanhängande sömn. Hon menade att jag måste komma i djupsömn ibland för o orka. Jag köper det för som sagt, jag är trött. BVC sköterskan sa även att det inte är för lillasysters skull ( hon växer fint den lilla klumpen :D) utan för min skull.

BVC sköterskan sa också att eftersom hon är rätt satt så är det bra om jag börjar med lite puré nu så hon får i sig hela portioner relativt snabbt efter 6 månader för hon kommer kräva det.

Jag känner mig lite sådär, är min lilla plutt verkligen så stor redan? Jag trivs ju bra med amningen och det fungerar fint... Känns som det är jobbigt o inse att hon växer :)

Vi pratade även lite babypotting och det skrevs in i daganteckningen att lilla damen sätts på toa :up:

Min är kort och tjock och står sig bra på amning, blir 6 månader på måndag. Äter också varannan timme under natten (dygnet runt egentligen). Äter smakisar men är inte intresserad nog för en hel portion och gröt är sådär...

Testade välling igår. 30ml i barnet, 30ml på tröjan och 30ml kvar i flaskan efter 20min men han såg nöjd ut :rofl:

Har 6-månaders besiktning hos läkare på måndag, får se om de säger något mer om mat då.
 
Jag har försökt använda en gång men inte lyckats, men hört flera som sagt att det är jättebra med pysventil så hade verkligen hoppats på att det skulle lyckats :p
Testa igen! Jag fattade inte heller grejen först, det kom inte ut någonting.. Men typ tredje gången testade jag att trycka den lite försiktigt åt sidorna och upp och ner och rätt som det var hittade jag en ficka med luft å det kom ut allt möjligt. Det kan också fungera bra att göra lite "kompressioner" med benen upp mot magen innan och lite då och då under tiden så brukar ser leta sig ut mer luft :)
 
På tal om barnvakter och anknytning till andra vuxna.. Är det någon mer som har problem med att bebis inte vill acceptera pappa mer än någon annan vuxen - att det bara är mamma som duger? Vi har haft det så mer eller mindre från start och det börjar bli sjukt tröttsamt! Hon fullkomligt vrålar så tårarna sprutar nästan direkt pappa får henne när han kommer hem på eftermiddagarna och inget hjälper annat än att jag tar henne. Inte ens om jag kramar, sjunger och pratar med henne i pappas famn blir det bättre utan hon ska bara vara hos mig. Hon kan vara hos pappa en stund ibland på dagtid likaväl som hon kan vara en liten stund hos någon annan på dagtid när hon är på bra humör, men blir det det minsta kinkigt så duger bara jag :arghh:
Pappa blir ledsen och jag blir less. Hon är rätt klängig på dagarna också och kan inte roa sig själv mer än några minuter en bra dag. En dålig dag kan jag knappt göra annat än att bära henne och selen duger inte 9ggr av 10 :(
 
På tal om barnvakter och anknytning till andra vuxna.. Är det någon mer som har problem med att bebis inte vill acceptera pappa mer än någon annan vuxen - att det bara är mamma som duger? Vi har haft det så mer eller mindre från start och det börjar bli sjukt tröttsamt! Hon fullkomligt vrålar så tårarna sprutar nästan direkt pappa får henne när han kommer hem på eftermiddagarna och inget hjälper annat än att jag tar henne. Inte ens om jag kramar, sjunger och pratar med henne i pappas famn blir det bättre utan hon ska bara vara hos mig. Hon kan vara hos pappa en stund ibland på dagtid likaväl som hon kan vara en liten stund hos någon annan på dagtid när hon är på bra humör, men blir det det minsta kinkigt så duger bara jag :arghh:
Pappa blir ledsen och jag blir less. Hon är rätt klängig på dagarna också och kan inte roa sig själv mer än några minuter en bra dag. En dålig dag kan jag knappt göra annat än att bära henne och selen duger inte 9ggr av 10 :(

Pappa duger så länge V inte är hungrig, då vill V tutta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 220
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
17 028
Senast: Lobelia
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 106
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp