Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
6 månaders koll på bvc och Flisan har växt 1cm och ökat ca 250gr i vikt så fick tipset att ha olja i gröten då hon planar ut på vikten.

Vet inte varför hon slutat växa faktiskt. 1cm på 2 månader och ca 500gr på samma tid.

Ny koll i januari så vi får väl hoppas att vi är över 70-strecket då.
 
Senast ändrad:
De senaste dagarna har E somnat på promenaden på förmiddagen och sen sovit flera timmar. Tänkte att jag skulle utnyttja det för att få lite tid med medryttarhästen så jag packade barn och vagn i bilen efter frukost och for iväg. Tänkte promenera vid stallet så kunde jag greja medan liten sov. Men ki fick jag.. :cautious: Efter många om och men så somnade hon på promenaden men vaknade då fort vagnen rullade över tröskeln till stallet och blev ledsen så jag fick ta upp henne. Sen han vi med att bli rädda och ledsna för stallkamraterna, hästarna, hunden, kalvarna och marsvinen.. Kattungarna var iaf lite festliga för katter har vi ju hemma. Som tur var så var inte medryttarhästen farlig så vi kunde klappa lite på honom i hagen i alla fall :heart sen gav vi upp.. Känner att vi får träna på det här. Nu när hon kan sitta upp i vagnen och trivs med det så finns det ju i alla fall potential att kunna vara lite i stallet :up:
 
6 månaders koll på bvc och Flisan har växt 1cm och ökat ca 250gr i vikt så fick tipset att ha olja i gröten då hon planar ut på vikten.

Vet inte varför hon slutat växa faktiskt. 1cm på 2 månader och ca 500gr på samma tid.

Ny koll i januari så vi får väl hoppas att vi är över 70-strecket då.
Hur lång/tung är hon nu?
 
6 månaders koll på bvc och Flisan har växt 1cm och ökat ca 250gr i vikt så fick tipset att ha olja i gröten då hon planar ut på vikten.

Vet inte varför hon slutat växa faktiskt. 1cm på 2 månader och ca 500gr på samma tid.

Ny koll i januari så vi får väl hoppas att vi är över 70-strecket då.

Tänker mig att barn växer i olika faser kanske? Står stilla nu men kanske skjuter i höjen nästa månad typ :)
 
De senaste dagarna har E somnat på promenaden på förmiddagen och sen sovit flera timmar. Tänkte att jag skulle utnyttja det för att få lite tid med medryttarhästen så jag packade barn och vagn i bilen efter frukost och for iväg. Tänkte promenera vid stallet så kunde jag greja medan liten sov. Men ki fick jag.. :cautious: Efter många om och men så somnade hon på promenaden men vaknade då fort vagnen rullade över tröskeln till stallet och blev ledsen så jag fick ta upp henne. Sen han vi med att bli rädda och ledsna för stallkamraterna, hästarna, hunden, kalvarna och marsvinen.. Kattungarna var iaf lite festliga för katter har vi ju hemma. Som tur var så var inte medryttarhästen farlig så vi kunde klappa lite på honom i hagen i alla fall :heart sen gav vi upp.. Känner att vi får träna på det här. Nu när hon kan sitta upp i vagnen och trivs med det så finns det ju i alla fall potential att kunna vara lite i stallet :up:

Testat sele i stallet? :) jag brukar ha C i sele, hästen jag är typ fodervärd åt är ju en snäll gammal gubbe (visst va väl din det också?) så då känns det okey. Dock vill jag inte gå in till hagen med C i sele, han står med fem andra hästar. Men då brukar jag skicka sms dagen innan till stallägaren så får Rocky gå ensam i egen hage några timmar så slipper jag in i stora flocken!
 
Testat sele i stallet? :) jag brukar ha C i sele, hästen jag är typ fodervärd åt är ju en snäll gammal gubbe (visst va väl din det också?) så då känns det okey. Dock vill jag inte gå in till hagen med C i sele, han står med fem andra hästar. Men då brukar jag skicka sms dagen innan till stallägaren så får Rocky gå ensam i egen hage några timmar så slipper jag in i stora flocken!

Nej, det har jag inte testat, men detta var ju första gången vi tagit oss iväg också. Tror nog att hon ska kunna sitta vaken eller sova i vagnen när jag grejar bara hon får vänja sig vid miljön :) Nu satt hon ju ändå i min famn och allt var superläskigt ändå så just idag hade nog inte selen hjälpt i alla fall. Men kan ju vara ett bra tips att packa med den nästa gång :up:
 
Senast ändrad:
67 lång och 7195gr
Hon har gått upp 1kg på 3 månader
Hon är ju inte pytteliten? Har hon dippat på sina kurvor eller har det bara planat? Hade ni nån barnläkare med på kontrollen?
S har planat i längd men hoppat upp ett snäpp i vikt. Ligger två hopp ner ifrån medelkurvan på både längd och vikt (66lång och 6400g vid 6mån kontroll)
 
Hon är ju inte pytteliten? Har hon dippat på sina kurvor eller har det bara planat? Hade ni nån barnläkare med på kontrollen?
S har planat i längd men hoppat upp ett snäpp i vikt. Ligger två hopp ner ifrån medelkurvan på både längd och vikt (66lång och 6400g vid 6mån kontroll)

Vi hade läkare idag. De senaste 2 mätningarna har hon planat så pass mycket i vikt att hon låg en kurva lägre på vikten nu än innan.

Hon är ju inte särskilt matglad hemmet heller.
Ammar vid 5-6 (10-15 min)
Äter om vi har tur 3/4 portion gröt på morgonen, oftast inte.
Ammar vid lunch (10-15min) och äter plockmat typ en brockolibukett dock inte mycket som hamnar i magen.
1/2 port fruktyoghurt med havre i (klämmis) till middag och ngn majskrok.
Ammar vid sju (10-15min)

Ibland har vi en nattamning annars sover hon till 5-6
 
Nu har jag ansökt om plats från 2/5 (mitt i veckan) :eek:

Simmade idag. V lite tveksam men det är ju två veckor sedan sist. Dök en gång från madrass och en gång från fröken (läääääääskigt) och plaskade runt lite med armpuffar.
 
Vi hade läkare idag. De senaste 2 mätningarna har hon planat så pass mycket i vikt att hon låg en kurva lägre på vikten nu än innan.

Hon är ju inte särskilt matglad hemmet heller.
Ammar vid 5-6 (10-15 min)
Äter om vi har tur 3/4 portion gröt på morgonen, oftast inte.
Ammar vid lunch (10-15min) och äter plockmat typ en brockolibukett dock inte mycket som hamnar i magen.
1/2 port fruktyoghurt med havre i (klämmis) till middag och ngn majskrok.
Ammar vid sju (10-15min)

Ibland har vi en nattamning annars sover hon till 5-6
Oj! Det va inte mycket, jag tycker Sammy äter lite vissa dagar men i regel äter han såhär:
06, ammar ca 30min
08.30, 1,5-2dl välling
11,30, youghurtklämmis 90g
14,00, lunch ca 120-130g mat ibland mindre ibland mer.
17,30,1port gröt med fruktpure
21, 1,5-2dl välling eller amning vilket han nu vill.
Ibland ammar han 1gång på natten men oftast inte.
 
V ammar minst varannan timme 20-04 sedan har vi paus till 07-08.

Ammar kanske var fjärde timme under dagen och äter med mig men sällan mer än 1/8 smörgås till frukost, en matsked smoothie till mellanmål, en köttbulle och lite potatis till lunch, ibland en hel 90g fruktklämmis till mellanmål men oftast har vi samma i två dagar, typ en halv skiva falukorv till middag.

En kväll åt han en hel grötklämmis...

Ingen Michelingubbe direkt men inte heller smal.
 
På väg till Tyskland på världsutställningen som går i Leipzig. Han sov tills vi stannade och åt, då fick han en halv burk mat, sen satt han i en stol och snackade med andra restauranggäster. Nu sover han igen. Helt plötsligt har han nästan slutat vara bebis och blivit ett barn, förstår så mycket. Och massa nya ord kommer hela tiden, jätte roligt! Hoppas hela resan kommer gå lika bra!
 
På väg till Tyskland på världsutställningen som går i Leipzig. Han sov tills vi stannade och åt, då fick han en halv burk mat, sen satt han i en stol och snackade med andra restauranggäster. Nu sover han igen. Helt plötsligt har han nästan slutat vara bebis och blivit ett barn, förstår så mycket. Och massa nya ord kommer hela tiden, jätte roligt! Hoppas hela resan kommer gå lika bra!

Oj säger han ord?
Wow!

Det närmsta vi kommer är "mmmma" när han är jättearg/ledsen.
 
Vi hade läkare idag. De senaste 2 mätningarna har hon planat så pass mycket i vikt att hon låg en kurva lägre på vikten nu än innan.

Hon är ju inte särskilt matglad hemmet heller.
Ammar vid 5-6 (10-15 min)
Äter om vi har tur 3/4 portion gröt på morgonen, oftast inte.
Ammar vid lunch (10-15min) och äter plockmat typ en brockolibukett dock inte mycket som hamnar i magen.
1/2 port fruktyoghurt med havre i (klämmis) till middag och ngn majskrok.
Ammar vid sju (10-15min)

Ibland har vi en nattamning annars sover hon till 5-6

07, En portion gröt och fruktpuré
10, 90ml ersättning
13, lite lunch av det jag äter, därefter 90ml
ersättning
16, 90ml ersättning
18, ca 1 halv burk mat
19, 90ml ersättning
22, 90ml ersättning
På natten ammar han 1 eller 2 gånger och får även 90ml ersättning.

Han får även några majskrokar under dagen.

Han hade gått upp dåligt vid 5 månaders kollen på BVC så hon tyckte jag skulle lägga till mer ersättning vilket jag gjort. Men det har resulterat i att han inte alls är speciellt intresserad av att amma längre. Dagtid går nästan inte alls, han kan inte koncentrera sig utan tittar bara på allt annat som låter och händer. Hade tänkt amma lite längre men fungerar det inte är det ju inte mycket att höra åt.
 
Oj säger han ord?
Wow!

Det närmsta vi kommer är "mmmma" när han är jättearg/ledsen.

Ja, jag tycker nästanatt det är ord som kommer. Hej låter det verkligen som han säger när det kommer någon, även andra har registrerat det och sagt att det verkligen låter så. Annars är det nog mest dadada, mamama, bababa.
 
Ja, jag tycker nästanatt det är ord som kommer. Hej låter det verkligen som han säger när det kommer någon, även andra har registrerat det och sagt att det verkligen låter så. Annars är det nog mest dadada, mamama, bababa.

C har ungefär samma ordförråd! Ibland låter det som att han försöker säga lampa (tittar på lampan o säger typ pa) och ibland låter det som att han försöker säga poppy, kattens namn. Mamma kommer också då och då. Men tror ännu att det är lite slumpen!
 
Oj! Det va inte mycket, jag tycker Sammy äter lite vissa dagar men i regel äter han såhär:
06, ammar ca 30min
08.30, 1,5-2dl välling
11,30, youghurtklämmis 90g
14,00, lunch ca 120-130g mat ibland mindre ibland mer.
17,30,1port gröt med fruktpure
21, 1,5-2dl välling eller amning vilket han nu vill.
Ibland ammar han 1gång på natten men oftast inte.

Nä hon har liksom inte ro i kroppen att äta. Det går bättre med plockmat men det faller lite på att hon precis börjat och inte får i sig så mycket än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Senast: orkide
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
2 094
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 765
Senast: Blyger
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp