Vårföräldrar 2018 del 3

Börjar bli dags att ta tag i nappen här också. Men först potträning mer ordentligt!

Hehe, jag skrev faktiskt en lista häromdagen över vad hon säger för ord. Med kriteriet "ljud för specifik sak som inte alla behöver förstå" kom jag faktiskt upp i typ 15 :) sötast är nog mjaumjau dvs katt.

Ang mat så äts det med god aptit (peppar peppar) men med storebror har vi resonerat som ni andra: inget tvång att äta och helt ok att tex äta enbart en sak (tex pasta eller korv, ett tag var det inte båda samma dag). Om det var nåt han absolut inte åt kunde vi ge macka eller gröt istället. Har inte lagat annan mat men visst blir det väl det han gillar oftare, samtidigt som jag emellanåt vill erbjuda annat också för att utöka repertoaren. Nu vid 4 års ålder vill vi att han iaf ska smaka innan han får annat.
 
Börjar bli dags att ta tag i nappen här också. Men först potträning mer ordentligt!

Hehe, jag skrev faktiskt en lista häromdagen över vad hon säger för ord. Med kriteriet "ljud för specifik sak som inte alla behöver förstå" kom jag faktiskt upp i typ 15 :) sötast är nog mjaumjau dvs katt.

Ang mat så äts det med god aptit (peppar peppar) men med storebror har vi resonerat som ni andra: inget tvång att äta och helt ok att tex äta enbart en sak (tex pasta eller korv, ett tag var det inte båda samma dag). Om det var nåt han absolut inte åt kunde vi ge macka eller gröt istället. Har inte lagat annan mat men visst blir det väl det han gillar oftare, samtidigt som jag emellanåt vill erbjuda annat också för att utöka repertoaren. Nu vid 4 års ålder vill vi att han iaf ska smaka innan han får annat.


Vi kommer också börja ta bort blöjorna :) På torsdag börjar vi för då är jag ledig i fyra dagar! Kommer försöka köra efter boken "Blöjfri på tre dagar". Nu tror jag det kommer ta längre tid, men om vi försöker på annat sätt lär det nog ta flera år för hon är väldigt bestämd på att kissa och bajsa gör man i blöjan. Så jag tror inte det kommer funka med att rutinpotta. Framförallt inte eftersom när blöja är ett alternativ väljer hon bara det ;)
Så på torsdag "slänger" vi blöjorna. Hon kommer själv få lägga dom i en ren soppåse, så sparar vi och ger bort dom oanvända.
Sen antar jag att det blir ett par dagar/veckor av att passa på henne och torka golven.


Åh vad gulligt med mjau mjau 😍

Vad skönt att hon äter bra :)
Och jättemodigt av storebror att vilja smaka :) Tänker att det kan vara ett stort steg för en liten människa :)
Dottern är ju väldigt skeptisk med ny mat ;) Men än så länge går det bättre om hon får äta på min tallrik då för då är det ju "god mamma mat" ;)
 
Vi kommer också börja ta bort blöjorna :) På torsdag börjar vi för då är jag ledig i fyra dagar! Kommer försöka köra efter boken "Blöjfri på tre dagar". Nu tror jag det kommer ta längre tid, men om vi försöker på annat sätt lär det nog ta flera år för hon är väldigt bestämd på att kissa och bajsa gör man i blöjan. Så jag tror inte det kommer funka med att rutinpotta. Framförallt inte eftersom när blöja är ett alternativ väljer hon bara det ;)
Så på torsdag "slänger" vi blöjorna. Hon kommer själv få lägga dom i en ren soppåse, så sparar vi och ger bort dom oanvända.
Sen antar jag att det blir ett par dagar/veckor av att passa på henne och torka golven.


Åh vad gulligt med mjau mjau 😍

Vad skönt att hon äter bra :)
Och jättemodigt av storebror att vilja smaka :) Tänker att det kan vara ett stort steg för en liten människa :)
Dottern är ju väldigt skeptisk med ny mat ;) Men än så länge går det bättre om hon får äta på min tallrik då för då är det ju "god mamma mat" ;)
Jag har inte läst boken men vi gjorde liknande. Storebror var helt med på noterna, gick jättebra att sluta, men hade inget emot att kissa i blöja om han hade den på sig.
Däremot hade vi blöja i början vid bilresor osv, samt nattetid längre.
 
Jag har inte läst boken men vi gjorde liknande. Storebror var helt med på noterna, gick jättebra att sluta, men hade inget emot att kissa i blöja om han hade den på sig.
Däremot hade vi blöja i början vid bilresor osv, samt nattetid längre.

Vad skönt att höra! Det peppar mig :)
Jag tror ju att det säkert kommer gå bra, men med tanke på frökens temperament och humör vet man ju aldrig hur resan kommer bli ;)
 
På lördag är tanken att vi kör igång på riktigt med projektet att bli blöjfri. Vi har redan börjat lite smått och träna och är han naken så går det superbra och han säger till men så fort han har på sig nått så glömmer han av sig. Men vi har ju haft blöjan på av och till så tror det blir lättare om vi tar bort den helt nu. Hur har ni andra tänkt kring blöja på natten? Har era barn det eller tog ni bort blöjan helt och hållet på en gång? :)
 
På lördag är tanken att vi kör igång på riktigt med projektet att bli blöjfri. Vi har redan börjat lite smått och träna och är han naken så går det superbra och han säger till men så fort han har på sig nått så glömmer han av sig. Men vi har ju haft blöjan på av och till så tror det blir lättare om vi tar bort den helt nu. Hur har ni andra tänkt kring blöja på natten? Har era barn det eller tog ni bort blöjan helt och hållet på en gång? :)

Nattorra blir de först när de är mogna för det, det är hormonellt styrt. Om inte urinproduktionen minskas nattetid och de inte vaknar av kissnödighet är det svårt att sluta med nattblöja.

Brukar nattblöjan vara torr? Då kan ni ju prova ta bort den. :) Men många barn har nattblöja efter att de blivit dagtorra, det är två olika saker. :)
 
Nattorra blir de först när de är mogna för det, det är hormonellt styrt. Om inte urinproduktionen minskas nattetid och de inte vaknar av kissnödighet är det svårt att sluta med nattblöja.

Brukar nattblöjan vara torr? Då kan ni ju prova ta bort den. :) Men många barn har nattblöja efter att de blivit dagtorra, det är två olika saker. :)
Åh tack för svar! Vår plan var att ha kvar nattblöjan tills den är torr precis som du skrev men blev osäker på om det kanske inte var en bra idé. Men nu känns det helt rätt efter det du skrev :) Blöjan är inte torr när han vaknar efter natten nu så blir fokus på att bli helt torr dagtid nu så tar vi natten när blöjan är torr även nattetid:up:
 
Åh tack för svar! Vår plan var att ha kvar nattblöjan tills den är torr precis som du skrev men blev osäker på om det kanske inte var en bra idé. Men nu känns det helt rätt efter det du skrev :) Blöjan är inte torr när han vaknar efter natten nu så blir fokus på att bli helt torr dagtid nu så tar vi natten när blöjan är torr även nattetid:up:

Det låter klokt! :)
 
På lördag är tanken att vi kör igång på riktigt med projektet att bli blöjfri. Vi har redan börjat lite smått och träna och är han naken så går det superbra och han säger till men så fort han har på sig nått så glömmer han av sig. Men vi har ju haft blöjan på av och till så tror det blir lättare om vi tar bort den helt nu. Hur har ni andra tänkt kring blöja på natten? Har era barn det eller tog ni bort blöjan helt och hållet på en gång? :)

Då kommer vi köra samtidigt! 😊 Planen var att börja igår, men jag var tvungen att jobba så vi börjar imorgon 😊
Vi kommer ta bort blöjorna helt. Hon är torr på natten 9 av 10 gånger så jag hoppas det funkar!
Dock är hon inte alls intresserad av potta eller toalett. Men jag tror det kommer snabbt när det inte finns blöjor att ta till 😉
Är mest orolig för att hon ska tycka det är läskigt att bajsa utan blöja. Men jag hoppas det ordnar sig!
 
Då kommer vi köra samtidigt! 😊 Planen var att börja igår, men jag var tvungen att jobba så vi börjar imorgon 😊
Vi kommer ta bort blöjorna helt. Hon är torr på natten 9 av 10 gånger så jag hoppas det funkar!
Dock är hon inte alls intresserad av potta eller toalett. Men jag tror det kommer snabbt när det inte finns blöjor att ta till 😉
Är mest orolig för att hon ska tycka det är läskigt att bajsa utan blöja. Men jag hoppas det ordnar sig!

Ang det där med att bli rädd att bajsa hände det oss i vintras. Lillan blev dessvärre förstoppad o fick ont när hon skulle bajsa varför hon blev skraj. Då ville hon inte göra det varken i pottan eller blöjan dessvärre... Hade nog inte blivit en grej om hon sluppit förstoppning, så jag vill bara tipsa om att hålla igång magen ordentligt så går det nog bra :up: (Vi löste det med att hon fick sitta i duschen o bajsa med duschen igång, utmärkt smärtlindring/avledning!)
 
Då kommer vi köra samtidigt! 😊 Planen var att börja igår, men jag var tvungen att jobba så vi börjar imorgon 😊
Vi kommer ta bort blöjorna helt. Hon är torr på natten 9 av 10 gånger så jag hoppas det funkar!
Dock är hon inte alls intresserad av potta eller toalett. Men jag tror det kommer snabbt när det inte finns blöjor att ta till 😉
Är mest orolig för att hon ska tycka det är läskigt att bajsa utan blöja. Men jag hoppas det ordnar sig!
Vad kul! Då kan vi ju uppdatera här och ge tips och stöd om det behövs 😊 vad duktig hon är som är torr efter natten, då har ni ju säkert inga större problem att få henne blöjfri.
Blev att jag tjuvstartade lite idag, hade inte tänkt det då jag var själv med båda barnen men det gick så bra. Första kisset hamnade i babygymmet men sen sa han till så vi hann gå på toaletten efter det, sen hade han byxor på sig en stund då han vägrade vara utan och då glömde han såklart av sig och sa inte till. Så tror att vi måste köra på helt byxlöst här ett par dagar så det sätter sig lite bättre :)
 
Här har det gått hur bra som helst med toaträningen idag! :D Inte en enda olycka och har sagt till i tid både när han ska bajsa och kissa:up: vi vågade oss också ut på en promenad till affären med byxor på där vi hade med pottan i vagnen. Precis när vi gick in på tomten sa han kissa och vi tog då fram pottan och han satte sig utan problem och kissade i den! Så stolt man blir över dem😍
 
Byxor på under dagen och ingen olycka på hela dagen idag heller :up: Känns verkligen som om han fattat grejen:)

Vi har även de sista dagarna skippat vilan på dagen och han slocknar numera på två minuter :up: tror vi fortsätter på det spåret så gott det går men kan tänka mig att den behövs under mer aktiva dagar.

Är så imponerad av honom som inom loppet av 1,5 månad har hunnit få en lillebror, sluta med napp, bli blöjfri och sluta sova middag.
 
Kul att läsa om era barn som pottränar, det verkar så extremt olika i vilken ålder barnen blir rumsrena. Mina barn var mellan 1,5 och 2,5 när blöjorna kunde kastas - mina kollegor har barn som är 3och 4 och inte en tanke på att bli blöjfria ännu
 
Byxor på under dagen och ingen olycka på hela dagen idag heller :up: Känns verkligen som om han fattat grejen:)

Vi har även de sista dagarna skippat vilan på dagen och han slocknar numera på två minuter :up: tror vi fortsätter på det spåret så gott det går men kan tänka mig att den behövs under mer aktiva dagar.

Är så imponerad av honom som inom loppet av 1,5 månad har hunnit få en lillebror, sluta med napp, bli blöjfri och sluta sova middag.

Wow! Bra jobbat! 😊 Vad duktig han är! 😊

Vi bestämde att lägga projektet på is, jag var helt slut efter jobbveckan, plus lite pms på det 😉 så vi kör nästa helg! 😊

Köpte i alla fall en till bok om att gå på pottan som är mer riktad direkt till barnet, så den har vi läst idag. Och från att svara "blöjan" när vi frågar vart kisset ska vara till att säga "pottan" ändrades nästan direkt :) känns som ett framsteg. Hon minns även färgen på sin potta (en annan än den i boken) så jag hoppas hon kommer koppla vad den är till för nu vilket hon inte har gjort tidigare 🙂👍
 
Hur går det för er med blöjorna?

Den här veckan började vardagen efter semestern igen. Utan blöja och idag helt utan olyckor :) på natten har hon fortfarande.
 
Hur går det för er med blöjorna?

Den här veckan började vardagen efter semestern igen. Utan blöja och idag helt utan olyckor :) på natten har hon fortfarande.
Här går det superbra utan blöja, han säger till i god tid och var säkert 1,5 vecka sen senaste olyckan. Nästa vecka börjar han på förskolan så ska bli spännande att se hur det går då 😊 Vi kör dock fortfarande utan kalsonger, tänkte att jag nog låter honom vara utan kalsonger första veckan på förskolan och sen provar vi att sätta på dem.
 
Här går det superbra utan blöja, han säger till i god tid och var säkert 1,5 vecka sen senaste olyckan. Nästa vecka börjar han på förskolan så ska bli spännande att se hur det går då 😊 Vi kör dock fortfarande utan kalsonger, tänkte att jag nog låter honom vara utan kalsonger första veckan på förskolan och sen provar vi att sätta på dem.
Så gjorde vi med sonen också, väntade ett rätt bra tag med kalsonger. Nu beställde jag trosor så vi skulle ha. Med Frost på. E blev mäkta stolt och bestämde att det är trosor som gäller.
 
Vi har inte slutat än. Har inte orkat ta tag i det helt.
Han säger till ibland, men ofta hinner man inte till pottan innan han kissar utan han säger till precis innan han kissar liksom.
Men var länge sen vi bytte bajsblöja, så det går åt rätt håll.
 
Här är en till som lagt blöjfritt på hyllan för ett tag, pga bristande ork. Dottern säger till då och då att hon vill gå på pottan istället alt toan och då får hon givetvis det. Hon är väl medveten om när hon behöver gå men eftersom det gärna blir massa gånger på raken på kort tid orkar jag inte riktigt just nu. Så typ samma status som innan sommaren :p Men när vi hittar tillbaka till rutinerna igen hoppas jag att jag ska orka ta tag i det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 007
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 953
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp