Vårföräldrar 2020

Oj, 5 cm är ju en väldigt stor skillnad. O_o Men lika bra att du får kollat på UL så känner man ju sig tryggare. Eller det gjorde jag efter mitt besök iallafall:) När fick du tid för ultraljud nu då?

Själv var jag också inne och mätte magen idag på extra kontroll. Hade fortfarande inte växt nått sen förra veckan så dalade ju en del på kurvan. Blir ny mätning igen nästa vecka. Känner mig ändå inte speciellt orolig då jag bara tror att min mage växte mycket i början och nu har stannat av lite.

Ja, verkligen märkligt. Inte konstigt att det blir ett trubbigt mått o bebisar som påstås vara små/stora kommer ut helt normala. Bm skickade remiss så blir nog kontaktad i nästa vecka skulle jag tro. Får se när de kan klämma in mig. Känner mig inte så orolig i dagsläget dock.

Skönt att du inte är så orolig o att de utökar kontrollerna. Hoppas att allt är som det ska:) Har de sagt något om att bebis har lagt sig tillrätta eller sjunkit ner? Sånt kan ju påverka också.
 
Ja, verkligen märkligt. Inte konstigt att det blir ett trubbigt mått o bebisar som påstås vara små/stora kommer ut helt normala. Bm skickade remiss så blir nog kontaktad i nästa vecka skulle jag tro. Får se när de kan klämma in mig. Känner mig inte så orolig i dagsläget dock.

Skönt att du inte är så orolig o att de utökar kontrollerna. Hoppas att allt är som det ska:) Har de sagt något om att bebis har lagt sig tillrätta eller sjunkit ner? Sånt kan ju påverka också.
Precis, nu har ju jag haft samma som mätt alla gånger men tycker hon mäter mycket generösare än den Bm jag hade sist. Vilket ju inte spelar någon roll så länge det är samma som mäter, problemet blir ju om man byter som du fick göra nu :)

Han ligger med huvudet ner men inte sjunkit ner i bäckenet än så där är det ingen skillnad. Men kan ju helt enkelt bero på hur han ligger för stunden ändå.
 
Kom på det här med att packa BB-väska.. har glömt helt att det kanske börjar bli dags att iaf tänka lite på det o se till att få hem kläder till bebis från syrran (vi skickar allt fram o tbx mellan barnen). Vad tycker ni har varit viktigast? Minns att jag inte använde så mkt sist, inga kläder tex, men då var det ju ett snitt o jag var i princip orörlig.. Den här gången hoppas jag att det ska vara lite annorlunda o tänker att man kanske har lite andra behov av packning också..
 
Kom på det här med att packa BB-väska.. har glömt helt att det kanske börjar bli dags att iaf tänka lite på det o se till att få hem kläder till bebis från syrran (vi skickar allt fram o tbx mellan barnen). Vad tycker ni har varit viktigast? Minns att jag inte använde så mkt sist, inga kläder tex, men då var det ju ett snitt o jag var i princip orörlig.. Den här gången hoppas jag att det ska vara lite annorlunda o tänker att man kanske har lite andra behov av packning också..
Hoppar in lite här... Tänker att det kanske är olika var man är, där jag födde barn så skulle man ha privata kläder i tex köket, om man skulle äta. Alltså på BB-avdelningen. Visste inte om det innan, hade packat annorlunda i så fall... men nu kanske allt ändå är annorlunda pga corona?
 
Kom på det här med att packa BB-väska.. har glömt helt att det kanske börjar bli dags att iaf tänka lite på det o se till att få hem kläder till bebis från syrran (vi skickar allt fram o tbx mellan barnen). Vad tycker ni har varit viktigast? Minns att jag inte använde så mkt sist, inga kläder tex, men då var det ju ett snitt o jag var i princip orörlig.. Den här gången hoppas jag att det ska vara lite annorlunda o tänker att man kanske har lite andra behov av packning också..
Ja just det, den ska man ju snart packa också :p Hur gör ni andra med grejer till sambon? De får ju inte stanna på BB men tar ni med något litet ombyte ifall nått händer på förlossningen. Typ att man råkar spy lite på sin partners kläder;) (kan råka vara så att det hände sist:o)

Vi hade med oss lite för mycket bebiskläder sist, man var ju ändå hud mot hud så denna gången tar jag nog med ”åka hem kläder” typ. Mjukisbyxor och tofflor var väll de jag kände var det bästa jag hade med sist och det som jag känner blir viktigast att ha med sig denna gången också :)
 
Hoppar in lite här... Tänker att det kanske är olika var man är, där jag födde barn så skulle man ha privata kläder i tex köket, om man skulle äta. Alltså på BB-avdelningen. Visste inte om det innan, hade packat annorlunda i så fall... men nu kanske allt ändå är annorlunda pga corona?

Okej, hade ingen aning om det! Bra att veta. Oklart om man kommer få lämna rummet o om det blir aktuellt med måltider, men det är ju definitivt bra att packa med iaf utifall att.
 
Ja just det, den ska man ju snart packa också :p Hur gör ni andra med grejer till sambon? De får ju inte stanna på BB men tar ni med något litet ombyte ifall nått händer på förlossningen. Typ att man råkar spy lite på sin partners kläder;) (kan råka vara så att det hände sist:o)

Vi hade med oss lite för mycket bebiskläder sist, man var ju ändå hud mot hud så denna gången tar jag nog med ”åka hem kläder” typ. Mjukisbyxor och tofflor var väll de jag kände var det bästa jag hade med sist och det som jag känner blir viktigast att ha med sig denna gången också :)

Hade inte en tanke på ombyte till mannen 😅 men det är nog bäst att packa hehe
 
Okej, hade ingen aning om det! Bra att veta. Oklart om man kommer få lämna rummet o om det blir aktuellt med måltider, men det är ju definitivt bra att packa med iaf utifall att.
På vårt BB fick man gå runt i vad som helst sist även om man skulle äta. De som fött ganska nyligen gick runt i ”nattlinnet” och resten i mjukiskläder ;)
 
Angående bb-väsk så glömde jag att packa byxor till mig själv 🙈 Åkte in till förlossningen mitt i natten i klänning o flipflop. Var inte riktigt läge att dra på sig något annat då.
På patienthotellet sen var det många som tittade när jag gick runt i klänning o flipflop, i mars.
Jag hade med mig flera linnen och någon hoodie men det gick ju inte att använda utan underdel haha
Så kan det gå när man packar väskan med gravidtrött hjärna och sedan får bråttom till förlossningen.
 
Angående bb-väsk så glömde jag att packa byxor till mig själv 🙈 Åkte in till förlossningen mitt i natten i klänning o flipflop. Var inte riktigt läge att dra på sig något annat då.
På patienthotellet sen var det många som tittade när jag gick runt i klänning o flipflop, i mars.
Jag hade med mig flera linnen och någon hoodie men det gick ju inte att använda utan underdel haha
Så kan det gå när man packar väskan med gravidtrött hjärna och sedan får bråttom till förlossningen.
Haha, så trodde säkert alla att du tagit med den för att se piffig och fin ut ;)

Bra att tänka på är att också ta med ett par extra byxor och inte räkna med dem man eventuellt åker in i (om man inte åker in i klänning då ;)) Mitt vatten gick nämligen precis när vi kommit in till förlossningen så de byxorna jag hade på mig blev liksom förbrukade då :angel:
 
Angående bb-väsk så glömde jag att packa byxor till mig själv 🙈 Åkte in till förlossningen mitt i natten i klänning o flipflop. Var inte riktigt läge att dra på sig något annat då.
På patienthotellet sen var det många som tittade när jag gick runt i klänning o flipflop, i mars.
Jag hade med mig flera linnen och någon hoodie men det gick ju inte att använda utan underdel haha
Så kan det gå när man packar väskan med gravidtrött hjärna och sedan får bråttom till förlossningen.

Hehe oops :p men ganska nice ändå med klänning, lätt att röra sig i om inte annat ;)
 
Fick en uppdatering nu på instagram från min förlossning angående stödperson som ska med på förlossningen. Tydligen mäts kroppstemperaturen på partnern och det skrev också att det kan vara bra att planera för en eller två andra personer om partnern skulle vara sjuk. Så nu måste jag ju faktiskt tänka igenom värsta scenariot att sambon inte kan följa med om jag då vill fråga min mamma om hon kan följa med eller om jag ska föda själv?
Ni som inte fött än, hur tänker ni? Har ni någon plan B om partner nekas att vara med?
 
36 dagar kvar till BF idag, känns som att nedräkningen äntligen kan börja. Men jag har känt mig lite halvkrasslig de senaste dagarna och nojar över om jag lyckats få corona... Började i torsdags kväll men har blivit stundvis bättre för att sedan efter ansträngning bli något sämre igen. Ingen feber eller hosta, peppar peppar. Så får väl försöka hålla huvudet kallt :o Är inte min starka sida dock :p Känner verkligen en obeskrivlig längtan till sommaren och när bebis är här då att jag förhoppningsvis kan släppa lite oro.
 
Fick en uppdatering nu på instagram från min förlossning angående stödperson som ska med på förlossningen. Tydligen mäts kroppstemperaturen på partnern och det skrev också att det kan vara bra att planera för en eller två andra personer om partnern skulle vara sjuk. Så nu måste jag ju faktiskt tänka igenom värsta scenariot att sambon inte kan följa med om jag då vill fråga min mamma om hon kan följa med eller om jag ska föda själv?
Ni som inte fött än, hur tänker ni? Har ni någon plan B om partner nekas att vara med?

Jättesvårt det där tycker jag... Kan nog tänka mig mamma alt syrran men det känns lite olustigt om det skulle bli så. Vet inte riktigt varför.
 
@anonymApril Håller helt med, nått känns liksom lite fel även om jag inte kan sätta fingret på var det är. Skulle absolut kunna klara av att vara själv om man skulle vara garanterad en "lätt" förlossning. Alltså att man kommer in och är ett antal centimeter öppen och att allt flyter på bra. Men som sagt det finns ju så mycket som kan hända på vägen och då kanske det kan vara skönt att ha ett stöd i någon man känner. Men håller såklart alla tummar för sambon är frisk när det väl är dags.
 
@anonymApril Håller helt med, nått känns liksom lite fel även om jag inte kan sätta fingret på var det är. Skulle absolut kunna klara av att vara själv om man skulle vara garanterad en "lätt" förlossning. Alltså att man kommer in och är ett antal centimeter öppen och att allt flyter på bra. Men som sagt det finns ju så mycket som kan hända på vägen och då kanske det kan vara skönt att ha ett stöd i någon man känner. Men håller såklart alla tummar för sambon är frisk när det väl är dags.

Ja eftersom det Inter finns garantier för en snabb o smidig förlossning är det nog skönt att ha någon med sig, även om det inte är den man tänkt.
 
Inne på sjätte dagen av en tung trötthet. Sambon har också börjat känna sig på liknande sätt. Hoppas det ger med sig snart för jag har en stressig period pluggmässigt nu och behöver verkligen den lilla energi jag lyckas skrapa ihop som höggravid.. Ska försöka ta tag i att skriva ett förlossningsbrev också mitt i allt, o läsa klart ”att föda utan rädsla”. Snacka om att jag har lagt grejer på hög nu inför sista månaden :o

Ni som skrivit fl-brev, vad kände ni var viktigast? Hur mottogs brevet på FL, läste dem det o tog hänsyn till ev grejer ni skrivit?
 
Inne på sjätte dagen av en tung trötthet. Sambon har också börjat känna sig på liknande sätt. Hoppas det ger med sig snart för jag har en stressig period pluggmässigt nu och behöver verkligen den lilla energi jag lyckas skrapa ihop som höggravid.. Ska försöka ta tag i att skriva ett förlossningsbrev också mitt i allt, o läsa klart ”att föda utan rädsla”. Snacka om att jag har lagt grejer på hög nu inför sista månaden :o

Ni som skrivit fl-brev, vad kände ni var viktigast? Hur mottogs brevet på FL, läste dem det o tog hänsyn till ev grejer ni skrivit?
Nu frågar du ju egentligen efter vad vi skrivit i våra förlossningsbrev så kanske blir fel när jag svarar att jag inte skrivit nått varken denna eller förra graviditeten och kommer inte göra heller. Jag tycker det räcker med den sammanfattningen som man gör tillsammans med barnmorskan men då har jag inte speciellt mycket krav eller önskemål inför förlossningen. Men tycker absolut att man ska skriva om man har speciella önskemål eller så. Något speciellt du tänker på att du vill ha med? Självklart inget du behöver svara på om du inte vill, kan ju vara privat :heart
 
Då var veckans barnmorskebesök avklarat. Var främst SF- mått som skulle kollas och det hade inte växt nånting till denna veckan heller :grin: Så eftersom det var 3:e mätningen nu utan att magen växt nått blev det remiss för nytt ultraljud, skulle få en tid inom en vecka. Allt såg ju helt normalt ut förra tillväxtultraljudet så känner ingen större oro att han ska ha växt för lite. Känns som han är enorm där inne och knappt får plats, och då är jag liksom bara i v.35:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 829
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 238
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp