Vårföräldrar 2023

Oj vad du är duktig och gör mycket. Jag har inte gjort en enda sak för hans skull utan bäbis får snällt hänga med resten av familjen. Du inspirerar mig och nu ska jag släpa mig iväg till öppna förskolan på babycafe nästa vecka. Min klockade in på 9 kg prick på 5 månaders besöket och 68cm. Har fått sortera bort 62 cm outfiterna och två där var jobbigt att ta bort. Hur kan tiden både gå så långsamt och snabbt samtidigt 🥲 jag som trodde att jag skulle hata bäbistiden och få svårt med anknytning njuter av fulla drag och vill helst stanna tiden. Min vill ägna all sin vakna tid på golvet och vända sig från mage till rygg och rygg till mage. Gillar också ligga på rygg och göra små situps. Helt klart en större utmaning att byta blöja nu! Vi har också börjat med smakprover. Allt förutom yoghurt har varit äckligt haha
Att åka iväg och träffa andra är ju bland det roligaste med föräldraledigheten så det måste du verkligen prova! 😁

Två av mina närmaste vänner fick bebis med ett par dagars mellanrum. Träffade de i helgen när de fyllt 2v. Herregud vad pyttiga de var! Var min så liten?! (Tekniskt sett nej, han vägde ett halvkilo mer vid födseln men ändå, ni fattar). Bebisarna huvud var ju 1/3mindre än min. Och ansiktet så litet. Lillebror kändes inte alls så bebisaktig längre plötsligt 🤣
 
Nej nej! För den här introverten är att få sitta som en hemmagrrmling och bara umgås med de närmaste det bästa :D jag tycker det känns galet hur stor min hunnit bli! Stanna tiden. Det går gör fort och jag hinner inte med.
 
Hur går det för er andra? Här är det jobbigt nu. Han har fortfarande inte knäckt koden till krypandet och sover för första gången dåligt på nätterna. Vill äta var tredje-fjärde timme genom nätterna och behöver vaggas 1-2 timmar efter matning för att somna om. Riktigt tufft med sömnbristen och jag har nästan lite ångest inför nätterna nu. Eftersom han alltid varit matglad trodde jag det skulle vara lätt att gå över till vanlig mat. Hålltider på med smakprover sedan 5 månader men han har noll intresse och tycker allt är äckligt. Så det är lite drygt. Annars blir han ju bara roligare och roligare desto mer vaken han är. Nu börjar en liten person synas son man kan leka med. :heart blev även inspirerad av @Förgätmigej och började på babysim. Det är skitkul! Och han blir helt slut. Vi har varit en gång på öppna förskolan men det är lite mitt dåliga samvete att jag inte är där mer. Han tycker det är superroligt med andra bäbisar och nya leksaker. Jag är mindre road
 
Jag undrar var min lilla sparvunge tog vägen, han har helt plötsligt blivit en liten tjockis. En riktig liten Michelinbebis. Men det här med att äta mat är inte hans bästa gren, nu har han börjat acceptera gröt men allt annat får han så mycket kväljningar av att han börjar kräkas. Så vi hankar på med små små smakportioner och han grimascherar. Han är uppe på knä men kryper inte ännu, utan ålar mest runt. Sover som en kratta. Äter som en kratta. Testar rösten men det blir mest orimligt höga och okontrollerade vrål 😂 Men glad som få och skrattar (eller jag menar vrålar..) åt typ allt. Världens goaste, gladaste lilla tjockis som inte riktigt verkar få flax på någonting men tar livet med en klackspark :D
 
Vår solstråle knäckte koden för att åla för 3v sen och kravlar sig fram som en vältränad militär. Imponerande med tanke på att han väger 10,5kg 😅 snabb som attan och himla nöjd med att ta sig fram. Älskar att vara på öppna förskolan och ler och skrattar mest hela tiden. Mat är toppen även om gröt är sådär. Det är väl det enda han inte riktigt köper. Har börjat byta ut vartannat mål mot mat. Vänder inte från rygg till mage och sitter inte bra än men traskar gärna runt om vi håller honom i händerna. Eller ja, han vill helst sova på mage och där kan han vända tillbaka till rygg 🤷‍♀️ Bajsar på pottan och det mesta kisset kommer där med. Treåringenvar mycket mer krävande och jag är tacksam han lom först, annars hade livet blivit tufft 🤪

Men vart har tiden tagit vägen? Han var ju så pyttig nyss 🤔🤪 6,5 månad redan, som tiden springer iväg.
 
Måste tillägga att det evinnerliga kräkandet äntligen minskats. Tvättade 23 dregglisar per dag och hade 50st kräkhanddukar som jag behövde tvätta var 3e dag. Nu är det mest dregel på dregglisarna och de räcker åtminstone 2 dagar och kräkhanddukar räcker varannan vecka 😁 håller sällan någon ens i handen längre. Gudomligt!
 
Skriver också under på dålig sömn och en pojke som heller inte gillar mat. 😅
Han vill verkligen inte sova bort sitt lilla liv.
Ropar, vråkar, skriker, skrattar. Tycker som tur är det mesta är roligt och från skrattflipp åt det märkligaste sakerna.

Tycker mest det är tufft med sömnen. Får fortfarande ganska många flaskor på nätterna. Äter dåligt på dagarna för kan inte koncentrera sig (ligger och kollar på allt, rör kroppen konstant) och vill inte ha gröt/mos och vill helst absolut inte sova på dagarna.
Har som tur är en partner som inte är lika sömnkänslig så vi delar mkt på nätterna.

Men annars är han också rätt kul att hänga med. Och så gullig jag dör sötdöden. ☺️

Men just nu är jag hemma själv en hel dag och det är pinsamt skönt. 🙈
 
Måste tillägga att det evinnerliga kräkandet äntligen minskats. Tvättade 23 dregglisar per dag och hade 50st kräkhanddukar som jag behövde tvätta var 3e dag. Nu är det mest dregel på dregglisarna och de räcker åtminstone 2 dagar och kräkhanddukar räcker varannan vecka 😁 håller sällan någon ens i handen längre. Gudomligt!
Samma här!! Herregud så skönt! Alltså kräks fortfarande lite men inte alls lika mkt som förut!!
 
Vart sover era på nätterna?
Vi har bedside men skulle gärna försöka eget rum för tror ibland att vi väcker honom men orkar samtidigt inte försöka när han fortfarande äter varannan timme hela natten. 😬
 
Min sover med mig i sängen. Eftersom han äter flera gånger per natt och inte håller flaskan själv känns det som mest smärtfria lösningen. Han har börjat bli lite oroligare och somnar lättare om om han får en hand på sig och ser att han inte är ensam. Mannen är förpassad till extrarummet :p

Väldigt kul att läsa om hur ni har det. Jag känner igen mig i mycket. Ja förutom det där med att gå på pottan, herregud så tidigt! Min har för övrigt inte löst det här med att åla. Han tar sig fram genom att rulla som en tunna :rofl:
 
Vart sover era på nätterna?
Vi har bedside men skulle gärna försöka eget rum för tror ibland att vi väcker honom men orkar samtidigt inte försöka när han fortfarande äter varannan timme hela natten. 😬

Vi har precis bytt ut hans lilla bedside crib mot ett större. Eller rättare sagt, det är en vanlig spjälsäng som vi tagit bort ena sedan på och fäst i vår säng. Sonen är också lättväckt så man får vända sig försiktigt 🤷‍♀️ 😅 Men så länge han vaknar på natten eller ens fasligt tidigt fortfarande så delar vi rum, jag skulle inte orka springa upp. Dessutom kan jag ligga och dra mig på morgonen, han är ganska nöjd med att ligga och pilla på lite leksaker någon halvtimme.
 
Här verkar vi ha stora planer på att skippa krypstadiet. Han har sedan ett par veckor börjat ta sig upp på alla fyra men kommer inga längra sträckor och blir mest frustrerad. Han tycker det är mycket roligare att gå om någon håller i händerna eller köra runt i gåstolen. :laugh: Han har mycket söta ljud för sig med och kan sitta och prata och kvittra med sina leksaker eller skrikskratta när syrran busar med honom. :D

Mat gillar han och även om han var lite skeptisk till nya smaker i början slinker det mesta ner utan större protester nu. Numera sätter han i sig ca 1/2 portion gröt och en burk barnmat om dagen och gärna lite yoghurt eller banan.

Tanken från början var att samsova för det gjorde vi med storasyster och det fungerade bra men B är inget fan av liggamning så han har fått ligga i sitt babynest brevid min kudde och har sovit bättre där än brevid mig. När han växte ur babynestet fick jag en resesäng av föräldrarna som han sover i numera. Han brukar oftast bara amma en gång under natten så det fungerar bra även om det skulle vara smidigare med en bedside crib men jag avskyr att försöka sälja grejer som inte behövs mer så resesängen får duga.

@Förgätmigej hur får du din att gå på pottan så tidigt? Det skulle vara väldigt smidigt att få till det men jag har nog inte tillräckligt med tålamod. :laugh:
 
Lillebror sover i vår säng. Trångt för storebror kommer också dit under natten 🙈 men eftersom han äter än är det smidigast. Jag liggammar så stoppar in bröstet I munnen och somnar sen om 😅 orkar inte hämta honom från en spjälsäng

Med storebror började vi när han var 3v av ren självbevarelsedrift. Han kissade så fort gamla blöjan åkte av så vi ryckte av den och grodhöll honom över vasken. Han bajsade alltid efter mat och sömn redan från början. Vi körde samma med Lillebror men det kom ett par kiss i väskan och någon bajs och mest kräk 🤪🤣 men vi fortsatte och vid 4månader började han med bajsa och kissa efter mat och sömn. Sen blev han för tung för typ 6v sen så vi satte han på pottan istället. Sjukt smidigt! Antalet bajsblöjor är väldigt få 😁 är typ om man glömmer potta eller är iväg och inte kan. Förra veckan vaknade jag 03.15 av att han låg och knorrade i sömnen och fes så vi gick upp och jodå,han la en rejäl laddning bajs på pottan och sen somnade han om.
 
Tack för era svar!
Orkar liksom heller inte flytta över på eget rum om man ska dit med flaska hela tiden. 🙄 Nu har vi babybrezza precis ved sängen så behöver inte resa på oss. 😅
MEN i natt sov han från kl 2 -7.30 utan mat eller uppvak!!! 😳 Är rekord och lär ju aldrig hända igen närmaste framtiden men är lite mer människa efter den sömnen. 😄
 
Tiden går sååå fort. Snart nio månader gammal 😍 väger 7,5 kg och är drygt 70 cm lång, så fortsatt en nätt liten pojk! Han ålar sig fram och fort går det, han älskar att kunna ta sig runt och undersöka saker. Det är så kul att se all utveckling och att hänga med honom. Han lär sig nya saker hela tiden. Allt han kommer åt vill han hålla i och stoppa in i munnen. Skrattar och tränar/upptäcker rösten med högt tjoande och ”prat”. Sitter hyfsat utan stöd och älskar att stå och gå med stöd.

Sömnen har varit hemsk (hemsk!!) fram tills för typ tre nätter sen då han nu tre nätter i rad helt plötsligt sovit 19.30-02.00, fått en flaska ersättning och sovit vidare till 05.30. Han sover i spjälsäng bredvid min sida på sängen. Ibland sover han bredvid mig i min säng efter matning då jag inte orkar lägga tillbaka honom. Hoppas innerligt att hans nya sovvanor ska hålla i sig, känns surrealistiskt att få mer än 1-2 timmar sömn i sträck 😂

Vi går på babysim 1g/v och det är jättekul! Öppna fsk har vi inte vågat oss på ännu, känns inte riktigt som min grej men lillen tycker ju att det är kul med andra barn så jag ska ta tag i det och börja gå 1g/v nu när han är lite större och har utbyte av det.

Han äter gröt 2ggr om dagen och mat 1-2ggr per dag samt mellis. Blandar BLW med skedmatning. Han är nyfiken och har hittills gillat det mesta vi testat, gröt är favoriten. Vi ammar typ 3-4 ggr per dygn, vissa dagar mer vissa mindre. Tycker att det är så himla skönt att inte hela min tillvaro styrs av amningen längre, samtidigt som det är mysigt att ha några amningsstunder kvar. Trivs överhuvudtaget väldigt bra med mammalivet just nu 😍😃.
 
Hur länge ska ni andra vara föräldralediga? Och hur känner ni för att börja jobba igen?

Jag har ju haft den enorma turen att kunna ha pappan deltidsjobbande hemma och övrig tid ledig så vi har varit hemma tillsammans hela tiden. Jag planerar att vara hemma tom augusti 2024 och då skola in på förskola. Har skickat in ansökan till förskolan vi vill ha precis 😰 Längtar tillbaka till jobbet litegrann emellanåt men förstår samtidigt inte för mitt liv hur jag ska kunna lämna ifrån mig min lilla bebis i andras vård under flera timmar varje dag 😬🥺😅
 
Hur länge ska ni andra vara föräldralediga? Och hur känner ni för att börja jobba igen?

Jag har ju haft den enorma turen att kunna ha pappan deltidsjobbande hemma och övrig tid ledig så vi har varit hemma tillsammans hela tiden. Jag planerar att vara hemma tom augusti 2024 och då skola in på förskola. Har skickat in ansökan till förskolan vi vill ha precis 😰 Längtar tillbaka till jobbet litegrann emellanåt men förstår samtidigt inte för mitt liv hur jag ska kunna lämna ifrån mig min lilla bebis i andras vård under flera timmar varje dag 😬🥺😅
Är lärare så för att förhoppningsvis få komma tillbaka till min skola skulle jag börja jobba i augusti nästa år. Men för en månad sen sa en av mina älskade kollegor upp sig vilket fick de andra två att snabbt höra av sig om jag inte kunde komma tillbaka. Och tja, efter lite fundering insåg jag och sambon att jag bör ta det. Är ju inte garanterad plats i höst utan det är ju under förutsättning att någon slutar och barnens förskola är granne med skolan så blir himla mycket om jag hamnar nån annanstans 🤷‍♀️ så nu börjat jag jobba om 2 månader. Ska bli jättekul samtidigt som jag är ledsen att föräldraledigheten är slut. Till skillnad från sist har jag älskat att vara hemma!

Det är lite jobbigt i början när de skolas in men det släppte fort tyckte jag. Jag tänkte som så att jag ju gör mitt bästa för att ta hand om andras barn och jag litar på att barnets pedagoger göt detsamma 😊 stora sonen fick världens mysigaste pedagoger vilket gjorde det lättare.
 
Hur länge ska ni andra vara föräldralediga? Och hur känner ni för att börja jobba igen?

Jag har ju haft den enorma turen att kunna ha pappan deltidsjobbande hemma och övrig tid ledig så vi har varit hemma tillsammans hela tiden. Jag planerar att vara hemma tom augusti 2024 och då skola in på förskola. Har skickat in ansökan till förskolan vi vill ha precis 😰 Längtar tillbaka till jobbet litegrann emellanåt men förstår samtidigt inte för mitt liv hur jag ska kunna lämna ifrån mig min lilla bebis i andras vård under flera timmar varje dag 😬🥺😅
Jag ska börja jobba 4 dagar i veckan efter årsskiftet och då kommer pappan att vara hemma med honom. Känner mig lite kluven, det är rätt skönt att vara föräldrarledig men samtidigt är det rätt skönt att jobba med. Planen är att han ska börja hos dagmamma i mars. 😢 Egentligen ville jag ha honom hemma till hösten men skulle vi få plats hos dotterns dagmamma var han tvungen att börja tidigare. Förhoppningsvis går det att förhala lite och så kommer han att vara hemma när dotterna har sommarlov.

Han har lärt sig att åla fram om han vill någonstan nu. Han jobbar även hårt på att resa sig själv och lärde sig att sätta sig upp när han började med det. Numera ställer han sig upp själv om han har någons ben att klättra på och kan stå och balansera själv korta stunder.

Vi ska försöka komma iväg till öppna förskolan, mest för hans skull, men det var stängt den här veckan och nu är hela familjen förkyld så det får väl vänta lite.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 710
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 019
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp