Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2023

Fick kontrollerat blodprocent och järndepoter idag även om man inte gör det som standard här. Har superdepoter. Är imponerad av min kropp. Har liksom levt av limpmackor. 🙈 Men såå skönt. Kan se att riktningslinjerna i Sverige säger man inte behöver ta järntilskott. 👏🏼
 
Jag har moderkakan i framvägg och började känna i v. 20 där någonstans. Alltså typ nyss 😅 var hos BM i måndags och lyssnade på hjärtat och tog prover. Allt såg bra ut och även järnvärdet, tacksam så länge jag slipper järntillskott och bök med magen :) dock så frrrrruktansvärt trött. Så tacksam för att jag jobba mycket hemifrån så att jag kan sova middag på lunchen, vet inte hur det skulle gått annars!

Någon som börjat titta på planering av föräldraledighet? Jag vill ju se mig som hyfsat normalbegåvad men HERREGUD vad invecklat det är :laugh: Livrädd att göra något ”fel” och förlora min SGI. Och har även kommit till en ovälkommen insikt att jag/vi kommer få dra ner på våra kostnader en hel del om vi ska lyckas spara dagar och vara hemma så länge som vi vill. Trots föräldralön från AG. Obehagligt att räkna ihop alla utgifter man har lagt sig till med och se dem svart på vitt :angel:

Hur ska ni andra dela upp ledigheten? Och ni som har barn sen innan, hur länge var ni lediga med tidigare barn och hur många dagar sparade ni?

Jag tyckte också det var sjukt rörigt att sätta mig in i, så du är inte ensam :D

Jag är ledig 12 månader och maken 6 månader med nuvarande, så tanken är att hon börjar förskolan när hon är 1,5 år. Vi tar ut 5 dagar i veckan från FK. Nästa barn blir jag nog ledig 9 månader med och maken 6 månader. Det blir 3 överlappande månader med båda barnen och då måste jag ta ut 7 dagar/vecka från FK med nya barnet för att ha råd och maken fortsätter ta 5 med storasyster. Vi får båda föräldralön från jobbet första 6 månaderna båda föräldraledigheterna.
 
Är det någon som sitter på ett supertips till svullen mage? Tycker det drar, spänner och gör ont i magen plus att jag är väldigt uppblåst 😑 härligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att äta fibrer och dricka vatten...
 
Är det någon som sitter på ett supertips till svullen mage? Tycker det drar, spänner och gör ont i magen plus att jag är väldigt uppblåst 😑 härligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att äta fibrer och dricka vatten...

Vilken vecka är du i? Tyckte att allt sånt blev bättre efter ca vecka 9-10 nånting. Men mycket vatten och frukt (typ bara satsumas som är megacravingen :love:) hjälper mig samt att se till att äta lite och ofta så att magen har o jobba med och inte blir tom ellerjättefull.

Att det drar och spänner är växtvärk och det är bara att ha bra byxor och trosor så att magen får stöd och sen röra dig i lagom tempo så att du får vilat magen och ligamenten :)
 
Jag är lite avis på svenska regler. 🙈
Här börjar de flesta barn på dagis mellan 8-12 mdr. Vi hoppas på att min sambos arbetsplats tillåter han kan vara hemma några månader utan lön så jag är hemma 8 månader och han 5 månader (3 av dem utan inkomst), så barnet först behöver börja omkring 1 års åldern. ☺️

Här får man dock som gravid och offentlig anställd gå hem 8 veckor innan beräknad förlossning med full lön. Så det känns lyxigt.

Oj wow tänk att behöva släppa iväg barnet innan året, vilken fasa, jag tror att min mamma passade M första gången helt ensam så att säga "en hel dag" när han var dryga 6 månader, jag spydde flera gånger på vägen till skolan av ångest och då är ändå min mamma och jag så lika att han knappt ens hade fattat att jag var borta tror jag när jag kom tillbaka där vid 15 tiden :rofl::heart (och min mamma är än idag hans största kärlek förutom oss föräldrar då :love:)
 
Vilken vecka är du i? Tyckte att allt sånt blev bättre efter ca vecka 9-10 nånting. Men mycket vatten och frukt (typ bara satsumas som är megacravingen :love:) hjälper mig samt att se till att äta lite och ofta så att magen har o jobba med och inte blir tom ellerjättefull.

Att det drar och spänner är växtvärk och det är bara att ha bra byxor och trosor så att magen får stöd och sen röra dig i lagom tempo så att du får vilat magen och ligamenten :)

Tack för tips ❤️ är i vecka 12 och måste ha en liten växtspurt eller något just nu 😑 behöver nog fokusera på att äta mindre men oftare, märker att jag blir väldigt hungrig fort och sen väldigt mätt fort när jag äter...

Ska också tänka på att dra ner tempot lite, står och går mycket på jobbet så kan va lite svårt att få till vila där..
 
Är det någon som sitter på ett supertips till svullen mage? Tycker det drar, spänner och gör ont i magen plus att jag är väldigt uppblåst 😑 härligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att äta fibrer och dricka vatten...
Håller med om att äta ofta och lite. Sen mjuka mammabyxor. Inget som trycker eller knappt nuddar magen!
 
Nu har jag berättat för min chef samt den som ska vikariera på min roll. Skönt, det gick bra och togs väl emot. Imorgon informerar jag personalgruppen och erbjuder en vikariatet på tjänsten för den som vikarierar för mig. Känns skönt om jag lyckas få allt ordnat i god tid så att alla är inkörda på sina roller och vi har gjort en god planering för 2023.
 
Är det någon som sitter på ett supertips till svullen mage? Tycker det drar, spänner och gör ont i magen plus att jag är väldigt uppblåst 😑 härligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att äta fibrer och dricka vatten...
Gillar du värmekudde? Tyckte jag var skönt när det spände och drog, dock senare i grav men kanske hjälper?
 
Men. Jag fick ingen info kring kön på vårt. Har tom försökt ringa och fråga men ingen vet. Skönt att din känsla var fel. Då kanske min också är det :D grattis! Så underbart med bra test
 
Jeg mår ÄNTLIGEN bättre. Snart inne på 3e dagen med fortfarande konstant men lindrigare illamående. Tror snart jag kan gå upp i tid på jobbet. :)
Blev dock dubbelvaccinerad idag (infl och covid)- så förväntar väl ett par slöa dagar framöver.
Blir ni också erbjudna både covid och influenza?
 
Jag börjar med kikhosta nästa vecka. Ska fråga om jag kan ta säsongsinfluensa samtidigt faktiskt. Väntar lite till med covid efter det
 
Tänker ta kikhosta, inte influensan och är tveksam till covid.

@Libbsticka känner så igen mig! Sist var jag ju 12v gravid efter sommarledigheten och brösten hade ju mer än dubbelt sig så vissa fattade ju direkt eftersom jag inte är typen som gör bröstoperation:angel: och magen som man fiser bort. Av nån anledning blir jag jätteuppblåst om jag äter skolmaten. Vet inte om det är själva maten eller att man mer eller mindre hetsäter den.
 
Jag börjar med kikhosta nästa vecka. Ska fråga om jag kan ta säsongsinfluensa samtidigt faktiskt. Väntar lite till med covid efter det

När jag berättade på jobbet hade inget misstänkt. Däremot trodde en jag gjort bröstoperation. Åh vad jag hatar dessa uppsvällda bröst. Och den stora gravidmagen jag pratade om innan... fes konstant i tre dagar så nu är den borta. Glammigt att vara gravid
Man kan ta alla 3 samtidigt så tänker absolut det går fint att ta kikhosta och infl samtidigt om du önskar. :)

Ja brösten!!! Alltså?! 😅😬 Tycker de fortsätter att växa… är liksom 4x så stora som vanligt. Tycker hela framsidan är spänd och utfylld. 🙈
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 231
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 121
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp