Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2023

Jag var på benen så fort bedövningen släppte och kände mig helt fräsch efter en vecka, var mest irriterad på att behöva ta det lugnt och läka så att säga, hade knappt ens ont :)

Ja, det är ju det med snitt. Även när man upplever att man är återställd så är det ofta en bra bit kvar på läkningsprocessen innan man kan börja exempelvis träna.
 
Det finns vissa som föredrar snitt, andra vaginalt. Jag hade tex fruktansvärt ont efter mitt snitt, behövde morfin och starka Alvedon i en vecka efter.
Jag hade inte speciellt ont, men föder inga fler barn. Jag vågar inte chansa, och mina farhågor för min kropps begränsningar inför förlossningen togs inte på allvar i slutet och även om förlossningsvården kändes supertrygg så utsätter jag inte mig själv eller en ev bebis gör den risken igen.
 
Och jag mår dåligt av blotta tanken på att vara vaken under snitt 😅 det är tur vi alla är olika.

Håller helt med dig. Jag tyckte det var outhärdligt tufft att behöva vara vaken. För mig som inte förstår hur man kan välja snitt frivilligt tycker att det är intressant att följa diskussioner vaginalt vs kejsarsnitt. Allt är individuella upplevelser, och båda sätten har fördelar och nackdelar.
 
Allt är individuella upplevelser, och båda sätten har fördelar och nackdelar.

Verkligen!

Flikar också in att min avsikt inte var att starta en diskussion om snitt vs. vaginalt, det kan ju finnas andra tankar man har om sin förlossning också. Om man vill packa med sig nåt särskilt, föda i vatten, föda hemma, musik osv. Alla tankar är välkomna!
 
Wow vilken lyx. Så avundsjuk.
Ja jag var inställd på ett utdraget ”krig”, men fick träffa läkare direkt och fick godkänt på första mötet, otrolig lättnad. Tycker det är hemskt att det är en lyx att få bestämma över sin egen kropp och bli lyssnad på men tyvärr är det ju det ser ut :crazy:. Menar inte att det är något som ska tas lätt på och att det ska vara total valfrihet utan hänsyn till medicinska faktorer men som det är på vissa sjukhus idag känns väl restriktivt och många lider och stressar under processen..
 
Just nu inget orosmoment, jag har bestämt mig så även om de skulle tvinga mig till vaginal förlossning så kommer jag att skrika att jag kniper fan. ”Rulla in mig på operation nu!” :D Men visst, skulle det bli motstånd och det börjar närma sig så kommer det nog inte bli kul.

Kejsarsnitt ska man verkligen inte ta lätt på, under andra omständigheter hade jag inte valt det. När dottern inte vände sig och det blev tal om kejsarsnitt så var det många vänner som reagerade med ”men är inte det skönt då, om du bara skulle slippa föda?” och jag blev alltid så irriterad för snitt är ingen enkel utväg. Jag fick en fantastisk operation som var okomplicerad, men det har ändå varit traumatiskt och tiden efter saknar jag nästan ord för. En bukoperation är alltid en bukoperation med allt som kommer därtill. Är inte taggad på att göra det igen men inser att barnet måste komma ut på nåt sätt :D

Skönt att du känner dig trygg inför förlossningen. Det gör jag också, på så vis att jag har stort förtroende för att jag är i goda händer. Jag tror det är en stor fördel om man är öppen för vägledning, och kanske inte har för höga förväntningar på exakt hur det ska bli. Jag hade noll förväntningar inför första förlossningen och det gjorde också att jag kunde acceptera att det blev snitt ganska snabbt.
Haha, bra! Och det skulle vara otroligt konstigt om du inte blev beviljat det! 😄

Tycker det varit en spännande diskussion jag kan se har förts sista dagarna. Verkar vara en del här i tråden som ska föda med snitt. Jag satsar på att min kropp, som uppenbart är dålig på att vara gravid tar revanch på förlossningen. Men det må ju tiden visa. 😆

Har första barnmorskebesöket i morgen och går in i vecka 18 på onsdag. Tycker tiden går sååå långsamt.
Har tid til RUL 7 dec, när har ni andra?
 
Haha, bra! Och det skulle vara otroligt konstigt om du inte blev beviljat det! 😄

Tycker det varit en spännande diskussion jag kan se har förts sista dagarna. Verkar vara en del här i tråden som ska föda med snitt. Jag satsar på att min kropp, som uppenbart är dålig på att vara gravid tar revanch på förlossningen. Men det må ju tiden visa. 😆

Har första barnmorskebesöket i morgen och går in i vecka 18 på onsdag. Tycker tiden går sååå långsamt.
Har tid til RUL 7 dec, när har ni andra?

Vi kör RUL den 25 november :)
 
1 december. Då ska vi ta reda på kön också. Nu har vi landat i ett bra pojknamn också, så det känns skönt.

På fredag är det kikhosta vaccination
 
Vi kör RUL den 25 november :)

1 december. Då ska vi ta reda på kön också. Nu har vi landat i ett bra pojknamn också, så det känns skönt.

På fredag är det kikhosta vaccination
Vad kul - det börjar ju närma sig för er båda! ☺️

Vi önskar också att veta könet - men jag är fortfarande 110% säker på att det är en tjej. 😅

Jeg tror kanske jag har känt fosterrörelser ett par gånger i helgen. Har liksom känt som typ en ‘våg’/skvulp som kittlas lite. 🙈 Har ju ingen aning men känna ialfl helt annorlunda än de tarmrörelser jag annars känner.
 
Vad kul - det börjar ju närma sig för er båda! ☺️

Vi önskar också att veta könet - men jag är fortfarande 110% säker på att det är en tjej. 😅

Jeg tror kanske jag har känt fosterrörelser ett par gånger i helgen. Har liksom känt som typ en ‘våg’/skvulp som kittlas lite. 🙈 Har ju ingen aning men känna ialfl helt annorlunda än de tarmrörelser jag annars känner.
Jag var lika säker på tjej för en vecka sen 🤣 men det var det ju icke.

Jag har rul 28/11.
 
Haha ja just det. 😅 Har ni vant er vid tanken nu?

Det blir spännande. Har verkligen ingen önska om vilket kön det blir, så är så lustigt känslan ändå är så stark. Vet inte vart den hang-up kommer från. 😄
Nja, sådär 😅 googlade första dagen på om nipt kunde visa fel haha. Känner ändå att det är tur att jag inte gick och trodde det i 9 månader 🤣 nu har vi börjat prata namn så det börjar kännas mer verkligt. Har alltid föreställt mig att ha en pojke och en flicka om jag ska ha två barn, så det känns lite märkligt att ha två pojkar, men jag vänjer mig nog snart.
 
Jag hade också väldigt ont. I mer än en vecka.
Kommer förmodligen vilja ha snitt nästa gång också (om det blir fler), mest för att kroppen inte samarbetade sist och jag ändå blivit uppsprättad en gång 🙈🤷

Måste bara flika in att det faktum att man gjort snitt tidigare ju inte är något positivt i sammanhanget, dvs man inte har någon fördel av att man "ändå blivit uppsprättad en gång". (Även om jag förstår tanken för en själv att det redan är gjort en gång).
Menar INTE att det skulle vara ett argument för vaginalt (och det finns ju nackdelar med vaginalt efter snitt också). Utan bara att det rent medicinskt blir lite knasigt att tänka att man ändå redan gjort det :)
 
Nja, sådär 😅 googlade första dagen på om nipt kunde visa fel haha. Känner ändå att det är tur att jag inte gick och trodde det i 9 månader 🤣 nu har vi börjat prata namn så det börjar kännas mer verkligt. Har alltid föreställt mig att ha en pojke och en flicka om jag ska ha två barn, så det känns lite märkligt att ha två pojkar, men jag vänjer mig nog snart.

Jag kollade upp varför jag inte fick svar om kön. Tydligen får man inte det via min region då de inte anser svaren som tillförlitliga
Nu blir det spännande. 🙈

Ja jag tänker också att det är skönt man har möjlighet att få veta det innan barnet kommer så man vänjer sig. 😅
Min kollega fick dock veta hon väntade en tjej - men ut kom en kille. Så allt kan ju hända (är ju ovanligt dockk).
 
Jag kollade upp varför jag inte fick svar om kön. Tydligen får man inte det via min region då de inte anser svaren som tillförlitliga
Jaså? När jag sökte stod det ändå 99% säkert och att felet kunde bli om man råkade få tag i mammans Dna istället för barnets. Dvs att testet säger flicka och det blir pojke. Eller om man var gravid tätt så kunde det finnas kvar från den gamla graviditeten.
 
Nu blir det spännande. 🙈

Ja jag tänker också att det är skönt man har möjlighet att få veta det innan barnet kommer så man vänjer sig. 😅
Min kollega fick dock veta hon väntade en tjej - men ut kom en kille. Så allt kan ju hända (är ju ovanligt dockk).
Flest fel verkar ju bli att man säger tjej och det är kille. Det måste ju vara jobbigt hursomhelst att man tror något och ut kommer annat 😅
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 846
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 100
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp