Varför åker sadeln fram?

Sv: Varför åker sadeln fram?

Det beror på hur sadelgjordsläget ser ut. Har du en svängd bröstbenskurva så är svängd gjord guld i detta läge. Din häst ser inte ut att ha det och då blir en svängd gjord helfel. På din häst skulle jag har en sadel där stropparna är fästa i koppjärnet och precis bredvid. Så att stropparna kommer så långt fram som möjligt.

Jag har samma erfarenhet som dig, svängd gjord har inte hjälpt. Därmot har sadelstropparnas fäste och vinklar varit avgörande, när inte ens det har fungerat så får man plocka fram svanskappan som jag tycker är ett mycket bra hjälpmdel.

Men sen så finns det ju de som verkar ha väldigt bra erfarenhet av svängda gjordar så på nåt vis måste de väl fungera.

hej
INGA SVÄNGDA GJORDAR, de är inte hästvänliga, stasar=klämmer som gummisnoddar och hindrar blodgenomströmningen, vävnadsdöd.

Det var det västa jag någonsin hört. Hur jävla hårt spänner du gjorden för att få fram vävnadsdöd?
Som sagt en svängd gjord passar inte en "rak" brösbenskurva, däremot på en svängd så blir det perfekt. Antingen ser man till att skaffa sadlar med stropparna långt fram och har en rak sadelgjord (eller om man har ett extremt sadelläge långt fram+svängd gjord) eller så skaffar man sig en svängd gjord.

Måste gjorden ligga längre fram då?

Jag skulle vilja det, vill inte ha något som trycker mot slutet av bröstbenet. Hästen är ju kännsligare där men om du inte märker något på honom så är det ju ingen fara, men ha det i åtanke.

Jag har fått den informationen att spanjorerna har längre bröstben.
Är det nåt du har koll på?

*knapplån*

Jag har svängd gjord och det funkar fint, märker definitivt ingen skillnad i tryckpunkter. Kritiken har väl varit att den kan trycka för mycket fram?

Kan också rekommendera att använda magplatta, vet att du har dressyrsadel men jag har en kort "vanlig" gjord med magplatta till min dressyr. Hästen verkar tycka om det och sadeln hålls okej på plats. Min häst är helt hopplös med glidande sadlar och det känns som att jag prövat allt. Ibland får man nöja sig ett tag med bästa alternativa lösning.

*kl*

och så finns det ju den gjorden som de visade i Ridsports senaste nr, H-gjorden. Där är det ett stoort mellanrum mellan stropparna så att man kan ha en stropp på varje sida om "kulan".

Jag har testat svängd gjord utan någon större effekt så H-gjorden kanske blir nästa gjord till min numera rätt omfattande samling :angel:

Min häst ser ungefär likadan ut, det enda som har hjälpt är svanskappa.
En svängd gjord ställde sig så att bara någon cm låg emot hästen så det fungerade inte.
Nu har jag en relativt smal gjord och svanskappa, ska vi rida ut vilket är lika med klättring här, har jag även brösta på henne.
Ju hårdare man drar sadelgjorden på en sådan häst desto mer dras sadeln fram, därav bröstan, jag spänner bara så att jag kan sitta upp, sedan sitter sadlegjorden såpass löst att jag lätt får in hela knytnäven emellan, då ligger sadeln mest still.

har du provat med fårskinnspadd under sadeln?

min sadel som jag har nu glider fram lite om jag inte har fårskinnspadd, ligger bra med padden men ska byta sadel igen då jag vill ha en som passar perfekt utan padd. denna sadel som min har nu är utprovad av sadelutprovare. h*n sa att en del hästar bara inte har ett bra sadelläge och det enda som i princip hjälper då är svanskappa...svängda/anatomiska gjordar har alla sadelutprovare jag haft ute rekomenderat, 3 st så att man inte ska ha det verkar konstigt..

En annan sak som jag såg nu är att din häst har ju ett väldigt kort sadelläge också. Är sadeln för lång kan länden trycka fram sadeln. Detta i kombination med ett dåligt sadelgjordsläge gör det väldigt svårt.

En sådan står på inköpslistan i Globen :)

Kanpplånar lite själv, men jag har upplevt att det finns sadlar som ligger still på honom. Har provat en Amerigo CC efter Ridins besök som rekommenderade en sådan, och den låg still under hela passet. Upplevde att hästen diggade den också, men att köpa en sådan har jag dessvärre inte råd med just nu... Jag satt bättre i den enligt tränaren också, Prestigen tippar fram mig enligt henne. Hatar sadlar :rofl:

sissu: Dessvärre går det inte att flytta på stropparna, då de är fixerade som Centaur säger. Om jag inte har främre stroppen i schabrakhällan dras den bakåt i takt med att sadeln åker fram, och pålle gillar inte knöliga schabrak.

Zebban: Det går dessvärre inte för de är som sagt fixerade, annars hade det kanske varit en lösning!

TinyWiny: Jobbigt att din sadel både åker fram (då du använder svanskappa) och bak (då du använder brösta). Ett problem räcker :)

iloveyou: Tror att den blir för smal om jag pular i en padd där under.

fjordtokan: Jo, han är riktigt knepig att hitta sadel till. Han är kort och har sitt sadelläge långt bak :crazy:

käre hästvän, för det är väl det du ändå är .....:confused::
kolla med veterinärenra på hästkliniken i ultuna.
men du kanske redan har gjort din hästexamen i livet så det verkar onödigt för din del:o
kladruby

Kontaktade vetrinär på Ultuna och hon rekomenderade mig att kontakta sadelmakare/sadelutprovare för att få
svar på frågan. Hon själv hade ingen erfarenhet.

Min sadelmakare rekomenderar svängd gjord om man har problem med sadelgjordsläget så som TS tex.

INGA SVÄNGDA GJORDAR, de är inte hästvänliga, stasar=klämmer som gummisnoddar och hindrar blodgenomströmningen, vävnadsdöd.

Jag skulle vara tacksam om du - i den här tråden - kunde redovisa ordentliga fakta/bevis för detta påstående. Inte bara hänvisa till veterinär på Ulltuna, utan skriva här vad du har för konkreta belägg på att svängda gjordar verkligen kan orsaka det du skriver.

Om du inte kan lägga fram konkreta fakta (tex redovisa x antal hästar som har kommit till Ulltuna med påvisbara skador av svängd gjord) - då har jag svårt för att tro dig.

hej
jag har fått en bra genomgång just på ultuna om vad som händer när man har fel sorts sadelgjordar just smala och svängda av olika typer. det såg inte bra ut alls. hemskt !
och vävnadsdöd så tillvida att en hästägare för att få bort förhårdnaderna fick i upppdrag att massera området kring sadelgjordsstaden med sprit x antal dagar, sviter efter att felaktig sadelgjord/sadling använts.
tyckte det var ett konkret bevis nog o vill på alla sätt uppmana att använda för hästen väl avpassade saker. och jag blev övertygad av det jag hörde o såg att svanskappa är det smidigaste att få ett svårt sadelläge att fungera.
dessutom att skåda groparna på ryggen efter felaktig sadling på en häst i fri aktion på ett välanpassat underlag gav inga inga roliga intryck!
till syvende o sist har en sadel funktionen att skydda hästens känsliga rygg för den inverkan som en människa på ryggen åsamkar den. även om den uppfanns av människan i begynnelsen för att sitta bekvämt själv.
kladruby

OK - tack. Jag håller också med om att man självklart kan få skador av felaktigt anpassad och använd utrustning.
Men med en korrekt användning av en väl tillpassad svängd gjord så har inte denna typ av skador uppstått på den av mina hästar som jag använder en sådan gjord på. Hon uppvisar inga som helst tryck- eller belastningsskador trots flerårig användning av svängd gjord.

Så för mig fungerar det utmärkt med en svängd gjord till en häst med dåligt sadelläge.

Så där ser det ut på min häst med nya sadeln. Sadeln är toppen eftersom den frigör hennes stora bogblad. Dock drar en vanlig sadelgjord fram sadeln, kommer en svängd gjord fixa det?

Har läst att risken är att en svängd gjord klämmer fel på henne då hon inte har nån kula på magen.

En antiglidpadd, kan det funka? eller blir det bara att sadelgjorden drar fram och padden håller emot och det blir obekvämt?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 289
Senast: lillamy73
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 630
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 588
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur