Varför är folk så otrevliga här?

Sv: Varför är folk så otrevliga här?

Ja t ex alla dryga snorkiga kommentarer till ovana som inte förstått att dom ska skriva KL. "Varför svarar du på MITT inlägg, när det så tydligt var X du bemötte?"

Varför kan man inte skriva en vänlig "du, använd KL när...." :meh:

Vad betyder KL ens, har aldrig sett det användas på annat forum än detta. Jag brukar alltid citera inlägget jag riktar mig till eller skriva namn:

KL betyder knapplån. Dvs man "lånar" svarsknappen från personen ovan även om ens inlägg inte är ett svar till den personen.

Instämmer.

Sedan undrar jag också var någonstans på internet folk har hållit hus förutom här. De som klagar på stämningen alltså. Enligt min erfarenhet är buke väldigt städat och har lågt i tak. Städade ämnen som diskuteras, bara en handfull semitroll som larvar omkring, personangrepp förbjudet enligt forumreglerna. Det (plus att det är ett stort forum som aldrig är slow) är nog anledningen till att jag ännu inte toktröttnat totalt på det här stället (som jag brukar göra med andra forum).

Men verkligen. Trådar av denna typ (bukefolket är hemska, bukemaffian blabla, osv etc) dyker ju upp nu och då men jag har aldrig sett ngt svar på frågan om vilka forum som är så mycket trevligare..?

Jag har ramlat in på vissa som får mig att totalt tappa tron på mänskligheten och vilja spränga planeten i bitar (familjeliv), de som rymmer en del freaky trådar där man behöver skinn på näsan 100 ggr mer än här (flashback), diverse specialforum där folk älskar att idiotförklara de som har annan åsikt/bilmärke/dator (data/mc/bil/hund-forum av valfri art).
Jag vet ETT forum där man varit mkt snälla och det var ett chihuahuaforum.

Vad betyder KL ens, har aldrig sett det användas på annat forum än detta. Jag brukar alltid citera inlägget jag riktar mig till eller skriva namn:

ser att du redan fått svar- KL finns i massa versioner, knapplån, knapprån, knapp, knappen osv. Helt enkelt att du inte svarar specifikt på inlägget du tryckt svara på.

KL

För egen del har jag hängt här sen stallet-tiden, breakar ibland. Finns av och till ngn användare jag inte tål som jag då sätter på ignore (denna fantastiska funktion). Tycker nivån brukar vara hyfsad, med tanke på risken att saker missförstås, mixen av människor, att det är lätt att råka skriva "hårdare" än man menat i stridens hetta osv. Sen finns det ju alltid puckon överallt i livet, även här ;)

KL betyder knapplån. Dvs man "lånar" svarsknappen från personen ovan även om ens inlägg inte är ett svar till den personen.

Förstod ändå inte? Betyder KL samma sak som OT (off topic)? Eller betyder det att man enbart svarar TS (trådskaparen)? Eller betyder det att man spinner vidare på det personen ovanför skrev?

Ingen ser väl ändå vilket inlägg du tryckt på snabbsvars-knappen på, bara om man väljer citat-svar?

Längst upp till höger i den gröna "headern" på alla inlägg står det "Svar på [rubriken på + länk till inlägget som sagda inlägg är ett svar på] av [användarnamnet på den som postade inlägget som svarats på]". Den är den "knappen" man lånar. Ofta förstår man av sammanhanget (användarnamnet) vilket inlägg som har svarats på, annars är det snabbt gjort att klicka på länken och kolla.

Knapplån betyder att inlägget man postar inte är ett direkt svar till/direkt kopplat till det specifika inlägg som man "svarar". Det kan vara ett svar till TS eller ett allmänt/meta/OT-inlägg som inte går att förankra mot ett tidigare inlägg.

Ot betyder att ditt inlägg kanske inte har så mycket med tråden att göra,
medans kl betyder att du inte svarar föregående inlägg, utan rent generellt, trots att du "svarat på detta" det syns högst upp i högra hörnet vem man svarar :)

I ärlighetens namn hänger jag inte på en massa forum, utan jämför mer med verkliga livet. Alltså bryr mig inte så mycket om ifall om andra forum är trevligare eller inte, utan bara att man inte säger vissa saker på riktigt, så bör man väl inte göra det i ett forum heller???

KL

Alla är så dumma så nu slutar jag här (med buller o bång)!

Vift, vift, bye, bye!

Längst upp till höger i den gröna "headern" på alla inlägg står det "Svar på [rubriken på + länk till inlägget som sagda inlägg är ett svar på] av [användarnamnet på den som postade inlägget som svarats på]". Den är den "knappen" man lånar. Ofta förstår man av sammanhanget (användarnamnet) vilket inlägg som har svarats på, annars är det snabbt gjort att klicka på länken och kolla.

Knapplån betyder att inlägget man postar inte är ett direkt svar till/direkt kopplat till det specifika inlägg som man "svarar". Det kan vara ett svar till TS eller ett allmänt/meta/OT-inlägg som inte går att förankra mot ett tidigare inlägg.

Aha! Kollar aldrig i gröna raden men nu fattar jag :-D. Tackar!

Kan inte annat än hålla med :meh:
Har du inte varit medlem på sidan i flera år och tillägnar hela ditt liv till att visa hur duktig du är på hästar på bukefalos hela dagarna så är du ingen äkta medlem ;)
Jag har i stort sett gett upp, är inne här en gång i halvåret ungefär bara för att kolla läget för att svara på inlägg eller våga sig på att skapa ett inlägg när men inte är en "äkta medlem" de är ingen idé, antingen får man spydiga svar eller så blir man ignorerad, nu ska jag absolut inte dra alla över en kam!
Sen som någon skrev om 14åringar så upplever jag att dom flesta som är otrevliga faktiskt är äldre.
Hoppas verkligen på att tonen kan ändra av medlemmarna :)

Tycker, som flera andra redan varit inne på, att det egentligen inte är så intressant hur det är här jämfört med andra diskussionsfora. Däremot hur det är här jämfört med IRL.
T ex om man skriver och frågar något och får till svar att "jamen heeeeerrreguuuud, det här har redan diskuterats i hur många trådar som helst, använd sökfunktionen", lite underförstått "SUCK vad folk är korkade som inte hänger här 24/7 och har full koll på alla ämnen som diskuterats de senaste 10 åren". Och ställer man samma fråga eller gör ett inlägg i gammal tråd så kommer det genast ett rappt "hoppas att du är medveten om att denna tråd är från 2009!".

Tror inte direkt att man skulle bli "sågad" på samma sätt om man ställde en fråga eller framförde en åsikt i fikarummet på jobbet bara för att samma fråga eller ämne varit uppe till diskussion tidigare. Vill man inte diskutera ett specifikt ämne är det väl bara att låta bli att uttala sig, kan man ju tycka.

Tillägg: Nu menar jag inte att man måste starta nya trådar ideligen, utan vad jag har reagerat på är just det här snäsiga bemötandet om man "råkar" antingen starta en tråd i ett ämne som diskuterats tidigare, alternativt skriver i en gammal tråd. Känns som att hur man än gör så är det fel. Och det är alltså inte specifikt för Bukefalos utan för fenomenet internetforum i största allmänhet.

Senast ändrad:

I ärlighetens namn hänger jag inte på en massa forum, utan jämför mer med verkliga livet. Alltså bryr mig inte så mycket om ifall om andra forum är trevligare eller inte, utan bara att man inte säger vissa saker på riktigt, så bör man väl inte göra det i ett forum heller???
Samma med mig! Bukefalos är det enda forum jag är på. Har ochså som princip att uttrycka mig, tilltala människor och svara på samma sätt som om vi satt hemma vid köksbordet/arbetsplatsen och diskuterade. Ibland undrar jag om vissa användare har några vänner eller om de är vidare omtyckt på sin arbetsplats......
Jag tycker sällan att jag missförstår syftet med ett inlägg ex. tonen eller att folk missförstår min ton i mina inlägg. Jag får svar ungefär som jag väntat mig.
gulan

"På riktigt" innefattar ju en massa olika sammanhang där man beter sig och uttrycker sig olika. Ingen beter sig likadant överallt oavsett sammanhang liksom.

Om några användare beter sig och uttrycker sig på buke som om det vore deras vardagsrum, och några beter sig och uttrycker sig som om de höll ett offentligt tal på torget, så beter sig båda grupperna som de gör "på riktigt" men väldigt olika.

Jo, men oavsett var man befinner sig , så tilltalar man väl inte personer på ett snäsigt och otrevligt vis? Inte sitter jag hemma i mitt vardagsrum och tycker mig besitta rätten att slänga ur mig vad som faller mig in, bara för att det är mitt vardagsrum. Jag förstår att man kan föra sig olika i tex de situationer som du beskrev, men ändå ingen anledning till tråkig ton.

För den som är på ett offentligt torgmöte kan den som är i vardagsrummet framstå som snäsig och otrevlig. I vardagsrummet uttrycker man sig mindre försiktigt, man är ju hemma. Medan den som är på torgmöte väger sina ord noggrannare och tänker på sin heterogena publik.

Jag förstår vad du menar.
Likaså betyder ett uppträdande från en person inte nödvändigtvis detsamma som för en annan person.
Och kanske är det jag som ska ändra mig.
Kanske ska jag sluta haka upp mig på folk som inte uppträder som jag förväntar mig.
Men jag kan ändå inte låta bli att bli ledsen eller frustrerad när människor inte bemöter andra med respekt.
Ja, vad som är enligt mig respekt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka