Varför är hästbajs så gott?

MiniLi

Trådstartare
Vår hund ÄLSKAR hästbajs. Stallet är en underbar plats, för att inte tala om gödselstacken!
Det verkar vara vanligt bland hundar, men varför?
Vad är det i hästbajs som smakar så himla gott?

Sv: Varför är hästbajs så gott?

Förmodligen nåt ämne i bajset som hunden vill åt. Kanske inte nödvändigtvis smakar gott men hundens undermedvetna vet att ämnet finns däri :).

Enligt veterinär innehåller det mjölksyrabakterier och andra mikroorganismer som är nyttiga för hundmagar. En bekant med hund med problemmage blev hitskickad av vet. för att hämta hästbajs som hunden kunde äta.

Mina hundar äter hästbajs regelbundet, men inte så mycket och de väljer alltid ut de "bästa bitarna". Jag hindrar dem aldrig från att äta så mycket de vill, och de är i stort sett aldrig dåliga i magen.

Då jag hade min gammeltant i kollektivstall hade vi vår Rottweiler med oss, han var en riktig finsmakare:p Han valde mycket noga ur vilken box han skulle hämta och äta delikatesserna, det var speciellt en häst vars bajs han älskade:d

Nu bor vi på gård med två hästar och jag har märkt att fryst och gammalt hårt bajs är att föredra framför varmt, mjukt och färskt!

Jag har också hört att det finns något i hästbajs som är bra. Jag är frestad att låta vår valp äta hästbajs men jag är rädd att han då också ska äta andras avföring... Så då har vi kört med att han inte får äta av det...

Min valp äter också hästbajs. Eller äter och äter, han plockar och grejar med det och får väl i sig en del men inte så att han frossar och blir proppmätt :D
Han har heller aldrig varit dålig i magen så jag låter honom vara.

De flesta hundar gillar hästbajs, speciellt när det är fruset.
Det kan dock vara kombinerat med livsfara om hästen/hästarna nyligen avmaskats.

Tack för info, bra att veta!

Då är jag böjd till att lära honom att inte äta hästskit alls då jag inte kan ha koll på alla hästar i stallet + de som rider i vårt ridhus...

Jag har hört att det ska vara för att det är mycket b-vitamin i men jag vet inte om det är sant.
Något jag vet är sant däremot är att min gammelhund som hade kronisk tarminflamation blev bra av att äta hästskit, trots många och långa behandlingar blev han inte bra förren han fick börja äta hästbajs då blev magen superbra:d
Jag löste avmaskningbiten så enkelt så att han fick inte vara med när hästarna hade avmaskats. Det var aldrig några problem trots att det var på en ridskola för man har ju ändå koll på vad ens hund gör och han fick bara äta när han var med mej i stallet, aldrig ute i hagarna eller ridhus/ridbanor.

Han spydde väldigt mycket i början men efter ett par veckor så var hans mage som ny:)

Jag var väldigt glad när vi var på återbesök hos veterinären och hon med förvånad min sa att det inte fanns några spår av inflamationen längre, varken för ögat eller i blodproven.

Han gick upp i vikt och mådde jättebra så jag förespråkar helt klart hästbajs dieten:D

KL

Måste låna tråden lite, lär inte hunden sig att det är ok att äta andras avföring om man börjar låta den äta hästskit? Med andra avföring menar jag då t.ex andra hundars och katters?

Min hundar får aldrig för sig att äta hundbajs, det finns nog en naturlig spärr där om man låter dem sköta sådant själva. Kattbajs är förstås gott, men det beror på att kattens bajs innehåller en del osmält mat som hunden gärna äter.

Hästbajs är alltså nyttigt för hundmagen, det innehåller mjölksyrabakterier och andra mikroorganismer som hunden behöver i tarmsystemet. Detta enligt veterinär.

Hundar av collietyp kan bli mycket sjuka av vissa avmaskningsmedel så dem får man lämna hemma när det avmaskas! Annars kan jag inte förstå varför man skulle förvägra sin hund att äta nyttigheter?

Det handlar inte enbart om hundar av Collietyp, det handlar om en genetisk defekt som heter MDR1.

Alla Collietyphundar har det inte, o bl a en RR har dött av att äta hästskit.
MDR1 hundar är känsliga för Ivomec, men hästar som avmaskas med Banminth bajsar ut det i så höga koncentrationer att det kan vara skadligt för hundar.

"MDR1
Kopierat med Starcastles tillstånd:

"

Det finns 8 (eller om det nu var 9) raser i världen som alla går tillbaks till en och samma tik som levde i England på 1800-talet.
Dessa raser bär på en defektgen, kallad MDR1, som kan spåras tillbaks till denna tik.

Defekten innebär att ivermectin och en lång rad andra substanser går igenom hjärnblodbarriären och orsakar kramper, koma och många gånger död.

Det har ingenting med nosform eller huvudform att göra, det handlar enbart om ifall hunden bär denna defektgen eller ej.

Man kan testa sin hund för $60 och få reda på om hunden har defektgenen i dubbel uppsättning (då tål inte hunden ivermectin m m) eller om den är bärare av en enkel uppsättning (hunden nedärver defekten och är känslig mot preparaten men överlever sannolikt) eller helt enkelt fri.

Testet görs här

http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/test.asp

Läs mer här
http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/

Problemet med MDR1-defekten är att dubbelbärare av defekten kan dö av så mycket mer än ivermectin. Ivermectin kan man ju undvika men hundar dör i onödan av andra preparat som dom får mot diverse sjukdomar bara för att ägarna inte känner till vare sig att hunden är bärare av defekten eller att preparaten kan vara farliga.

Ivermectin och substanser som är nära besläktade används till exempel i olika insektsmedel, bara genom att bespruta din trädgård med "fel" preparat kan du ge din hund stora problem om den är MDR1-bärare.

Tetracycliner som ges mot fästingburna sjukdomar kan döda en MDR1-bärare och är precis lika farligt som ivermectin för en sådan hund.
Det är bara betydligt mindre känt, men inte desto mindre farligt.

Det sorgliga är att trots att det nu finns ett test på marknaden som talar om vilka hundar som är bärare och inte, så använder inte uppfödarna av de drabbade raserna detta instrument i aveln.

Med undantag för Silken Windhounds, samtliga avelsdjur testas, dubbelbärare sätts ogärna i avel alls, enkelbärare paras bara med fria individer (ger statistiskt sett 50% fria valpar och 50% bärare) för att på så sätt till slut avla bort defekten helt och hållet. Dessvärre är defekten alltför utbredd inom rasen för att vi i ett slag ska kunna ta bort samtliga bärare ur aveln. Det måste avlas bort succesivt och under tiden så är det absolut viktigaste att inte avla 2 bärare med varanda vilket kan ge upphov till nya dubbelbärare.

Att medvetet föda upp dubbelbärare, vare sig det nu beror på att man inte bryr sig om att testa avelsdjuren eller att man inte bryr sig om föräldradjurens MDR1-status, är ytterst oansvarigt.

Det orskar lidande hos både drabbade hundar som deras ägare, lidande som helt kan undvikas om uppfödarna tar sitt ansvar.

Men när såg du sist i annonsen för t ex Collie- o Sheltievalpar att föräldradjuren är testade för MDR1 före parning, och när träffade du på en av dessa uppfödare som kan uppge MDR1-status hos valpen de säljer?

Skulle DU vilja köpa en valp som är dubbelbärare och inte veta om det och sen dör hunden vid en cortisonbehandling eller nåt?
Skulle inte DU i alla fall velat haft upplysningen från början att din hund är dubbelbärare och därmed i riskzonen? Eller att den är bärare och därför absolut inte borde paras med en annan bärare?

För mig är det obegripligt att inte uppfödarna i de drabbade raserna tar tag i det här, dom kan faktiskt från en dag till en annan omedelbart sluta föda upp dubbelbärare och i och med detta i ett enda slag sluta producera nya hundar som kan dö av ivermectin m m.

Jag vet inte om det är ren slöhet, okunnighet eller snålhet (testet kostar ca 500 svenska kronor per hund...) som är problemet.
Men det finns inte längre någon ursäkt att föda upp en enda valp till i världen som kan dö av ivermectin.

Antagligen måste valpköparna börja ställa krav, begära MDR1-status på valpen t ex, då skulle uppfödarna tvingas att testa

Här är listan på det man känner till så här långt, och som ni ser så lever MDR1-bärare långt mer farligare än de flesta känner till:

Antimicrobials:
Erythormycin
Grepafloxacin
Rifampicin
Tetrcycline drugs

Anticancer:
Etoposide
Doxirubricin
Mitoxantrone
Paclitaxel
Vincristine
Vinblastine

Immunosuppressants:
Cyclosporin A
Tacrolimus

Steroids:
Dexmethasone
Hydrocortisione

GI Drugs:
Ondansetron
Loperamide
Domperidone

Cardiac drugs:
Quinidine
Digoxin

Opioids:
Morphine

Anti-parasite:
Ivermectin
Selamectin
Milbemycin Oxime
Avermectin
Moxidectin

Anti-Fungal:
ketoconazole
Susann Stjernborg, Starcastle Hounds, Finspång

http://www.windhound.com "

KL

Måste låna tråden lite, lär inte hunden sig att det är ok att äta andras avföring om man börjar låta den äta hästskit? Med andra avföring menar jag då t.ex andra hundars och katters?

Min gammelhund åt aldrig några andra djurs skit och inte nuvarande hund heller, det är inte samma som hästbajs helt enkelt.

Intressant inlägg!

Jag blev lite avskräckt, visst är det nyttigt men jag vågar ju inte riskera det lilla livet bara för att hästskit är nyttigt, det är ju onyttigt också... :confused:

Hur ligger det till med t.ex parasitangrepp hos hästar, kan inte hunden också få parasiter via avföringen?
Jag kan låta honom äta hästskit under uppsikt men hur gör man när hunden inte är under uppsikt?

Jag funderar starkt på att testa våran valp med tanke på att han kommer vara med mig i stallet hela tiden.

Vilka andra raser gäller förutom collie + sheltie?

Silken Windhounds, BCs, Afghaner o Borzoier vad jag vet/tror/minns.
Men det är alltså inte alla individer i dessa raser som berörs.

Innan MDR1 genen hittades så trodde man att det berodde på huvudformen att dessa medel kunde passera blod/hjärnbarriären.

Intressant läsning.
Men generellt så måste det väl vara farligt för alla hundar att äta hästbajs med avmasknngsmedel då detta är så mycket starkare än vad hundarna klarar av?

Mycket intressant läsning, tack för en massa bra fakta i ämnet!

Håller med om att det är oansvarigt att inte testa avelsdjuren för att se om de är bärare. Vi har samma problem inom arabhästaveln, med en sjukdom som ärvs ner på ungefär samma sätt, och där man nu gör en stor drive för att alla avelsdjur ska testas. Men obligatoriskt är det inte ....

Det innebär att man inte vågar ge dessa hundar medel mot fästingar då, antar jag? Har man koll på om det är framförallt vallhundsraser som drabbas? Undrar eftersom jag har västgötaspetsar, som ju är vallhundar och där det faktiskt finns collieinslag sedan långt tillbaka.

Jag har ju två silkenkillar, en som har MDR1 alltså dubbelbärare "Diezel" och en som är fri "Viper", jag måste ju passa Diezel väldigt när vi är inom områden där det finns hästar, man vågar ju inte chansa på att hästarna inte är avmaskade.

Det störsa problemet är nog att det är få veterinärer som vet vad MDR1 är, jag har alltid med mig en lista på vad som är farligt för Diezel, om vi är bortresta och om det skulle hända något.
Min egen har fått lära sig, så nu står det i hans journal med stora bokstäver att han har det, så hon inte ger fel medicin om han skulle behöva det.

Lägger in en tabell från denna länk som man kan läsa vidare på om MDR1.

http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/index.aspx

Breeds affected by the MDR1 mutation (frequency %)

Australian Shepherd 50%
Australian Shepherd, Mini 50%
Border Collie < 5%
Collie 70 %
English Shepherd 15 %
German Shepherd 10 %
Herding Breed Cross 10 %
Long-haired Whippet 65 %
McNab 30 %
Mixed Breed 5 %
Old English Sheepdog 5 %
Shetland Sheepdog 15 %
Silken Windhound 30 %

Afghan och borzoi är inte drabbade

Den här listan är från själva studien som gjordes i samband med att defekten kartlades och DNA-testet togs fram.

Procentsatserna lär se annorlunda ut nu, flera år senare med många tusen fler testade hundar.

White Shephard har det också, har sett att man även anger det enbart som German shephard. Om det innebär att det även finns i den vanliga schäferpopulationen eller om det är mer ett skrivfel vet inte jag.

Vi i Sverige kan inte testa på labbet i USA för dom har licensierat ut testet till en del europeiska lab.

Laboklin finns i både UK o Tyskland, dom har bästa priserna i Europa för testet. Fast testet utförs bara i Tyskland så man kan väl lika gärna skicka dit.
Kostar ca £90 i UK, har inte kollat den tyska sidan.

.

http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/index.aspx

Breeds affected by the MDR1 mutation (frequency %)

Australian Shepherd 50%
Australian Shepherd, Mini 50%
Border Collie < 5%
Collie 70 %
English Shepherd 15 %
German Shepherd 10 %
Herding Breed Cross 10 %
Long-haired Whippet 65 %
McNab 30 %
Mixed Breed 5 %
Old English Sheepdog 5 %
Shetland Sheepdog 15 %
Silken Windhound 30 %

Afghan och borzoi är inte drabbade

Västgötaspets ingick inte i den ursprungliga studien såvitt jag vet.
Så frågan är om några tester från rasen har gjorts, det beror ju på om någon ägare skickat in något.

Med tanke på att Västgötaspets alldeles nyligen erkändes i USA har jag för mig, så finns det nog inte så många i USA, d v s där forskningen utförs.

Mycket intressant läsning, tack för en massa bra fakta i ämnet!

Håller med om att det är oansvarigt att inte testa avelsdjuren för att se om de är bärare. Vi har samma problem inom arabhästaveln, med en sjukdom som ärvs ner på ungefär samma sätt, och där man nu gör en stor drive för att alla avelsdjur ska testas. Men obligatoriskt är det inte ....

Det innebär att man inte vågar ge dessa hundar medel mot fästingar då, antar jag? Har man koll på om det är framförallt vallhundsraser som drabbas? Undrar eftersom jag har västgötaspetsar, som ju är vallhundar och där det faktiskt finns collieinslag sedan långt tillbaka.

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 057
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 514
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur