Varför är hästbajs så gott?

Sv: Varför är hästbajs så gott?

KL

Måste låna tråden lite, lär inte hunden sig att det är ok att äta andras avföring om man börjar låta den äta hästskit? Med andra avföring menar jag då t.ex andra hundars och katters?

Hundar behöver inte lära sig äta kattskit, de märker vid första sniffandet att här är godis! De äter gladeligen människoskit också, samt kanin- get- och fårlortar. Däremot brukar de inte vara så intresserade av koläddor, annat än att rulla sig i.

Dessutom, vargar och vildhundar äter hela bytesdjur, inklusive tarmpaketet. På det viset får de i sig nyttigheter som de inte kan tillgodogöra sig direkt från växterna, men sedan de brutits ner i växtätarmagen/arna går det bra.

Äcklkigt? Ja, för oss. Inte för hunden.

De som avlat fram McNabbs måste ha hast en otrolig otur med val av avelsdjur eftersom det i princip är BCs.

Hundar behöver inte lära sig äta kattskit, de märker vid första sniffandet att här är godis! De äter gladeligen människoskit också, samt kanin- get- och fårlortar. Däremot brukar de inte vara så intresserade av koläddor, annat än att rulla sig i.

Dessutom, vargar och vildhundar äter hela bytesdjur, inklusive tarmpaketet. På det viset får de i sig nyttigheter som de inte kan tillgodogöra sig direkt från växterna, men sedan de brutits ner i växtätarmagen/arna går det bra.

Äcklkigt? Ja, för oss. Inte för hunden.

Men visst kan man reglera detta?
Med tanke på att han är en collie är jag ju rädd att han äter o får i sig något han inte tål (hästskit) och blir dödssjuk...

Sen att jag vill ha en hund jag inte behöver vara rädd för att bli slickad av eller äcklad av att ta tag i saker som han burit på (jag är fobisk...) är också en annan faktor. Växtätande djur är en annan sak då de inte äter annat än växter... Hundar och katter äter vad som helst och man vet därför inte vad som finns i skiten = kan vara nåt riktigt äckligt.

Men visst kan man reglera detta?
Med tanke på att han är en collie är jag ju rädd att han äter o får i sig något han inte tål (hästskit) och blir dödssjuk...

Sen att jag vill ha en hund jag inte behöver vara rädd för att bli slickad av eller äcklad av att ta tag i saker som han burit på (jag är fobisk...) är också en annan faktor. Växtätande djur är en annan sak då de inte äter annat än växter... Hundar och katter äter vad som helst och man vet därför inte vad som finns i skiten = kan vara nåt riktigt äckligt.

Jag har aldrig haft problem med att mina hundar har ätit ur kattlådan däremot hade jag en daghund en gång som var hopplös.
Så det går att lära dem och är man stenhård från början och är noga med att plocka ur kattlådan så har iallafall jag aldrig haft problem med det inne.
Givetvis håller man ju sin hund under uppsikt när man är ute. Min får inte vara längre ifrån mej än 15 meter så att jag kan se och hindra honom ifrån att äta olämpliga saker, man får lära in nej, och släpp. Nu menar jag alltså när han är med ute i stallet och bara är med, ibland gör man ju saker som kräver att han är längre ifrån.

Tack för ditt svar :laugh:

Knasen får inte gå till groventrén, där har katten sin mat och sin låda och hon har sin fristad där också att gå under om han blir för jobbig.

Han får under inga omständigheter vara ensam i stallet, ska jag lämna honom utan uppsikt får han vara i en mockad eller tom hästbox så då borde jag nästan eliminera risken för att han äter något galet.
Undrar också om parasitangrepp, går det över till hunden då?

Breeds affected by the MDR1 mutation (frequency %)

Australian Shepherd 50%
Australian Shepherd, Mini 50%
Border Collie < 5%
Collie 70 %
English Shepherd 15 %
German Shepherd 10 %
Herding Breed Cross 10 %
Long-haired Whippet 65 %
McNab 30 %
Mixed Breed 5 %
Old English Sheepdog 5 %
Shetland Sheepdog 15 %
Silken Windhound 30 %

Vad är det för ras! Har jag aldrig hört talas om! (nyfiken i en strut:D)

Spännande!
Måste googla bilder nu!

Orsaken till att stamboken för Silken Windhounds stängdes så tidigt var att de som höll på med LHW plötsligt började blanda in allt möjligt och vi var tvungna att stänga dom ute. Tack vare att DNA profil är nödvändigt för registrering av Silkens vet vi att vi aldrig fick in dom heller.

Dom importerade strävhårig Galgo för att återskapa en "strävhårig whippet" som dom kallar Appalachian Greyhound
http://www.longhairedwhippet.com/appalachian_greyhound_characteristics.htm

För att främja genetisk variation korsades det helt plötsligt på både härsan o tvärsan
http://www.tovasighthounds.freeservers.com/ourdogs.html

Och dom började med "procentuella" hundar, d v s hundar som hade korsats och ännu inte räknades som LHW, http://www.longhairedwhippet.com/percentage_dogs.htm

Vi ansökte nyligen hos AKC om erkännande av Silkens. Och då skickade Amerikanska Whippetklubben in ett argt brev och klagade eftersom dom hatar allt vad långhårig whippet heter. Så nu har det gamla kriget om långhårig whippet blossat upp igen. Tyvärr så blir Silken Windhounds också lidande av det då dom ingår som Founders, även om vi inte har nåt som helst med dom att göra sen dess.

oj, vilken soppa:eek:
Hivar iväg ett PM då jag känner att jag har 1000 fler frågor i ämnet!:)

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 057
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 514
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur