Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Men för vem är det viktigt ? Att hela tiden veta att alla är för jämställdhet ?
Och återigen ... Det finns andra sätt än just feminism att visa sin syn på jämställdhet. OM nu feminismens ENDA anledning till att finnas till är jämställdhet så behövs inte feminism. Men nu ÄR inte jämställdhet den enda frågan inom feminism. För det är just den FEMINISTISKA jämställdheten man är ute efter. Inte ALLAS jämställdhet. Och för mej och några till är det en liten men tillräckligt stor skillnad som gör skillnaden.

För dig, mig, någons granne, en kusins fasters dotters sambos farmor osv osv osv. Det är viktigt för alla! Jämställdhet borde egentligen inte vara en fråga utan en självklarhet. För allas skull. Feminism är ju just jämställdhet. Men absolut, feminismen fokuserar väl kanske främst på kvinnor. Men det betyder inte att någon annan skulle få det sämre. Grundtänket är ju att det ska bli just jämställt.

Men vilket sammhälle i Europa accepterar att kvinnor våldtas och eller mördas?
Det samhälle jag lever i har tagit klart avstånd från dessa företeelser och har bland de högsta straffsatserna i vårt rättsystem för dessa brott. Vilket samhälle lever du i?

Att det är förbjudet innebär ju inte att det inte sker? Kvinnor mördas av män i nära relation om och om igen. Kvinnor våldtas om och om igen. Kvinnor hotas med våldtäkt för att de exempelvis visar upp sina orakade ben eller berättar om sexuella trakasserier eller uttalar en åsikt överhuvudtaget. Eller vilket samhälle lever du själv i?

Att det är förbjudet innebär ju inte att det inte sker? Kvinnor mördas av män i nära relation om och om igen. Kvinnor våldtas om och om igen. Kvinnor hotas med våldtäkt för att de exempelvis visar upp sina orakade ben eller berättar om sexuella trakasserier eller uttalar en åsikt överhuvudtaget. Eller vilket samhälle lever du själv i?

Hur påverkar feminismen att detta förhindras ?
Mej veterligen blir även feminister våldtagna och mördade...

Hur påverkar feminismen att detta förhindras ?
Mej veterligen blir även feminister våldtagna och mördade...

Ja, att vara feminist innebär ju tyvärr inte att man är skyddad, vi lever ju i samma värld som er andra. Det man kan göra är ju att uppmärksamma strukturer, försöka påverka lagstiftningen (som till exempel arbetet för att införa samtyckeslagstiftning eller att som tidigare gjorts kring nuvarande våldtäktsdefintition) samt att arbeta för att påverka könsrollerna och kvinnosynen. Till exempel.

Men, men vi lever ju redan i världens första och enda feministiska land.
Det har ju Lövén och Wallström deklarerat första dagen i regering.

(att man sen åker till Iran och Saudi och tar på sig slöja när t.ex Merkel, Macron och May inte gjorde det gör ju att man funderar lite x-tra på om det bara var en ploj för att få uppmärksamhet)

Men, men vi lever ju redan i världens första och enda feministiska land.
Det har ju Lövén och Wallström deklarerat första dagen i regering.

(att man sen åker till Iran och Saudi och tar på sig slöja när t.ex Merkel, Macron och May inte gjorde det gör ju att man funderar lite x-tra på om det bara var en ploj för att få uppmärksamhet)

Jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra?

Fast bara för att det finns lagar och regler så betyder inte det att alla följer dessa. Och mig veterligen så finns det ingen lag som säger att folk ska vara jämställda.

Du pratar alltså för alla människor?
Ett jämställt samhälle handlar ju knappast om att plocka bort "de som inte passar in". Det handlar om att alla ska ha samma rättigheter och kunna leva på samma villkor som vem som helst. Varför ska någon plockas bort? Och vilka är de som isåfall ska plockas bort anser du?

Bara det att du anser att dina exempel är män :banghead: Det säger ju ganska mycket om din nonchalanta inställning till jämställdhet.

Och vad exakt menar du med det? Vad är det jag inte inser med det jag skriver?
Vi har väl något som kallas likhet inför lagen.. En individ = en röst till våra församlingar.

Hur ska alla kunna leva på samma villkor när alla inte har samma förutsättningar. Alltså blir föörutsättningen den att man plockar antingen bort dem med sämre förutsättningar än genomsnittet och dem som har bättre..då får du ditt jämställda samhälle.

Man eller kvinna i exemplen är egalt, villkoren för dem är de samma rent juridiskt sett. Peka gärna på de lagar som motsäger det jag säger ;)

Ok, men hur vill du att samhället ska agera då? Applodera?
Samhället kan endastagera genom lagstiftning och i den lagstiftningen ska förutom bestraffande åtgärder även ingå rättsäkehet.
Så kom gärna med fungerande förslag. Jag lever i ett samhäller som bestraffar mord/våldtäkt med de hårdaste påföljder vi har i vår lagstiftning. Vid fällande dom
Vad lever du i för samhälle?

Samtidigt har vi en hög rättssäkerhet vilket idag gör att den absoluta majoriteten av alla anmälningar läggs ner.

Ok, men hur vill du att samhället ska agera då? Applodera?
Samhället kan endastagera genom lagstiftning och i den lagstiftningen ska förutom bestraffande åtgärder även ingå rättsäkehet.
Så kom gärna med fungerande förslag. Jag lever i ett samhäller som bestraffar mord/våldtäkt med de hårdaste påföljder vi har i vår lagstiftning. Vid fällande dom
Vad lever du i för samhälle?

Samtidigt har vi en hög rättssäkerhet vilket idag gör att den absoluta majoriteten av alla anmälningar läggs ner.

Jag vill att män ska sluta våldta och hota med att våldta kvinnor. Jag vill att män som våldtar ska sluta ursäktas med att de inte förstår och att de inte kunde veta. Jag vill att mäns våld mot kvinnor slutar beskrivas som "familjekonflikter". Jag vill att domstolarna ska tvingas till utbildningar kring våld i nära relation. Och så vidare. Samhället är, som jag redan sagt till dig ett flertal gånger, mer än vilka lagar vi har.

Jag vill att män ska sluta våldta och hota med att våldta kvinnor. Jag vill att män som våldtar ska sluta ursäktas med att de inte förstår och att de inte kunde veta. Jag vill att mäns våld mot kvinnor slutar beskrivas som "familjekonflikter". Jag vill att domstolarna ska tvingas till utbildningar kring våld i nära relation. Och så vidare. Samhället är, som jag redan sagt till dig ett flertal gånger, mer än vilka lagar vi har.
Men dess män bryter mot de lagar vi redan har.
Hur vill du att samhället ska agera förutom med lagstiftning?
Det är ju som med hastighetsbegränsningar.
Utan dessa så skulle majoriteten fortfarande köra trafiksäkert.
Vi har lagar men ändå så finns det de som kör hänsynslöst.
Det finns väl ingen vettig människa som accepterar mord/våldtäkt eller övergrepp.
Och visst kan vi kräva att domstolarna ska uutbildas mer i ämnet, men det lär ändå inte ändra grundläggande krav på rättsäkerhet.

Vi har väl något som kallas likhet inför lagen.. En individ = en röst till våra församlingar.

Hur ska alla kunna leva på samma villkor när alla inte har samma förutsättningar. Alltså blir föörutsättningen den att man plockar antingen bort dem med sämre förutsättningar än genomsnittet och dem som har bättre..då får du ditt jämställda samhälle.

Man eller kvinna i exemplen är egalt, villkoren för dem är de samma rent juridiskt sett. Peka gärna på de lagar som motsäger det jag säger ;)

Det är skillnad på folks olika förutsättningar och på förtryck. Du svarade inte heller på det jag skrev. Svara gärna på detta:

Ett jämställt samhälle handlar ju knappast om att plocka bort "de som inte passar in". Det handlar om att alla ska ha samma rättigheter och kunna leva på samma villkor som vem som helst. Varför ska någon plockas bort? Och vilka är de som isåfall ska plockas bort anser du?

Men dess män bryter mot de lagar vi redan har.
Hur vill du att samhället ska agera förutom med lagstiftning?
Det är ju som med hastighetsbegränsningar.
Utan dessa så skulle majoriteten fortfarande köra trafiksäkert.
Vi har lagar men ändå så finns det de som kör hänsynslöst.
Det finns väl ingen vettig människa som accepterar mord/våldtäkt eller övergrepp.
Och visst kan vi kräva att domstolarna ska uutbildas mer i ämnet, men det lär ändå inte ändra grundläggande krav på rättsäkerhet.

Jag tycker nog att det är rätt vanligt att så kallade "vettiga människor" försvarar våldtäktsmän, dels genom att lägga skulden på kvinnan men också genom att bagatellisera, "det där var väl ingen våldtäkt, han trodde nog att du var vaken och ville" typ. Ingen känner en våldtäktsman och allt det där, det är ju fortfarande så att människor har svårt att tro att våldtäktsmän inte är monster i buskar utan vad som kan framstå som helt vanliga män.
För att inte tala om hur flickor indoktrineras i att män är helt inkapabla att fatta när någon inte vill ha sex med dem. Så många gånger som jag träffat unga utsatta tjejer som sagt "jag sa ju nej men jag sa det kanske inte tillräckligt högt, då är det ingen våldtäkt". Det är attityderna jag vill förändra. Plus att en samtyckeslagstiftning skulle sitta fint.

Kan du då peka på var du finner en juridisk ojämlikhet?
För vad jag hävdade var just det, att vi inte har en juridisk ojämlikhet!
Men det kanske du inte märkte för att du är kvinna?

Vi kommer aldrig att få ett samhälle där alla lever på lika vilkor, tror inte ens att vi vill ha ett sådant när vi inser vad det skulle innebära.

Jag har åtkomst till saker och ett liv som bara min kunskap, mina kontakter och mina förutsättningar medger, du har dina.

Så det samhället du eftersträvar är en utopi , en omöjlighet.

Hm.
Du har rätt: juridiskt har vi i Sverige ett jämlikt samhälle.
I verkligheten blir det mer och mer ojämlikt, faktiskt.
Jag syftar då på många av våra invandrare, första och andra generationen.
Jag stöter på ett antal kvinnor som är analfabeter. Inte enbart de gamla kvinnorna, som självklart har betydligt svårare att lära sig nytt språk om man kommit till Sverige i 60-årsåldern och äldre, utan även unga kvinnor i 20- till 30årsåldern. De är analfabeter.
Flera unga kvinnor blir bortgifta i något hemland, och hämtas till Sverige i knappt 20årsåldern. De blir snabbt gravida, och stannar i hemmet. Mannen jobbar (hårt!) och försörjer familjen; kvinnan blir hemmafru som inte lär sig svenska.
S.k. hedersrelaterat våld verkar definitivt inte minska om man läser tidningarna (jag skriver s.k. eftersom jag anser att man INTE har någon heder om man beter sig på det sättet).

Så i dagens Sverige, som ju är juridiskt jämställt, minskar jämställdheten.
Och jämställdheten ökar heller inte av att vi accepterar köns-segregation i olika sammanhang.

Att det sedan aldrig kommer att bli LIKA håller jag med om: vissa personer kommer "alltid" att ha det materiellt bättre ställt än andra och jag hör till dem som tycker att det är rättvist.

Du bör nog kolla din matte och din % räkning en smula...

Jag testar igen, utan förhoppning om svar:

Tror du att jag undgår den sexualiserande strukturen av kvinnokroppen genom "prioriteringar"? Exakt vad är det jag ska "prioritera" då? Vad ska kvinnodominerande låglöneyrken prioritera? Vad ska människor som utsätts för strukturell rasism prioritera? Att bli vita och byta namn? Vad ska den transsexuella "prioritera" för att undvika diskriminering?

och varför måste man upp på barrikaderna?
varför måste man vara demonstrativ?
För att man vill bidra till att saker förändras. Och det finns gott om barrikader i vardagen att ställa sig på: hur man uppfostrar sina barn. Hur man har det hemma. Hur man fördelar föräldraledighet och vab. Hur man beter sig mot kvinnor och män i sin omgivning. Hur man pratar om kvinnor och män.

Det är skillnad på folks olika förutsättningar och på förtryck. Du svarade inte heller på det jag skrev. Svara gärna på detta:

Eftersom jag inte är för ett samhääle där alla har lika vilkor, vill jag inte plocka bort några, vill inte stoppa dem som skapar sig bättre vilkor genom arbete o initiativförmåga.

Vi har idag ett samhälle där den som vill, verkligen vill och har förmågan kan göra en klassresa. Kvinna som man.
Lagen gör ingen skillnad mellan män och kvinnor.
Vi har idag till stora delar , lika lön för lika arbete. Undantaget tjänstemannasektorn, där man förhandlar om lön individuellt..lönen blir bla då avhängig av individens förhandlingsförmåga.

Jag tycker nog att det är rätt vanligt att så kallade "vettiga människor" försvarar våldtäktsmän, dels genom att lägga skulden på kvinnan men också genom att bagatellisera, "det där var väl ingen våldtäkt, han trodde nog att du var vaken och ville" typ. Ingen känner en våldtäktsman och allt det där, det är ju fortfarande så att människor har svårt att tro att våldtäktsmän inte är monster i buskar utan vad som kan framstå som helt vanliga män.
För att inte tala om hur flickor indoktrineras i att män är helt inkapabla att fatta när någon inte vill ha sex med dem. Så många gånger som jag träffat unga utsatta tjejer som sagt "jag sa ju nej men jag sa det kanske inte tillräckligt högt, då är det ingen våldtäkt". Det är attityderna jag vill förändra. Plus att en samtyckeslagstiftning skulle sitta fint.
Nu är det ju en viss skillnad mellan attityder och lagstiftning. Men jag hävdar fortfarande, att om du frågar 100 personer slumpmässigt utvalda vad de anser om våldtäkt, övergrepp o mord så får du samma svar, och det är att man tar avstånd..

Eftersom jag inte är för ett samhääle där alla har lika vilkor, vill jag inte plocka bort några, vill inte stoppa dem som skapar sig bättre vilkor genom arbete o initiativförmåga.

Vi har idag ett samhälle där den som vill, verkligen vill och har förmågan kan göra en klassresa. Kvinna som man.
Lagen gör ingen skillnad mellan män och kvinnor.
Vi har idag till stora delar , lika lön för lika arbete. Undantaget tjänstemannasektorn, där man förhandlar om lön individuellt..lönen blir bla då avhängig av individens förhandlingsförmåga.

Men hur svårt är det egentligen att ta in? :banghead: Förtryck har inte bara med klass och kön att göra. Det har inte bara med arbete att göra, eller möjligheten till klassresa. Tror du att kvinnor per automatik slipper objektifiering och våldtäkt för att de skulle tillhöra överklassen? Att strukturell rasism försvinner för att man går en universitetsutbildning? Eller att man blir opåverkad av strukturell fatshaming för att man får en lön på 40 000 kr? Sluta trolla nu.

Men, igen - vad har denna händelse angående misstänkt rasprofilering med partiet F! att göra? Det är en händelse som drabbat henne personligen, inte själva partiet.
Syftat låg inte på att hon kände sig utsatt för rasprofilering utan att hon sprang från polisen istället för att gå tillbaka till sitt hotell och visa sitt ID kort.

Ser två anledningar:
1) antingen var hon skiträdd och fick panik och kanske var rädd för sitt liv.
2) hon ville få ut något av situationen.

Logiskt borde ju varit att hon gått och visat sitt ID och sen kanske skrivit ett inlägg om att hon kände sig orättvist behandlad, i mitt tycke då. Tycker inte det är så märkvärdigt att en kontrollant nekar ID från en person med norskt namn som förmodligen också hade norsk dialekt men kräver att se ID från någon som verkar vara på besök.

Så jag tror snarare på 2an, om hon har den roll och yrkeserfarenheterna hon har så lär hon inte bli livsrädd för en ID kontrollant. Jag tror hon ville dra åt sig uppmärksamhet och att folk skulle tycka synd om henne.

Och anledningen till att jag tog upp detta och att majoriteten i FI är kvinnor är att jag ville ge två exempel varför jag känner misstänksamhet mot FI. Men den misstänksamheten har sin grund i en text jag läste för länge sedan och inte längre minns tydligt.

En annan sak som jag ogillar är det ökade fokuset på könsroller i skolan, eller det är vad jag tolkar "genus" som. Förut fanns inget krav om genus-lära i skolan men nu verkar det finnas så långt ner som hos dagisbarn(?). Men det kanske inte har något med feminism att göra?

I grund och botten med grundtanken att skapa jämlikhet så gillar jag feminism.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 487
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 159
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka