Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.

Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.

Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.

Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.
Men det är ju det här som är missförståndet från din sida. Feminister är ingen grupp som medlemmarna försöker konvertera folk till.

Varför tror du att feminister är en grupp? Det är bara en åsikt.

Nej, det handlar för bövelen inte om några "prioriteringar" för att undvika strukturellt förtryck. Det är ärligt talat det dummaste jag hört, cirka någonsin. Tror du att jag undgår den sexualiserande strukturen av kvinnokroppen genom "prioriteringar"? Exakt vad är det jag ska "prioritera" då? Vad ska kvinnodominerande låglöneyrken prioritera? Vad ska människor som utsätts för strukturell rasism prioritera? Att bli vita och byta namn? Vad ska den transsexuella "prioritera" för att undvika diskriminering?

Ett jämställt samhälle handlar om mer än din lönecheck.
Du har rätt, det handlar om mer än min lönecheck!
Det handlar om allas möjligheter och allas val.

Vad det gäller kvinnodominerande låglöneyrken, är det ju enkelt, prioritera bort det valet. Välj ett annat jobb! För det kan väl inte vara så att den som väljer gymnasium idag inte vet att vissa jobb är just kvinnodominerande låglöneyrken.

Vi har den friheten.

Vad det gäller anställningar så är det ju frågan vad arbetsgivaren prioritetar. Han är kunden och kunden har som alltid rätt....innan köpet är gjort.
Sedan så gäller ju anställningslagar, barnledighet osv osv. Inte undra på att arbetsgivarna drar öronen åt sig och prioriterar..

Nu dömer du igen och säger att endast din åsikt är den rätta, annars är man inte påläst eller insatt. Det är rätt elitistiskt.

Nej, jag dömer inte och jag har inte sagt att endast min åsikt är den rätta.
Men ja, jag tycker att folk är dåligt pålästa om dom står fast vid att feminism = manshat, håriga kroppar, färgglada glasögon och endast (endast) vill att kvinnor ska ha det bra. Det är ju en missuppfattning. Och alltså fel. Det är skillnad på åsikt och fakta.

Det blir så märkligt som man vill att det ska vara.

Varför gör folk feminism så märkligt för då? Varför bara inte inse att det endast för med sig något bra? Och nej, det går inte att skylla på några enstaka tokstollar.

Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.

Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.

Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.

Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.

Är det någon som blir mobbad i den här tråden?

Lite allmänt till alla: Ni som har en negativ bild av feminism har alltså det pga folk i er omgivning som beter sig dåligt/matade av medias vrida syn på feminism. Det är snart 2018. Alla har mer eller mindre tillgång till internet. En snabb googling och en kan läsa vad feminism står för :) så himla svårt är det inte att vara källkritisk.

Det finns ett gammalt uttryck som lyder någonting i stil med: Fråga en förstaårsstudent i Kemi vad en atom är och hon svarar självsäkert med en definition från kurslitteraturen. Fråga en masterstudent och hon ger dig en beskrivning men påpekar samtidigt att definitionen är inexakt och undantag finns. Fråga en doktor och hon svarar med att sätta på kaffet och fråga hur lång tid du har.

Ordböcker är deskriptiva, inte preskriptiva. Vi är nog många känner till de vanliga ordboksdefinitionerna av feminism, är för jämställdhet, men som ändå inte kallar oss för feminister. För egen del har det heller ingenting att göra med att enskilda extremister skulle ha "kapat" rörelsen.

Vi har idag ett, juridiskt sett jämställt samhälle.
Båda könen har samma rätt och möjligheter till utbildning.
Lika lön för lika jobb gäller i många områden redan.

Sedan, handlar det om en prioritering.
Vill jag välja karriär. Så får jag prioritera. Det gäller män såväl som kvinnor.

Ett jämställt samhälle för mig gäller inte män, kvinnor. Det gäller alla oberoende kön, religion, politisk åsikt, sexuell läggning.
Arbetar man för det så är man demokrat, inte intressefixerad vid ngn ism.

Nej, vi har inte ett jämställt samhälle. Hade vi haft det så hade inte feminismen behövts. Det ÄR skillnad. Sen att du inte märker av det är en sak (och det är antagligen för att du är man och dessutom verkar otroligt nonchalant till den här frågan). Bara för att det är bättre idag så betyder det inte att det är bra. Det kan alltid bli bättre och det är inte något som sker om folk gömmer sig och förnekar att det ser ut som det gör.

Och absolut, det är klart att vissa märker av patriarkatet mer än andra, beroende på vad en gör i livet. Men jag kan ändå tycka att det är konstigt att folk fortfarande idag, nekar till hur samhället ser ut. Att säga "nej det är inte så för jag upplever det inte så" är ju inte ett argument som håller. Det är att stoppa huvudet i sanden.

Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla lever på lika villkor. Där alla har rätt till samma saker, där ingen blir ifrågasatt pga något som är helt irrelevant (typ kön, ickekön, vart en är född, handikapp, läggning, dialekt, hudfärg eller vad det nu än kan vara). Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla helt enkelt mår bra och slipper känna sig hotade. Kan du på riktigt säga att det är så vårt samhälle ser ut idag?

Nej, jag dömer inte och jag har inte sagt att endast min åsikt är den rätta.
Men ja, jag tycker att folk är dåligt pålästa om dom står fast vid att feminism = manshat, håriga kroppar, färgglada glasögon och endast (endast) vill att kvinnor ska ha det bra. Det är ju en missuppfattning. Och alltså fel. Det är skillnad på åsikt och fakta.

QED

Jag upprepar, det framgår inte i dina inlägg. Som de är skrivna är du tämligen kategorisk och dömande.

Jag är verkligen för jämställdhet men jag får utslag av "jag har rätt, du har fel"-tänkande (i de allra flesta sammanhang). Då har man grävt ner sig i en skyttegrav och har inte en chans att påverka de som är skeptiska eller ignoranta. Vilket jag tycker är synd, du verkar ha ett stort engagemang.

Nej, vi har inte ett jämställt samhälle. Hade vi haft det så hade inte feminismen behövts. Det ÄR skillnad. Sen att du inte märker av det är en sak (och det är antagligen för att du är man och dessutom verkar otroligt nonchalant till den här frågan). Bara för att det är bättre idag så betyder det inte att det är bra. Det kan alltid bli bättre och det är inte något som sker om folk gömmer sig och förnekar att det ser ut som det gör.

Och absolut, det är klart att vissa märker av patriarkatet mer än andra, beroende på vad en gör i livet. Men jag kan ändå tycka att det är konstigt att folk fortfarande idag, nekar till hur samhället ser ut. Att säga "nej det är inte så för jag upplever det inte så" är ju inte ett argument som håller. Det är att stoppa huvudet i sanden.

Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla lever på lika villkor. Där alla har rätt till samma saker, där ingen blir ifrågasatt pga något som är helt irrelevant (typ kön, ickekön, vart en är född, handikapp, läggning, dialekt, hudfärg eller vad det nu än kan vara). Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla helt enkelt mår bra och slipper känna sig hotade. Kan du på riktigt säga att det är så vårt samhälle ser ut idag?
Hur får du ihop det du skriver ovan: Först säger du att @landsbygdsbo åsikter beror på att han är MAN sen säger du att i ett jämställt samhälle skall ingen bli ifrågasatt på grund av kön? Den logiska slutsatsen är ju att du själv inte är för ett jämställt samhälle.

För mig är det en av grunderna till varför jag inte kallar mig feminist, många feminister har en klart sexistisk inställning till kön och jämställdhet som jag inte ställer upp på.

Hur får du ihop det du skriver ovan: Först säger du att @landsbygdsbo åsikter beror på att han är MAN sen säger du att i ett jämställt samhälle skall ingen bli ifrågasatt på grund av kön? Den logiska slutsatsen är ju att du själv inte är för ett jämställt samhälle.

För mig är det en av grunderna till varför jag inte kallar mig feminist, många feminister har en klart sexistisk inställning till kön och jämställdhet som jag inte ställer upp på.

Som man märker man med största sannolikhet inte de patriarkaliska strukturerna eftersom man inte lider pga dem.

Jag är ingen vän av TS debatteknik men faktum är att många vettiga män blir lite chockade när man berättar vad som är vardagsmat för en kvinna. De utan vett tycker att status quo är toppen eftersom de är högst upp i näringskedjan.

QED

Jag upprepar, det framgår inte i dina inlägg. Som de är skrivna är du tämligen kategorisk och dömande.

Jag är verkligen för jämställdhet men jag får utslag av "jag har rätt, du har fel"-tänkande (i de allra flesta sammanhang). Då har man grävt ner sig i en skyttegrav och har inte en chans att påverka de som är skeptiska eller ignoranta. Vilket jag tycker är synd, du verkar ha ett stort engagemang.

Jag tycker att många personer här inne är väldigt (VÄLDIGT) dömande gällande feminister. Och åter igen, nej. Jag är inte dömande. Jag tycker att det är konstigt att inte vara för feminism, det är ju ändå något som gynnar alla. Det drar ju knappast ner någon.

Jag tycker att många personer här inne är väldigt (VÄLDIGT) dömande gällande feminister. Och åter igen, nej. Jag är inte dömande. Jag tycker att det är konstigt att inte vara för feminism, det är ju ändå något som gynnar alla. Det drar ju knappast ner någon.

Förlåt men titta på dina inlägg. De är väldigt kategoriska och de stämmer inte överens med det du sedan säger att du menar. Jag ska släppa det här nu men fundera gärna på hur du formulerar dig.

Jag kan tillägga att jag dömer ingen som säger sig vara feminist (jag gillar personligen inte etiketter som sagt) eftersom jag vet vad feminism går ut på och är barnbarn till en man som i ord och handling var feminist. Dvs jag har vuxit upp med tanken att alla är lika mycket värda och ska ha samma möjligheter.

För att patriarkatet ser ut så. Det är inget jag tycker utan det är fakta. Idag ÄR det skillnad mellan alla olika kön. Och det är otroligt vanligt att män inte är insatta. Dels för att de redan "har det bra" och att dom helt enkelt inte ser hur skevt samhället är. Men också för att många män helt enkelt skiter i det.

Då låter du ju vissa personer styra över dig. Du kallar dig inte feminist för att "många personer" har en sexistisk inställning. Det finns mängder (och åter igen mängder) med folk som är sexistiska och som verkligen inte tänker jämställt som INTE är feminister. Vill du inte ha någon "koppling" till dessa heller? Det finns idioter överallt. Alla feminister är inte idioter likväl som alla feminister inte är änglar.

Varför skulle inte jag kämpa för ett jämställt samhälle? Hur kan du läsa in det?

Som man märker man med största sannolikhet inte de patriarkaliska strukturerna eftersom man inte lider pga dem.

Jag är ingen vän av TS debatteknik men faktum är att många vettiga män blir lite chockade när man berättar vad som är vardagsmat för en kvinna. De utan vett tycker att status quo är toppen eftersom de är högst upp i näringskedjan.
Med samma argument skulle en maskulinist kunna hävda det omvända och att ingen kvinna kan ifrågasätta det matriakala samhället eftersom de själva gynnas av dem.

Det är inget hållbart argument i mina öron utan något man tar till när fakta brister.

Det finns områden som fortfarande är ojämställda till kvinnors nackdel men det finns också andra där kvinnor gynnas på ett orättvist sätt -sann jämställdhetssträvan bör gälla båda könen och inte bara det ena och där fallerar feminismen helt.

Du kanske inte anser det, men du (och några till) upplevs uppenbarligen som väldigt kategoriska och dömande. Och inte bara i den här tråden.

Jag tycker att många här är extremt dömande när de säger att de inte vill kalla sig feminist pga några personer, för att själva inte bli uppfattade som det. Att tro att folk ser alla feminister som manshatare och liknande, är ju väldigt dömande.

Förlåt men titta på dina inlägg. De är väldigt kategoriska och de stämmer inte överens med det du sedan säger att du menar. Jag ska släppa det här nu men fundera gärna på hur du formulerar dig.

Jag kan tillägga att jag dömer ingen som säger sig vara feminist (jag gillar personligen inte etiketter som sagt) eftersom jag vet vad feminism går ut på och är barnbarn till en man som i ord och handling var feminist. Dvs jag har vuxit upp med tanken att alla är lika mycket värda och ska ha samma möjligheter.

Feminism är ingen etikett. Det har sagts flera gånger i tråden.

För att patriarkatet ser ut så. Det är inget jag tycker utan det är fakta. Idag ÄR det skillnad mellan alla olika kön. Och det är otroligt vanligt att män inte är insatta. Dels för att de redan "har det bra" och att dom helt enkelt inte ser hur skevt samhället är. Men också för att många män helt enkelt skiter i det.

Då låter du ju vissa personer styra över dig. Du kallar dig inte feminist för att "många personer" har en sexistisk inställning. Det finns mängder (och åter igen mängder) med folk som är sexistiska och som verkligen inte tänker jämställt som INTE är feminister. Vill du inte ha någon "koppling" till dessa heller? Det finns idioter överallt. Alla feminister är inte idioter likväl som alla feminister inte är änglar.

Varför skulle inte jag kämpa för ett jämställt samhälle? Hur kan du läsa in det?
Om man kämpar för ett jämställt samhälle bör en av grunderna vara att man inte bedömer människor eller deras åsikter utifrån vilket kön de har, vilket var precis det du gjorde.

Med samma argument skulle en maskulinist kunna hävda det omvända och att ingen kvinna kan ifrågasätta det matriakala samhället eftersom de själva gynnas av dem.

Det är inget hållbart argument i mina öron utan något man tar till när fakta brister.

Det finns områden som fortfarande är ojämställda till kvinnors nackdel men det finns också andra där kvinnor gynnas på ett orättvist sätt -sann jämställdhetssträvan bör gälla båda könen och inte bara det ena och där fallerar feminismen helt.

Har du någonsin behövt fundera på om du törs ta en viss väg på kvällen/natten eller om det är för stor risk att du blir våldtagen? Har du någonsin behövt värja dig på ett dansgolv därför att någon har sina händer på din bröstkorg och sitt kön mot din kropp, utan att du uppmuntrat det eller att det är välkommet? Har du varit med om att någon nypt dig i rumpan när du jobbar?

Det är fakta, det är saker som jag varit med om mer än en gång. Den gemensamma faktorn är att det är män som gjort det mot mig.

Jämställdhet är inte bara lika lön. Jag anser inte att kvinnor ska ha det bättre än män, vi ska alla ha det lika bra.

Feminismen vill ju att det ska vara jämställt för ALLA. Nu är det inte det. Därför fokuseras det mycket (mest) på att kvinnor och icke-män ska få samma rättigheter som män. Bara för att det läggs mest fokus på icke-män så betyder inte det att män kommer få det sämre. Det verkar dock vara vanligt att män tror det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 440
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 158
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka