Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan det är för att jag inte i alla lägen har en feministisk ståndpunkt. Då vill jag inte agera och argumentera feministiskt, eftersom jag inte i just den frågan har de åsikterna - det är inte min kamp!

Däremot ställer jag inte okritiskt upp på den feministiska beskrivningen av världen med patriarkat och könsmaktsordning.

Har du lust att utveckla dessa svar som jag citerat?

I vilka lägen har du inte en feministisk ståndpunkt?

Hur kritiserar du den feministiska beskrivningen av världen med patriarkat och könsmaktsordning?

:)

Jag tycker att det visst spelar roll, det är just sådana attityder som behöver förändras. Så länge människor fortsätter att ursäkta våldtäktsmän kommer det aldrig bli en förändring. Det är inte en ensam person det handlar om. Det är inte vilka lagar som finns det handlar om. Jag vet att du inte tycker likadant så jag tror inte att det är någon idé att fortsätta diskutera det här.
Men hur vill du ändra den har gruppens attityder?
Vilka ursäktar våldtäker, inga jag känner.

Det har förekommit en del smutsiga grejor men de hör till undantagen.

Men jag misstänker att det handlar om icke fastställda våldtäkter.(där ursäkter o anklagelser haglar) Anmälningar som läggs ner, personer som blir frikända

Just när det gäller kroppsvikt, har jag inga köns-synpunkter.
Det är förenat med sjukdom och risker att vara för tung. Alltså bör människor - oavsett kön och ursprung - undvika övervikt.
Själv är jag lite för sötsugen för att följa mitt eget bästa. alltså bär jag på några kilos övervikt, som försämrar läget för mina knän och min rygg.
Det har dock i mina ögon inte med kön att göra.
Så den där diskussionen om vikt har ju även andra dimensioner som gör att jag inte anser att man kan se den ur ett rent köns-perspektiv.
Nu missuppfattade du ju totalt. Självklart menade jag en betydligt snävare norm än "hälsosam vikt".

Du hade själv svårt att se att du skrev tvärtemot vad du agiterat för i hela tråden med en dubbelnegation. Det blir inte lättare att förstå med en trippeldito.

Jag såg inte att jag missade ett ord. Nu såg jag det. Det har väl ingen betydelse när det gäller slarvfel? Eller va?

Allt funkar inte som kemi. När det gäller feminism skulle jag säga att det är tvärtom: fråga de som inget vet, och du får tusen luddiga och varierande svar. Ju mer man läser, ju enklare blir det att svara, för man har mer koll på begreppen. Fråga en doktor, och de kan ge dig en definition på två rader, max.

Naturvetenskap och samhällsvetenskap funkar inte likadant. I samhällsvetenskapen blir man precisare och tydligare med begreppen ju mer man kan. Som nybörjare slirar man runt, blandar ihop saker, och har svårt att veta vad som är vad.

Min inlägg handlade egentligen inte om forskning. En doktor kanske kan ge mig en definition på två rader om hur feminism definieras inom forskningen. Inom samhällsvetenskapen är det nödvändigt med tydliga definitioner för att kunna kommunicera effektivt såklart, men dessa definitioner avgör inte vad orden betyder. Ord definieras som sagt inte deskriptiv utan de får sin innebörd genom hur orden används. Min poäng var alltså att det är mer komplicerat att få en bra förståelse för feminism än att bara göra en snabb googling.

Men hur vill du ändra den har gruppens attityder?
Vilka ursäktar våldtäker, inga jag känner.

Det har förekommit en del smutsiga grejor men de hör till undantagen.

Men jag misstänker att det handlar om icke fastställda våldtäkter.(där ursäkter o anklagelser haglar) Anmälningar som läggs ner, personer som blir frikända

Genom att öka medvetenheten, genom utbildning och genom att alla som inte håller med säger ifrån. Som jag skrivit upprepade gånger.
En våldtäkt är en våldtäkt oavsett om den "fastställs" i en dom eller inte.

Så vad ska straffet för brottet våldtäkt utan fastställd dom vara i rättsstaten Sverige?

Ingenting? Jag pratar inte om några domar eller straff, jag pratar om attityder kring våldtäkter, oavsett om förövaren blivit dömd eller om anmälan tagits tillbaka eller om ingen anmälan gjorts. Det har ingenting med straff att göra, det jag pratar om är hur man pratar om våldtäkter. Jag måste uppenbarligen formulera mig fruktansvärt dåligt eftersom både du och @landsbygdsbo verkar missa allt jag säger.

Genom att öka medvetenheten, genom utbildning och genom att alla som inte håller med säger ifrån. Som jag skrivit upprepade gånger.
En våldtäkt är en våldtäkt oavsett om den "fastställs" i en dom eller inte.
Nja en händelse kan upplevas av den ena parten som en våldtäkt, men det behöver inte vara en våldtäkt för det.
Det kan upplevas av den ena parten som ett övergrepp men...
Om det sedan blir en fastställd våldtäkt är ju en helt annan femma.
Och påföljd kan bara och får bara vara aktuell då övergrepp fastställs och den skyldige överbevisas.
Vad det gäller ökad medvetende så har jag ju ofta hävdat att tidig information i skolorna är rätt väg att gå.

Och där skulle ju bla ingå vad som gäller rent juridiskt och hur samhället ser på det hela

Ingenting? Jag pratar inte om några domar eller straff, jag pratar om attityder kring våldtäkter, oavsett om förövaren blivit dömd eller om anmälan tagits tillbaka eller om ingen anmälan gjorts. Det har ingenting med straff att göra, det jag pratar om är hur man pratar om våldtäkter. Jag måste uppenbarligen formulera mig fruktansvärt dåligt eftersom både du och @landsbygdsbo verkar missa allt jag säger.
Ok, vad har jag annars missat vad du säger..?

Jag håller med dig i sak, men skulle vilja formulera annorlunda, eftersom våldtäkt är ett brott och ska lagföras.
Jag skulle vilja att rättssystem och folkvilja ensades i vad våldtäkt är.

Om jag nallar tre tusen spänn ur någons plånbok en blöt kväll på krogen har jag ju begått ett brott. Oavsett om offret gick dit för att göra av med pengar och oavsett om hen är medveten om att hen blivit bestulen. Om personen har suddiga minnesbilder och jag hävdar att hen spenderade sina tre tusen alldeles själv är det inte säkert att jag blir fälld i domstol, men det innebär inte att det är lagligt och ok att bjuda sig själv på andras pengar utan deras tillstånd. Samma sak borde rimligtvis gälla sex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 489
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 164
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka