Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck.. men nu gör vi det och vi gör det enligt svensk lagstiftning.
Vi som stat beslutar om ärenden inom våra gränser. Vi har inte rätt att riva upp beslut som tagits i andra länder. Skulle exempelvis Sverige annullera ett äktenskap här i Sverige så är det absolut inte säkert att detta accepteras av dem ursprungslandet och vad mer är, internationell lag och praxis skulle förmodligen ge dem rätt.
Samma sak gäller de fall där unga flickor är gifta med äldre män. Kommer de till Sverige som gifta accepteras detta...med ett undantag, om flickan bevisligen är yngre än 15..då tas hon om hand separat från mannen.
Lagar som skyddar diskriminering bör ändras. Därav är det viktigt att arbeta för kvinnliga rättigheter - alltså feminism.

Jag vänder mig lite mot att bli kallad okunnig för att jag inte håller med... Vad är feminism, menar du, om det INTE är ett åsiktspaket, en uppsättning åsikter (låt vara lite luddigt definierade) som tillsammans bildar feminismen?
Fast om du tror att feminism är så smalt att det bara finns ett åsiktspaket så är du okunnig. Du har helt enkelt fel.
Feminismen samlas ju kring jämställdhet, men man kan ha olika fokus, olika synsätt och olika medel för att nå målet.

Nej, det var lite tillspetsat, kanske, men jag uppfattar det verkligen som att många som kallar sig feminister ser det som att det finns ett verkligt, medvetet, förtryck av män mot kvinnor och att det är "fel" att anse att kvinnan har ett ansvar att ta sig ur de strukturer som håller henne tillbaka.
Jaha, jag som är feminist och gärna pratar om jämställdhet både här och där har knappt hört någon uttrycka sånt. Det är nog väldigt ovanligt.

Men vad är då -ismer om inte "åsiktspaket"? Om jag säger att jag är liberalist, till exempel, då ger det ju en ganska tydlig indikation på i vilken riktning mina åsikter går inom vissa områden. Kanske inte så att man på förhand vet vad jag kommer att tycka i varje enskild fråga, men en rätt tydlig indikation är det ju ändå...

Men åsikten om att vilja ha ett jämställt samhälle = åsiktspaket? Alla ismer har en viss grund, givetvis. Delar man inte den ska man inte kalla sig feminist eller liberal, förstås. Men att kalla det för ett "åsiktspaket" är att ta i, och det paketerar ihop alla inriktningar på ett felaktigt sätt.

Efter 37 sidors diskussion tror jag att vi kan komma fram till följande svar på TS ursprungsfråga:
- Det finns fortfarande människor som föredrar vissa konservativa strukturer och därmed inte har någon önskan om att nå jämställdhet fullt ut
- En del människor har en annan syn på vad jämställdhet innebär än vad man generellt har inom den feministiska traditionen (Vissa skulle säga att detta är samma sak som första punkten, men det går ju att diskutera)
- Många människor har felaktiga uppfattningar om vad feminism är och känner sig därför inte inkluderade alternativt tar aktivt avstånd från feminismen.

Efter 37 sidors diskussion tror jag att vi kan komma fram till följande svar på TS ursprungsfråga:
- Det finns fortfarande människor som föredrar vissa konservativa strukturer och därmed inte har någon önskan om att nå jämställdhet fullt ut
- En del människor har en annan syn på vad jämställdhet innebär än vad man generellt har inom den feministiska traditionen (Vissa skulle säga att detta är samma sak som första punkten, men det går ju att diskutera)
- Många människor har felaktiga uppfattningar om vad feminism är och känner sig därför inte inkluderade alternativt tar aktivt avstånd från feminismen.

Tillägg

Många människor (företrädsvis feminister) förstår inte att man kan va för jämställdhet utan att vara feminist.

Lagar som skyddar diskriminering bör ändras. Därav är det viktigt att arbeta för kvinnliga rättigheter - alltså feminism.
Kvinnan har idag samma juridiska rättigheter som mannen alltså vad vill du ändra för lagar?
Kommer en kvinna gift med 3 män till Sverige så accepteras detta av det svenska samhället, förutsatt att hon är gift i ett land som accepterar detta. Kommer hon/han med 3 sambos så accepteras ju även detta ;)

Jämställdhet fullt ut är en omöjlighet. Vad vi har är en juridisk jämställdhet och vad vi kan göra är att arbeta för en ekonomisk jämställdhet

Jag skulle tro att en majoritet inte är för den feministiska versionen av jämställdhet, jag grundar min uppfattning på antalet aktiva feminister..

Säg så här, många människor känner sig inte hemma i den föreställningsvärld som framträder när feminister beskriver vad de står för

Det du mfl antyder mer eller mindre "fint" är att de som inte placerar sig själva helt i feministfacket och inte definierar sig själva som feminist helt enkelt är för okunniga/korkade/trångsynta/bakåtsträvande :grin:

Eh nej. Jag skrev ju uttryckligen att det kan finnas olika uppfattningar om vad jämställdhet innebär.
För mig som feminism så blir sådana åsikter något konservativa, men jag inser ju att det är starkt präglat av mina egna åsikter och min egen uppfattning om hur världen borde fungera.

Tillägg

Många människor (företrädsvis feminister) förstår inte att man kan va för jämställdhet utan att vara feminist.

Vilket går in under min andra punkt, alltså att man kan ha olika uppfattningar om vad jämställdhet innebär.
Jag tror att de flesta människor (även feminister) förstår att man kan vara för jämställdhet utan att vara feminist, men då är det kanske inte samma jämställdhet som feministerna har som mål.

Jämställdhet fullt ut är en omöjlighet. Vad vi har är en juridisk jämställdhet och vad vi kan göra är att arbeta för en ekonomisk jämställdhet

Jag skulle tro att en majoritet inte är för den feministiska versionen av jämställdhet, jag grundar min uppfattning på antalet aktiva feminister..

Säg så här, många människor känner sig inte hemma i den föreställningsvärld som framträder när feminister beskriver vad de står för

Du verkar ju helt och hållet vara inne på punkt 3, dvs du tycks sakna en del kunskaper om vad feminism innebär. Du verkar inte heller förstå vad feminister menar när de pratar om jämställdhet. Det har du visat upprepat i tråden genom att blanda in någon slags kommunism och det här eviga tjatet om lagar som verkligen är på en helt annan (oerhört konkret) nivå.

Du verkar ju helt och hållet vara inne på punkt 3, dvs du tycks sakna en del kunskaper om vad feminism innebär. Du verkar inte heller förstå vad feminister menar när de pratar om jämställdhet. Det har du visat upprepat i tråden genom att blanda in någon slags kommunism och det här eviga tjatet om lagar som verkligen är på en helt annan (oerhört konkret) nivå.

Känslor och tyckande kan man ju diskutera, men fakta är värre..alltså, en majoritet av oss här i landet (av både män o kvinnor) delar inte feminismens vyer. Därför är man inte aktiva feminister.
Sant eller falskt?

Att politiker går ut och deklarerar att man är feminister är ett spel för galleriet.
Sant/falskt (ett tips, kolla vad dessa politiker gjort som stämmer överens med feminismen)

Känslor och tyckande kan man ju diskutera, men fakta är värre..alltså, en majoritet av oss här i landet (av både män o kvinnor) delar inte feminismens vyer. Därför är man inte aktiva feminister.
Sant eller falskt?

Att politiker går ut och deklarerar att man är feminister är ett spel för galleriet.
Sant/falskt (ett tips, kolla vad dessa politiker gjort som stämmer överens med feminismen)
Men vem har påstått att majoriteten av den svenska befolkningen är aktiva feminister? Hur är det ens relevant i den här frågeställningen som främst handlar om VARFÖR inte alla är feminister.

Sant eller falskt?

Här blir jag lite förvånad över dig @landsbygdsbo När man diskuterar huruvida SD är ett rasistiskt parti, är du alltid väldigt noga med att betona att de inte är det eftersom partiprogrammet inte är rasistiskt. Du går alltså efter hur politiken skriftligt definieras.
Angående feminism gör du precis tvärtom. Du struntar fullständigt i hur feminism definieras skriftligt och går istället på hur enskilda feminister tycker och agerar.

Kvinnan har idag samma juridiska rättigheter som mannen alltså vad vill du ändra för lagar?
Kommer en kvinna gift med 3 män till Sverige så accepteras detta av det svenska samhället, förutsatt att hon är gift i ett land som accepterar detta. Kommer hon/han med 3 sambos så accepteras ju även detta ;)
Försök inte. Svenska kvinnor har samma juridiska rättigheter. I övrigt skyddas barnäktenskap och månggifte i flera fall enligt lagen idag.

Nej, det var lite tillspetsat, kanske, men jag uppfattar det verkligen som att många som kallar sig feminister ser det som att det finns ett verkligt, medvetet, förtryck av män mot kvinnor och att det är "fel" att anse att kvinnan har ett ansvar att ta sig ur de strukturer som håller henne tillbaka.

Jag tror sällan förtrycket är medvetet faktiskt, snarare tror jag att människor, både kvinnor och män, uppfostras in i det och sedan bara följer med utan att reflektera så mycket varför kvinnor är på ett visst sätt och män på ett annat, eller varför män är överrepresenterade i både brottsregistret och självmordsstatistiken. Sedan är min uppfattning att feminismen snarare arbetat med att kvinnor faktiskt ska vara fria att lämna sina män genom att arbeta för att få upp kvinnors löner, att kvinnor ska komma ut i arbete osv. Därför känner jag inte igen mig i din beskrivning.

Jag uppskattar verkligen de personliga uppoffringar som gjorts och fortfarande görs för jämställdhet. De starka kvinnor som tagit och tar hot och hat för att förändra normer. Som gjort att vi får rösta och jobbar för att vi ska få vara orakade och/eller sminkade i kortkort utan att höra att vi borde våldtas.

Jag vill ha jämställdhet, jag anser att det inte kommer automagiskt och därmed är jag feminist. Det innebär inte att jag dedikerat hela mitt liv åt att bryta normer eller stå med plakat på barrikaderna.

Skillnaden mellan att välja att inte välja och att välja att göra ngt kreativt...
Ah! Jag såg mest den överväldigande majoriteten män i filmen. Den där tropen om att mannen är majoriteten och kvinnan undantaget.

Tänkte att den faktiskt var en jättebra illustration för just det här med hur samhället skildrar grupper av människor med fokus på männen. Och speciellt hur vi tycker om att skildra historien, stenåldern, med en aktiv manlig majoritet och en passiv kvinnlig minoritet.
:D

När en överväldigande majoritet av småfilmer, småtexter, bokillustrationer osv visar just den "berättelsen" så börjar till slut barn och vuxna tro på den och internalisera den. Medvetet eller omedvetet.

Speciellt omedvetet spelar roll. Tex bilden av stenåldersmannen som släpar en kvinna i håret som härskade under min uppväxt gav bilden av att så var det på stenåldern. Men det vet man ju inte.

Men varje journalist, lärare, person som säger -det är ju rena stenåldern: om fenomen X-tex slemmig man, säger också omedvetet. Så var det på stenåldern, då när vi var som människor var ursprungligen, utan samhällets polityr. Så som vi kanske ska vara. (och så bilden då som dyker upp i medvetandet -en misshandlad kvinna, som en komiker snabbt smällde ihop utan att läsa på och tänka efter. - omedvetna tanken, då misshandlade vi kvinnor, det är min natur att göra så. Bara min självbehärskning och godhet hindrar mig/det är min natur att bli misshandlad bara samhällets godhet hindrar det.)

Så jag tänkte entusiastiskt hålla med om att det var en bra skildring av det.

Sedan kom jag på att det kanske inte var just det du ville visa med filmen, därav frågan.

Senast ändrad:

En orsak kan väl vara att olika feminister verkar mena olika saker men att du i det här stycket sammanför alla feminister.
Samtidigt som du i andra inlägg förtydligar att du som är (en sorts) feminist inte tycker att andra (sorters) feminister behöver tycka lika som du. ^
Å ena sidan olika grupperingar med olika fokus,
å andra sidan tycker alla lika?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 489
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 161
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka