Skillnaden mellan att välja att inte välja och att välja att göra ngt kreativt...
Ah! Jag såg mest den överväldigande majoriteten män i filmen. Den där tropen om att mannen är majoriteten och kvinnan undantaget.
Tänkte att den faktiskt var en jättebra illustration för just det här med hur samhället skildrar grupper av människor med fokus på männen. Och speciellt hur vi tycker om att skildra historien, stenåldern, med en aktiv manlig majoritet och en passiv kvinnlig minoritet.
När en överväldigande majoritet av småfilmer, småtexter, bokillustrationer osv visar just den "berättelsen" så börjar till slut barn och vuxna tro på den och internalisera den. Medvetet eller omedvetet.
Speciellt omedvetet spelar roll. Tex bilden av stenåldersmannen som släpar en kvinna i håret som härskade under min uppväxt gav bilden av att så var det på stenåldern. Men det vet man ju inte.
Men varje journalist, lärare, person som säger -det är ju rena stenåldern: om fenomen X-tex slemmig man, säger också omedvetet. Så var det på stenåldern, då när vi var som människor var ursprungligen, utan samhällets polityr. Så som vi kanske ska vara. (och så bilden då som dyker upp i medvetandet -en misshandlad kvinna, som en komiker snabbt smällde ihop utan att läsa på och tänka efter. - omedvetna tanken, då misshandlade vi kvinnor, det är min natur att göra så. Bara min självbehärskning och godhet hindrar mig/det är min natur att bli misshandlad bara samhällets godhet hindrar det.)
Så jag tänkte entusiastiskt hålla med om att det var en bra skildring av det.
Sedan kom jag på att det kanske inte var just det du ville visa med filmen, därav frågan.