Ah tog bara en från googles sökresultat, här är en källa från friatider-artikeln:
https://www.dagbladet.no/nyheter/sv...gskontroll--apenbart-raseprofilering/68755828
Två citat ur ovanstående länk (förstås självfallet bäst om man läser hela sammanhanget också):
"
Da hoppet hennes mannlige kollega ut av bilen, og sa at jeg skulle vise fram ID-kort. Men jeg går jo ikke rundt med ID-kort på gata. Passet lå igjen på hotellet, forteller hun."
"
- Jeg stilte spørsmål om hvorvidt det var raseprofilering. Det er åpenbart at de så meg på lang avstand, og kom for å trakassere meg uten å gi en forklaring på hvorfor. De behandlet meg som en kriminell foran kollegene mine, uten å gi meg en forklaring.
Da politimannen kom mot henne valgte hun å løpe fra stedet.
- Jeg var redd for at jeg skulle bli pågrepet og kastet inn i bilen, så jeg løp inn i bygget og låste døra."
Det jag tyckte var lite konstigt efter att ha försökt läsa den norska artikeln var att hon hade ID men att det var hemma - kunde hon inte bara respektera auktoriteten och hämta sitt ID så hade det väl varit frid och fröjd. Men antar att man kanske inte tänker rationellt när man är rädd. Sedan om auktoriteten (polisen?) agerade rätt eller inte har jag ingen åsikt om, vet inte hur det är med kontroller i Norge.
Och känns som att det blev lite OT nu så ber om ursäkt för det.