Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen eller hur! Och att kalla feminism för en rörelse?!?! :confused: Jag är feminist, men verkligen inte med i någon rörelse O_o
Det finns så klart också en feministisk rörelse, eller flera. Det finns ju olika typer av organisationer, som är just feministiska. Men precis som man inte behöver vara med i någon tex liberal rörelse för att kunna eller vilja kalla sig liberal, gäller så klart detsamma för feminist.

Men den där ivern att tydligt ta avstånd från feministiska rörelser, som rätt många både feminister och andra är måna om att göra, är ju intressant i sig.

Ja, det där var intressanta bilder! Det kan ju inte ha varit en tillfällighet att hon inte "hunnit" raka benen, eller något sådant. Har du sett något om hur man tänkte med dessa bilder från produktionens sida?

Sen är ju reaktionerna - intressanta, milt uttryckt. Men jag är ändå nyfiken på hur man tänkte när bilderna planerades.

Inte läst ngt om det men tänker som du. Det var ju liksom ingen slump att det blev sådär. Inte osannolikt att en hög människor inklusive män sutto med när de bestämde utformningen. Undrar om de också ska våldtas enligt de som hört av sig?

Exempel på detta är längre tillbaka läraryrket, nu sker det gradvis tendenser även för läkarkåren.
Lärare har alltid varit relativt lågt betalt. Genomsnittslön för en läkare är runt 50' i vissa landsting över 60' jämför man med civilingenjörer som har motsvarande längd på utbildningen tjänar de i snitt hela 15' mindre per månad, trots att de oftast arbetar inom den privata sektorn som genomgående har högre löner än motsvarande inom offentlig sektor. Civilingenjör är manligt dominerat.

Sämst lön av alla, åtminstone om man ser till arbetsinsats, har nog lantbrukare eller bönder om man så vill och det är också ett yrke med mest män.

Det finns så klart också en feministisk rörelse, eller flera. Det finns ju olika typer av organisationer, som är just feministiska. Men precis som man inte behöver vara med i någon tex liberal rörelse för att kunna eller vilja kalla sig liberal, gäller så klart detsamma för feminist.

Men den där ivern att tydligt ta avstånd från feministiska rörelser, som rätt många både feminister och andra är måna om att göra, är ju intressant i sig.
Absolut, men att tro att bara för man är feminist så är man med i en rörelse, är konstigt tänk, för mig.

Sämst lön av alla, åtminstone om man ser till arbetsinsats, har nog lantbrukare eller bönder om man så vill och det är också ett yrke med mest män.

Dåligt exempel.
Eftersom bönder inte är anställda utan oftast egna företagare.
Intressant, dock, att ATL inte verkar gälla bönder (tänker på dygnarbetstimmar och dygnsvila och veckovila).

Off topic var det, ja.

Ah tog bara en från googles sökresultat, här är en källa från friatider-artikeln:
https://www.dagbladet.no/nyheter/sv...gskontroll--apenbart-raseprofilering/68755828

Två citat ur ovanstående länk (förstås självfallet bäst om man läser hela sammanhanget också):
"Da hoppet hennes mannlige kollega ut av bilen, og sa at jeg skulle vise fram ID-kort. Men jeg går jo ikke rundt med ID-kort på gata. Passet lå igjen på hotellet, forteller hun."

"- Jeg stilte spørsmål om hvorvidt det var raseprofilering. Det er åpenbart at de så meg på lang avstand, og kom for å trakassere meg uten å gi en forklaring på hvorfor. De behandlet meg som en kriminell foran kollegene mine, uten å gi meg en forklaring.

Da politimannen kom mot henne valgte hun å løpe fra stedet.

- Jeg var redd for at jeg skulle bli pågrepet og kastet inn i bilen, så jeg løp inn i bygget og låste døra.
"

Det jag tyckte var lite konstigt efter att ha försökt läsa den norska artikeln var att hon hade ID men att det var hemma - kunde hon inte bara respektera auktoriteten och hämta sitt ID så hade det väl varit frid och fröjd. Men antar att man kanske inte tänker rationellt när man är rädd. Sedan om auktoriteten (polisen?) agerade rätt eller inte har jag ingen åsikt om, vet inte hur det är med kontroller i Norge.

Och känns som att det blev lite OT nu så ber om ursäkt för det.

Men vad har detta med tråden att göra? Du menar att du inte förstår feminism för att en av F!s förespråkare anser sig ha blivit utsatt för rasprofilering?

Dåligt exempel.
Eftersom bönder inte är anställda utan oftast egna företagare.
Intressant, dock, att ATL inte verkar gälla bönder (tänker på dygnarbetstimmar och dygnsvila och veckovila).

Off topic var det, ja.
Det går kanske inte att jämföra direkt men så dåligt exempel är det inte tycker jag om man sätter det i ett större perspektiv, jordbruket är vår absolut viktigaste näring, en modernäring som det brukar kallas och den låga lönsamheten inom sektorn har varit ett problem under många år utan att något görs.

Det är en inom forskarvärlden ganska välkänd paradox: intoleransen mot oliktänkande är störst hos de politiska grupper som säger sig arbeta mot intolerans, som tex. feminister och vänstern . Det finns en som doktorerat på detta, han var med i SR i samband med att han försvarade sin avhandling.

Feminism är inte en politisk grupp. Feminism är inte en social rörelse. Feminism är inte en riktning. Att vara engagerad inom feminism betyder inte per automatik att man är med i F!. Man kan därför inte avfärda varenda verksam feminist som intolerant som LBB försökte göra. Att intolerans existerar inom politiska grupperingar säger jag inte emot.

Lärare har alltid varit relativt lågt betalt. Genomsnittslön för en läkare är runt 50' i vissa landsting över 60' jämför man med civilingenjörer som har motsvarande längd på utbildningen tjänar de i snitt hela 15' mindre per månad, trots att de oftast arbetar inom den privata sektorn som genomgående har högre löner än motsvarande inom offentlig sektor. Civilingenjör är manligt dominerat.

Läraryrket hade betydligt högre status förr, men du måste gå långt tillbaka.

Läkaryrket har i många år varit mansdominerat så att lönerna varit bra förnekas inte. Det stöder snarare min tes. Min poäng var att löneökningarna minskat sedan det blev mer kvinnor inom yrket.

Förstår inte alls vad ditt inlägg försöker säga. Jag säger att löneskillnaderna när man ser på kön inom läkaryrket är tydliga och du drar in ett helt annat yrke? Ja det finns alltid undantag. Men generellt är kvinnodominerade yrken lägre betalda. Med skriande majoritet är män högre betalda för samma jobb inom samma yrke än deras kvinnliga kollegor.

Läraryrket hade betydligt högre status förr, men du måste gå långt tillbaka.

Läkaryrket har i många år varit mansdominerat så att lönerna varit bra förnekas inte. Det stöder snarare min tes. Min poäng var att löneökningarna minskat sedan det blev mer kvinnor inom yrket.

Förstår inte alls vad ditt inlägg försöker säga. Jag säger att löneskillnaderna när man ser på kön inom läkaryrket är tydliga och du drar in ett helt annat yrke? Ja det finns alltid undantag. Men generellt är kvinnodominerade yrken lägre betalda. Med skriande majoritet är män högre betalda för samma jobb inom samma yrke än deras kvinnliga kollegor.
Lärare hade högre status förr men de var även då lågt betalda, ofta sämre än idag.

Läkares löner har under de senaste decennierna stigit ganska mycket, samtidigt som andelen kvinnliga läkare också ökat. Jämför med motsvarande manligt dominerat yrke så ser du att det direkt talar mot din hypotes och faktiskt för att det omvända förhållandet gäller. Sen finns det kanske andra jämförelse som talar för det du påstår, det är mycket möjligt.

Fakta är att läkares löner har stigit kraftigt samtidigt som andelen kvinnor ökat.

Det är en inom forskarvärlden ganska välkänd paradox: intoleransen mot oliktänkande är störst hos de politiska grupper som säger sig arbeta mot intolerans, som tex. feminister och vänstern . Det finns en som doktorerat på detta, han var med i SR i samband med att han försvarade sin avhandling.
tja har en manlig anonym person doktorerat i ett okänt ämne och sagt att det är så, så måste det naturligtvis stämma. Det väger ju absolut tyngre än en hel institution som genusvetenskap i Lund t.ex. särskilt om kvinnor är i majoritet på sagda institution.

Om man ska hänvisa till forskning så är ämne och namn på forskaren absolut nödvändiga.

Lärare hade högre status förr men de var även då lågt betalda, ofta sämre än idag.

Läkares löner har under de senaste decennierna stigit ganska mycket, samtidigt som andelen kvinnliga läkare också ökat. Jämför med motsvarande manligt dominerat yrke så ser du att det direkt talar mot din hypotes och faktiskt för att det omvända förhållandet gäller. Sen finns det kanske andra jämförelse som talar för det du påstår, det är mycket möjligt.

Fakta är att läkares löner har stigit kraftigt samtidigt som andelen kvinnor ökat.

Du får gärna visa källa på det, i och med att vi som faktiskt jobbar inom yrket fått se helt andra siffror.

Du får gärna visa källa på det, i och med att vi som faktiskt jobbar inom yrket fått se helt andra siffror.

Manliga-lakare-tjanar-fortfarande-mer

Citerar mig själv. Jag struntar i den biten med just mitt yrke för det är egentligen inte särskilt viktigt för mig i denna tråd @Anders Det jag verkligen undrar är, anser du att kvinnor INTE har sämre löner generellt än män? Är det det du försöker visa med dina inlägg?

Manliga-lakare-tjanar-fortfarande-mer

Citerar mig själv. Jag struntar i den biten med just mitt yrke för det är egentligen inte särskilt viktigt för mig i denna tråd @Anders Det jag verkligen undrar är, anser du att kvinnor INTE har sämre löner generellt än män? Är det det du försöker visa med dina inlägg?

Det kan man undra, hur man kan ha missat de minst 20 senaste årens tydliga publiceringar av lönegapet mellan kvinnor och män, som minskar men bara i snigelfart.

Eller också: "jag är medveten om att det finns en massa motvilja mot jämställdhet, och försök att få feminist att betyda "rabiat manshatare" eller liknande, men just därför tycker jag det är viktigt att inte låta andra ta över begreppet. Jag tycker inte begreppet ska kidnappas av knäppgökar och könsrollskramare, för det handlar om ett grundläggande problem i samhället vi behöver lösa."
Det är faktiskt ungefär så jag får försvara (eller snarare förklara) mitt eget val att kalla mig feminist. För det gör jag, trots att jag politiskt står långt ifrån Fi. Även dottern, sonen och mannen i familjen kallar sig feminister. Men vi stöter allihop på människor i vår omgivning som är feminister per definition, men som inte vill benämnas som sådana eftersom man lägger in för mycket i begreppet. Tråkigt kan man tycka, men jag anser nog att det är deras val och att det ändå är viktigare var man står i sakfrågan än vad man kallar sig.

Det är faktiskt ungefär så jag får försvara (eller snarare förklara) mitt eget val att kalla mig feminist. För det gör jag, trots att jag politiskt står långt ifrån Fi. Även dottern, sonen och mannen i familjen kallar sig feminister. Men vi stöter allihop på människor i vår omgivning som är feminister per definition, men som inte vill benämnas som sådana eftersom man lägger in för mycket i begreppet. Tråkigt kan man tycka, men jag anser nog att det är deras val och att det ändå är viktigare var man står i sakfrågan än vad man kallar sig.

Men alltså , F! har ingen ensamrätt på ordet feminist. Liberala feminister har kämpat i århundraden och har inte ett dugg med vänsterpolitik, medborgarlöner, förbud för kvinnor att tjäna pengar i välfärdsföretag och enorma skattehöjningar att göra. Att göra feminism till en vänster höger fråga är att inte förstå vad det handlar om.

Jag har aldrig fått frågan om jag som feminist står F! nära politiskt eller inte.

Att det sedan finns starka ultrakonservativa krafter som säger att feminismen gått för långt, för att den river deras ideala patriarkala maktstrukturer är en annan sak.

Men alltså , F! har ingen ensamrätt på ordet feminist. Liberala feminister har kämpat i århundraden och har inte ett dugg med vänsterpolitik, medborgarlöner, förbud för kvinnor att tjäna pengar i välfärdsföretag och enorma skattehöjningar att göra. Att göra feminism till en vänster höger fråga är att inte förstå vad det handlar om.

Jag har aldrig fått frågan om jag som feminist står F! nära politiskt eller inte.

Att det sedan finns starka ultrakonservativa krafter som säger att feminismen gått för långt, för att den river deras ideala patriarkala maktstrukturer är en annan sak.
Jag har heller aldrig sagt att F! eller vänsterpolitiken har ensamrätt på feminism. Tvärtom! Jag är själv höger och feminist. Jag påpekar bara att alltför många förknippar feminism med F!s politik.

Jag har heller aldrig sagt att F! eller vänsterpolitiken har ensamrätt på feminism. Tvärtom! Jag är själv höger och feminist. Jag påpekar bara att alltför många förknippar feminism med F!s politik.
Kanske om man inte hade hört talas om feminism före F! ?

Fakta är att läkares löner inte stigit snabbare än andra yrkens löner under samma tid.
Fakta är att läkares reallöneutveckling varit negativ, även om siffrorna stigit i ordentlig takt.
Fakta är att de specialiteter som har högst andel kvinnliga läkare, har lägre genomsnittslön än de specialiteter som har högst andel manliga läkare.
Fakta är att manliga AT-läkare har (som grupp) högre lön än kvinnliga AT-läkare.
Det är mycket intressant eftersom AT-läkare egentligen inte förväntas ha så olika bakgrund eftersom det är en legitimerande tjänst med egentligen ganska schablonmässigt satt lön och ganska litet förhandlingsutrymme.

Om vi nu ska snöa in oss på läkaryrkets lönestatistik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 066
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka