Varför är svenskar så pressade över att lämna hundar längre än 6 timmar?

Bukefalos 30 år!

Jag förstår hur du tänker, men baserat på hur hon är på helgerna känns det som att 7 timmar funkar för just henne. När jag är hemma går hon och lägger sig direkt efter morgonrundan och sover djupt i flera timmar, ofta tills vi ska iväg på något. Jag har även kommit hem tidigare ibland och då ligger hon bara och sover. Hon visar inga tecken på stress eller rastlöshet, utan är alltid glad, lugn och pigg när jag kommer hem. Alla hundar är olika, och jag tror det viktigaste är att anpassa efter individen.
Utan att kommentera på själva trådfrågan så tänker jag att det är vanskligt att tänka som i det citerade inlägget. Hundar är vanedjur, vet din hund att inget kommer hända efter morgonrundan är det inte konstigt att hon går och lägger sig oavsett om hon mår bra av det eller inte.

Jag har tidigare haft hundar som visar att de är understimulerade genom att stressa och hetsa, andra jag känner har hundar som blir passiva och nästan apatiska istället. Min nuvarande hund är annorlunda än vad jag upplevt tidigare och verkar just glad, lugn och pigg när hon är understimulerad. Hon säger heller aldrig till om hon behöver ut utan försöker sova bort det, och när man känner henne ser man att hon har det jobbigt.

Du kanske skrev det, men vad är det för hund du har?

Håller helt med! Men är också allergisk mot hur snabba vi svenskar är att försvara diverse djurhållning med att i andra länder är det sämre...

Ja det hjälper absolut ingenting att jämföra med något sämre varje gång.

Likadant i viktdiskussion på hästar.
”Men en tung balanserad ryttare är bättre än en lätt obalanserad”.
Ja eller så är det bättre om man är icke tung och balanserad?
Helt OT…

Jag tycker det är bra att vi har de rekommendationer vi har, men tycker som andra sagt att man även får se till individen. Och rent krasst är vi nog ganska många som bryter mot en hel del förskrifter, som t.ex burstorlek. Skulle man följa Jordbruksverkets mått helt så går det ju inte att ha en stor hund i en vanlig bil, för höjden räcker inte till. Och burförvaring i bil blir det i alla fall en hel del för oss eftersom vi alltid plockar med hundarna.

Utan att kommentera på själva trådfrågan så tänker jag att det är vanskligt att tänka som i det citerade inlägget. Hundar är vanedjur, vet din hund att inget kommer hända efter morgonrundan är det inte konstigt att hon går och lägger sig oavsett om hon mår bra av det eller inte.

Jag har tidigare haft hundar som visar att de är understimulerade genom att stressa och hetsa, andra jag känner har hundar som blir passiva och nästan apatiska istället. Min nuvarande hund är annorlunda än vad jag upplevt tidigare och verkar just glad, lugn och pigg när hon är understimulerad. Hon säger heller aldrig till om hon behöver ut utan försöker sova bort det, och när man känner henne ser man att hon har det jobbigt.

Du kanske skrev det, men vad är det för hund du har?
Måste det verkligen hända något hela tiden för att en hund ska anses ha ett bra liv? Jag tycker det är en väldigt snäv syn. Att inte aktivera hunden just på morgonen betyder inte att den är understimulerad, det finns gott om tid under resten av dagen. Det viktiga är helheten, inte om det sker exakt vid en viss tidpunkt.

Jag lägger i princip all min fritid på min hund. Efter jobbet har jag ingen ork kvar till egna hobbies eller socialt umgänge, allt jag har går till att se till att hon har det bra. Hon är en aktiv hund och jag är fullt medveten om vad som krävs för att hon ska må bra.

Jag känner min hund. Hon är inte understimulerad. Hon är glad, trygg, engagerad och visar tydligt om något inte känns bra. På helgerna när jag är hemma lägger hon sig direkt efter morgonrundan och sover i flera timmar, vilket gör det väldigt tydligt för mig att det är exakt det hon gör även när hon är ensam. Det är inte passivitet på grund av understimulans, det är för att hon vet att dagen inte är slut, och att det kommer hända saker senare.

Måste det verkligen hända något hela tiden för att en hund ska anses ha ett bra liv? Jag tycker det är en väldigt snäv syn. Att inte aktivera hunden just på morgonen betyder inte att den är understimulerad, det finns gott om tid under resten av dagen. Det viktiga är helheten, inte om det sker exakt vid en viss tidpunkt.

Jag lägger i princip all min fritid på min hund. Efter jobbet har jag ingen ork kvar till egna hobbies eller socialt umgänge, allt jag har går till att se till att hon har det bra. Hon är en aktiv hund och jag är fullt medveten om vad som krävs för att hon ska må bra.

Jag känner min hund. Hon är inte understimulerad. Hon är glad, trygg, engagerad och visar tydligt om något inte känns bra. På helgerna när jag är hemma lägger hon sig direkt efter morgonrundan och sover i flera timmar, vilket gör det väldigt tydligt för mig att det är exakt det hon gör även när hon är ensam. Det är inte passivitet på grund av understimulans, det är för att hon vet att dagen inte är slut, och att det kommer hända saker senare.

Lyckas inte klippa i citatet men frågan "Måste det verkligen hända något hela tiden för att en hund ska anses ha ett bra liv?" känns mest som en halmgubbe, vem har påstått det?

Resten av ditt inlägg känns som ett försvarstal mot något jag inte påstått i mitt inlägg. Min enda invändning var att "hunden går och lägger sig på morgonen" i sig skulle vara någon slags bevis för att den är tillräckligt aktiverad. Min hund går och lägger sig och sover efter morgonrastning om det bara är husse hemma eftersom hon vet att det innebär noll aktivering (han jobbar hemifrån) medan om vi båda är hemma väntar hon på att se vad som ska hittas på, eftersom vi då oftast hittar på saker. Det säger inget om hur stimulerad/aktiverad/nöjd eller inte hon är just då, utan bara att hon kan våra rutiner.

Jag har i övrigt ingen aning om hur din hund mår osv, det var inte det jag svarade på. 🤷‍♀️ Blir ju dock nyfiken på varför du inte ville svara på vad det är för hund du har?

Efter jobbet har jag ingen ork kvar till egna hobbies eller socialt umgänge, allt jag har går till att se till att hon har det bra.
Kanske olika användning av ord men är hunden inte din hobby?

Jag lägger också min lilla trötta fritid på att se till att min hund har det bra, men det är ju för att jag skaffat hund eftersom det är min hobby... (Och att hon är en högt älskad familjemedlem 🥰 såklart, men till skillnad från andra familjemedlemmar hade hon ju inte funnits hos oss om det inte var ett intresse/hobby.)

Hundar är individer funkar det för er så gör det.
Jag har en som utan problem skulle sova 7 timmar ensamtid på dagen utan att någonsin bli kissnödig och en annan som jag hade haft hjärtat i halsgropen av bara ett sånt tillfälle då jag vet att han hade kunnat vara jättenödig.

Lyckas inte klippa i citatet men frågan "Måste det verkligen hända något hela tiden för att en hund ska anses ha ett bra liv?" känns mest som en halmgubbe, vem har påstått det?

Resten av ditt inlägg känns som ett försvarstal mot något jag inte påstått i mitt inlägg. Min enda invändning var att "hunden går och lägger sig på morgonen" i sig skulle vara någon slags bevis för att den är tillräckligt aktiverad. Min hund går och lägger sig och sover efter morgonrastning om det bara är husse hemma eftersom hon vet att det innebär noll aktivering (han jobbar hemifrån) medan om vi båda är hemma väntar hon på att se vad som ska hittas på, eftersom vi då oftast hittar på saker. Det säger inget om hur stimulerad/aktiverad/nöjd eller inte hon är just då, utan bara att hon kan våra rutiner.

Jag har i övrigt ingen aning om hur din hund mår osv, det var inte det jag svarade på. 🤷‍♀️ Blir ju dock nyfiken på varför du inte ville svara på vad det är för hund du har?
Du säger att ingen påstår att det måste hända något hela tiden, men ändå är det exakt det du antyder när du ifrågasätter att min hund lägger sig efter morgonrundan, som om det skulle vara ett tecken på bristande stimulans. Jag svarade inte för att debattera, utan för att förtydliga att jag känner min hund och vet att hon mår bra. Det krävs inte ständig aktivering för att ett hundliv ska vara meningsfullt.

Och angående ras: jag valde medvetet att inte skriva det, för jag vet precis hur snabbt folk börjar dra slutsatser, ifrågasätta och ha åsikter när de får en etikett att utgå ifrån. Det är helt oväsentligt, jag beskrev hennes behov och beteende, och det är det enda som spelar roll i sammanhanget.

Kanske olika användning av ord men är hunden inte din hobby?

Jag lägger också min lilla trötta fritid på att se till att min hund har det bra, men det är ju för att jag skaffat hund eftersom det är min hobby... (Och att hon är en högt älskad familjemedlem 🥰 såklart, men till skillnad från andra familjemedlemmar hade hon ju inte funnits hos oss om det inte var ett intresse/hobby.)
Ja, självklart är hon min hobby, men det betyder inte att jag inte har andra intressen också. Skillnaden är att jag inte hinner ägna mig åt dem, för all min ork och tid går åt till att hon ska må bra. Hon är min största prioritet, men det betyder inte att det inte finns annat jag också hade velat göra om jag haft utrymme för det.

Du säger att ingen påstår att det måste hända något hela tiden, men ändå är det exakt det du antyder när du ifrågasätter att min hund lägger sig efter morgonrundan, som om det skulle vara ett tecken på bristande stimulans.
Du får nog läsa igen. 😅 Det jag skrev är att det generellt inte betyder det du säger att det gör, jag har inte sagt någonting om just din hund.

I tidernas begynnelse hade jag hundarna med mig till jobbet varje dag. Först i verkstad och sedan stall, och faktum är att de inte fick så himla mycket mer kvalitetstid då än de gjorde/gör när de på senare år varit ensamma hemma.
Klart att de fick se lite mer folk och i stallet var de ute, men för det mesta i en av boxarna eller inne på kontoret... och när dagen var slut var vi alltför slutkörda allihop för att göra någonting mer egentligen. Det var både skönt och inte att veta att hundarna varit med och liksom var redo att gå och lägga sig, men samtidigt känns det skönt nu när jag kommer hem att vi kan göra någonting mer engagerat tillsammans.

Jag jobbar lite olika timmar nu men skiften är som mest sex timmar med något nödfall då och då som går strax över, och min hund är gammal. Även när jag är hemma sover hon den perioden om vi är ute en sväng på morgonen, vilket är lite trist de dagar jag faktiskt är ledig. <3 Jag har inte dåligt samvete alls även om jag vet att jag kommer att behöva omstrukturera när det blir dags för en ny hund.
När mina två var yngre hade jag gärna haft någon som kom in under dagen (om det funkat med främlingar för shiban), men helt ärligt hade det nog mer rört upp dem om de fick en snabb rastning och någon sedan bara droppade dem innanför dörren tror jag. När jag morgonrastar sitter vi liksom tillsammans efteråt så att de varvar ned och lägger sig innan jag går. Och hur i all världen hittar man en vettig sådan människa?
Det är så olika hur det fungerar i olika vardagar och för olika individer.
Mina djur har kameraövervakning. Vad generell tillsyn (att någon tittade till dem) skulle ge dem under dagen vet jag inte riktigt. :)

Med det sagt tycker jag det är jättebra att vi har jordbrusverkets riktlinjer i Sverige. Här i UK är ju ren "förvaring" av hundarna fortfarande ganska vanligt under väldigt långa arbetsdagar oavsett om det är i bur eller bara i lägenheten. Eller för all del i trädgården.

Inte riktad till någon specifik.

För mig var det otänkbart att lämna 7 h annat än undantagsfall. Hunden kunde utan problem hålla sig. Han sov när jag var borta, även om det fanns annat sällskap hemma. Ofta bad han inte ens om att gå ut, utan bara låg och snarkade när jag var borta. Dock var han fullt medveten om att sällskapet gärna skulle klia lite, släppa ut i trädgården för rastning osv om han ville - men inte aktivera.

Jag såg inte det som något egentligen positivt att hunden sov hela dagen jag var borta. För var jag hemma så var hunden vaken, aktiv och ville göra saker (även om jag inte alltid ville 😅). Enda undantaget om jag var sjuk, då låg han tålmodigt bredvid. Nu arbetade jag skift så jag var borta ett dygn och sen hemma flera så det funkade bra för oss. Men hade varit en dålig lösning för ett vanligt dagtidsjobb.

Så för mig att en hund är "lugn, nöjd och sover" när ägaren är borta 7 h är jättebra OM det är samma sak om ägaren är hemma. Om det inte är det så utan hundens vakenhet och aktivitetsnivå är helt annorlunda om ägaren är hemma samma tidsperiod bör man försöka hitta en mer aktiv lösning och kanske prova flera olika

Jag har för tillfället tre hundar (11 år, 8 år och 3 år), och de dagar jag är på kontoret (ca 3-4 gånger i veckan) så är de ensamma hemma i över 8 timmar (9-10 timmar blir det nog normalt sett, om jag tänker på när jag brukar lämna huset och när jag kommer hem igen). Men, av vad jag har märkt så verkar de inte ha några problem med det. Och de kan när som helst gå ut och kissa etc. De har dygnet runt fri tillgång till hela huset och hela trädgården (lite mer än 2000 kvm troligtvis), med hundgård (och ett uppvärmt rum där) och några andra platser ute om de vill ha väderskydd men inte vill vara inomhus eller i uterummet.

(och de använder också den fria tillgången dygnet runt - äldsta hunden har som standard att hon går ut några gånger varje natt, och minst en av de rundorna är lite längre där hon nog kollar läget i trädgården, och mellanhunden väljer ibland att börja natten genom att sova på hennes favoritställe utomhus, innan hon mitt i natten kommer in till mitt sovrum).

När jag åker till jobbet brukar äldsta hunden inte ens bry sig om att följa med ut och säga hej då, utan märker hon att det är jobbdags går hon och lägger sig i kökssoffan, eller någon annan plats (gärna solig plats på förmiddagen). Yngsta hunden hänger gärna med äldsta, så hon brukar nog också sova inomhus någonstans när jag är borta. Mellanhunden brukar nog snarare vara ute, gärna i hundgården eller vid uppfarten, så att hon kan vara vakthund och hålla koll på om någon går förbi, om något konstigt fordon kör förbi etc.

Jobbar jag hemifrån gör de oftast ungefär samma saker - yngsta ligger nära mig och chillar, äldsta är antingen nära mig eller hittar någon solig plats, och mellanhunden är ofta ute och chillar eller håller koll på läget (de senaste dagarna har hon dock varit ovanligt social, och delar av tiden velat vara i soffan och mysa, eller följt med mig om jag gjort saker). Men de kan ju alltid välja att gå ut om de känner för det, oavsett om jag är hemma eller inte - ibland kan de t.ex. vara ute och gräva efter möss/sork/råttor, eller liknande (och kommer sen in med väldigt leriga tassar och munnar :cautious: men om de fångar något brukar de i alla fall äta upp, eller lämna, mellanmålet ute :p). De senaste veckorna har mellanhunden allmänt spenderat en hel del tid under dagen på att sitta på råttvakt utanför hönshuset/hönsgården, och hålla koll för att se om hon lyckas fånga någon råtta/mus.

På fritiden tränar jag/har tränat (och ibland tävlat) en del olika saker med hundarna - rallylydnad, lydnad, agility, viltspår, personspår, personsök, nosework, bikejoring etc. Lite varierande intensitet genom åren, och även beroende på hund.

Jo men det står att man BÖR rasta sin hund minst var 6:e timme, inte att man SKA göra det. Rent juridiskt är det en skillnad i de formuleringarna, så det är bara en rekommendation från jordbruksverket, inte ett påbud.

Står det BÖR är det att du SKA rasta hunden minst var 6:e timma OM du inte kan uppfylla behovet på annat sätt. Ett bör innebär också att om hunden har möjlighet att kunna komma ut vid behov, så kan det räcka (är du hemma med din hund, så måste du inte väcka den och faktiskt gå ut var sjätte timma). Bör öppnar också för att en helhetsbedömning görs (hunden Pysslingen kom inte ut var 6:e timme den 29 juli. Han tyckte det var för varmt och gömde sig under sängen, men hundägaren har upparbetade rutiner som gör att hunden i normalfallet kommer ut tillräckligt ofta)

Skriver en myndighet SKA i en regel så innebär det att djurhållaren är skyldig att göra EXAKT som det står skrivet. Så stod det att en hund "SKA rastas var sjätte timma" så innebär det att nattkisset vid 23 medför att morgonprommenaden måste ske senast kl 5 på morgonen. (så SKA hade inneburit en skyldighet för mig att krypa in under sängen och dra ut hunden även den 29 juli)

BÖR i juridisk text är inte ett önskemål. Men om vi behandlar det så, kommer fler myndigheter att skriva SKA. Nu är övervakningen av efterlevnaden av regelverket vad gäller djurhållning inte den bästa, men fler SKA gör oss sårbarare. Skulle mina grannar sura ut på mig, så visar bevakningskamrerans film från 29 juli att min hund inte kom ut tillräckligt ofta. Och den kan säkert visa på tillfällen då det gått fler än tillåtna timmar mellan nattkisset och morgonrundan

Jag har för tillfället tre hundar (11 år, 8 år och 3 år), och de dagar jag är på kontoret (ca 3-4 gånger i veckan) så är de ensamma hemma i över 8 timmar (9-10 timmar blir det nog normalt sett, om jag tänker på när jag brukar lämna huset och när jag kommer hem igen). Men, av vad jag har märkt så verkar de inte ha några problem med det. Och de kan när som helst gå ut och kissa etc. De har dygnet runt fri tillgång till hela huset och hela trädgården (lite mer än 2000 kvm troligtvis), med hundgård (och ett uppvärmt rum där) och några andra platser ute om de vill ha väderskydd men inte vill vara inomhus eller i uterummet.

(och de använder också den fria tillgången dygnet runt - äldsta hunden har som standard att hon går ut några gånger varje natt, och minst en av de rundorna är lite längre där hon nog kollar läget i trädgården, och mellanhunden väljer ibland att börja natten genom att sova på hennes favoritställe utomhus, innan hon mitt i natten kommer in till mitt sovrum).

När jag åker till jobbet brukar äldsta hunden inte ens bry sig om att följa med ut och säga hej då, utan märker hon att det är jobbdags går hon och lägger sig i kökssoffan, eller någon annan plats (gärna solig plats på förmiddagen). Yngsta hunden hänger gärna med äldsta, så hon brukar nog också sova inomhus någonstans när jag är borta. Mellanhunden brukar nog snarare vara ute, gärna i hundgården eller vid uppfarten, så att hon kan vara vakthund och hålla koll på om någon går förbi, om något konstigt fordon kör förbi etc.

Jobbar jag hemifrån gör de oftast ungefär samma saker - yngsta ligger nära mig och chillar, äldsta är antingen nära mig eller hittar någon solig plats, och mellanhunden är ofta ute och chillar eller håller koll på läget (de senaste dagarna har hon dock varit ovanligt social, och delar av tiden velat vara i soffan och mysa, eller följt med mig om jag gjort saker). Men de kan ju alltid välja att gå ut om de känner för det, oavsett om jag är hemma eller inte - ibland kan de t.ex. vara ute och gräva efter möss/sork/råttor, eller liknande (och kommer sen in med väldigt leriga tassar och munnar :cautious: men om de fångar något brukar de i alla fall äta upp, eller lämna, mellanmålet ute :p). De senaste veckorna har mellanhunden allmänt spenderat en hel del tid under dagen på att sitta på råttvakt utanför hönshuset/hönsgården, och hålla koll för att se om hon lyckas fånga någon råtta/mus.

På fritiden tränar jag/har tränat (och ibland tävlat) en del olika saker med hundarna - rallylydnad, lydnad, agility, viltspår, personspår, personsök, nosework, bikejoring etc. Lite varierande intensitet genom åren, och även beroende på hund.
Fast det är ju stor skillnad på din situation, hundarna kan ju gå ut i trädgården.

Står det BÖR är det att du SKA rasta hunden minst var 6:e timma OM du inte kan uppfylla behovet på annat sätt. Ett bör innebär också att om hunden har möjlighet att kunna komma ut vid behov, så kan det räcka (är du hemma med din hund, så måste du inte väcka den och faktiskt gå ut var sjätte timma). Bör öppnar också för att en helhetsbedömning görs (hunden Pysslingen kom inte ut var 6:e timme den 29 juli. Han tyckte det var för varmt och gömde sig under sängen, men hundägaren har upparbetade rutiner som gör att hunden i normalfallet kommer ut tillräckligt ofta)

Skriver en myndighet SKA i en regel så innebär det att djurhållaren är skyldig att göra EXAKT som det står skrivet. Så stod det att en hund "SKA rastas var sjätte timma" så innebär det att nattkisset vid 23 medför att morgonprommenaden måste ske senast kl 5 på morgonen. (så SKA hade inneburit en skyldighet för mig att krypa in under sängen och dra ut hunden även den 29 juli)

BÖR i juridisk text är inte ett önskemål. Men om vi behandlar det så, kommer fler myndigheter att skriva SKA. Nu är övervakningen av efterlevnaden av regelverket vad gäller djurhållning inte den bästa, men fler SKA gör oss sårbarare. Skulle mina grannar sura ut på mig, så visar bevakningskamrerans film från 29 juli att min hund inte kom ut tillräckligt ofta. Och den kan säkert visa på tillfällen då det gått fler än tillåtna timmar mellan nattkisset och morgonrundan

En jurist på Lawline beskriver skillnaden mellan SKA och BÖR på följande sätt:

1753951813360.webp

Så ja - formuleringen BÖR är mer en uppmaning än ett önskemål, men det är fortfarande fullt lagligt att som de flesta av oss ex-vis låta det gå 8-9 timmar mellan kvälls- och morgonrastningen.

I lagen står det att hunden ska rastas vid behov.

Under allmänna råd står det bör och 6 h. Det är ett exempel på hur behovet kan uppfyllas.

Viktigt att ha i bakhuvudet här är att vid behov är otroligt olika. Med en valp kan det innebära var 30e minut. Och då är det kravet om den hunden har behov av det.

Jag har förr varit hemma på lunchen och rastat hund. Men för mina hundar så var det mer stressande att jag kom, åt, rastade dem och sedan stack igen än om de fick vara ensamma hela perioden.

Med nya jobbet kommer de vara ensamma 7 h. Jag har svårt att se att det skulle göra så himla stor skillnad mellan 6 h och 7 h.

Men givetvis är det inte optimalt. Men hunddagis skulle inte fungera för mina hundar, de skulle vara mer olyckliga där. Och någon som kommer och bara ska gå en sväng med dem mitt på dagen vet jag av erfarenhet inte passar dem.

Men. Jag kommer inte köpa någon ny hund under dessa omständigheter givetvis. Men att omplacera 10,5 år gamla hundar för en sånhär sak? Nej det känns inte det minsta rimligt.

Värt att tänka på är också att allmänna råd INTE "bara är en rekommendation". De är praktiska exempel på hur man går tillväga för att uppnå det som skrivs i lagen, inte något som ger extra plus i kanten. Du ska alltså antingen följa det allmänna rådet, eller kunna visa att du uppfyller lagen lika bra på annat sätt.

Ur SJVFS 2020:8
Särskilt om skötsel av hundar
6 § Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska
den rastas dagligen på annan plats.
7 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas
regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.
Allmänna råd till 4 kap. 7 §
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre
hundar bör rastas oftare.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!