Jag har för tillfället tre hundar (11 år, 8 år och 3 år), och de dagar jag är på kontoret (ca 3-4 gånger i veckan) så är de ensamma hemma i över 8 timmar (9-10 timmar blir det nog normalt sett, om jag tänker på när jag brukar lämna huset och när jag kommer hem igen). Men, av vad jag har märkt så verkar de inte ha några problem med det. Och de kan när som helst gå ut och kissa etc. De har dygnet runt fri tillgång till hela huset och hela trädgården (lite mer än 2000 kvm troligtvis), med hundgård (och ett uppvärmt rum där) och några andra platser ute om de vill ha väderskydd men inte vill vara inomhus eller i uterummet.
(och de använder också den fria tillgången dygnet runt - äldsta hunden har som standard att hon går ut några gånger varje natt, och minst en av de rundorna är lite längre där hon nog kollar läget i trädgården, och mellanhunden väljer ibland att börja natten genom att sova på hennes favoritställe utomhus, innan hon mitt i natten kommer in till mitt sovrum).
När jag åker till jobbet brukar äldsta hunden inte ens bry sig om att följa med ut och säga hej då, utan märker hon att det är jobbdags går hon och lägger sig i kökssoffan, eller någon annan plats (gärna solig plats på förmiddagen). Yngsta hunden hänger gärna med äldsta, så hon brukar nog också sova inomhus någonstans när jag är borta. Mellanhunden brukar nog snarare vara ute, gärna i hundgården eller vid uppfarten, så att hon kan vara vakthund och hålla koll på om någon går förbi, om något konstigt fordon kör förbi etc.
Jobbar jag hemifrån gör de oftast ungefär samma saker - yngsta ligger nära mig och chillar, äldsta är antingen nära mig eller hittar någon solig plats, och mellanhunden är ofta ute och chillar eller håller koll på läget (de senaste dagarna har hon dock varit ovanligt social, och delar av tiden velat vara i soffan och mysa, eller följt med mig om jag gjort saker). Men de kan ju alltid välja att gå ut om de känner för det, oavsett om jag är hemma eller inte - ibland kan de t.ex. vara ute och gräva efter möss/sork/råttor, eller liknande (och kommer sen in med väldigt leriga tassar och munnar

men om de fångar något brukar de i alla fall äta upp, eller lämna, mellanmålet ute

). De senaste veckorna har mellanhunden allmänt spenderat en hel del tid under dagen på att sitta på råttvakt utanför hönshuset/hönsgården, och hålla koll för att se om hon lyckas fånga någon råtta/mus.
På fritiden tränar jag/har tränat (och ibland tävlat) en del olika saker med hundarna - rallylydnad, lydnad, agility, viltspår, personspår, personsök, nosework, bikejoring etc. Lite varierande intensitet genom åren, och även beroende på hund.