Står det BÖR är det att du SKA rasta hunden minst var 6:e timma OM du inte kan uppfylla behovet på annat sätt. Ett bör innebär också att om hunden har möjlighet att kunna komma ut vid behov, så kan det räcka (är du hemma med din hund, så måste du inte väcka den och faktiskt gå ut var sjätte timma). Bör öppnar också för att en helhetsbedömning görs (hunden Pysslingen kom inte ut var 6:e timme den 29 juli. Han tyckte det var för varmt och gömde sig under sängen, men hundägaren har upparbetade rutiner som gör att hunden i normalfallet kommer ut tillräckligt ofta)
Skriver en myndighet SKA i en regel så innebär det att djurhållaren är skyldig att göra EXAKT som det står skrivet. Så stod det att en hund "SKA rastas var sjätte timma" så innebär det att nattkisset vid 23 medför att morgonprommenaden måste ske senast kl 5 på morgonen. (så SKA hade inneburit en skyldighet för mig att krypa in under sängen och dra ut hunden även den 29 juli)
BÖR i juridisk text är inte ett önskemål. Men om vi behandlar det så, kommer fler myndigheter att skriva SKA. Nu är övervakningen av efterlevnaden av regelverket vad gäller djurhållning inte den bästa, men fler SKA gör oss sårbarare. Skulle mina grannar sura ut på mig, så visar bevakningskamrerans film från 29 juli att min hund inte kom ut tillräckligt ofta. Och den kan säkert visa på tillfällen då det gått fler än tillåtna timmar mellan nattkisset och morgonrundan