Varför är svenskar så pressade över att lämna hundar längre än 6 timmar?

Bukefalos 30 år!

Står det BÖR är det att du SKA rasta hunden minst var 6:e timma OM du inte kan uppfylla behovet på annat sätt. Ett bör innebär också att om hunden har möjlighet att kunna komma ut vid behov, så kan det räcka (är du hemma med din hund, så måste du inte väcka den och faktiskt gå ut var sjätte timma). Bör öppnar också för att en helhetsbedömning görs (hunden Pysslingen kom inte ut var 6:e timme den 29 juli. Han tyckte det var för varmt och gömde sig under sängen, men hundägaren har upparbetade rutiner som gör att hunden i normalfallet kommer ut tillräckligt ofta)

Skriver en myndighet SKA i en regel så innebär det att djurhållaren är skyldig att göra EXAKT som det står skrivet. Så stod det att en hund "SKA rastas var sjätte timma" så innebär det att nattkisset vid 23 medför att morgonprommenaden måste ske senast kl 5 på morgonen. (så SKA hade inneburit en skyldighet för mig att krypa in under sängen och dra ut hunden även den 29 juli)

BÖR i juridisk text är inte ett önskemål. Men om vi behandlar det så, kommer fler myndigheter att skriva SKA. Nu är övervakningen av efterlevnaden av regelverket vad gäller djurhållning inte den bästa, men fler SKA gör oss sårbarare. Skulle mina grannar sura ut på mig, så visar bevakningskamrerans film från 29 juli att min hund inte kom ut tillräckligt ofta. Och den kan säkert visa på tillfällen då det gått fler än tillåtna timmar mellan nattkisset och morgonrundan
Jag tänker att såna paragrafer ofta finns där för att dels rådgiva djurägare och dels ge djurskyddskontrollanter något konkret att peka på när det är generellt dålig djurhållning. En välmusklad, glad och välskött hund kommer inte leda till anmärkning för att den då och då rastas var 8 timme.

Jag tänker att såna paragrafer ofta finns där för att dels rådgiva djurägare och dels ge djurskyddskontrollanter något konkret att peka på när det är generellt dålig djurhållning. En välmusklad, glad och välskött hund kommer inte leda till anmärkning för att den då och då rastas var 8 timme.
Exakt.

Och om det är kallt ute, regnar eller något annat obehagligt så är det där "vid behov" väääääldigt många timmar för många hundar. Min ena framförallt kan blåvägra gå ut vid fel väderlek. Vad är vid behov när hunden vägrar?

Exakt.

Och om det är kallt ute, regnar eller något annat obehagligt så är det där "vid behov" väääääldigt många timmar för många hundar. Min ena framförallt kan blåvägra gå ut vid fel väderlek. Vad är vid behov när hunden vägrar?
Fast jag vet inte. Visst kan mina också vara så men nog både kissar och bajsar dom när man väl tvingar ut dom.

En jurist på Lawline beskriver skillnaden mellan SKA och BÖR på följande sätt:

Visa bifogad fil 171902

Så ja - formuleringen BÖR är mer en uppmaning än ett önskemål, men det är fortfarande fullt lagligt att som de flesta av oss ex-vis låta det gå 8-9 timmar mellan kvälls- och morgonrastningen.
Det är juriststudenter som svarar på frågorna på lawline

Fast jag vet inte. Visst kan mina också vara så men nog både kissar och bajsar dom när man väl tvingar ut dom.
Det gör inte min ena om det inte har gått väldigt många timmar.

Den andra är mer lättflörtad. Bara man kommer ut så går det rätt bra. Men den andra får man dra fram. Och det blir inget kissande gjort förens vi är över 12 h vid regn. Vid under -15 så kan det ta ännu längre tid. Troligen för att man tvingas ge upp pga kramp i tassarna.

• Gilla
Reactions: Sel

Den andra är mer lättflörtad. Bara man kommer ut så går det rätt bra. Men den andra får man dra fram. Och det blir inget kissande gjort förens vi är över 12 h vid regn. Vid under -15 så kan det ta ännu längre tid. Troligen för att man tvingas ge upp pga kramp i tassarna.
Låter inte friskt.

Kanske dags att hjälpa hunden med kylan då med skor och jacka. Det är inte bra för dom att hålla sig så lång tid utan att kissa. Sådär ska det ju inte behöva vara för stackarn. Min hund gillar inte täcken eller skor men hellre det än att han ska behöva frysa eller krampa.

Min omplacering är lite som @SiZo beskriver - har det inte gått tillräckligt många timmar sen sist så tvärvägrar hon att varken gå, kissa eller bajsa. Hon var dessutom inte fullt rumsren när hon kom, så jag har verkligen fått hitta rätt strategier för att hon ska göra ifrån sig även på kortare rastningar/promenader. Bäst strategi har faktiskt varit att litegrann vänta ut henne så att hon helt säkert verkligen behöver göra sina behov när vi går ut (men såklart inte vänta för länge). Nu efter närmare ett år med tämligen regelbundna rastningstider så funkar det! (hon gillar inte heller regn, snö o kyla så har täcke)

Fast det är ju stor skillnad på din situation, hundarna kan ju gå ut i trädgården.
Samt är tre stycken, dvs inte ensamma.

Lite KL
Jag är inte ”pressad” att lämna min hund mer än sex timmar men jag VILL inte. För att hundar utöver de behov som diskuterats är flockdjur som vill vara i sin flock, även när de är passiva.

I många år hade jag två hundar. Även om det var ett pusslande med hundvakt mm så kände jag ändå att om det blev en period med för lång ensamtid (6-7 timmar) under mer än enstaka dagar var de ändå två och hade sällskap av varandra (+att det fanns en mycket hundsällskaplig katt i hushållet under många år). När den ena hunden dog blev den maximala ensamtiden för den andra förkortad. Hon behövde dessutom rastas var 5-6 timme på ålderns höst.

Nu har jag en hund och för henne känns allt över 4-5 timmar mer än enstaka dagar för långt. Turligt nog är hon inte bara tillåten utan även önskad på kontoret av mina kollegor, eftersom hon är en humörhöjare utan dess like (superglad cocker som älskar livet och alla). Detta tillsammans med att jag kan jobba en del på distans gör mitt pusslande är betydligt enklare än vad det skulle kunna vara.

Men för att svara på frågan är det väl inte så konstigt att många känner att de vill följa de allmänna råden? Är det ens något att diskutera, att folk vill göra rätt och följa de lagar, förordningar och rekommendationer som som finns? Varför är folk pressade att köra 90 på 90-vägar?

Vad gäller hunden i trådstarten. Ibland får man laga efter läge. Men tänjer man på gränserna är det bra att vara medveten om det och ha en plan för hur man hanterar situationen om den inte längre håller.

En jurist på Lawline beskriver skillnaden mellan SKA och BÖR på följande sätt:

Visa bifogad fil 171902

Så ja - formuleringen BÖR är mer en uppmaning än ett önskemål, men det är fortfarande fullt lagligt att som de flesta av oss ex-vis låta det gå 8-9 timmar mellan kvälls- och morgonrastningen.

Värt att tänka på är också att allmänna råd INTE "bara är en rekommendation". De är praktiska exempel på hur man går tillväga för att uppnå det som skrivs i lagen, inte något som ger extra plus i kanten. Du ska alltså antingen följa det allmänna rådet, eller kunna visa att du uppfyller lagen lika bra på annat sätt.

Ur SJVFS 2020:8
Särskilt om skötsel av hundar
6 § Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska
den rastas dagligen på annan plats.
7 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas
regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.
Allmänna råd till 4 kap. 7 §
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre
hundar bör rastas oftare.

Det är juriststudenter som svarar på frågorna på lawline

Jaha, okej. Anser du att svaret är fel?

Som jurist anser jag att svaret är kraftigt förenklat
Jag tycker också att det är värt att notera att man inte bara skriver bör utan MINST var 6e timme, dvs gärna oftare än så.

Jag tycker Lawlinesvaret faktiskt är lite fel, bör innebär inte den sortens rekommendation som svaret säger i min bok. Det är mer som övriga svar som getts här, exempel på hur man kan uppfylla kraven i lag.

Jag tycker också att det är värt att notera att man inte bara skriver bör utan MINST var 6e timme, dvs gärna oftare än så.

Jag tycker Lawlinesvaret faktiskt är lite fel, bör innebär inte den sortens rekommendation som svaret säger i min bok. Det är mer som övriga svar som getts här, exempel på hur man kan uppfylla kraven i lag.

Men kravet som ska uppfyllas är

"Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas
regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd."

Det kan man uppfylla även om det går 7 timmar mellan rastningar. Hade lagstiftaren ansett att 6 timmar var en maxtid hade det formulerats som "ska". Nu finns utrymme att göra olika bedömningar i enskilda fall.

Kanske dags att hjälpa hunden med kylan då med skor och jacka. Det är inte bra för dom att hålla sig så lång tid utan att kissa. Sådär ska det ju inte behöva vara för stackarn. Min hund gillar inte täcken eller skor men hellre det än att han ska behöva frysa eller krampa.
Ja om det hade hjälpt så hade jag absolut gjort det. Men jag har provat och det hjälper inte. Skor har jag inte hittat som hon accepterar tyvärr. Jag har provat väldigt många modeller för att få det att funka men nope.

Om vi går rent strikt efter vad lagen säger är det som står i myndigheters allmänna råd till lagar och författningar just generella rekommendationer. Det är inget man måste följa, till skillnad från vad som står i lagtexten. Det betyder förstås inte att det är dåliga råd, eller något som kan vara en bra riktlinje för att uppfylla lagkraven.

1000058405.webp

Chika kunde vara rätt krånglig som unghund och hade mycket bestämda åsikter om vad som var drägliga faciliteter och inte. Vädret spelade ingen roll, men underlag och sikt. När vi åkte färjan över från Danmark höll hon sig runt tjugo timmar - det dög nämligen inte med hamnen innan påfart, inte med sandlådan som tillhandahölls på båten, inte hamnen efter avfart och inte första väggrenen heller. Vi var tvugna att hitta långt gräs med buske.
Alltid superkinkig. Det tog rätt lång tid innan hon överhuvudtaget ville skita med koppel på också, och hon har aldrig gjort toalett på tomten om hon inte varit sjuk.

När vi hade mycket långvarig köldknäpp då Kailzie var ung hade jag tur som kunde ta med henne till ett ridhus så att hon kunde göra sitt i lugn och ro utan att få kramp i tassarna. Kissa gick bra men bajset tar ju längre tid. <3

Okej. Tack för din väldigt givande input.
Det är ju inte första gången du skriver liknande saker?
Du hade ju din gamla hund på toan hela natten som inte ville gå ut på morgonen när du kom från jobbet så då gick du och la dig och sov hela dagen utan att ta ut hunden?
Jag tycker bara det låter så konstigt visst kan hundar va lite kinkiga men att dom faktiskt inte kissar eller bajsar när man väl tar ut dom låter inte normalt.

Min omplacering är lite som @SiZo beskriver - har det inte gått tillräckligt många timmar sen sist så tvärvägrar hon att varken gå, kissa eller bajsa. Hon var dessutom inte fullt rumsren när hon kom, så jag har verkligen fått hitta rätt strategier för att hon ska göra ifrån sig även på kortare rastningar/promenader. Bäst strategi har faktiskt varit att litegrann vänta ut henne så att hon helt säkert verkligen behöver göra sina behov när vi går ut (men såklart inte vänta för länge). Nu efter närmare ett år med tämligen regelbundna rastningstider så funkar det! (hon gillar inte heller regn, snö o kyla så har täcke)
Ja har hunden inte lärt sig att vara rumsren kan jag förstå att den tänker att den lika gärna kan göra inne men som du skriver man får ju hitta strategier att faktiskt ta ut den. Kläder om det behövs.

Det är ju inte första gången du skriver liknande saker?
Du hade ju din gamla hund på toan hela natten som inte ville gå ut på morgonen när du kom från jobbet så då gick du och la dig och sov hela dagen utan att ta ut hunden?
Jag tycker bara det låter så konstigt visst kan hundar va lite kinkiga men att dom faktiskt inte kissar eller bajsar när man väl tar ut dom låter inte normalt.
Vart i hela friden har du fått det ifrån?

1 Ingen hund har någonsin varit instängd på någon toalett hos mig.
2 "Min gamla hund" hade inget emot vatten alls och följde alltid med ut när jag släppte ut hästar och ofta även mockade på morgonen. Hon hade med andra ord minst 30 minuter på sig att kissa och bajsa så mycket hon ville.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn