Varför är tjock det värsta en kan vara?

man kan i samma tempo, träningen i sig är inte för att förbruka kalorier den formar om kroppen är jag så kaxig att påstå

vi matas med att det är vad man äter man blir fet av, jag vill påstå det är HUR du äter som avgör..

exempel; du har en viss portionsstorlek som är enligt tallriksmodellen men något för stor kanske, du äter ganska mycket grönsaker för det är ju nyttigt.
Jag vill påstå att grönsakerna i detta fallet blir som halm för hästar bukfyllnad, ett sätt att upprätthålla den matsäcken man ätit till sig.
När man är så fet så bmi uppnår 40 och över så har ju hungersmekanismen blivit rubbad och du får inte samma mättnads känsla och äter med ögonen, dvs hjärnan slutar fungera optimalt för ätande.
Det har alltså inte ett dugg med karaktär att göra utan blir en fel marginal av hjärnan för det slutat fungera optimalt när det kommer till hunger inte för andra saker så klart.

Om du halverar portionen , och du äter resten ca 2-3 timmar senare så får du i dig samma kalorier men du fyller inte magen på samma sätt.
om du dessutom tar bort hälften av alla sallader osv har du bara *mat* kvar vilket i sin tur mättar bättre så risken för extra intag mellan målen minskar.

kvar bli du äter mindre portioner men oftare dvs du får i dig lika mycket över dagen, kan göra att du faktiskt kan gå ner 45 kg på 6 månader utan problem och röra på dig

hur det kan komma sig ... som jag lärt av min egen kropp är att den förbränner bättre om den får *bensin* oftare att det blir samma kalorier som innen spelare ingen roll för den matas med *besin* oftare och håller uppe förbränningen

å nej det funkar inte för sådana som har 3-6 kg som skall i bikiniform, men det klassar inte jag som övervikt utan utseende fixering =P

Nu är det som sagt absurt att prata bantning i just den här tråden.

Jag har för närvarande ganska exakt BMI 40 och nog blir jag mätt av det jag petar i mig så länge det är mat.

Vissa dagar på relativt små portioner och andra dagar krävs det större. Äter jag bröd så är suget galet. Har jag magkatarr är magen som ett bottenlöst hål.

@Ginst det är där problemet är.. säger jag kalorier... glöm dom... säger jag.. men jag vet jag är oerhört radikal

Här kommer ännu ett extremt ovetenskapligt exempel som får mig att fundera på hur olika kroppar är trots att en kropp är en kropp.
Jag sitter här och tittar på mina hundar.
Kullsyskon, stor storleksskillnad - nästan 10 kg. Den stora 45 kg, är skadad sen länge och får bara gå 10 minuters promenader (hon är dock mycket energisk och skulle vilja göra mycket mer).
Hon äter som en häst och är smal.
Den lilla, ca 36 kg, är ett energiknippe utan dess like men äter knappt upp sina matportioner - hon får kanske 3/5 av den storas portionsstorlek och bland äter den stora upp dom också om dom blir stående.
Den lilla är på gränsen till tjock, trots att hon rör sig mycket mer.

.

@lil-sis ja jag vet det slank åt fel håll... jag har förnärvarande t.o.m ett högre bmi än du så just nu är jag inte någon bra förespråkare för det jag säger, men det beror inte på vad jag äter utan för jag lider av deppretion sedan många år å när hjärnan spöka faller maten åt h-vete

det viktiga är ju att du finner det som funkar för dig något annat är det inte tal om, det enda jag ville få sagt är att det visst finns andra sätt om kroppen i sig är mottaglig för det, för en metod för alla funkar inte

Här kommer ännu ett extremt ovetenskapligt exempel som får mig att fundera på hur olika kroppar är trots att en kropp är en kropp.
Jag sitter här och tittar på mina hundar.
Kullsyskon, stor storleksskillnad - nästan 10 kg. Den stora 45 kg, är skadad sen länge och får bara gå 10 minuters promenader (hon är dock mycket energisk och skulle vilja göra mycket mer).
Hon äter som en häst och är smal.
Den lilla, ca 36 kg, är ett energiknippe utan dess like men äter knappt upp sina matportioner - hon får kanske 3/5 av den storas portionsstorlek och bland äter den stora upp dom också om dom blir stående.
Den lilla är på gränsen till tjock, trots att hon rör sig mycket mer.

.

Njäe att man kan ha olika ämnesomsättning är egentligen inget ny under solen även om en del vägrar tro på det.

@lil-sis ja jag vet det slank åt fel håll... jag har förnärvarande t.o.m ett högre bmi än du så just nu är jag inte någon bra förespråkare för det jag säger, men det beror inte på vad jag äter utan för jag lider av deppretion sedan många år å när hjärnan spöka faller maten åt h-vete

det viktiga är ju att du finner det som funkar för dig något annat är det inte tal om, det enda jag ville få sagt är att det visst finns andra sätt om kroppen i sig är mottaglig för det, för en metod för alla funkar inte

Jag har ryckt i sjukvårdståten jag.

@lil-sis och vad tror du jag försökt göra senaste 15 åren av mitt liv ?... ibland känner jag mig som lisbeth salander...fast inte like fysikt attackerad .. mest mentalt... av vården...

tror en del missat att jag faktiskt sagt att det jag säger INTE är en universal lösning det heller jag har bara sagt att jag funnit andra vägar och att det urgamla faktiskt inte är den enda vägen vill man tolka det som propaganda å annat så står det en fritt...

mulberry småätandet är inte något som ingår i den egentliga dagliga kaloriintaget alls... så det kan man inte räkna med...

Man kan småäta hur mycket man behagar om antalet kalorier håller sig inom det antal man vill. Om man dock endast räknar med sin mat som planerat dagsintag så blir ju småätandet extrakalorier som efter ett tag påverkar vikten.

mulberry nä jag har inte tyckt du ser mig som korkad du ifrågasaätter =D

det kanske är beroende på vad det är för kalorier man stoppar i sig som gör skillnaden det vet jag ju inget om för jag har som sagt bara mig själv som försöksperson... =)

Vad bra :) Är så himla intresserad av sådant här, men håller med @lil-sis om att det kanske är olämpligt att diskutera just i den här tråden.
Vill bara tillägga att kalorier är energi och kan därmed inte vara av olika typ. Däremot så innehåller olika näringsämnen olika mycket energi. Kolhydrater och proteiner innehåller 4 kcal/gram medan fett innehåller 9 kcal/gram.

mulberry småätandet är inte något som ingår i den egentliga dagliga kaloriintaget alls... så det kan man inte räkna med...

Ööööh. Det här uttalandet gör att jag känner att Sigrid har missat lite grundläggande saker om kostvetenskap.

ALLT som en person äter under en dag räknas till det dagliga kaloriintaget. Oavsett om det är en grönsak eller en godis eller en måltid eller ett mellanmål eller vad som helst.

Ööööh. Det här uttalandet gör att jag känner att Sigrid har missat lite grundläggande saker om kostvetenskap.

ALLT som en person äter under en dag räknas till det dagliga kaloriintaget. Oavsett om det är en grönsak eller en godis eller en måltid eller ett mellanmål eller vad som helst.

Jag tror kanske att det inte SKA ingå. Typ?

Drycker är inte att förglömma. Finns exempel på människor som dricker 2 liter cola om dagen och inte förstår hur mycket energi det innehåller.

@skiesabove du missade eller jag förklarade dåligt, det du INTE äter skall inte räknas med... äter du tätar så missar du ju dom kaloroerna alltså skall du inte räkna dom för du åt dom aldrig

Drycker är inte att förglömma. Finns exempel på människor som dricker 2 liter cola om dagen och inte förstår hur mycket energi det innehåller.

Precis, som min sambo. Han är smal-ohälsosam. Går inte ner i vikt eftersom han får i sig dagens kalorier (går inte upp i vikt för att han har hög förbränning), men han skulle behöva äta mat för hälsans skull i det långa loppet.

@Ginst ... ehum jag tror jag kan mer om min egen kropp än vad du kan.... gå i mina skor innan du kalla mig okunnig...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 561
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka