Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
man kan i samma tempo, träningen i sig är inte för att förbruka kalorier den formar om kroppen är jag så kaxig att påstå
vi matas med att det är vad man äter man blir fet av, jag vill påstå det är HUR du äter som avgör..
exempel; du har en viss portionsstorlek som är enligt tallriksmodellen men något för stor kanske, du äter ganska mycket grönsaker för det är ju nyttigt.
Jag vill påstå att grönsakerna i detta fallet blir som halm för hästar bukfyllnad, ett sätt att upprätthålla den matsäcken man ätit till sig.
När man är så fet så bmi uppnår 40 och över så har ju hungersmekanismen blivit rubbad och du får inte samma mättnads känsla och äter med ögonen, dvs hjärnan slutar fungera optimalt för ätande.
Det har alltså inte ett dugg med karaktär att göra utan blir en fel marginal av hjärnan för det slutat fungera optimalt när det kommer till hunger inte för andra saker så klart.
Om du halverar portionen , och du äter resten ca 2-3 timmar senare så får du i dig samma kalorier men du fyller inte magen på samma sätt.
om du dessutom tar bort hälften av alla sallader osv har du bara *mat* kvar vilket i sin tur mättar bättre så risken för extra intag mellan målen minskar.
kvar bli du äter mindre portioner men oftare dvs du får i dig lika mycket över dagen, kan göra att du faktiskt kan gå ner 45 kg på 6 månader utan problem och röra på dig
hur det kan komma sig ... som jag lärt av min egen kropp är att den förbränner bättre om den får *bensin* oftare att det blir samma kalorier som innen spelare ingen roll för den matas med *besin* oftare och håller uppe förbränningen
å nej det funkar inte för sådana som har 3-6 kg som skall i bikiniform, men det klassar inte jag som övervikt utan utseende fixering =P
@Ginst det är där problemet är.. säger jag kalorier... glöm dom... säger jag.. men jag vet jag är oerhört radikal
Här kommer ännu ett extremt ovetenskapligt exempel som får mig att fundera på hur olika kroppar är trots att en kropp är en kropp.
Jag sitter här och tittar på mina hundar.
Kullsyskon, stor storleksskillnad - nästan 10 kg. Den stora 45 kg, är skadad sen länge och får bara gå 10 minuters promenader (hon är dock mycket energisk och skulle vilja göra mycket mer).
Hon äter som en häst och är smal.
Den lilla, ca 36 kg, är ett energiknippe utan dess like men äter knappt upp sina matportioner - hon får kanske 3/5 av den storas portionsstorlek och bland äter den stora upp dom också om dom blir stående.
Den lilla är på gränsen till tjock, trots att hon rör sig mycket mer.
.
@lil-sis ja jag vet det slank åt fel håll... jag har förnärvarande t.o.m ett högre bmi än du så just nu är jag inte någon bra förespråkare för det jag säger, men det beror inte på vad jag äter utan för jag lider av deppretion sedan många år å när hjärnan spöka faller maten åt h-vete
det viktiga är ju att du finner det som funkar för dig något annat är det inte tal om, det enda jag ville få sagt är att det visst finns andra sätt om kroppen i sig är mottaglig för det, för en metod för alla funkar inte
mulberry småätandet är inte något som ingår i den egentliga dagliga kaloriintaget alls... så det kan man inte räkna med...
mulberry nä jag har inte tyckt du ser mig som korkad du ifrågasaätter =D
det kanske är beroende på vad det är för kalorier man stoppar i sig som gör skillnaden det vet jag ju inget om för jag har som sagt bara mig själv som försöksperson... =)
mulberry småätandet är inte något som ingår i den egentliga dagliga kaloriintaget alls... så det kan man inte räkna med...
Inte riktigt så enkelt. Det beror på om man menar bruttoenergi smältbar energi omsättbar energi eller nettoenergi!@Sigrid En kcal är alltid en kcal oavsett om den kommer från kött, grönsaker, godis eller annat.
Ööööh. Det här uttalandet gör att jag känner att Sigrid har missat lite grundläggande saker om kostvetenskap.
ALLT som en person äter under en dag räknas till det dagliga kaloriintaget. Oavsett om det är en grönsak eller en godis eller en måltid eller ett mellanmål eller vad som helst.
@Ginst det är där problemet är.. säger jag kalorier... glöm dom... säger jag.. men jag vet jag är oerhört radikal
ALLT som en person äter under en dag räknas till det dagliga kaloriintaget. Oavsett om det är en grönsak eller en godis eller en måltid eller ett mellanmål eller vad som helst.
Drycker är inte att förglömma. Finns exempel på människor som dricker 2 liter cola om dagen och inte förstår hur mycket energi det innehåller.