Varför är tjock det värsta en kan vara?

@Sigrid

Fast att ta bort grönsaker samt halvera måltidens storlek är ju kalorireduktion?
Självklart kan man gå ned i vikt utan att träna men det handlar fortfarande om BMR vs. intagna kalorier.

Om du @Sigrid istället menar att fördela samma antal kalorier jämnare över dagen så är ju det ett sätt att hålla blodsockret uppe. Jämnt blodsocker kan hjälpa till att förhindra småätande = man sparar in de kalorierna.

Det är att reducera det dagliga kcal-intaget med 50% om inte tänket är att personen istället för att äta normala antalet gånger/dag äter dubbelt så många måltider, för då först blir kcal-intaget detsamma.

Tankevurpa?

@Sigrid

Fast att ta bort grönsaker samt halvera måltidens storlek är ju kalorireduktion?
Självklart kan man gå ned i vikt utan att träna men det handlar fortfarande om BMR vs. intagna kalorier.

nja salladen jag kallar sallad är ju typ isbergssallad paprika gurka sådant som i sig inte innehåller mycket mer än lite mineraler och vitaminer det totala intaget förblir det samma då du äter resterande ett par timmar senare, så nä intaget blir inte reducerat totalt Jag vet jag låter extremt radikal och att min ifrågasättning verkar helt grundlös.. men jag har bara mig själv att se på i detta fallet dock

nja salladen jag kallar sallad är ju typ isbergssallad paprika gurka sådant som i sig inte innehåller mycket mer än lite mineraler och vitaminer det totala intaget förblir det samma då du äter resterande ett par timmar senare, så nä intaget blir inte reducerat totalt Jag vet jag låter extremt radikal och att min ifrågasättning verkar helt grundlös.. men jag har bara mig själv att se på i detta fallet dock

Jag förstår vad du menar med att grönsaker ger förhållandevis lite mättnadskänsla. Men jag förstår inte vad det har med kalorier in/ut att göra. Men oavsett så är det ju jättebra att du har hittat ett sätt som fungerar för dig!

Menade att om Sigrid avser att man får i sig samma antal kcal genom att halvera sina måltider så krävs det för att den ekvationen ska gå ihop att personen äter dubbelt så många måltider/dag. Ergo, hon gjorde en tankevurpa med det exemplet.

Exempel 1: Jag äter 3 ggr/dag och halverar mina portioner = får i mig 50% av det normala dagliga kcal-intaget = viktnedgång
Exempel 2: Jag halverar mina portioner men äter 6 måltider/dag = får i mig exakt samma antal kcal = ingen viktnedgång

jag vet att många nu tänker hon är ju helt bakom flötet ALLA vet ju att man MÅSTE motionera hårt och äta så sparsamt man kan för att gå ner i vikt...

men senaste forskningen i området säger att så inte är fallet och man man kan inte förklara det inte ens forskarna kan förklara vad det är som sker i kroppen

Menade att om Sigrid avser att man får i sig samma antal kcal genom att halvera sina måltider så krävs det för att den ekvationen ska gå ihop att personen äter dubbelt så många måltider/dag, ergo, hon gjorde en tankevurpa med det exemplet.

Exempel 1: Jag äter 3 ggr/dag och halverar mina portioner = får i mig 50% av det normala dagliga kcal-intaget = viktnedgång
Exempel 2: Jag halverar mina portioner men äter 6 måltider/dag = får i mig exakt samma antal kcal = ingen viktnedgång

Precis, det var så jag också menade. Som sagt är blodsockret ett argument för att man ska äta oftare och inte mer (vilket jag tror var idén) men resultatet är ju att man inte trycker i sig extrakalorier för att man blir sugen.

Ginst det är för du fungerar annorlunda än mig det jag påstår är inte heller en universal lösning utan en väg som kan fungera för andra och att den urgamla tesen kalorier in och ut inte alltid är det som gäller

våra kroppar fungerar olika, det beror även på hur vår hjärna funkar och hur kemikalerna fungerar där...och hur de kemikalerna fungerar kan vi inte styra så hårt mer än försöka hjälpa kroppen med det olika förutsättningar vi har med oss att programmera om oss själva för vad vi kan fungerar med ...

jag vet att många nu tänker hon är ju helt bakom flötet ALLA vet ju att man MÅSTE motionera hårt och äta så sparsamt man kan för att gå ner i vikt...

Så har jag inte menat och jag hoppas inte att det känns som att jag har bemött dig som att du vore puckad.

men senaste forskningen i området säger att så inte är fallet och man man kan inte förklara det inte ens forskarna kan förklara vad det är som sker i kroppen

Som sagt, i så fall ska det bli väldigt intressant att läsa rapporter som bevisar viktnedgång utan förändring av varken kaloriintag eller förbränning. Jag har dock inte sett några ännu, kanske finns på PubMed.

mulberry småätandet är inte något som ingår i den egentliga dagliga kaloriintaget alls... så det kan man inte räkna med...

mulberry nä jag har inte tyckt du ser mig som korkad du ifrågasaätter =D

det kanske är beroende på vad det är för kalorier man stoppar i sig som gör skillnaden det vet jag ju inget om för jag har som sagt bara mig själv som försöksperson... =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 562
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
6 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka