Varför avlar man på de svåra hingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sorbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 971
Sv: Varför avlar man på de svåra hingstarna?

Det är okej att diskutera sakfrågan, varför man väljer att avla på hingstar som är skarpare i temperamentet,
Däremot ska vi INTE diskutera hur enskilda ryttare gör med namngivna hingstar = jag rensar bort några inlägg men låter övriga tråden vara kvar.

Jag ska svara på sakfrågan också.

En medveten uppfödare har inte bara en drömavkomma att föda upp utan också en målgrupp av ryttare som kan vara intresserad av en sådan avkomma.
Dvs vissa föder upp hobbyhästar för hobbyryttare utan tävlingsambitioner.
Somliga föder upp hästar för tävling på lätt-medelsvår nivå och deras målgrupp är naturligtvis ryttare med dessa ambitioner
En liten klick har tillräckligt bra stomaterial och kunskap för att ha som mål att föda upp svårklasshästar för elitskiktet. Och det är väl (förhoppningsvis) främst här vi kan se de mer vågade kombinationerna av blodslinjer, där avkommorna "riskerar" att bli ganska skarpa.
Det är ofta så att svårklasshästar har ett lite skarpare temperament än mer medelmåttiga hästar. Det krävs att de har en hel del extra "huvud" för att bli bäst när det gäller. Det är också så att dessa drygripar till hästar i många fall inte får leva ett hästliv värt namnet, utan tillbringar sina dagar i boxen och på ridbanan, i bästa fall en liten stund i rasthage. Bara DET kan påverka hästarna ganska mycket - jag vet bara hur det var de två vintrar när det var en ny ridskolechef på min ridskola i min ungdom, som fick för sig att ridskolehästarna inte skulle få gå ut i hagen på dagarna (varför vet jag inte), det var VÄLDIGT mycket brallande ridskolehästar de vintrarna... Och Väldigt många avramlingar att pricka av "på vägen mot 100"...
Sen är det också så att de som har tävlingshästar på högsta nivå ofta har flera hästar och har det på lite mer än hobbynivå. De bryr sig inte så himla mycket om ifall hopphästen med stort H är en liten drake i boxen... Eller om dressyrhästen med stort D äter hästskötare till frukost... Det är liksom skillnad på HUR man håller häst och hur man umgås med hästen. Är det tävla på högsta nivå man är ute efter så skaffar man den bästa tänkbara hästen för den prestationen. Att man får vissa saker med på köpet, får man ta...

Det spelar nog ingen roll inom vilken gren, man väljer, så när hingstar som tävlar uppe i världs klass, så kommer egenheterna varje hingst har ännu mer fram.
I det här fallet så hoppar denna hingst mkt bra och för att göra det så krävs det att han har mod, kapacitet och teknik och då får han faktiskt ha sina egenheter.
En hingst oavsett ras, är ändå en hingst och har hingst karaktär, sedan när man dock tävlar i den nivån, och man ligger ute så pass mycket hemmifrån, kan man med stor säkerhet inte tömma hingsten som man hade gjort om han bara hade tävlat på hemma plan. Dessa mkt viktiga bitar i en hingst liv, kommer inte fram men det kan man ju själv räkna ut.

Vill bara tillägga att vi människor, de av oss som verkligen är genier, blir samband med det också speciella, tanke på Einstein, osv.

Tänker svara som de flesta andra att man skall avla på prestation och se temperamentet mer över sikt. Alla hästar har både bra och dåliga dagar. Tycker du att dessa hingstar verkar för mycket för dig och ditt sto så välj en av de "snälla" då :) Själv tänker jag (när mitt fölsto är redo) att satsa så mycket som möjligt på en god hingst av kaxig karaktär. Det gäller att försöka hitta en god balans och då kan man inte lita allförmycket på rykten eller vad man sett på TV i någon världscuphoppning.

Kan inte låta bli att snika in med att jag varken vet vem hästen lr ryttaren är utan svarade bara utifrån hur ts beskrev situationen!:angel:

Men ta till exempel Clinton som Dirk Demeersman ridit mycket. Hur trevlig är den hästen egentligen? Den verkar extremt svårriden och jäkligt hingstig.

Könsdrift är viktigt hos en avelshingst - hur ska man annars få den att hoppa på bocken? Jag tycker inte att det är någon anledning till sågning.

Jamen ärligt talat, hästen tävlar på den högsta nivå som GÅR att tävla i hoppning. Och den gör det med stor framgång, trots att den skuttar litegrann - What's the problem? Det är ju knappast den första, inte heller den sista, hästen som gör sådär...

Däremot kanske hobbyavlare inte ska använda värstinghingstarna, för att det kan resultera i att de själva inte klarar av avkommorna... Därmed inte sagt att hingstarna ifråga är fel att använda i avel, tvärt om! Men de måste användas rätt!

Givetvis ska dessa hingstar användas - men inte på vilka sto som helst, vilket egentligen är urbota dumt att diskutera för det är inte vem som helst som plockar fram dom summorna till betäckning. vet inte exakta priser just nu, men Quedam kostade runt 75.000:- -03, antar att det inte blivit billiagare med dagens bästa hingstar.

De uppfödare som verkligen satsar (= har kunskap och ston) för att avla för den absoluta världseliten föl efter föl är oerhört få.

Väldigt många av oss "vanliga";)avlar för att få fram bra, hållbara hästar, med MSV eller högre kapacitet.
Det blir ofta klass 1 hästar, ofta klarar dom sin MSV med rätt ryttare/utbildare, en del av dom går längre, det kallas "bonus"...:banana:
Alltså hästar som mkt väl duger till 97-98% av de som tävlar:angel:
Och detta utan att använda de allra dyraste hingstarna, genom att välja bra avelsston, och foga ihop passande linjer.

(ngt som många glömmer är att ett sto behöver mer än en hipp stam för att vara ett bra avelssto:angel:)

Jag blir lika besviken varje fölmönstring, när (oftast nya) uppfödare står och beklagars ig över sin klass 2 avkomma(som ju faktiskt är klart godkänt) - de "fattar ingenting" de har ju ett underbart fint sto, och har ju valt en känd poppishingst...
Många tror att det bara är "diplom" poäng som räknas numera, men det är ju en sådan liten % som blir det av alla som föds upp.

Clinton passar säkert jättebra på högpresterande ston med skickliga ägare/uppfödare, precis som väldigt många andra hingstar.

Även toppryttare uppskattar en god ridbarhet och ett gott temperament, inte på bekostnad av förmågan, men det är helt klart ett plus. Det är dock svårt att friskriva sig från dåligt temperament, vem är det som säger vad som är det?
På ridskolan där jag jobbar blev en annars snäll ponny jättesur och grinig när hon var halt, är det dåligt temperament?
Min fyraåring kan bli väldigt laddad och bralla runt en del, är det dåligt temperament?
En häst kan behöva vara ganska hård för att vilja hoppa en oxer på 150, när blir hård "dåligt temperament"?
Jag vill inte ursäkta alla hästar som har en dålig mentalitet, jag bara undrar vem som är kvalificerad att avgöra det och när?

Jag ser det som ett problem att det finns hingstar i aveln med ett skarpt temp, och att det inte alltid är så lätt som ny uppfödare att känna till vad man kan förvänta sig. Det blir ju att gå på hörsägen då.Vi har dessutom alla hobbyuppfödare som tar kanske totalt 1-2 föl i sitt liv. Hur ska de känna till att hingsten X ,kan ge avkommer som är gräsliga att hantera ?

Jag ska kanske förtydliga mig med att jag tycker inte att dessa hingstar ska bort ur aveln, mer att det kanske på ngt sätt skulle framgå att avkommerna kan bli skarpa.

Jag tror att det skulle ge sig om nybörjaruppfödare i större utsträckning valde att be erfarna uppfödare om hjälp. :idea: Och kanske inte alltid förlita sig på det som skrivs på ett internetforum...

OM jag själv funderar på en parning som skulle kunna ge en högexplosiv avkomma, så ringer jag alltid upp min "mentor" ochj frågar om det är en kombination man vågar göra eller om man kanske borde låta bli...
Senast jag ringde och frågade så var svaret att "Ja, till Dig kan jag säja att du vågar göra kombinationen och jag vill gärna se resultatet, men det är bara för att jag känner dig. De flesta andra hade blivit avrådda..." (tyvärr blev det inget föl av den kombinationen)

I mitten av 90-talet skrev Flyinge i sin hingstkatalog att en hingst endast borde användas till ston med stabilt temperament. Det tyckte jag var bra och jag skulle gärna se mer sånt!

ja det är absolut en bra idé, samtidigt får det gärna stå på en annna hingst att han med fördel kan användas för att dämpa ston med mycket nerv, eller något. Jag tror inte att det minskar antalet ston på hingsten, och framförallt så höjer det tillitsfaktorn hos hingsthållaren

Jag tror inte man höjer tillitsfaktorn genom att säja att hingsten även kan användas tilll knepiga ston. Det som möjligen höjer en tillitsfaktor är när hingstägaren på eget bevåg AVRÅDER vissa typer av ston.

Jag tror inte man höjer tillitsfaktorn genom att säja att hingsten även kan användas tilll knepiga ston. Det som möjligen höjer en tillitsfaktor är när hingstägaren på eget bevåg AVRÅDER vissa typer av ston.

Det är så jag också ser det hela.

I fallet jag refererar till stod det även något i texten om hingstens ibland tuffa temperament, minns inte exakt orden.

Varför inte? Det finns faktiskt ryttare som föredrar lite svårare hästar. Dessutom har han en enorm kapacitet. Med rätt sto så kan det bli hur bra som helst. Han har ju faktiskt förärvt sig väl ifråga om kapacitet.

I mitten av 90-talet skrev Flyinge i sin hingstkatalog att en hingst endast borde användas till ston med stabilt temperament. Det tyckte jag var bra och jag skulle gärna se mer sånt!

:bow::bow:Mer öppenhet och ärlighet både gällande temperament och defekter.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 891
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 393
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka