Varfor blir folk arga nar man fragar om de har koll pa sina hundar?

Hm, jag låter aldrig mina hundar gå fram till andra hundar i den kontexten. Jag har haft en svår hund, skulle aldrig drömma om att uttala mig som du gjorde, min hund är mitt ansvar, inte någon annans. Skulle också svara snäsigt om någon tilltalade mig med mina hundar på det sättare, har man en svår hund är det upp till ägaren till den hunden att ha koll, inte någon annan.

Fast det är ju upp till varje ägare att ha koll. Om jag har en hund som inte gillar andra hundar och ber de jag möter ta reda på sina hundar och sen håller koll på min kan ju jag själv inte göra så mkt mer? Eller hur tänkte du att ägaren skulle göra?
Visst att man kanske kan säga det på ett bättre sätt men det TS menade gick nog fram ändå.
 
@hastflicka jag hade nog också blivit irriterad. Men bara p.g.a. sättet du uttryckte dig på. Hade du sagt "akta, det ligger en hund här, den gillar inte andra hundar!" hade jag inte reagerat negativt alls.
 
Jag borjar upptacka att det ar ganska vanligt att man valjer att tolka sadant som sags negativt om det gar. Jag har markt det i andra sammanhang ocksa.
Sjalv svarar jag, "Sjalvklart!" och tackar for informationen om nagon ber mig halla koll pa mina hundar for att de har en som inte gillar andra.

Problemet, som jag ser det, ar att man oftast inte hinner beratta om sin egna hund forst ... den som kommer har hunnit aldeles for langt och har oftast inte tillracklig koll pa sin/sina hundar for att se om de reagerar pa den motande hunden ... eller som i det har fallet hade de inte en susning att deras Whippets redan gick och kikade under bordet dar vi satt.
 
Det här får mig att tänka på när jag var ute och gick med mina hundar (i koppel). Plötsligt hör jag flåsande bakom oss, och ser en man med två stora svarta hundar bakom oss. Just då gick vi på en smal gångstig - jag kunde inte gå undan, och han kunde inte gå om, så jag försöker gå snabbare istället. Jag hör att flåsandet kommer närmare och närmare ändå, och mina ena hund är väldigt osäker på just stora svarta hundar. Till slut går jag med mina hundar på typ 10cm kort koppel, och hans hundar är precis bakom mig.

Då säger jag:
"Snälla, kan du hålla in dina hundar?"
"Nej"
"Men de ryker ihop om de kommer för nära"
"Jaha, vad ska jag göra?!", får jag till svar :banghead:

Jag känner precis som @hastflicka att det inte finns tid att linda in en liten varning i bomull. Om jag i vänlig ton skulle varna, så skulle jag hinna till "Ursäkta mig, min hund gillar inte...", sedan skulle hundarna vara för nära varandra. Då är det bättre att säga något kvickt och vasst, för att avvärja en sådan situation. Vissa reagerar med en syrlig kommentar tillbaka, men jag har märkt en uppåtgående trend i att folk inte bryr sig. De tar inget ansvar, de har ingen insikt i vad de själva håller i kopplet, eller så tycker de att hundarna själva ska få "göra upp", och att ens egen oro är helt obefogad. Det är riktigt läskigt.
 
Hm, jag låter aldrig mina hundar gå fram till andra hundar i den kontexten. Jag har haft en svår hund, skulle aldrig drömma om att uttala mig som du gjorde, min hund är mitt ansvar, inte någon annans. Skulle också svara snäsigt om någon tilltalade mig med mina hundar på det sättare, har man en svår hund är det upp till ägaren till den hunden att ha koll, inte någon annan.

Men här var det en annan hundägare som svepte förbi och vad TS beskrev- fick hala in sina koppel- då har de kopplade hundarna antagligen inte varit tillräckligt nära sin ägare trots koppel- kommer de för nära en som ligger under bordet så kommer de självklart även för nära den som sitter intill.

Och självklart gäller min hund är mitt ansvar , inte någon annans, även för de som har hundar som inte blir provocerade men kanske provocerar genom att komma för nära.
 
Men du valde ju att tolka "Ja men det ser du val att de ar kopplade? Hall du bara ordning pa din!" negativt. :)

Nja ... Det var faktiskt de vid bordet bakom som borjade diskutera den trakiga tonen hos kvinnan som svarade mig och det var darfor jag funderade lite pa det. Tonfallet sager oftast en hel del ... och "jag hoppas att du har koll pa dina hundar" kan sagas med ett vanligt tonfall.;)
 
<snip>
jag har märkt en uppåtgående trend i att folk inte bryr sig. De tar inget ansvar, de har ingen insikt i vad de själva håller i kopplet, eller så tycker de att hundarna själva ska få "göra upp", och att ens egen oro är helt obefogad. Det är riktigt läskigt.

Jag hor ofta att jag ar aldeles for kontrollerande. Att svagerskans hund, grannens hund, kompisens hund, etc borde fa leka med mina. Jag forklarar och forklarar varfor det inte ar en bra ide. Da tittar de pa Mandy och sager att kanske inte med henne ... men Diva maste ju fa leka med deras hund. TANK sa kul de skulle fa.
Dum som ett not gav jag sakta efter mot svagerskan ... som inte har en aning ... som havdar att hennes jattelika korsning ar saaaa snall och bara "haller i" andra hanhundar han star over. (Oj blev det hal i din han hund som min holl i? Min maste ha kommit at med en tand pa nagot satt ... det enda positiva ar att hon betalar utan att argumentera.)
Jag insag inte riktigt hur mycket hon lever i fornekelse nar vi forst kom till Sverige och tog dit Diva ... som gick undan nar han bara ville rida pa henne. Da fick jag veta att Diva behovde "mopsa upp sig" och att sedan skulle bli basta vanner. For sa var det med en annan tik forut en gang. Min hane var pa henne i minst en timma, sedan blev de vanner. Sedan fick jag hora att jag inte skulle skydda Diva nar hon gomde sig bakom mina ben utan lata dem fundera ut det hela sjalva.
 
Jag skulle tro att det är "Jag hoppas.." som fick hundägaren att reagera, det får det att låta lite som om du förutsatte att hon inte hade koll. I min värld så är "Du har koll på hundarna, va?" en fråga där man snarare förutsätter att personen har koll. Det är en gradskillnad men för en lättstött människa så kan det vara en viktig sådan. Alternativ kan hon naturligtvis bara vara en av de personer som tar allt som kritik mot deras älsklingar och sig själva. Eller är jag bara väldigt reflekterande över hur man uttrycker sig?

Hur som helst, jag hade inte tagit illa upp alls eftersom jag själv har en hund som kan reagera rejält om han ser en hund och inte är förberedd.
 
Men här var det en annan hundägare som svepte förbi och vad TS beskrev- fick hala in sina koppel- då har de kopplade hundarna antagligen inte varit tillräckligt nära sin ägare trots koppel- kommer de för nära en som ligger under bordet så kommer de självklart även för nära den som sitter intill.

Och självklart gäller min hund är mitt ansvar , inte någon annans, även för de som har hundar som inte blir provocerade men kanske provocerar genom att komma för nära.
Skulle jag ha det problemet skulle jag inte ha lagt hunden där under bordet, valt att fika någon annanstans. Mitt ansvar, skulle inte säga åt någon annan hundägare...
 
Jag tycker nog också att ""Jag hoppas att ni har koll på era hundar" låter lite snäsigt/otrevligt, även om det inte var meningen. Det är några ord man hinner säga, och höra, och att då från ingenstans få höra av en okänd människa att hen hoppas man har koll på sin hund, skulle nog de flesta ta som kritik.
För om du vänder på det för ett ögonblick: kvinnorna var på promenad med sina whippets och gick förbi en uteservering. Helt plötsligt säger en person som sitter där att hen hoppas de har koll på sina hundar. Ganska oväntat, va? Och lätt att ta som kritik.
Jag hade nog sagt typ "Min hund här gillar inte andra hundar" eller "Se upp så inte hundarna hälsar på min". Förutsatt förstås att kvinnornas hundar verkade över huvud taget intresserade av din hund, förstås :)

Även om man inte ska låta sina hundar hälsa hur som helst, kan det ju ibland vara svårt och speciellt som du skriver att din hund inte ens syntes under bordet. Kanske svårt för dem då att veta dels att det låg en hund där, och dels att den hunden inte vill ha hundar som går förbi i närheten.

Men jag förstår inte riktigt hur det såg ut vid uteserveringen där du satt. Det var så trångt att Miss Mandy inte kunde ligga så hon syntes (och underlätta både för dig och andra), men kvinnorna kunde gå förbi med ett helt gäng whippets?
Inte för att det spelar någon roll, jag bara funderar.
 
Jag tycker nog också att ""Jag hoppas att ni har koll på era hundar" låter lite snäsigt/otrevligt, även om det inte var meningen. Det är några ord man hinner säga, och höra, och att då från ingenstans få höra av en okänd människa att hen hoppas man har koll på sin hund, skulle nog de flesta ta som kritik.
För om du vänder på det för ett ögonblick: kvinnorna var på promenad med sina whippets och gick förbi en uteservering. Helt plötsligt säger en person som sitter där att hen hoppas de har koll på sina hundar. Ganska oväntat, va? Och lätt att ta som kritik.
Jag hade nog sagt typ "Min hund här gillar inte andra hundar" eller "Se upp så inte hundarna hälsar på min". Förutsatt förstås att kvinnornas hundar verkade över huvud taget intresserade av din hund, förstås :)

Även om man inte ska låta sina hundar hälsa hur som helst, kan det ju ibland vara svårt och speciellt som du skriver att din hund inte ens syntes under bordet. Kanske svårt för dem då att veta dels att det låg en hund där, och dels att den hunden inte vill ha hundar som går förbi i närheten.

Men jag förstår inte riktigt hur det såg ut vid uteserveringen där du satt. Det var så trångt att Miss Mandy inte kunde ligga så hon syntes (och underlätta både för dig och andra), men kvinnorna kunde gå förbi med ett helt gäng whippets?
Inte för att det spelar någon roll, jag bara funderar.
Fast korrekt sätt att bemöta den kommentaren är alltid ett leende och ett "men naturligtvis, oroa dig inte!" oavsett om man ser en hund eller inte. Och oavsett om man uppfattar det som snäsigt eller inte. Det finns jättemånga människor som är ovana vid hundar, rädda för hundar, allergiska för hundar, övertygade om att hundar är rätt äckliga etc. Vi hundägare får inte ge dem som vill begränsa våra möjligheter att röra oss i samhället något vatten på sina kvarnar. Man får inte gå ut med hund och uppfostra andra människor. Har man hund i snöre är man en hundambassadör. Man plockar upp. Man hälsar. Man håller reda på sin hund. Man ber om ursäkt om det behövs.

Ett snäsigt "har du koll?", kan faktiskt betyda "nu blev jag rädd".

Och för den som inte tror att detta är alvarligt: i Stockholm ligger det nu ute på remiss att förbjuda hundar på alla lekplatser (Enl Mitt i).
 
Skulle jag ha det problemet skulle jag inte ha lagt hunden där under bordet, valt att fika någon annanstans. <snip>

Jag har inte "det problemet" ... det vill saga att Mandy ar helt okay sa lange andra hundar inte kommer rusande fram till henne, gor dom det sager hon ifran. (Morr och eventuellt ett skall och regelratt forsvar bara om det behovs ... och backar den attakerade hunden star hon kvar, hon attakerar inte men backar inte heller) Jag vill inte att hon ska behova saga ifran, det ar min sak att se till att hon inte behover kanna sig sa att hon maste forsvara sig eller mig.
Jag har en Rottweiler med mycket stor vakt instinkt ... jag vill INTE att hon ska anvanda sig av den utan att hon ska ha fortroende for att jag fixar alla hennes problem. (Ett concept som fick sig en torn nar vi blev pahoppade av en los hund igen for ett par veckor sedan och jag ar jatte noga att hon inte bohover saga ifran igen)

Orsaken att vi fikade dar var att vi vantade pa att Diva skulle vakna upp och komma hem efter dagens saromlaggning under narkos pa Stormsholm. Vid det andra fiket fanns inga bord i skuggan, men det ar definitivt ett lattare stalle att sitta vid nar man har hund med sig, dar var redan en hund vid varje bord.:D

Dar vi satt ar uteserveringen som en lang gang med borden pa varje sida och man gar emellan dem. Avstandet mellan borden ar lagom for att kunna ga med tva-tre hundar ... vid SIDAN av foraren. Det ar definitivt inte brett nog for att ha tre Whippets i langa koppel och halla i oglan och vara saker pa att de inte halsar pa manniskor och andra hundar. En av hundarna hade sett Mandy, Mandy lag med hakan i backen och brydde sig inte om vad som hande runt henne, men jag ville inte att Whippeten skulle fa for sig att kolla in Miss Mandy under bordet.
 
Kopplade hjälper ju inte alltid om de ändå får lov att gå fram.

Låta gå fram till vad? Det syntes ju ingen hund eftersom den låg under bordet. TS har beskrivit hur trångt det var mellan borden - alltså behöver man inte ha särskilt långt koppel för att komma nära ett bord. Särskilt inte om man har ett helt knippe hundar med sig.

Obs! Jag menar inte att TS på något sätt gjorde fel, det var ju helt rätt att varna. Men jag tycker inte att svaret lät mer snäsigt än det TS sa. :)
 
Skulle jag ha det problemet skulle jag inte ha lagt hunden där under bordet, valt att fika någon annanstans. Mitt ansvar, skulle inte säga åt någon annan hundägare...

Jo om någon annans hundägares hundar kom så nära det bordet man själv har och hundarna inte är i tillräckligt spänt och nära koppel så det finns möjlighet för dem att nå, komma intill- då är det väl jättebra att man säger till .
 
Men jag förstår inte riktigt hur det såg ut vid uteserveringen där du satt. Det var så trångt att Miss Mandy inte kunde ligga så hon syntes (och underlätta både för dig och andra), men kvinnorna kunde gå förbi med ett helt gäng whippets?
Inte för att det spelar någon roll, jag bara funderar.

Det kanske var så att kvinnorna inte kom plats med den där bunten whippets.
 
Låta gå fram till vad? Det syntes ju ingen hund eftersom den låg under bordet. TS har beskrivit hur trångt det var mellan borden - alltså behöver man inte ha särskilt långt koppel för att komma nära ett bord. Särskilt inte om man har ett helt knippe hundar med sig.

Låta dem gå fram till bordet, som jag förstått ? uppfattade TS det som de kopplade hundarna ändå hade något för långa koppel för om möjligt kunna nå fram till bordet- kunde lika gärna varit en människa utan hund som de kunde nått fram till och en människa utan hund som sagt till.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 219
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 383
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
1 911
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp