Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Lillkumpula skrev:
-Får inte tävla i dressyr med.
-Inge knästöd.

Med min älskade ST dressage CC måste man få tävla, eftersom den är "av engelsk typ". Den har dessutom ordentliga knästöd o det känns i princip som att rida i en bomsadel, fast betydligt mjukare och följsammare!:) Är så kär i min sadel!:p

sa28.JPG

HPIM4255.JPG

Blev nyfiken på din sadel, den är ju kanonsnygg!Vad kostar den å var kan man hitta den?mvh

heylan skrev:
Med min älskade ST dressage CC måste man få tävla, eftersom den är "av engelsk typ". Den har dessutom ordentliga knästöd o det känns i princip som att rida i en bomsadel, fast betydligt mjukare och följsammare!:) Är så kär i min sadel!:p

sa28.JPG

HPIM4255.JPG

Jäklar vad snygg den är! Så med den är sadeln får man tävla i? Tur att dom kan fixa iaf några typer av "engelska sadlar" till tävlingsintresserade.
Då tar jag tillbaka det med knästöd och tävling:p

Kaupre Ridsport på Gotland säljer den! Den har äntligen, efter lååång väntan kommit, o både jag o hästen är så nöjda! Jag beställde den innan prishöjningen, o den kostar nu 10950 kr (10000 kr innan).

http://www.kaupre.se

Här är ett par bilder till:

(Ringarna bak är inte standard, sadelmakeriet snurrade till det...)
sa27.JPG

sa20.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gått över till bomlöst för några månader sedan och tänker aldrig byta tillbaka permanent.

Varför väljer ni bomlöst?
Jag tycker att en bomsadel är alldeles för stel på en häst eftersom den är orörlig, alltså raka motsatsen till hästen. Bomlös däremot ger hästen stor rörelsefrihet och det finns ingen risk för att den kommer bli fel för hästens rygg. Jag själv tycker dessutom det är 100% bättre att få känna kontakt med hästen rygg och rörelser än att sitta högt upp och inte känna hästen (jag gör inte det iaf). Numera har jag väldigt dålig balans i bomsadel eftersom man sitter så högt upp ifrån hästen rygg än med bomlös. fast det beror förstås lite på vilken sort av bomlös man har.
Men främst att jag bytte från bomsadel till bomlöst var att min bruksnordis sadel inte passade och jag är urusel på sadlar så jag skaffade bomlös istället och slapp då problem med att leta nya bomsadlar som skulle ha passat honom. Man kan ju även ha den på alla hästar man rider utan att behöva tänka på passform:idea:

Det negativa med bomlöst är nog att den kan glida om iallafall inte jag har anti-glidmatta mellan padden och sadeln och så kan man ju inte hoppa höga höjder i den.

Jag själv rider en Nordsvensk Bruks och en varmblods travare.. det är VÄLDIGT srot skillnad på kroppsbyggnader påd essa båda men bomlösa fungerar utmärkt på dom ändå (jag har samma sadel till dom båda, förutom när dom rids samtidigt då jag har bomsadel till travaren, men jag håller på och samlar pengar till bomlös till han med)
Jag är för övrigt fritidsryttare. Rider mycket i skog och mark, lite hoppning på sommaren och dressyr.

Jag kan tänka mig att bomlöst från början kommer från distansridare.

Tack för svaret!kunde som inte vänta så jag letade fram den på nätet:) Varit inne på den sidan å sett sadlarna men den såg annorlunda ut på dina bilder, jättesnygg.Tyvärr blir det ingen sån just nu då jag beställt en top reiter bomlös till min ena isis som är omöjlig att hitta sadel till:crazy:

men om man inte får tävla i bomlöst kan man väl inte få tävla i den du har heller, även om det ser ut som en bomsadel?

alla här har ju bara skrivit positivt om bomlöst men är det inte så at de fördelar trycket från ryttaren sämre än en bomsadel?
Sen ska man väl eg inte hoppa i en bomlös heller?

Kung Bob skrev:
men om man inte får tävla i bomlöst kan man väl inte få tävla i den du har heller, även om det ser ut som en bomsadel?

alla här har ju bara skrivit positivt om bomlöst men är det inte så at de fördelar trycket från ryttaren sämre än en bomsadel?
Sen ska man väl eg inte hoppa i en bomlös heller?

Jag har för mig att jag skev vissa negativa saker om dom?

Trycket fördelas på en större yta än en bomsadel. Det kan inte heller uppstå tryckpunker på vissa ställen osv. Jag har hoppat med min. Med en bra och tjock pad funkar det.

När det gäller tävling så ska sadeln se ut som en engelsk bomsadel. Vad den är stoppad med eller hur den är konstruerad under skalet bryr de sig inte om, det är enbart utseendet. Så Startrekks bomlösa engelska sadel får du tävla i.

aha ok, jag tyckte att nån skrev att man inte får tävla i bomsadel. Och då skulle det ju gällt alla bomsadlar.

Lillkumpula skrev:
Trycket fördelas på en större yta än en bomsadel. Det kan inte heller uppstå tryckpunker på vissa ställen osv. Jag har hoppat med min. Med en bra och tjock pad funkar det.

ok, jag förstår inte hur de kan göra det, men jag får nog läsa på lite om det...

Men dom flesta säger ju att man inte ska hoppa i bomsadel, det måste väl finnas en anledning till det?

Kung Bob skrev:
ok, jag förstår inte hur de kan göra det, men jag får nog läsa på lite om det...

Men dom flesta säger ju att man inte ska hoppa i bomsadel, det måste väl finnas en anledning till det?
Bomlösa sadlar med stigbygelfästet som ett band över ryggen ska man inte hoppa i. Trycket från ryttaren i landningen blir högt när det endast finns på ett så liten yta.
// Linda

vad är egenligen skillnaden mellan sadel med bom och utan? jag tycker att dom ser i princip lika dana ut?

Hade en diskussion med en hästveterinär som är specialicerad på tygg och mun/tänder om detta med bomlöst. Det enda han sa var att "visst, en bomlös är säkert bättre än en dålig bomsadel"...Och börjar faktiskt hålla med honom..men har ju hört så mycket positivt så jag vet inte riktigt vad jag ska tro:crazy: Men jag funderar lite, att bomen i en sadel är ju till för att dela på trycket från ryttaren på så stor yta som möjligt. Men en bomlös har ju ingen bom, satt hur funkar det då då?:crazy: Jag förstår inte hur man då kan säga att en bomlös fördelar trycket bättre...nån som vill förklara?

mmm, det är detsamma jag undrar över.

Wow!!
Måste erkänna att jag inte visste att det fanns så snygga modeller!!:love:

Synd att min häst är så gammal nu att det inte är någon ide att köpa någon ny sadel.
Fast då kan jag spara till en sån till nästa häst.

Detta är ordagrannt taget från Torsions hemsida om "deras" pad och bomlösa sadlar (har tagit bort vissa meningar som inte har ngt med detta ämne att göra, ex tvättråd).

Padd:
" En bomlös sadel ger ingen kanal för ryggraden. Därför ska Du använda en padd som är tyckutjämnande, ger erforderlig kanal och lyfter sadeln för manken. TN Equalizer har vi konstruerat för att fylla dessa funktioner och Du kan få olika tjock Equalizer beroende på hur tung Du är och hur mycket sadeln behöver höjas för ryggraden och manken. Något annat än en TN Equalizer ska inte användas under sadeln.

Låt hästen värma padden några minuter innan Du spänner sadelgjorden och kontrollera sadelgjorden efter en stund. När padden är varm formar den sig efter hästen. Om padden förvaras på en plan yta återtar den sin ursprungliga form."

Sadel:
"En ny/gammal konstruktion som inte lämnar någon oberörd och som ställer gamla begrepp och regler på huvudet.

En vanlig sadel med träbom ligger orörlig på hästen då hästen rör sig. Vikten från ryttaren fördelas då inte utan trycks konstant framåt genom bommen. Med den bomlösa sadeln rör sig ryttaren alltid i harmoni med hästens rörelse vilket skapar balans och rörelsefrihet. Ryttarens vikt fördelas och inget tryck uppstår.

Bomsadlar formar sig inte efter hästen och ligger inte an längs hela ryggen. Därför blir det tryck vid manke och länd som är de punkter där sadeln har kontakt med hästens rygg. En bomlös sadel däremot, formar sig efter hästens rygg och ger en väldigt stor anläggningsyta i förhållande till bomsadeln. Ju större anläggningsyta desto lägre blir trycket per ytenhet.

När det gäller sits och stabilitet för ryttaren fungerar den bomlösa sadeln som en bomsadel men eftersom den rör sig med hästen ger den inga tryckpunkter eller tryckskador. Den bomlösa sadeln kan aldrig bli en brygga med stort lidande för hästen.

Det säger sig självt att en sadel som är stum, hård och orörlig är obekväm för hästen som är mjuk och rörlig i varje steg. En bomsadel kan passa utmärkt när hästen står still men vid minsta rörelse blir den en belastning och hämmande för hästen. Den bomlösa sadeln ger hästen total rörelsefrihet och leder till att hästen oftast får ett helt annat och bättre steg.

Som komplement till den bomlösa sadeln ska man använda en padd som bildar kanal för ryggraden, höjer sadeln för manken och hjälper till att fördela vikten. En sådan padd är TN Equalizer. Det bästa beviset att tryckfördelningen fungerar är väl användning av den bomlösa sadeln vid distansridning, där man rider lätt eller står i fältsits upp till 12 - 16 mil på en dag. Kombinationen Torsion sadel och TN Equalizer padd fungerar även för hoppning.

Den som rider med en bomlös sadel för första gången kommer att uppleva ett helt nytt sätt att rida. Kontakten med hästen under sitsen kan till en början kännas överväldigande. Hästen kommer också att behöva tid till att vänja sig vid den nya sadeln och hitta ett nytt rörelsemönster. När ryttare och häst har vant sig vid den nya sadeln blir det en helt ny kommunikation mellan ryttare och häst.

Hittills har de flesta försökt att åtgärda symptomen på en dåligt passande sadel genom olika underlägg och paddar men kan nu tack vare Torsion i stället ta itu med själva problemet och byta till en bomlös sadel.

De första som köpte bomlösa sadlar var distansryttarna som behövde en sadel för krävande ridning en hel dag och de som hade hästar med ryggar där ingen annan sadel passade. Även de som har unghästar köper bomlösa sadlar eftersom en unghäst musklar sig efter hand och måste ha en flexibel sadel som alltid passar.

Nu har fler och fler ryttare upptäckt att en bomlös sadel är det bästa för deras hästar. Till exempel islandshästryttarna, barockryttarna, montéryttarna, kallblodsryttarna - ja alla typer av ryttare köper en Torsion."

Man kan ju dock ta lite av detta med en nypa salt..Alla vill ju få sina produkter att verka bäst och oslagbar:smirk:

Som sagt så är jag FÖR bomlösa sadlar av KVALITET.
Jag anser att ST är av kvalitet. :bump:

Fann även detta bland deras frågor och svar:

"Avlastar inte en bomlös sadel hästens rygg sämre än en med bom?

Nej, tvärt om. En bomlös sadel har en mycket större anläggningsyta och fördelar därmed trycket på ett bättre sätt.

En bomsadel kan ha en stor anläggningsyta när hästen står still. När hästen rör sig är bomsadeln fortfarande stel medan hästen är mjuk och rörlig och i varje ögonblick blir det bara små ytor som får ta hela trycket. Där trycket blir för stort och ihållande blir det vita fläckar. Vanligast är att sadeln skadar manken men i värsta fall bildar sadeln en brygga mellan manken och länden med stort lidande för hästen.

En bomlös sadel formar sig däremot hela tiden efter hästens rygg och ger alltid maximal anläggningsyta. Det blir en större yta att fördela vikten på och på så sätt lägre tryck. Med en bomlös sadel rör sig ryttaren i harmoni med hästen vilket bidrar till spridningen av trycket. Bogbladen kan röra sig fritt och hästen svarar oftast med längre steg och blir märkbart smidigare att böja eftersom ingenting tar emot längre. Efter en tid har hästen utvecklat sina bog- och ryggmuskler."

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 035
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 248
Senast: inverterad
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 815
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka