Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

*KL*

Är supernöjd med ST. Gillar det konceptet. Slipper paddar och kan modifiera dom själv ganska mycket till rätt inpassning för häst och ryttare. Hade en Comfort förut men bytte upp mig till en snyggare Espaniola. Nu drömmer jag om att få råd att köpa även en Dressage (så jag kan tävla obehindrat).

/T

hehe, okei! jag har faktiskt läst det där, då jag var väldigt inne på att köpa en bomlös förut...:) Men asså jag förstår fortfarande inte:(
Bla så står det ju där att paden formar sig efter hästen. Men hur kan något som formar sig vara tryckutjämnande..?..På den punkten hänger jag fortfarande inte med:crazy:
men tack ändå! =)

mazarein skrev:
hehe, okei! jag har faktiskt läst det där, då jag var väldigt inne på att köpa en bomlös förut...:) Men asså jag förstår fortfarande inte:(
Bla så står det ju där att paden formar sig efter hästen. Men hur kan något som formar sig vara tryckutjämnande..?..På den punkten hänger jag fortfarande inte med:crazy:
men tack ändå! =)

Jag undrar som motfråga hur något som INTE formar sig efter hästen kan undvika att ge punkttryck,samt hur det skall kunna följa med hästens rygg i alla rörelser. Alla bomfria sadlar behöver inte specialpadar.

Nu är det väl så, som någon skriver, att en del av det som står på Torsions hemsida ska man nog ta med en nypa salt - de vill ju klart framställa sin produkt så positiv som möjligt ur försäljningssynpunkt.
Och så som de beskriver en bomsadel - att den ligger som en brygga, trycker på manken, ja t o m orsakar vita fläckar efter punkttryck - så illa ligger ju förhoppningsvis inte en väl tillpassad bomsadel.

Nu har jag ju aldrig provat en bomlös sadel - vem vet, jag kanske skulle bli angenämnt överraskad av den! - men jag vill bara säga att man ska inte döma ut bomsadlarna helt och hållet. Jag har precis skaffat en ny dressyrsadel - bomsadel - en Crown Jessica som ligger suveränt bra på hästen och som jag sitter grymt bra i.

Men - det är kanske som någon annan skriver här att en veterinär sa - bättre med en bomlös sadel än en dåligt tillpassad bomsadel?

Man bör inte hoppa höga höjder i en bomlös och i TR så står det att sadeln ska vara av engelsk typ (dvs utseende), det står inte en rad om ifall sadeln ska ha en bom eller ej.

Vild spånig gissning...
Du sitter i din bil, bilsätet formar sig efter din rumpa annars hade du haft ont, men när du kliver av så syns inga hålor efter rumpan, eller hur?
Om panelerna är av material liknande gel-pad... Om jag petar med mitt finger i gelpaden så gör det inte ont i min kompis rygg som gelpaden ligger på - jag lovar! Det finns bra tryckfördelande material och jag som har mycket kinkig häst lovar att berätta hur sadeln passar/ inte passar när jag får beställt och fått hem den...

Polly_Mulle skrev:
Vild spånig gissning...
Du sitter i din bil, bilsätet formar sig efter din rumpa annars hade du haft ont, men när du kliver av så syns inga hålor efter rumpan, eller hur?

Ja, kul gissning!

Fast nu är det väl så, att stoppningen i ett bilsäte trots allt är format runt en fast konstruktion - precis som en bomsadel. Annars skulle väl sätet inte vara speciellt säkert vid en krock ...:(

Sant, men jag tänkte mer på stoppningen... Gelpad-tanken då? Om jag lägger en gelpad på din rygg (du står på alla fyra) och sätter en tumme mitt i den så kommer du inte att få ont... Och min röv är i alla fall större än en tumme så punktbelastning lär det inte bli :D

En sadel med bom sitter framvalv ihop med bakvalv. I en bomlös så rör sig framvalv fritt från bakvalv. (I STORT sett =bakvalvet följer bakbenens rörelse och framvalvet följer frambenens rörelse)

Det mesta beror på att en bomsadel kan inge en falsk "bra balans", det är alltså sadeln som balanserar upp ryttaren och inte ryttaren som balanserar upp sig själv. I själva verket så har ryttaren dålig balans, det märker alla av när dom sätter sig i en bomlös för första gången. Även den bäste ryttaren!

*KL*
Vill betätta om kompisens och mitt sadeltest. (Något jag uppmanar alla till att prova) Mycket intressant.

Vi hade en nystoppad dressyrsadel av mellanprisklass(kommer ej håg vilket) med rel. rak bom, en bomlös ST Comfort och två paddar. En gel-pad och en teddy.

Vi turades om att vara häst dvs stå på alla fyra på stolar så stiglädren kunde användas. Sen provsatt vi på varann. Vi satt tungt, lutade åt olika håll, red lätt och stod i stigbyglar mm.

Slutsatsen var (kan man jämföra då våra ryggar är lite olika en hästs?) Efter den testen så försökte jag på allvar lära mig nedsutten trav(för att vara så mjuk och följsam som möjligt). Den tyngdpunktsförskjutningen och trycket av stigbyglarna(i bom sadel) skojjar man inte om:o Trycket blev "vassare" i en bomsadel av stigbygeltramp. En viktförkjutning(inte särskilt stor) upplevdes även som större i en bomsadel är utan bom. Paddarna hjälpte till att vara tryckfördelande(både teddy och gel) under båda sadlarna.
En liten knöl på djupet i stoppningen märktes på dressyrsadeln. Den kändes tydligt i ryggen. På ytan kändes och såg den jämn ut men inte med en person i.
Lite svamligt det blev kanske. Men oavstett sadel så tycke jag men ska prova. Då får man en känsla för hur lite en viktförskjutning betyder och om man sitter lite snett mm.

/T

allroundhästarna skrev:
Det mesta beror på att en bomsadel kan inge en falsk "bra balans", det är alltså sadeln som balanserar upp ryttaren och inte ryttaren som balanserar upp sig själv. I själva verket så har ryttaren dålig balans, det märker alla av när dom sätter sig i en bomlös för första gången. Även den bäste ryttaren!

OK - jag köper ditt argument!

Men om vi vänder på det - om nu ryttaren har dålig balans - då är det kanske bättre att den ryttaren rider i en bomsadel för att störa hästen så lite som möjligt? Medan en skicklig ryttare med bra balans sitter bättre i en bomlös? Nu spånar jag också!

Targa skrev:
OK - jag köper ditt argument!

Men om vi vänder på det - om nu ryttaren har dålig balans - då är det kanske bättre att den ryttaren rider i en bomsadel för att störa hästen så lite som möjligt? Medan en skicklig ryttare med bra balans sitter bättre i en bomlös? Nu spånar jag också!

Så kan det säkert vara. Men man kanske lär sig rida snabbare om man känner hästens rörelser bättre. jag har ridit bomfritt i flera år nu, och tycker att det är stumt och obehagligt att sitta till hästs i en bomsadel, oavsett om den är tunn eller ej. Jag tycker mig komma för långt ifrån hästen och rörelserna käns mer dämpade och avlägsna genom sadeln. Men det kan nog upplevas som positivt i början då det för en nybörjare i vart fall som helst rör sig väldigt mycket bara man sitter och skrittar på hästryggen.

Targa skrev:
Nu är det väl så, som någon skriver, att en del av det som står på Torsions hemsida ska man nog ta med en nypa salt - de vill ju klart framställa sin produkt så positiv som möjligt ur försäljningssynpunkt.
Och så som de beskriver en bomsadel - att den ligger som en brygga, trycker på manken, ja t o m orsakar vita fläckar efter punkttryck - så illa ligger ju förhoppningsvis inte en väl tillpassad bomsadel.

Nu har jag ju aldrig provat en bomlös sadel - vem vet, jag kanske skulle bli angenämnt överraskad av den! - men jag vill bara säga att man ska inte döma ut bomsadlarna helt och hållet. Jag har precis skaffat en ny dressyrsadel - bomsadel - en Crown Jessica som ligger suveränt bra på hästen och som jag sitter grymt bra i.

Men - det är kanske som någon annan skriver här att en veterinär sa - bättre med en bomlös sadel än en dåligt tillpassad bomsadel?

Helt rätt! Enligt mig är det inget fel på bomsadlar, så länge den passar hästen och inte orsakar skada. Torsion gör fel när dom gämför en rätt anpassad bomlös-sadel med en felanpassad bomsadel...Men men, alla vill ha pengar:smirk:

Tez1 skrev:
*KL*
Vill betätta om kompisens och mitt sadeltest. (Något jag uppmanar alla till att prova) Mycket intressant.

Vi hade en nystoppad dressyrsadel av mellanprisklass(kommer ej håg vilket) med rel. rak bom, en bomlös ST Comfort och två paddar. En gel-pad och en teddy.

Vi turades om att vara häst dvs stå på alla fyra på stolar så stiglädren kunde användas. Sen provsatt vi på varann. Vi satt tungt, lutade åt olika håll, red lätt och stod i stigbyglar mm.

Slutsatsen var (kan man jämföra då våra ryggar är lite olika en hästs?) Efter den testen så försökte jag på allvar lära mig nedsutten trav(för att vara så mjuk och följsam som möjligt). Den tyngdpunktsförskjutningen och trycket av stigbyglarna(i bom sadel) skojjar man inte om:o Trycket blev "vassare" i en bomsadel av stigbygeltramp. En viktförkjutning(inte särskilt stor) upplevdes även som större i en bomsadel är utan bom. Paddarna hjälpte till att vara tryckfördelande(både teddy och gel) under båda sadlarna.
En liten knöl på djupet i stoppningen märktes på dressyrsadeln. Den kändes tydligt i ryggen. På ytan kändes och såg den jämn ut men inte med en person i.
Lite svamligt det blev kanske. Men oavstett sadel så tycke jag men ska prova. Då får man en känsla för hur lite en viktförskjutning betyder och om man sitter lite snett mm.

/T

Vad intressant! :bow:

Jag kan leva mig in i vad du menar och jag får bekräftat varför jag skäms när jag rider lätt... :o Tycker inte pålle verkar gilla det alls.

Bomsadel (som jag haft turen att hitta en som passar) använder jag när jag ska rida mkt fältsits eller hoppa. I alla andra läget är det bomlöst som gäller. Dels för att jag aldrig trodde jag skulle få tag i en bomsadel som passade, men också för att jag tror mer på det konceptet.

moli skrev:
Jag undrar som motfråga hur något som INTE formar sig efter hästen kan undvika att ge punkttryck,samt hur det skall kunna följa med hästens rygg i alla rörelser. Alla bomfria sadlar behöver inte specialpadar.

hehe, jo jag menar inte att en bomsadel behöver nödvändigtsvis vara bättre. Så fort jag skrapar ihop pengar igen efter sadelköpet, så tänkte jag försöka mig på en bomlös också. men som sagt, bom behöver ju inte vara bättre, men varför skulle bomlös vara det..:D men en till fråga då..En ex Polly pad eller liknande på en bomsadel, ger det bättre effekt, även om sadeln sitter bra då menar jag..?

Polly_Mulle skrev:
Vild spånig gissning...
Om panelerna är av material liknande gel-pad... Om jag petar med mitt finger i gelpaden så gör det inte ont i min kompis rygg som gelpaden ligger på - jag lovar! Det finns bra tryckfördelande material och jag som har mycket kinkig häst lovar att berätta hur sadeln passar/ inte passar när jag får beställt och fått hem den...

mm, smart! då färstår jag faktiskt lite bättre:idea:
mm, samma här, har en mcyket kinkig häst som man direkt märker på om något är fel. Har hört att det ska finnas bomlösa sadlar att testa på nästa tävlibg, satt då ska ja allt kika:D Men nu har jag precis köpt en ny bomsadel, så pengarna vette fasiken hur ja ska få fram:angel: Men tänkte iafll köpa en pad av något slag, även fast sadeln ligger bra kan det ju vara bra att ha kanske:)

spännande tråd ska svara när ja hinner....bomlöst e bäst;)

till allroundhästarna: exakt det är bomsadlarna som tillåter att ryttaren har dålig balans man kan lixom lättare klamra sig fast i en sån sadel och fuskrida.

jag har fått så bra balans i min bomlösa att ja märker ingen skillnad när ja rider barbacka.

*kl*

Jag fick ganska nyss prova en ST dressage. Jag måste säga att den överträffade alla förväntningar. Hästen rids normalt i en välsittande Wellington Elite (en av mina favoritsadlar fö) och skillnaden bomsadel/bomlöst var till den bomlösas fördel. Lättare, mjukare kontakt, oerhört bekväm sadel och dessutom passar den en hel del "hopplösa fall". "Nackdelarna" är ju att den avslöjar allt fuskande med sitsen :o vilket jag inte ser som en nackdel ens för en orutinerad ryttare. Vi kanske inte märker att vi sitter snett men hästen gör det garanterat oavsett vilken sadel vi använder.

Nästa häst får garanterat en bomlös i dressyrmodell, istället för den oekonomiska affären att byta sadlar hela tiden. (Hoppsadlar anser jag att man kan padda på ett annat sätt under hästens uppbyggnadsperiod, eftersom åtminstone jag inte använder den så mycket i början)

Jag hade en FreeForm som jag hade i ett halvår och jag red i den ca 20 ggr. :angel:
Fördelar; Mjuk sits, låg bra på hästen, bra läder.
Nackdelar; Man hamnade i stolsits i den, Man ska ju inte hoppa i bomlösa sadlar så därför sålde jag den, man hade dåligt stöd i den, den var så "stor" såg klumpig ut.

Ja, jag har hittat en bomsadel som sitter bättre än den bomlösa nu ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 035
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 248
Senast: inverterad
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 815
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka