Varför denna j***a ras RASISM?????????(långt )

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 513
I

indigo95

jag bara måste prata av mig lite för jag blir så j***a trött på dessa så kallade experter- jag skulle hellre vilja kalla dom RASISTER.. För när man inte kan bedömma hunden som individ utan man ser bara till rasen och dess rykte.. detta anser jag vara ren okunskap och brist på hundvett och logik.. Jag kommer säkert att få höra 1000 olika utlägg på att jag har fel ( jag kunde inte bry mig mindre )....

jag har själv en amstaff/pitbull som är helt underbar han är verkligen världens snällaste. En mer lojal familjekär och trevlig hund får man leta efter.. han har ALDRIG visat nån tendens av agrivisitet mot varken hundar människor andra djur eller barn- han älskar allt och alla... Han är snarare den som ger vika i fall en annan hund ska mopsa sig.....

trots detta så har jag fått höra att jag är en oansvarig mamma som har skaffat en sån mördarhund- fattar jag inte att hunden kommer att bita ihjäl mina barn.. När jag hör detta så kan jag inte annat än skratta:rofl:.... En hund är alltid en hund men jag litar på han så mycket som man kan lita på ett djur.....

De har skett olyckor med dessa hundar de vet jag me men de har inte med rasen att göra ... Alla hundar kan bli "knäppa " och hugga , de har inget med rasen att göra....

En väldigt klok man sa så här till mig en gång: en pitbull är avlad för att hugga och bita andra hundar i ett hundslagsmål, men samtidigt vara så lojala mot sin ägare att han / hon ska kunna gå i mellan och kunna bryta fighten... Medans en shäfer är avlad till att vara vakthund och bita en annan människa ( vilket pitbullen inte är )

Men ALLA hundar blir vad man gör dom till.. Med rätt metod och kunskap så kan alla hundar ( friska ) bli underbara snälla och trevliga hundar....:love:

Själv så faller jag inte för en hundras utan för individen och denna gång blev de in amstaff / pitbull:love:

Många kramar till er hundälskare:bow: och en spark i a*****t till er rasister:devil:

de ska bli spännande att se responsen på detta :angel:

Sv: Varför denna j***a ras RASISM?????????(långt )

Varför skapa en ny tråd om ämnet som redan diskuteras i flertalet andra trådar?
Leta fram dem istället så finner du säkert svar.

En väldigt klok man sa så här till mig en gång: en pitbull är avlad för att hugga och bita andra hundar i ett hundslagsmål, men samtidigt vara så lojala mot sin ägare att han / hon ska kunna gå i mellan och kunna bryta fighten... Medans en shäfer är avlad till att vara vakthund och bita en annan människa ( vilket pitbullen inte är )

Exakt därför jag inte låter mina hundar hälsa på/umgås med s.k. kamphundsraser...

Exakt därför jag inte låter mina hundar hälsa på/umgås med s.k. kamphundsraser...

Fast där tycker jag du har fel. Vi har en rottweiler-hane, en fantastisk hund som är bästa kompis med grannarnas hane, som istället är en korsning chihuahua-papilon. Har en tjej-kompis med en amstaff/pitbull-korsning, en tik och kan, precis som TS, säga att snällare hund får man leta efter. Skulle utan tvekan släppa ihop mina hundar med henne, likaså med våran rottis.

Tycker det är tråkigt med denna inställning. Allt är individuellt. Sålänge man släpper hundarna på "neutral" mark så brukar de reda upp det utan problem, brukar får jag väl säga. Man vet aldrig, det är djur, samtidigt kan man inte linda in dem runt ett lillfinger.

Håller med TS i allt h*n säger för övrigt.

Min hund får leka med vilken ras som helst. Blandras, renrasig och s.k kamphund.
Grannen säger att våran hund är en kamphund, hon frågar oss alltid om han hugs och är farlig.
Hennes tre "normala" hundraser är hund och människo ilskna, så hon vågade inte tänka på hur våran är sa hon.
Sen kan man ju undra vilka raser som ingår i en s.k kamphund?!.
Våran är iallafall blandning mellan schäfer, rottweiler och dalmatin. Pappan var renrasig dalmatin.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom tråden ändå är igång så skall jag ge min erfarenhet av pitbull/bullterrier rasen.

Jag har drivit hundpensionat i över två år och haft kontakt med massor av olika raser, äver "pitbull" (ingen stamtavla) och bullterrier.

Min erferanhet av dessa hundar är att dom är väldigt sociala och människovänliga. Mjuka och nästan förarveka emot folk. MEN när det kommer till umgänge med hundar är det lite annorlunda. Dom har överlag fungerat bra. Inte startad något tjafs och visat underkastelse på ett helt normalt sätt.

Det jag har reagerat på är deras sätt att hantera aggresivitet från andra hundar. Har en annan hund utmanat dem på något sätt så svarar de ordentligt.

De låser sig lätt vid en situation om man inte hindrar dom. Det kan vara att svara upp emot en ennan hund eller stirra sig blind på ett vassstrå dom bara måste ha.

Rätt uppfostrade är dom underbara hundar MEN som ägare måste man kunna läsa sin hund och stoppa i tid för det ÄR svårare att få en pitbull att bryta en fight än en labrador...

Håller med men för att ägaren skall fixa detta måste h*n inse/erkänna att det är en hund med lite speciella egenskaper h*n har.
PL

Iom att hunden är avlad till att slåss med andra hundar har de förmodligen en lägre toleransnivå och högre smärttröskel än vad "normal" hunden har. Det verkar även finnas mer könsbunden aggressivitet hos t.ex. pitbull än många andra raser (jag kan ha fel, bara mina iaktagelser).

Och just för att så många ägare av en s.k. kamphundsras förnekar deras ursprung och gullifierar dem vågar jag inte låta mina hundar hälsa. Jag vet ju inte vem som är medveten om vad de har i kopplet och inte.

Kan tillägga att jag för min egen del inte är det minsta rädd och orolig över dessa hundar, utan enbart för mina hundars skull. Just för att de är avlade för att vara snälla mot människor.

Hihi det trodde jag med!! Men hundböckerna kanske ljuger:angel:

De kan jag inte svara på om de stämmer eller inta jag är inte insatt i shäferns hstoria så de vill jag inta svara på...

Sen vill jag bara göra klart en sak så att de inte blir missförstånd.... Jag skrev att pitbullen var avlad för att bita hundar och att shäfern , människor... De var bara för att visa att ingen hund föds agresiv varken
shäfern eller pitbullen. jag menade bara att dom flesta shäfrar är jätte trevliga hundar och inte ett dugg agresiva likväl som dom flesta pitbullsen är... jag villa bara ha en jämförelse om detta skitsnack om "mördarhundar"......

Sen vill jag bara säga att min amstaff/pitbullhane är jättesnäll mot andra hundar han är verkligen inte bossig.. hans kompis blandning med mops/jack russel bestämer blint över min koloss:D

tror dom flesta sånna här hundar är sånna som är uppväxta i ett bra hem.. sen har jag erfarenhet av ex min kompis amstaff kan vara lite mer hårdhänt i sin lek men absolut inte agresiv ( han förstår inte alltid hur stor och tung han är :rofl:)

jag har aldrig träffat en agresiv ras, men däremot har jag träffat en del agresiva hundar;)

Pitbulls/kampraser ska enligt standard (åtminstone i dom sammanhangen där de föds upp för riktig fight) inte hysa något agg mot människor,och besitta ingen eller mycket lite aggression. Det som ska finnas i mängder är just kampen och att den ska rikta detta mot andra hundar. En hund som är född enligt "kampstandard" ska inte kampa med aggression, den ska kampa för kampandets skull. Därav myten "låsta käkar", ger den sig in i kamp är det svårt att bryta. Riktigt svårt.

Därför är det mest korkade man kan göra är att blanda pitbull med en ras som har ett faktiskt aggressionspaket-tex rottweiler.
Slutresultatet blir en hund med mycket kamp och ett aggressionspaket som kan vara riktat såväl mot människor som mot hundar. Kanon!:crazy:

Jag låter inte Zaga hälsa alls på okända hundar oavsett ras, en liten schnauzer kan ju likväl bita tag i henne och i sin tur sätta spår hos henne..

Dom hundar jag känner till väl får hon också leka med, oavsett ras ...

mina hundar får inte heller hälsa på sk pitbulls och amstaffar med ägare som beskriver sina hundar som TS. mina fördomar har fått nytt bränsle om man säger så.

Jag är väl en av de så kallade "rasisterna" då. Jag avskyr rasen och tar en omväg om jag ser en Pitbull. Min hund får inte hälsa på kamphundar då jag inte känner varken hund eller matte/husse. Men vad är det som är så illa att tycka illa om just denna ras. Varför får man inte göra det? Utan att ni kamphundsägare ska kalla oss för rasister. :confused:

Det finns folk som inte gillar Lapphundar och anser att de är skälliga och jobbiga. Men jag orkar inte bry mig för det. De får gärna tycka det...

Förstå faktiskt inte var du vill komma med denna diskussion. Kamphundar är säkert väldigt trevliga men det är inget som tilltalar mig, inte en vavva eller en pudel heller för den delen.

:)

Jag låter heller inte min hund hälsa på dessa sk " kamphundarna". Även om ägaren skulle säga att de är hur snälla som hellst, det spelar ingen roll.

Men min minigris skulle dom väl få träffa :D

Hon är jävligt farlig, äter allt och alla och inte fan tänker jag prata tyst om det heller..

Nej en ministridsgris ut i klospetsen och hon skrämmer slag på ALLA som har en annan ras :banana:

Men min minigris skulle dom väl få träffa :D

Hon är jävligt farlig, äter allt och alla och inte fan tänker jag prata tyst om det heller..

Nej en ministridsgris ut i klospetsen och hon skrämmer slag på ALLA som har en annan ras :banana:

Vad är din för ras?

knapp

Min sk kamphund är ganska skräckinjagande också.
Grannens hundar är livrädda, och idag åt han upp en malteser till lunch.
Det var vita tussar överallt!!:eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 000
Senast: soom
·
Övr. Hund Skriver anonymt eftersom de personer det handlar om är mina hyresvärdar, varför detta är lite känsligt. Läget är alltså såhär; Grannen...
Svar
16
· Visningar
2 933
Senast: Ensam
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 974
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka