Varför dolt nummer när man ringer på annons?

Sv: Varför dolt nummer när man ringer på annons?

Jag har själv dolt nummer pga. mitt arbete. Jag upplever att de flesta som jag känner har dolt nummer av olika, men allvarliga anledningar. Tycker det är jättetråkigt att jag skulle dissas direkt som köpare pga detta.

Två av mina hästar köpte jag genom att inleda kontakten via mejl, där jag i lugn och ro kunde ställa de rätta frågorna. Jag föredrar faktiskt att inleda via mejl, för att inte bli avbruten av barnen etc.

Men när jag ser sådana annonser som typ "Svarar inte på dolt nummer" och "seriösa köpare ringer"... Alltså, dom annonserna går fetbort för mig!

Självklart ska man presentera sig, det hör ju till allmän uppfostran&artighet.

För det första, så tror jag också att det är att man inte vill hamna i onödig kontakt med ägaren i efterhand, om inte hästen låter ens intressant på telefon. Förnamn tycker jag man kan presentera sig med, men kanske inte lika nödvändigt med efternamn. Och bor man nära hästägaren och råkar stöta ihop med dom på tävling.. Kanske inte alltid är det roligaste att höra att man är den "oseriösa köparen som aldrig ringde upp". Dolt nummer är helt klart något man borde få ha, bara man presenterar sig ordentligt! Som sagt kan jag ha förståelse för de som ringer med dolt nummer, men lite hövlighet får man visa! ;)

En person som bara presenterar sig med förnamnet tycker jag är lika oseriös som en som inte presenterar sig alls. Ringer man till okända uppger man hela sitt namn. Som synes har jag ett ovanligt förnamn och ihop med efternamnet är jag ensam om det och är väldigt lätt att hitta men trots det skulle jag aldrig låta bli att presentera mig!

(jobbar på en myndighet och jag har noterat att de senaste åren ringer såna jag aldrig haft kontakt med tidigare och presenterar sig i bästa fall med förnamn men många gånger inte alls. Det tycker jag är ohyfsat!)

Dolt nummer tycker jag är helt ok, det kan ju vara så att man inte har möjlighet att ringa från någon annan telefon och den säljare som inte svarar på dolt nummer tycker jag är fånig. Skulle aldrig ringa på en annons där säljaren inte svarar på dolt nummer, inte för att jag har det utan för att det ger dåligt intryck.

och den säljare som inte svarar på dolt nummer tycker jag är fånig.
Varför är det fånigt?`
Då är det ju minst lika fånigt om man inte vågar ringa från ett nummer som inte är okänt (Om man inte har en riktigt bra anledning, men vad säger att säljaren inte har det?) enligt mig.
Inte sitter väl alla och ringer från jobbtelefonen?
Om man ändå har ett mobilnummer som man kommer lämna ut så spelar det ju ingen roll om det visas när man ringer.

Dolda nummer i min värd = folk som INTE är seriösa, telefonförsäljare, folk som "tjuvringer" och folk som stalkar eller hotar.
Har aldrig fått ett samtal från okänt nummer som varit vettigt.
Alla har ju olika erfarenheter lixom..

Skulle aldrig ringa på en annons där säljaren inte svarar på dolt nummer, inte för att jag har det utan för att det ger dåligt intryck.

Är du synsk?
Hur kan du annars veta att det är därför säljaren inte svarar? :angel:

Jag tycker att det är en fånig inställning för man kan missa en bra köpare.
Som du läst här finns det många som har dolt nummer av andra anledningar än att man vill ringa och trakassera någon som har ute en annons.

Jag har inga problem med att svara på dolt nummer och har inga dåliga erfarenheter av det, vare sig privat eller i tjänsten, så länge folk presenterar sig.

Fast det där förstår jag inte alls. Vaddå mailvänner? Vill du ha telefonvänner istället? Jag har köpt två stycken hästar via mailen! Tycker det är mycket lättare att kommunicera så än att på telefon komma ihåg allt man vill fråga om. Man hinner tänka efter och fundera på alla följdfrågor, mindre stressat helt enkelt. Dessutom har jag alla mailen sparade under en tid efteråt, lätt att se vad säljaren lovade och hur det sedan stämde med verkligheten.

"Min" säljare och jag mailade en massa gånger först och jag åkte även dit på provridning utan att ha ringt ett enda samtal först. Givetvis bytte vi telefonnummer ifall att.

Det som stör mig är att många mailar med en fråga, ofta om bilder eller film. Jag svarar och försöker berätta lite mer om hästen. Tyvärr så hör dessa ofta inte av sig igen ens. Tycker att det även via msil är hyfs att säga tack, men nej tack.

Fast det här med dolt nummer kan ju också vara av yrkesskäl. Många som har jobb inom exempelvis Polisen har ju dolt nummer, både från jobbet och hemma samt står inte i några telefonkataloger (inte alla givetvis men flertalet jag stött på). De är inte mindre seriösa för det.

Tillägg: Givetvis presenterar man sig med namn dock. Det hör ju till folkvett. Däremot skulle jag personligen inte ge ut hemtelefonnummret, då detta är dolt av en anledning. Men mobilnummret ger jag ut i sådana fall.

Senast ändrad av en moderator:

Hugger sista knappen

När jag ringer på annonser presenterar jag mig alltid med mitt fulla namn och frågar om 'varan' är kvar. Lämnar också ut både hem och mobilnummer. När det gäller 'döda' ting kan jag maila på annonser, till exempel en sadelgjord eller liknande. Även i mailen presenterar jag mig och lämnar mobilnummer ifall säljaren vill ringa upp och ta det över telefonen istället. När vi hittade min foderhäst ringde mamma först ägaren (jag var bara 12 så eftersom mamma hade ansvaret ringde hon först), sen fick jag prata med ägaren själv. Det känns bättre att prata med en människa än att läsa på en skärm när det gäller levande varelser. Dock har jag aldrig sålt något djur, alla vi har haft har stannat hos oss till deras liv är slut.

Det verkar bli mer och mer vanligt att ev spekulanter använder sig av dolt nummer när de ringer på annons, inte heller så preseterar det sig med namn... Varför är det så, är man rädd att säljaren ska stalka om man inte vill köpa? :p

(Ovanstående är både egen erfarenhet och andras).

Jag har alltid haft skyddat nummer PGA olika anledningar. Bland annat för att jag inte vill dela ut min adress via eniro/hitta. Dessutom är mejl mycket oseriöst. Jag svarar på mail när det bara finns det i en intressant annons. Men då endast att jag är intresserad och mitt mobil nummer.
Att tala om namn när man ringer tycker jag inte alls tillhör folkvett.
Jag säger aldrig namn innan jag vet om jag faktiskt är intresserad av hästen/saken i fråga.
Varför skall alla 100tals annonser jag ringer på veta vem jag är och ha mitt nummer:o:confused:.
Mail har jag fått många från folk jag svarat på om andra hästar.

Eller dessa människor som inte kan ringa på normala tider dvs mellan kl 10 - 21
Jag har haft en pappa som ringde ang en medryttarannons jag hade ute kl 01:30 på natten & började ställa krav på hans dotter inte skulle mocka skit utan bara rida :confused:

Hade skrivit i annonsen att stallarbete ingår för den häst man brukar.

Plus jag skulle upp & jobba kl 04.

Men jag var inte sämre än jag ringde tillbaka kl 4 & ville diskutera vidare ang medryttarannonsen :devil:, var inte alls uppskattat. Hela familjen sov.

Jag tycker faktiskt att det är en självklarhet att presentera sig med namn, särskilt när man ringer/pratar med folk man inte känner/inte känner så väl.:bow:

Eller dessa människor som inte kan ringa på normala tider dvs mellan kl 10 - 21
Jag har haft en pappa som ringde ang en medryttarannons jag hade ute kl 01:30 på natten & började ställa krav på hans dotter inte skulle mocka skit utan bara rida :confused:

Hade skrivit i annonsen att stallarbete ingår för den häst man brukar.

Plus jag skulle upp & jobba kl 04.

Men jag var inte sämre än jag ringde tillbaka kl 4 & ville diskutera vidare ang medryttarannonsen :devil:, var inte alls uppskattat. Hela familjen sov.

Men herregud, vad är det för fel på en del?! :angel::D

Stänga av kan man ju, men det är ju många som har abonnemang även på mobilen och då går det ju att få reda på vem som har numret i alla fall.

Men det är just därför dom bara får veta mobil-nr, eftersom då är den enda listade telefonen en som går att stänga av när man vill vara ifred. Och vänner och familj kan ändå nå en via hemtelefonen om det behövs.

Däremot håller jag med dom flesta andra att presentera sig hör till folkvett.

/Camilla

Jag har dolt hem- och mobilnr, finns inte heller hos eniro eller i ngn telefonkatalog av en mkt enkel anledning, jag vill inte att vem som helst ska kunna leta reda på mig eller ringa i tid och otid. Jag har varit förföljd både hemma och via jobbet + att en kille luskade reda på mig via mitt mobilnr innan jag fick även det hemligt.

Om jag ringer på en vara så presenterar jag mig alltid med fullständigt namn och har inga problem med att lämna ut mitt eget mobiltelnr. Jag har, till skillnad från vad det verkar vara många andra, fått en ordentlig uppfostran hemifrån! :idea:

En person som annonserar men inte svara på hemligt nr får skylla sig själv, helt klart oseriöst i mina ögon och de kan inte vara speciellt intresserade av att få sin vara såld heller. :grin: För ca 15 år sen fanns inte nummerpresentatörer, svarade folk aldrig i telefonen då när de satte ut annons, eller är de som inte svarar på dolda nummer sjukligt paranoida? :crazy:

Dolda nummer i min värd = folk som INTE är seriösa, telefonförsäljare, folk som "tjuvringer" och folk som stalkar eller hotar.
Har aldrig fått ett samtal från okänt nummer som varit vettigt.
Alla har ju olika erfarenheter lixom..

Det var en fyrkantig värld ..
Beklagar att du bara haft tråkiga erfarenheter.

Jag kan lova dig att vi är väldigt många som har hemligt nummer pga att vi arbetar i människovårdande yrken, myndighetsutövande eller annat. Det hemliga numret är en god hjälp till att man får vara ledig när man har gått hem för dagen. Förtvivlade, arga, kontaktsökande, berusade eller fixerade människor kan nämligen ha svårt att skilja på när jag är på arbete och när jag är ledig.

Det är tråkigt att vi ska bli avfärdade för att det finns "attityder" och förutfattade meningar mot dem med skyddat nr. Fobier eller befogad rädsla för vem som ringer kan jag förstå, men att det finns en så utbredd uppfattning om oss som "skummisar" :crazy:.
Ja, det blir lite för skumt för mig.

(Självklart presenterar jag mig med för- och efternamn när jag ringer. Om det är någon som svarar i andra änden då ..)

KL

Jag svarar inte på dolda nummer - har varit sådanna IDIOTER rent ut sagt som ringt att jag inte utsätter mig igen.

När man ringer mig säger man hela sitt namn, annars frågar jag gärna;) Jag svarar själv alltid med hela mitt namn när jag ringer okända människor.
Mejlsvar är alltid välkommet, tyckte dem var bäst när jag sålde häst för då kunde jag lätt sortera ut vad jag tyckte kunde passa hästen ifråga och hjälpa köpare med bra information.

Jag kollar även alltid upp människor jag ska göra 'affär' med, google is the shit:D Där kan man hitta mycket ibland.....

paranoid eller inte, jag önskar bara att alla folk hade vänliga avsikter och var ärliga.

Det verkar bli mer och mer vanligt att ev spekulanter använder sig av dolt nummer när de ringer på annons, inte heller så preseterar det sig med namn... Varför är det så, är man rädd att säljaren ska stalka om man inte vill köpa? :p

(Ovanstående är både egen erfarenhet och andras).

Om man har hemligt nummer så kan man ju inte ta bort det bara för att man ringer på en annons???'¨
Det finns många skäl till hemligt nummer , mitt tex att en äcklig gubbe ringde mitt i natten från FibAktuellt och ville veta mina sexvanor som nybliven mamma!!!!!

Det är snart 16år sen o jag har hemligt nummer sen dess.

Jag tror också att det är många som ringer från jobbet..
tycker inte själv det är så konstigt med dolt nummer. Skulle det vara någon konstig människa, kan man alltid lägga på.
Jag svarar alltid när det är dolt, finns det intresse så får man ju numret.;)
Vi har själv dolt nummer, men inte pga att något hänt, vi har alltid haft det bara..

Senast ändrad:

Låter ju konstigt att så pass många ringer med dolt nummer, man blir ju lätt lite misstänksam :crazy:

Själv har vi skyddat nummer på hemtelefonen alltid. Detta för att mamma jobbar med kunder, och att inte alla av dem är så väldigt nöjda alltid.. :angel:

Men just därför använder vi mobilerna när vi ringer på annonser osv. Jag tycker att det är trevligast att man gör så. Mest av rent artighetsskäl faktiskt, den man tar kontakt med har rätt att veta ens nummer enligt min synpunkt :p

Edit; Att presentera sig, är för mig en självklarhet att man gör!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 536
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka