Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Ponnytant

Trådstartare
Jag får nog fråga seriöst nu (efter att ha varit inne på detta i flera trådar). Varför ha en fårskinnspad MELLAN sadel och vojlock istället för vanlig pad?

Insåg nyligen att "alla" numera har schabraket/vojlocken underst. När jag har en pad mellan sadel och schabrak är det inte en "medicinsk fårskinnspad". Fårskinnspadden används på klippt häst och då under schabrak el vojlock.

Såg just en DVD med en massa tävlingsryttare. Flera av dem hade fårskinnspadden ovanpå schabraket - så jag undrar nu - vad har jag missat?

Sv: Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Jag har fårskinnspad pga sadeln är lite för vid. Jag har paden ovanpå schabraket för att inte smutsa ned den.

Antingen har man det som utfyllnad för sadeln (om den är för vid) och då kvittar det ju vart fårskinnet sitter. Det blir ju "snyggare" om man har det mellan sadel och schabrak.

Eller så har man fårskinnet för stötdämpning och då kvittar det ju också. Viktigt att tänka på är dock att sadeln även här blir smalare.

- så jag undrar nu - vad har jag missat?

Tssssss- det är ju modernt. Jag som bor ute i bushen har precis börjat med modeflugan huvan, men inte kommit så långt som till matchning.

;)

Varför inte "vanlig" pad? Fungerar fårskinnspadden bättre på något sätt?
OBS! Jag IFRÅGASÄTTER inte användandet - utan frågar för att jag verkligen undrar.

Vanlig padd = teddypadd?

Isf ger fårskinnet en mycket mer stötdämpande effekt. Sedan så är det "vänligare" eller hur man ska säga :p

slipper att den blir smutsig helt enkelt, en bekvämlighet. dock använder jag min närmast hästen och har till och med ibland bara den om jag är extra lat.

Att det är "snyggt" eller "modernt" - det kan jag köpa (och säkert anamma så småningom - lagom till dess det börjar bli omodernt. Men då kan jag kalla det retro eller vintage!).

Menar gelpad och sådan i typ latex. Men frågan var egentligen -varför inte fårskinnet närmast hästen?

Åh, en sådan där fundering om jag får lov att trådnappa.

Enbart vojlock/schabrak så lyfter man ju upp den i sadelns tunnel, om ni förstår vad jag menar. Men med fårskinnspad så går ju inte det. Följden blir ju att sadeln drar ned vojlock över ryggraden, alltså ligger platt. Kanske inte trycket blir stort, men är det lämpligt. Jag tänker på alla diskussioner om ämnet i bomlöshetens land.

Inte snyggt eller nödvändigt.

OM man inte har det för att undvika skav eller om man vill ha det mjukt för hästen.

Jag har också bara dem ibland. De behöver ju inte tvättas jätteofta - och de tvättas dessutom enkelt i maskin.

Fårskinnet ska ju ha kanal.

Och hur många drar egt. upp schabraket i kanalen? Jag försöker vara noga med det men det är ingen vana (än).

jag kan de med min padd, då den har en tunnel under till. Sen med vojlocken som är helt i fårskinn drar jag bara upp i sadelns kanal och där stannar den under hela ridturen.

jag drar alltid upp schabraken i kanalen, mkt snyggare :P + att ena hästen har en regäl manke så för att undvika skav på honom behövs de..

Fårskinnet ska ju ha kanal.

Och hur många drar egt. upp schabraket i kanalen? Jag försöker vara noga med det men det är ingen vana (än).

Ska ha, men många, många har ju inte det. Därav min tankegång.

Ja, jag vet. En sådan där onödig fråga från en som inte använder dessa prylar. Men ibland så vill man bara veta.

Kanske ska gå lägga mig- svamlar märker jag. :o:)

Våra fårskinnspaddar går faktiskt att dra upp eftersom det är en öppen kanal (= mindre päls).

Menar gelpad och sådan i typ latex. Men frågan var egentligen -varför inte fårskinnet närmast hästen?

Finns en del studier på detta tror det var i ridsport dom publicerade en artikel om just det att den meststötdämpande padden var just fårskinn även jämfört med gelpaddar och liknande.

Fast skulle tro att väldigt många har det för att dom tycker det ser mysigt ut.

/Camilla

*KL*

en trend på ridklubben som jag har märkt nu är att ENBART ha en antiglid-gele-pad under sadeln, inget schabrak/annat..
har inte kommit mig för att fråga varfö, kom och tänka på det nu...

så..
Varför har man så? :confused:
har hängt med i många svängar men denna fattar jag inte ;)
sadeln borde ju bli svettig och tillslut knölig av fukten?

Nej fårskinnet var mest tryckfördelande.

Mest stötdämpande är dock gelepaddar.

Liknande trådar

Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag... 2
Svar
29
· Visningar
3 026
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka