Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Sv: Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Nej men annars ligger ju padden emot tornutskotten och det är ju inte bra, visserligen så tror jag inte att det blir så högt tryck, dock tillräckligt.

Nej men annars ligger ju padden emot tornutskotten och det är ju inte bra, visserligen så tror jag inte att det blir så högt tryck, dock tillräckligt.

Exakt min tanke, därför min fundering. Jag har inte hittills sett ngn "dra" upp fårskinnspadden i sadelns tunnel. Många fårskinnspadar har ju inte tunnel själv. Och även om paden har tunnel så gäller det att dra upp schabraket i den.
Hmm, detta är ngt jag måste luska vidare i.
Liknade funderingar har jag gällande bomlöst, där man inte kan dra upp paden öht (soffmodellen). Och de padar jag har varit i kontakt med har ingen markfrigång sas.

Jag har alltid paddar mellan schabrak och sadel. Har faktiskt inte sett någon ha annorlunda. Om jag har ett stort renskinn eller fårskinn istället för vojlock eller schabrak så ligger det ju direkt mot hästen, men då är det inte en pad.
Jag har fårskinnspad på min ena sadel helt enkelt för att sadeln är för vid utan. Den fyller alltså ut.

Varför inte "vanlig" pad? Fungerar fårskinnspadden bättre på något sätt?
OBS! Jag IFRÅGASÄTTER inte användandet - utan frågar för att jag verkligen undrar.
Nu vet jag inte exakt vad du menar med vanlig pad. Men jag tolkar det som en pad i teddy. (rätta mig om jag har fel)
Fårskinnspaden andas och har bättre tryckutjämnande egenskaper än en pad i syntet.
Den är tjockare och fyller ut mera än syntet om man har det för att sadeln är för vid.

jga hade fårskinnspad då sadlen var lite för vid för att fylla ut utrymmet. På den svarta hade jag alltid padden mellan schabrak och sadel då sadeln gled om jag hade den under schabraket. På fuxen hade jag alltid en fårskinnspadd under schabraket då han var väldigt känslig och fick skav annars.

Exakt min tanke, därför min fundering. Jag har inte hittills sett ngn "dra" upp fårskinnspadden i sadelns tunnel. Många fårskinnspadar har ju inte tunnel själv. Och även om paden har tunnel så gäller det att dra upp schabraket i den.
Liknade funderingar har jag gällande bomlöst, där man inte kan dra upp paden öht (soffmodellen). Och de padar jag har varit i kontakt med har ingen markfrigång sas.

Mattes har kanal vet jag.
Klart man måste rätta till pad/schabrak/vad man nu har när man ska sadla.
Jag har en Torsion bomlös bl.a., och där kan man dra upp paden. Den ligger inte emot manken när man rider, ligger inte heller på ryggraden och skaver eller liknande.

Menar gelpad och sådan i typ latex. Men frågan var egentligen -varför inte fårskinnet närmast hästen?

Vi rider så. Emellanåt.

19029389.jpg

Det var väldigt vanligt förr att man red med sadeln direkt mot hästryggen utan schabrak/vojlock. Dock fick man tvätta av sadelns undersida efter varje ridtur.
Schabrak och vojlock ha egentligen ingen annan funktion att fylla än den att skydda sadeln från svett och smuts från hästen.

Immer

Appropå naket under sadeln ;)

19456861.jpg

Anledning till att jag använder fårskinnspad: När en häst inte fyller ut sadeln helt, ex. efter vila eller på unghästar.

Varför jag använder just fårskinn: Tycker att de har bättre passform, ligger still, och är lättare att dra upp i kanalen på sadeln än ex. gelpad. Är ej ute efter stötdämpande effekt, utan endast som utfyllnad.

Varför mellan schabrak och sadeln: Lättare att tvätta schabraket än padden, och jag har ingen pad att byta med, men flera schabrak. Vill inte rida utan schabrak, och att ha padden under schabraket skulle bara se dumt ut...

Drar man upp padden i sadelns tunnel så får man ju ingen tunnel alls. Ne, låt padden vara och dra ist upp schabraket i paddens tunnel isf.

Senast jag köpte ny sadel fick jag rådet att rida utan schabrak de första 60 timmarna. Det fungerade alldeles utmärkt, stoppningen blev riktigt bra och sadeln formade sig fint efter hästen.

Immer

Måste skaffa mig utrustningen bara för att prova. ;) Skämt åtsido. Men ff så är de flesta padar utan tunnel. Mattes och Börjes har tunnel, alla andra har faktiskt varit utan tunnel av dem jag träffat på. Nu kan man ju fixa en själv, låna farsans rakapparat :p. Men det är ändå så att väldigt många rider utan tunnel på paden, och de flesta av dem har det för att det är inne/snyggt. Det är den typen jag är ute efter. Och jag har fått lite mer att fundera på nu.

Det var väldigt vanligt förr att man red med sadeln direkt mot hästryggen utan schabrak/vojlock. Dock fick man tvätta av sadelns undersida efter varje ridtur.
Schabrak och vojlock ha egentligen ingen annan funktion att fylla än den att skydda sadeln från svett och smuts från hästen.

Immer

jo, det vet jag..
Senast jag köpte ny sadel fick jag rådet att rida utan schabrak de första 60 timmarna. Det fungerade alldeles utmärkt, stoppningen blev riktigt bra och sadeln formade sig fint efter hästen.

Immer

men jag trodde det var att man började med scabrak osv för att sadeln inte skulle bli knölig. för knölig brukar den bli ändå ;)

Åh, en sådan där fundering om jag får lov att trådnappa.

Enbart vojlock/schabrak så lyfter man ju upp den i sadelns tunnel, om ni förstår vad jag menar. Men med fårskinnspad så går ju inte det. Följden blir ju att sadeln drar ned vojlock över ryggraden, alltså ligger platt. Kanske inte trycket blir stort, men är det lämpligt. Jag tänker på alla diskussioner om ämnet i bomlöshetens land.

Eftersom man använder en padd med kanal så drar man ju upp schabrakcet en bit i den. Att dra upp padden extremt mycket i sadelns kanal gör ju bara att kanalen på padden örsvinner = dåligt. En bra padd sitter bra under sadeln utan att dra sig nedåt. Ett bra schabrak sitter bra under padden och stannar uppe ovanför ryggraden, drar sig inte bakåt/nedåt och trycker över ryggraden. Inte alls!

Däremot gäller det att passa ut sadel - padd - schabrak så att ovanstående gäller. Min ungis har inte en 100 %-ig sadel men alla mina schabrak ligger kanon under padden medan morsan som har en utprovad sadel (utprovad med padd) bara kan använda vissa av sina shcabrak eftersom de enda glider ned och lägger sig på manken. Fastän de inte gjorde det utan padd.

Alla paddar gör sadelns kanal smalare (därför är jag emot paddar utan kanal). Även en fårskinnspadd med kanal som dras upp rejält i sadelns kanal gör den kanalen som blir gentemot hästen (av sedan o padd) smalare.

Låter man däremot en bra fårskinnspadd med kanal "bara ligga"/drar upp liiiite lite så den ligger bra men inte så att paddens kanal försvinner upp i sadelns kanal så ligger ju sadeln bara "ovanpå" padden - med bibehållen frihet för ryggrad o trnutskott. Dvs sadel lyfter sadeln - ger tryckfördelning och fyller ut fram. Precis den effekten jag vill ha an ev padd.

Btw, jag snackar endast om Mattes med kanal i mina inlägg. Skulle aldrig våga lägga något annat (av det jag sett i nuläget) på hästens rygg.

Kommer just från en ponnytävling (hopp). 80-90% av ekipagen hade fårskinnspad (ovanpå schabraket). Inte lika vanligt i dressyrvärlden - troligen därför jag varit lite "off" här......

Liknande trådar

Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag... 2
Svar
29
· Visningar
3 026
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet