Varför finns barbackasadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 934
G

Gisburne

Jag måste bara få ställa en cynisk fråga! :D Personen som uppfann barbackasadeln, hur tänkte han? Om man sitter på filt eller fårskinnsfluff, då rider man ju inte barbacka längre...? :idea: På sätt och vis är väl inte barbackasadlar helt olika bomlösa sadlar? Okej, de är lättare, gjorda i helt andra material och har ingen direkt funktion, annat än att ryttaren sitter något säkrare m.m. men poängen är väl mer eller mindre densamma egentligen? Det är ju en sorts bomlös sadel...? :crazy:

För mig innebär barbackaridning att slippa sadla och att verkligen sitta barbacka och känna hästen under sig på ett annat sätt. Men med barbackasadel blir det ju inte så...?

Dum tråd, jag vet, men jag måste få veta om jag är ensam i världen om att tänkas såhär! :rofl:

Sv: Varför finns barbackasadlar?

Jag har också undrat... :smirk:

Om just barbackaridningen, är tycker vi lika. Där är du inte ensam. Men om barbackasadelns vara eller inte vara, tja det är väl som alla andra onödig prylar, så länge det finns behov/ngn som vill köpa så kommer det att finnas.

Pratade med en sadelmakare om just detta och han ansåg att om man "är rädd för att bli skitig om rumpan kan man lika gärna använda en vojlock"
Fast han ville väl ha lite jobb och med en barbackasadel blir det väl inte så mycket pengar för omstoppningar o dyl.:angel:

Helt och hållet en bekvämlighetsgrej för oss ryttare! :D Dessutom kan man ju fästa stigbyglar i barbackasadeln, en fördel om man t.ex. ska rida ut "barbacka" och t.ex. klättra lite.

Barbacka sadel är långt ifrån någon ny uppfinning. Jag har hittat två bomlösa "sadlar" av samma modell när jag gått igenom samlingen av sadlar på det museum där jag praktiserar. De kallas i katalogen fär "sall-vänge" och är en stooor limpformad dyna med ovansida i läder, undersida i textil och stoppad med tagel, ca 10 cm tjock. På den ena finns stigläder och stigbyglar och sadelgjord. På den andra bara sadelgjord.
Ser ut att vara hemmabyggen, den ena verkar dessutom vara "tandem", dvs plats för två rumpor (minst!).
Hade man inte råd/större behov av en sadel så gjorde man helt enkelt en enklare modell själv. (Min tolkning).
Dessa "dynor" förvärvades till samlingarna 1877.

Jag undrar bara, när man kommit till den punkten när man sätter på stigbyglar på sin barbackasadel också, varför inte bara använda sin vanliga sadel då? Känner en som köpte en barbackasadel med stigbyglar och alla andra tillbehör för runt 4000:-, och jag kan fortfarande inte riktigt förstå det, för det är ju typ samma pris som man får ge för en syntetsadel...? Ska jag rida barbacka ska det inte kosta flera tusen i alla fall! :D Men alla är olika, det respekterar jag.

För mig betydde barbacka samma som för dig innan. Sen blev jag gammal och feg och barbacka betyder numera leka med döden....
Jag rider enbart i barbackasadel numera av olika anledningar. Dels är det bra för min kassa rygg, dels så känner jag hästen, det är lätt att känna när det är dålig aktivitet i ena rygghalvan så då kan man snabbt fiska upp den till arbete igen. Det är svårare att känna detaljer i en sadel.

Djurjouren skrev:
För mig betydde barbacka samma som för dig innan. Sen blev jag gammal och feg och barbacka betyder numera leka med döden....

Nämen Djurjouren, har du blivit pensionär. :rofl: Vill du inte ha ngn adrenalinkick.

;) :D

Jodå, adrenalin vill jag ha men inet hängandes i knävecket över en häst :angel:
I full fart rakt fram ordentligt fastsatt i sadeln får man oxå adrenalinkickar, sådet så *kickar med käppen i marken*:p

Min barbackapad är av tjock filt, med mocka på ovansidan och antiglid-material på undersidan.

Mina hästar reagerar lite på punkttrycket från sittbenen när jag sitter "djupt" och samlar dem helt barbacka. Den stadiga filten fördelar ut trycket precis det lilla som behövs för att hästarna inte ska reagera på det.

Mockan och antiglid-materialet gör att det är lättare att sitta kvar i rätt position, och att man klarar bus och bocksprång bättre.

Jag tycker att det är en stor skillnad mellan min barbackapad och de bomlösa sadlar jag har haft (Torsion, Freeform, Keilir, argentisk gauchosadel).

Det där beror ju helt på vad man tolkar in i order "barbacka". Allt som inte är en sadel är väl egentilgen "barbacka" enligt mig. De barbackapaddar jag prövat är ju som att sitta barbacka - men säkrare, eller ibland kanske bara "renare".

Som jag ser det så behöver "barbacka" absolut inte betyda att du är lat och inte orkar sadla - kanske du vill känna hästen tydligt, kanske du vill ha lite bättre grepp fastän du sitter barbacka, kanske vill du skydda dig eller hästen från friktion, kanske har du svårt att hitta en sadel som passar och måste då rida barbacka ett tag, kanske vill du träna din balans och sits. För mig är en barbackapadd något som gör att det fortfarande känns exakt som att rida barbacka - du får fortfarande samma balansträning och du är mera "in tune" med hästen. En bomlös sadel har ofta mycket mera stöd i form av fram och bakvalv av någon sort och de har stigläderfästen som man oftast faktiskt kan använda (de på barbackapaddar ska inte användas egentligen - puckad uppfinning!) En bomlös sadel brukar fördela ut din vikt bättre än en barbackapadd och är helt enkelt mera avancerad. En barbackapadd är ju i princip bara en tjock vojlock.

Varför barbackapadd istället för vojlock? Jag tycker en barbackapadd är överlägsen på många sätt. Eftersom den har någon form av gjordlösning fastsydd i själva padden ligger det hela stadigare än en vojlock fastsatt med antingen en dålig ridgjord (som gör att du får sitta längre bak än du bör göra barbacka) eller en täckesgjord. En stadigare padd = bekvämare för hästen (jämför att bära en lös ryggsäck mot en som sitter tight - en ryggsäck som åker omkring och glider fram och tillbaka är bra mycket obekvämare än samma (eller tyngre) ryggsäck som sitter still.))

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka