VARFÖR gnäggar de så?????

mian1

Trådstartare
Jag blir TOKIG!!!!
Hästarna gnäggar hela tiden! De har vatten, de får mat med jämna mellanrum, de har en skogshage på 1,5 hektar och de är två att sällskapa varann. I bortre delen av hagen finns det fjolårsgräs och saker att pyssla med, men de står utanför huset där det inte finns något kul. De gnager sönder alla lövträd och står bara och skriker så fort vi visar oss ute eller de kan se eller höra oss i köket.
De får komma ut på ridturer, de får komma ut en stund om dagen och beta grönt gräs utanför hagen, men de verkar aldrig bli nöjda. Vad är det för fel på dem? Jag är så trött på att höra dem skrika! :(

Dom älskar dig - lev med det ;)

Allvarligt talat... Jag har ingen aning om vad det kan vara. Kanske har dom helt enkelt lärt sig att matte kommer och gör nånting, eller att hon i alla fall tittar åt dom, ifall dom skriker och stojar. Tvivlar på att det skulle vara nåt fel på de båda som får dom att väsnas, och det verkar inte direkt fattas dom nåt heller...

Knaskusarnas Riksförbund var det ja... :angel:

Nu har de varit tysta i två timmar för att husse underhållit dem med vedklyvning utanför hagen. Två sekunder efter att han gått därifrån så satte de igång igen. Och nu när det skymmer ute så kan de se in i köket och jag vill knappt gå in där för att slippa se dem stå där ute och glo och skrika. Det ÄR inte synd om dem! De var inte alls så här under de månader som de var tre. Då gick de runt i hela hagen och underhöll varann. Jag orkar inte borsta mer, eller leda dem på bete, eller rida eller fika med dem i hagen. De är ju HÄSTAR!!! Fattar de inte det?

Kanske nån ridskola skulle kunna ha BigBrother-stall med en kamera i varje spilta så att mina pållar kunde glo dygnet runt på andra hästar som inte heller har nåt eget liv? Hur Stjärna brunstar åt både Brunte och Brutus och när stallets shettis-maskot kliar rumpan mot krubban när han tror att ingen ser?
:rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: låter som lyckliga kusar de har nog dresserat dig lite grann

Helt underbart! Mina tre håller låda ibland när de ser mig, men inte så som dina. Du sa de var tre tidigare, var den tredje ledaren? Har du kanske tagit över? De kan kanske inte hitta på någonting själv?!
Underbart ialla fall.

MVH Anlisu

Den tredje var mittemellan, inte ledare och jo Rikkan jag har hört att de saknar sina kompisar. Grejen är att mina två var såna här även innan shettisen bodde här. Det var bara under tiden som lilla ponnyn fanns här som de klarade sig själva. Kanske trivs de inte ihop? (Ponnyn gick tyvärr bort, annars hade hon funnits kvar hos oss)

Kanske dags att bjuda in hästarna i köket på en kopp te snart?
Tror helt ärligt att de skulle uppskatta det :d.
Var glad åt den ärliga uppmärksamhet hästarna visar dig ;)

Vi är två! Hurra! :)

Mina är likadana och skriker så fort de ser mig och jag har också undrat ibland att vad vill de nu då?
Vallacken muttrar mest men stoet skriker i högan sky.

Ibland när den ena hagen är öppen så de kan gå framför köksfönstret går stoet dit och ropar. Ibland tror jag att hon liksom kollar om det är nån där...

Alltid är det nåt verkar det som?

Kokopelli Mana

Vem av dina är ledare? Skrikaren eller muttraren? För hos mig är det tvärt om - stoet mullrar och valacken skriker i högan sky.

I somras kunde vi hägna in så att de fick vara med och måla torpet och äta chips och dricka öl med grannarna (smaka lie på en folköl) och det var uppskattat må jag säga!!! :D

hej,nämen gud de saknar sin kompis,de skriker efter sin kompis som de hade ,de var ju tre innan!! saknaden är svårför dem.

hej,det vet jag faktiskt inte. skriker de bägge två eller bara den ena?? de kanske inte trivs i hagen? sätt upp entråd emellan dem i hagen och se om det hjälper,den ena kanske e rädd för den andre.är de köpta ihop?? :confused:

Jag har ett sto som kliver upp på bron och dom andra två står nedanför och slickar på räcket. Valacken har också varit uppe på bron. Skulle gärna släppa in dom i huset men jag är lite rädd om dom breda antika golvplankorna i hallen....fast fåren brukar komm in och hälsa på när dörren står öppen.
:D

De har bott ihop i 3,5 år och har aldrig bråkat med varann. Står brevid varann i stallet, utan boxgaller och med huvudet på varandras rumpor då de sover. De står brevid varann i hagen och skriker, stirrandes in i huset.
Shettisen bodde hos oss i 4 månader och under den tiden var de tysta och verkade roa sig själva.

Skrikaren är ledare dvs stoet.

Hur var det hos dig jag kan inte se att det framgår nånstans?

Ibland när vi är ute och rider (bara hon och jag) skriker hon också på vissa platser märk väl. På specifikt ställe inne i byn där det står en stor transformator och så uppe vid min systers sommarställe som ligger uppe på ett berg utan el och rinnande vatten. Där uppe på höjden gnäggar hon och sist vi var där skrek hon varje gång nån gick i dörren på stugan och då satt jag ändå ute hos henne. Vi var alldeles förbryllade över denna svada....

Kokopelli Mana

Nu har de varit tysta i två timmar för att husse underhållit dem med vedklyvning utanför hagen. Två sekunder efter att han gått därifrån så satte de igång igen. Och nu när det skymmer ute så kan de se in i köket och jag vill knappt gå in där för att slippa se dem stå där ute och glo och skrika. Det ÄR inte synd om dem! De var inte alls så här under de månader som de var tre. Då gick de runt i hela hagen och underhöll varann. Jag orkar inte borsta mer, eller leda dem på bete, eller rida eller fika med dem i hagen. De är ju HÄSTAR!!! Fattar de inte det?

Ha ha fan vad det här är kul och bizarrt!! Underbar tråd! :D :D :D
Dom tycker väl att du är med i flocken liksom och kör värsta hälsningsceremonin så fort de ser dig! Gulligt tycker jag!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 391
Senast: Mia_R
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 395
Senast: Noak
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 071
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka