Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

Jag stormtrivs i det "vanliga" stallet jag har Loki i.

Mycket bra och trevlig stallägare och alla hästägare har sunda ideér.
Lugnt och trevligt. En fröjd att vara där :)

Supernöjd!

:)

Skönt att höra att du har det bra i ditt stall. Blev lite fundersam när jag läst en del andra inlägg där folk är rädda att bli ifrågasatta i "vanliga" stall. Är det verkligen så illa på många ställen?

Jag har i så fall haft en väldig tur med stall. :)
Jag är dressyrinriktad men tävlar inte, har ett vanligt halvblod. I stallet finns flera halvblod och ponnyer, ett kallblod och två fullblod som med ägare utgör en blandning av skogsryttare, de som tävlar dressyr och hoppning på olika nivåer, westerninriktade, akademiskt inriktade och alla kommer vi bra överens och respekterar varandra fullt ut. Inga snobberier och alla kan hjälpas åt. Alla hästar oavsett storlek står i storhästboxar och går i mindre grupper i stora hagar. En islandshäst (och dess ryttare) skulle vara lika välkommen som alla andra. Dock går det inte att ordna lösdrift, men annars inga problem.

Sedan har jag full förståelse för om man vill stå där man kan få hjälp med träning och kunna prata med andra om de saker som är typiska för ens inriktning.

Nu har vi visserligen hästarna hemma på egen gård men min gammelgubbe bodde med stora bruna förut han trivdes INTE, han kunde inte gå med de stora för att han bara sparkade och bet mot dem..
När han kom hem till oss var han som ett plåster på våran andra islänning så så mycket hade han saknat en "rasfrände"...
Två andra islänningar vi hade mobbade min lilla shettis och jagade runt på henne de som vi har haft verkar lite "rasistiska"...

Nu går det däremor ganska bra med H's lilla ponny Rasmus som går med 9 islänningar, han är inte så ranghö så han håller sig undan och ingen av dem jagar eller bråkar med honom tack och lov :)

Skönt att höra att du har det bra i ditt stall. Blev lite fundersam när jag läst en del andra inlägg där folk är rädda att bli ifrågasatta i "vanliga" stall. Är det verkligen så illa på många ställen?

Jag har i så fall haft en väldig tur med stall. :)
Jag är dressyrinriktad men tävlar inte, har ett vanligt halvblod. I stallet finns flera halvblod och ponnyer, ett kallblod och två fullblod som med ägare utgör en blandning av skogsryttare, de som tävlar dressyr och hoppning på olika nivåer, westerninriktade, akademiskt inriktade och alla kommer vi bra överens och respekterar varandra fullt ut. Inga snobberier och alla kan hjälpas åt. Alla hästar oavsett storlek står i storhästboxar och går i mindre grupper i stora hagar. En islandshäst (och dess ryttare) skulle vara lika välkommen som alla andra. Dock går det inte att ordna lösdrift, men annars inga problem.

Sedan har jag full förståelse för om man vill stå där man kan få hjälp med träning och kunna prata med andra om de saker som är typiska för ens inriktning.

Precis så som vi har det, inget snobberi, vi hjälps åt och det är god sammanhållning.
Nu har vi ett stort islandsstall 2-3 km från där jag har Loki inackoderad, så vill jag träna så är det bara skritta dit, lagom uppvärmd :)

Jag har box till min islänning med ett litet fönster/lucka som han står och "glor" ut genom. Det är helmysigt där.

Loki har gått lösdrift innan men jag vill ha honom på box :)
låter lite ego kanske men han stormtrivs i sin box eftersom där är möjlighet att stå och glo ut. Frisk luft i hela stallet, tyvärr har man varit på andra stall som där är dålig luft och hög fuktighet.

Jag önskar att alla hade det så bra som vi :)

Att man vill att sin häst ska ha kompisar är en sak, men varför just andra islandshästar??
Det viktigaste är att hästarna trivs ihop, inte vilken ras det är:grin:

Min arab går med syrrans 172 halvblod och det går utmärkt...det handlar om individen, inte rasen...är ni rasister maybe?

En Isis blir inte förstådd i en blandflock och det medför problem vid fodring mm

Ehm..ursäkta, men det där är skitsnack på hög nivå. Kom ner på jorden...inte förstådd i en "blandflock"??
Och det gäller bara islandshästar, eller? Alla andra raser har samma språk? Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

"Blev lite fundersam när jag läst en del andra inlägg där folk är rädda att bli ifrågasatta i "vanliga" stall. Är det verkligen så illa på många ställen?"

Ja, och det är inte bara islandshästar som i frågasätts. Araber är hispiga och springer med näsan i vädret, fjordingar är feta och inte till för att rida på, travare är sneda och kan inte galoppera och kallblod är klumpiga och tröga... Fel sort häst räknas som "ogräs" i många stall.

Mer än en gång har jag fått frågan om varför jag har den häst jag har:
"-du kan ju rida..." Ja just det, och det är en otroligt mycket större utmaning att utbilda en startad travare till skolor och galoppombyten och alldeles fantastiskt häftigt när man lyckas!
Då kommer nästa fråga: "-men när ska du anmäla dig, du måste ju tävla, din häst går ju så bra!... "Ja just det, och hästen är stark och glad och vi gör det som passar oss, vi följer ingen mall eller rider på tvång för att toppa formen inför fyra minuters ridning ett visst datum.
Tröttsamt.

// Smirk

Ehm..ursäkta, men det där är skitsnack på hög nivå. Kom ner på jorden...inte förstådd i en "blandflock"??
Och det gäller bara islandshästar, eller? Alla andra raser har samma språk? Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Ja alltså som stallägare har vi separerat våra inackorderade islandshästar till en egen flock, eftersom vi upplevde att de inte funkade och många av hästarna faktiskt rent av vantrivdes. Idag kan jag säga att det är precis tvärtom, så jag får nog skriva att man måste se detta och inte bara tro.

Vad som gör detta fenomen vet jag inte, men det är bara att konstatera att så är fallet vare sig man vill tro på det eller inte.

Att sen ägare till islandshästar vill dela stall är väl inget konstigt, hur intressant är det för en dressyr ryttare att stalla in sin häst i ett renodlat hoppstall? Inget intresse alls skulle jag säga.

Islandshästar har inget eget språk...förstår faktiskt inte ens hur vissa kan påstå det?
Vad menar ni egentligen? Att alla raser har sitt eget språk? Tycker ni att alla hästraser ska vara separerade från varandra??

Har haft flera olika raser och de har alltid fungerat ihop...allt från nordsvenskar, shettis, araber, halvblod...Enligt er skulle de alltså inte kunna förstå varandras språk?

Islandshästar har inget eget språk...förstår faktiskt inte ens hur vissa kan påstå det?Vad menar ni egentligen? Att alla raser har sitt eget språk? Tycker ni att alla hästraser ska vara separerade från varandra??

Har haft flera olika raser och de har alltid fungerat ihop...allt från nordsvenskar, shettis, araber, halvblod...Enligt er skulle de alltså inte kunna förstå varandras språk?
Och hur vet du det?:cool:

Det är väl självklart att hästar som är uppfödda i flock inte beter sig som "trädgårds"uppfödda hästar,det gäller alla raser;)

Nu pratade ju vissa här om att enbart islandshästar hade ett eget språk, och att resten hade samma...

Om ni nu menar att sättet hästen föds upp på radikalt ändrar dess språk, så skulle vi nog ha mer problem med att få hästar att gå ihop med varandra än vad vi har idag...hästar blir inte exakt likadant uppfödda, vare sig de som går i flock eller de som inte gör det...

Hästens flockbeteende är såpass djupt rotat att jag knappast tror att det skiljer sig så som vissa här påstår. Eftersom (de flesta...som tur är) hästar går ihop emd andra så har de flockspråket som ni talar om...
Det är snarare individen vi borde tala om och inte raser...

Våra hästar är uppfödda i olika länder och på olika sätt, men de går ändå bra ihop. Hur förklarar ni det?

Tror det blir att låta mkt rasvis men min personliga erfarenhet är istället uppfödning mm som gör det. Generellt så är de flesta islänningar uppvuxna i flockar på stora marker som de gått ända tills inridning och även efteråt så gå i flock. Hur många av våra andra raser har gått i 3-4 år i flockar från kanske 30 -400 andra hästar på STORA marker. Är samma sak med hundar som inte är vana med flock. Kan bli trassel med att släppa ihop

De hästar som inte är så vana med flocklivet brukar bli en lite flock i flocken och håller sig på sin kant.

Är samma som när svenskar åker på charter så hur ofta syns de inte bland andra svenskar eller skandinavier osv?

Jag är själv halvblodsägare till flera halvblod, gammal dressyrryttare sen väldigt många år tillbaka. Som jag skrev så är det ett fenomen som jag inte själv kan förklara, hade väl samma uppfattning som du har nu från start. Vi hade blandade flockar, och visst funkade det si så där. Sen frågade en av våra inackorderingar om de kunde få pröva att ha sina hästar tillsammans istället, vilket jag först ställde mig väldigt frågande till. Vaddå? Häst som häst, eller hur.

Men jag gick med på det för en provperiod, vi hade en hage som kunde disponeras och det gick ju bra att plocka ur dessa hästar ur sina respektive hagar utan att det störde. Det som däremot kändes obekvämt var att släppa ihop dessa då 9 hästar i samma hage, vi släppte ihop dem under två dagar 1 efter 1. Men till min stora förvåning så verkade de mer som att jippie här kom en till, den totala frånvaron av bråk och tjatter var otrolig.:love:

Dagen efter det att alla hade kommit på plats fick vi uppleva ett skådespel av sällat slag, hade inte sett något liknande tidigare trots min ganska omfattande erfarenhet av hästar av olika slag. Detta ser vi varje vår numera, ungefär runt februari brukar det starta. Dessa hästar leker något så sagolikt, timme efter timme fullständigt spurtar de genom hagen. Enda gångerna som det är lite mer stilla ska väl då vara vid matdax, sen vilar de en stund och så är det igång igen.

Jag hade en veterinär här på besök förra våren i februari, enligt honom så berodde detta på att de trivs och därför leker på detta sätt. Han jämförde dem med lekande fiskar,:eek: de leker bara när de känner sig hemma och är harmoniska och känner trivsel. Jag tror honom, för så här glada har inte hästarna varit innan dess utan har mer varit ett ok bara.

Islandshästar har en social struktur i flocken, den är väl inarbetad. Det finns en flockledare, det finns en som tar reda på vilka ev nya individer är, det finns några som alltid får vakta när de andra ska vila osv. Islandshästar försöker kommunicera med andra raser, men det som ofta brister är just att många inte har fått lära sig ett ordentligt hästspråk och då uppstår frustration på samma sätt som det skulle ske mellan ryttare och häst. När hästen blir frustrerad så kommer protesterna, här har du kanske to m flera som blir frustrerade den nya och flockens individer.

Alla hästar oavsett ras är flockdju med en social struktur i flocken. Det är inte alls rasen som är avgörande utan om hästarna är vana vid att gå i flock eller inte.

Vi har till och från blandat islandshästar med andra raser och inte sett att det blir större problem än i andra flockar med andra sammansättningar av raser.

Vi försöker ändå att ha islandshästar i första hand här men det är mycket en praktisk fråga. Det är större skillnader på hästägare än på hästar helt klart.

Det kan uppstå problem i "blandflockar" även om det inte skall överdrivas. Tex kan det gå illa när rangordningen skall bestämmas. Om två islandshästar sparkar mot varandra händer oftast inte så mycket. Sparkar en islandshäst mot en stor häst så tar sparken lågt dvs på benen och skaderisken blir klart högre.

Så illa är det faktiskt.
Trots att Islandshästen numera är en ras som är befäst så får man konstant försvara sitt val av häst och inriktning.

"Varför rider du "isis"" (Isis är för mig den värsta förkortningen jag vet).
"Vad får man ut av att rida så små hästar"
"Du kan ju inte rida dressyr på den"
"Inte kan man hoppa heller"
"Hur kul är det att bara rida runt runt i skogen" (Jag är tävlingsinriktad)

Nej, jag orkar inte befatta mig mer med "storhästmänniskor".
Jag vill ha mina hästar i ett islandsstall, där jag slipper tjatet. Jag vill slippa byta täcken på 5 stora bruna som skall ha 43 olika täcken på sig.. Alla regler, hoppiga hästar och skit.

Sen ang det här att islandshästar inte är mer olik någon annan häst.

Gå ut och sätt dig i en islandsflock och se hur de är mot varandra, hur FÅ bråk som uppstår. Där jag har mitt sto står 10 hästar runt en och samma bal, alla i olika rangnivåer. Utan bråk, ledaren lägger öronen bakåt och den lägsta (mitt sto :angel: ) flyttar på sig.

Jag har jobbat med dressyrhästar, islandhästar osv osv. Jag har jobbat där HBL gick på lösdrift från de var 6 månader tills de var inridningsbara. Men där var det det till trots massa pill och pjåk med dem. Och inte hade de respekt för fem öre. Det har inte mitt föl heller, och det är ett stort problem. Men jag räknar med att stona i hagen skall sätta henne på plats när den tiden kommer. Utan min inblandning.

Det är stor skillnad.
Vi hade ett russ som kom till vår flock på mitt jobb för ett par år sedan. Denna lilla hästen kom in i hagen och gick direkt på ledarhästen i hagen. Tre minuter senare förvandlades islandsflocken till en lynchmobb och jagade den där stackars hästen tills han i panik drog igenom tråden. Och då hade de ändå gått hage vid hage i två veckor innan de släpptes ihop. Något liknande hände när en svenskfödd trädgårdsuppfödning kom in i flocken.

Kan man inget om islandshästar och deras flockbeteende så skall man nog inte uttala sig.

Håller med:bow:!

Sen är det ju så att besvärliga hästar på Island blir ju inte långlivade. Därav sparas ju bara de med bra lynne och för det vidare till sina avkommor. Här i Sverige sker väl inte samma urval direkt.

Det är ju helt otroligt att det finns folk som inte tror att ras spelar in i en hästs personlighet. Isländshästar uppföds som bekant på Island, där de lever under helt andra förhållanden än vad våra "bruna" stallhästar gör. Rent faktiskt så lever de mer som vildhästar än vad andra hästar gör och är mer eller mindre beroende av flocken och att samarbeta för att ha det bra. Klart att hästar som växer upp på det viset, en uppväxt som är rätt unik för en häst som ändå är en tamhäst, får en annan mentalitet än andra, som Toppur påpekade.

Lustigt är det också att det finns folk som glatt menar att ryttare med flera års erfarenhet av ovan nämnda häst "snackar skit" när de delar med sig av sina observationer - kom med ett motdrag med något som helt belägg annat än din egen åsikt, eller låt bli att snacka skit. Snälla nån.

Det underlättar med träning och man kan diskutera och lära av varandra. Dessutom är boxarna lite mindre och "öppna", dvs hästarna kan nosa på varandra. Jag har dock absolut inget emot "vanliga ridhästmänniskor".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka