Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?
usch ja.. Har fattningarna börjat spöka kan det vara svårt att "komma ur" det. Förmodligen tror du inte själv på att du kan vilket gör att du "för över" dt på hästen.
Mitt tips är att börja stå upp i lätt sits - av någon underlig anledning, ffa hos dressyrryttare, så försvinner prestigen och fattningen kommer av sig själv..
En annan reflektion jag gör efterom du inte kan fatta ens på välskolade hästar så undrar jag om du förlägger vikten fel i fattningen? Prova att i fattningsögonblicket kraftigt vrida ditt huvud utåt (för vänster galopp till höger). Det är lätt att vilja för mycket och börja vika sig framåt/inåt i fattningen.
Ytterligare ett problem som kan uppstå är handen! Många som har problem med fattningar försöker "hjälpa till", gunga med överkroppen och jaga fram och tillbaka med händerna - ofta helt omedvetet. Testa att faktiskt hålla dig i manen (samt tipset ovan), det brukar funka på de utbildade hästarna.
Försök också att avdramatisera fattningen för dig själv - gör det inte till ett jätteproblem, det kommer att lösa sig! Jag har "lurat" ryttare som dig genom lite flummig mental träning.. Tex blunda och föreställ dig att du rider på en lång sandstrand i solnedgången där hästen mjukt rullar över i galopp

Hoppning eller bomarbete kan också lösa en sån sån här knut - utnyttja lägen där hästen själv lätt faller i galopp.
Jag skulle inte lägga in övningar som man normalt använder för att träna hästen i fattningar, typ sidvärtsrörelser eller annat, mest för att det krånglar till det mera för ryttaren = fler moment att hålla reda på. Det är egentligen lätt att fatta galopp

du ska bara komma över "hjärnspöket"!
Lycka till!