Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart är vi individer och skiljer oss åt men ska man prata skillnader mellan grupper så kan man inte vara alltför individspecifik.

Och ja lägger du upp en sån annons som kvinna så får du en massa svar. Är det många kvinnor som kommer utnyttja mannen som lägger upp? Är det bara "bättre människosyn" som gör att killen får tja noll svar?
Grundläggande för Asperger är att ingen är den andra lik. Att klumpa ihop oss i en incel-diskussion är lika felaktigt som det är osmakligt och kränkande.

Du kan inte jämföra antalet svar på det viset. Det blir lika snett som om du skulle jämföra hur många svar du får när du söker hovslagare respektive racingförare på en motorsportsida. Det existerar inte en jämn fördelning bland medlemmarna och de kvinnor som vågar sig in på bc blir bortjagade av samma män som glatt skulle utnyttja en autist. Kikar du in så ser du att flertalet män har samma problem med oönskade svar från just män.

Jag vet inte precis vad som behövs i blandningen men är rätt säker på att utanförskap och ensamhet är starkt bidragande. Jag har aldrig påstått mig ha varken svar helt på varför eller hur det ska lösas jag har bara menat att ifrågasätta de väldigt simpla förklaringsmodeller av könsroller och patriarkat.

Jag tycker inte att könsroller och patriarkat är simpla förklaringsmodeller utan det innefattar en uppsjö av olika väsentliga faktorer bara i de begreppen. Vi har ju pratat tidigare i tråden om hur män enklare hamnar i just utanförskap och ensamhet som du nämner, och att könsroller är en bidragande faktor det det.

En starkt bidragande faktor till att någon går från att "enbart" vara i ofrivilligt celibat till att bli en kvinnomördare skulle jag gissa är att personen har avhumaniserat kvinnor. Detta som ett resultat av objektifiering, som i sig är ett resultat av ett patriarkatsamhälle. Ett långt led av skadliga strukturer som slår slint hos vissa. Likväl som att rasismen avhumaniserar exempelvis svarta och att mord med rasistiskt uppsåt sker där igenom.

Om man nu ska använda "varför blir inte kvinnor med autism farliga incels" som argument så måste det väl ändå vara relevant att fråga sig om det är lika problematiskt socialt för kvinnorna som männen och det är bara en del av alla faktorer som behövs innan man blir en sådan extremist.

All forskning jag läst tyder på att autism leder till lika stora sociala svårigheter för kvinnor som för män. De är märks dock sällan lika tydligt, framför allt inte ju äldre personerna blir.
Så frågan är snarare varför män med asperger inte kan lära sig att hantera sociala situationer rent intellektuellt i samma utsträckning som kvinnor kan det. Eller snarare VARFÖR de inte gör det. Jag är rätt säker på att en stor del av förklaringen ligger i att samhället har olika förväntningar på hur pojkar/män och flickor/kvinnor ska bete sig.

Jag vet inte precis vad som behövs i blandningen men är rätt säker på att utanförskap och ensamhet är starkt bidragande. Jag har aldrig påstått mig ha varken svar helt på varför eller hur det ska lösas jag har bara menat att ifrågasätta de väldigt simpla förklaringsmodeller av könsroller och patriarkat.

Jag kan inte överhuvudtaget förstå varför du refererar till könsroller och patriarkat som "simpla förklaringsmodeller". De är väl ändå allt annat än simpla? En analys över mansrollen innehåller ju absolut faktorer du redan själv dragit upp, som utanförskap och ensamhet. Sådana faktorer är inte på något sätt motsättningar när man talar om könsroller och patriarkatet.

Edit: missade @Singoalla s inlägg som pekar ut samma sak.

Jag kan inte överhuvudtaget förstå varför du refererar till könsroller och patriarkat som "simpla förklaringsmodeller". De är väl ändå allt annat än simpla? En analys över mansrollen innehåller ju absolut faktorer du redan själv dragit upp, som utanförskap och ensamhet. Sådana faktorer är inte på något sätt motsättningar när man talar om könsroller och patriarkatet.

Edit: missade @Singoalla s inlägg som pekar ut samma sak.

Jag upplever också att många går i försvarsställning när man pratar om patriarkat och mansrollen. Att belysa att dessa ställer till enorma problem är ju inte samma sak som att påstå att alla män som grupp medvetet förtrycker oss och är onda, vilket många verkar tro. Det handlar ju om att belysa strukturella problem som upprätthålls av samhället i stort och drabbar samhället i stort. Det är ingen attack på någon. Mansrollen är väldigt skadlig för män också.

Men visst kan frustrationen över mäns beteende sippra ut ibland och det kan ju misstas för manshat. Men ett tränat öga vet bättre.

Mansrollen är väldigt skadlig för män också.

Är det detta du syftar på med att mansrollen är skadlig ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-ar-mer-ensamma-an-kvinnor-men-de-pratar-inte-om-det
"
Att män har svårt att prata om känslor kan vara en anledning till att de inte vågar erkänna att de känner sig ensamma, säger Lars Jacobsson som är professor i psykiatri vid Umeå universitet.

Lars Jacobsson, professor i psykiatri vid Umeå universitet.
– Män generellt förväntas inte vara i behov av andra. Det här ”ensam är stark”, det tycker jag ju personligen inte stämmer, men det hänger ihop med mansrollen. Det gör även att män har svårt att söka hjälp och det avspeglar sig också isjälvmordsstatistiken, där män är överrepresenterade, säger han."

Vilka är det som odlar mansrollen då ? Är det inte kvinnorna ?
Dom föredrar ju starka och stolta män. Ej sårbara och känslosamma.

Är det detta du syftar på med att mansrollen är skadlig ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-ar-mer-ensamma-an-kvinnor-men-de-pratar-inte-om-det
"
Att män har svårt att prata om känslor kan vara en anledning till att de inte vågar erkänna att de känner sig ensamma, säger Lars Jacobsson som är professor i psykiatri vid Umeå universitet.

Lars Jacobsson, professor i psykiatri vid Umeå universitet.
– Män generellt förväntas inte vara i behov av andra. Det här ”ensam är stark”, det tycker jag ju personligen inte stämmer, men det hänger ihop med mansrollen. Det gör även att män har svårt att söka hjälp och det avspeglar sig också isjälvmordsstatistiken, där män är överrepresenterade, säger han."

Det är en del av vad som är skadligt i mansrollen ja, och ja vi kan också se en överrepresentation av män i självmordsstatistiken.

Det sista tänker jag inte ens bemöda mig att svara på.

Mycket av 'machokulturen' och männens syn på att de skall vara stora och starka kommer från dem själva och drivs av män. Kvinnorna är inte drivande i detta, förutom att männen använder dem som ursäkt för hur de tror att kvinnor vill ha mansrollen.

Det är en del av vad som är skadligt i mansrollen ja, och ja vi kan också se en överrepresentation av män i självmordsstatistiken.

Det sista tänker jag inte ens bemöda mig att svara på.

Håller med.

Synd, den sista frågan är ju den mest intressanta. Du tror alltså att kvinnorna är oskyldiga i det hela ?

Mycket av 'machokulturen' och männens syn på att de skall vara stora och starka kommer från dem själva och drivs av män. Kvinnorna är inte drivande i detta, förutom att männen använder dem som ursäkt för hur de tror att kvinnor vill ha mansrollen.

Kvinnorna är passivt drivande. Då dom attraheras av typiskt manliga egenskaper. Sårbar, känslosam osv är historiskt kvinnliga egenskaper. Alltså inte attraktivt.

Mina egna erfarenheter stämmer överens med de också... När jag öppnat mig och visat känslor, gråtit som ett ledsen barn, osv. Så har kvinnorna mer eller mindre stött ifrån mig. Mansrollen är ju att vara "klippan" som kvinnan kan stötta sig mot.

Jag vet noll kvinnor som ger uttryck för att vilja ha ”stolta och starka män”. Tvärtom brukar till exempel lyhördhet komma högt upp på listan.

Lyhördhet har inget med mansrollen att göra. Det har mer med empati att göra.
Pratade om att visa känslor och visa sig sårbar.

Kvinnorna är passivt drivande. Då dom attraheras av typiskt manliga egenskaper. Sårbar, känslosam osv är historiskt kvinnliga egenskaper. Alltså inte attraktivt.

Mina egna erfarenheter stämmer överens med de också... När jag öppnat mig och visat känslor, gråtit som ett ledsen barn, osv. Så har kvinnorna mer eller mindre stött ifrån mig. Mansrollen är ju att vara "klippan" som kvinnan kan stötta sig mot.

hur många kvinnor har du frågat?

Eller är det så att din manlighet har bestämt vad du tror att kvinnor vill ha?

hur många kvinnor har du frågat?

Eller är det så att din manlighet har bestämt vad du tror att kvinnor vill ha?

Hur många kvinnor känner du som attraheras av ynkliga, sårbara och känsliga män ? Framställs män som det i populärkultur ? Nej, och det är av en anledning...

Ett bra exempel är Robert Pattinson i Twilightfilmerna. Killen som alla tjejer trånade efter...
Han är en iskall, stark(starkare än alla andra män) och känslokall vampyr. Han framstår inte som svag nånstans.

Lyhördhet har inget med mansrollen att göra. Det har mer med empati att göra.
Pratade om att visa känslor och visa sig sårbar.

Okej. Egentligen håller jag med @Singoalla om att släppa spåret men svarar dig en gång till. NOLL kvinnor har gett uttryck för att gilla ”stolta och starka män” medan många gillar män som är lyhörda, pratar känslor och kan visa sårbarhet.

Okej. Egentligen håller jag med @Singoalla om att släppa spåret men svarar dig en gång till. NOLL kvinnor har gett uttryck för att gilla ”stolta och starka män” medan många gillar män som är lyhörda, pratar känslor och kan visa sårbarhet.

Om nu kvinnor attraheras av den där sårbara, känslosamma killen. Varför framställs inte män som det i populärkultur ? Mitt exempel ovan är ju långtifrån det...

Hur många kvinnor känner du som attraheras av ynkliga, sårbara och känsliga män ? Framställs män som det i populärkultur ? Nej, och det är av en anledning...

Ett bra exempel är Robert Pattinson i Twilightfilmerna. Killen som alla tjejer trånade efter...
Han är en iskall, stark(starkare än alla andra män) och känslokall vampyr. Han framstår inte som svag nånstans.
För det är liksom bara motpolerna ynklig eller macho som är alternativen. :confused:
Just sådan onyanserad polarisiering hör till det problematiska med rollerna. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka