Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åter igen ligga. Återigen, varför skulle de här männen leva i ett självpåtaget celibat om de sänkte ribban? De skulle säkert få ligga, om de slutade sukta efter Stacey och istället tittade efter Becky, som de inte vill ha.
Det är för att ni tror att det är såhär de alltid sett på världen och det tror inte jag. Det är en felaktig attityd och tolkning som framkommit efter att de blivit rejected och sedan "hittat förklaringen till varför".

Varför är du så intresserad av att veta hur mycket autistiska människor får ligga? Vad är poängen med en sån fråga annat än att återigen försöka vända tråden till hur synd om männen det är för att "titta, till och med funktionshindrade (underförstått osexiga) kvinnor kan få sex lättare än genomsnittsmannen"?
Om det inte är ett problem så hamnar man ju aldrig i frågan om varför. På samma sätt betänker inte människor som inte själva drabbats av sånt som sexism, rasism, sexuella trakasserier osv det som problem om de inte själva upplevt det.

Det är ganska svårt att fullt ut förstå och relatera till ett problem och känslorna som uppstår pga det om man inte själv varit i den sitsen. Det blir lite som att man bara ska tänka positivt om man är deprimerad att folk förstår inte vad det handlar om.

Jag kan tycka att det är en rätt sjuk fråga. Hur mkt får personer med autism ligga?
Ska vi prata om hur mkt folk med olika diagnoser/ funktionsvariationer etc får ligga?
Man är inte bara sin diagnos.
Om man nu ska använda "varför blir inte kvinnor med autism farliga incels" som argument så måste det väl ändå vara relevant att fråga sig om det är lika problematiskt socialt för kvinnorna som männen och det är bara en del av alla faktorer som behövs innan man blir en sådan extremist.

Det är ganska svårt att fullt ut förstå och relatera till ett problem och känslorna som uppstår pga det om man inte själv varit i den sitsen. Det blir lite som att man bara ska tänka positivt om man är deprimerad att folk förstår inte vad det handlar om.

Som jag trodde alltså, det var bara ännu ett försök att mäta vilka det är mest "synd om". Återigen är det inte trådens ämne, så varför ens ställa den frågan från första början? Gränslöst och obehagligt är vad det är.

Som jag trodde alltså, det var bara ännu ett försök att mäta vilka det är mest "synd om". Återigen är det inte trådens ämne, så varför ens ställa den frågan från första början? Gränslöst och obehagligt är vad det är.
Nej inte vilka det är mest synd om utan som en förklaring varför det är ett manligt fenomen.

Om vi ska knyta an till incels.
"I ett brev skrivet den 6 mars 2004 av Brian G. Gilmartin, som har genomfört omfattande studier av män i ofrivilligt celibat (vilka han kallade love-shy), noterade han att "så många som 40 procent av männen [som är] gravt love-shy skulle kvalificera för en aspergerdiagnos", en siffra som stöds av hans bok från 1987.[6] "

Aspergers är alltså 5 gånger vanligare hos män än hos kvinnor. Tror ni fortfarande inte att det finns biologiska orsaker ?

https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html

"
Generally speaking, girls tend to act in more socially appropriate ways than boys, they are better at masking their difficulties in order to fit in with their peers, are more empathetic, have better verbal skills and are less disruptive. They may have the same difficulty as boys interacting socially but are more able to mask this by pretending to be socially competent.

Because they don’t show obvious signs of Asperger’s Syndrome as readily as boys, girls are not referred for a diagnosis of Asperger’s as often.

"
https://www.kennethrobersonphd.com/males-aspergers-syndrome/
Kanske ska förtydliga att länken handlar om hur många 8-åringar (!) som har fått diagnos (på ett urval ställen i USA). Och dessutom inte aspergerdiagnos, utan autismspektrum totalt.
Det kan verkligen inte översättas till att vara samma sak som verklig förekomst i populationen.

Sen kan till underdiagnostiseringen av flickor läggas en överdiagnostisering av pojkar.
Som ev. är ganska stor pga. att okunniga personer ser mer till de yttre beteendena än om de bakomliggande kognitiva svårigheterna finns. Kompletterar citatet från din andra länk. "Additionally, males are more likely to engage in behavior that brings them to the attention of school authorities. Since some of these behaviors are similar to the characteristics of Asperger’s, it’s possible that many boys with behavioral problems are mistakenly diagnosed with Asperger’s by inexperienced practitioners."

Förväntade mig det svaret.

Gör det ? Hur kommer det sig att kvinnor är bättre på att låtsas då?
Du drar istället slutsatsen att kvinnor skulle ha mindre problem av sin funktionsnedsättning än männen?
För att de får inte diagnos, i mindre utsträckning adekvat hjälp och i större utsträckning strävar efter att dölja sina svårigheter -så är svårigheterna mindre?

Ledtråd: social prägling och kulturella normer påverkar beteenden och uttryck...
Att låtsas till det yttre producera kopior av sociala beteenden fungerar verkligen inte som ersättning för att göra det på riktigt. Dina svårigheter är inte mindre för att du hindrar någon från att se dem...

Om man nu ska använda "varför blir inte kvinnor med autism farliga incels" som argument så måste det väl ändå vara relevant att fråga sig om det är lika problematiskt socialt för kvinnorna som männen och det är bara en del av alla faktorer som behövs innan man blir en sådan extremist.
För det första måste man då först veta om incels generellt har autism. Och då behövs en studie för det. Det är inte schysst att bara dra likhetstecken mellan incels och autism.
Sen undrar jag om du tar för givet att man inte får ligga om man har autism- hur blir det då för kvinnorna? Eller kvinnor rent allmänt som har sociala svårigheter.
Jag tror svaret på din fråga om att ligga är samma som för andra människor- dvs det beror på.
Det beror på hur man är som person, hur man beter sig, hur mkt man försöker etc. Sen tycker jag det är viktigt att tänka på att "sociala svårigheter" beror ju på vilket sammanhang man är i. Det kanske inte alls anses vara sociala svårigheter om man träffar vissa människor utan tvärtom kanske ses som ett logiskt beteende. Så i såna fall om jag ska vara så ytlig så jag pratar om att ligga- männens sociala svårigheter behöver inte alls ses som svårigheter om de möter "rätt kvinnor."

För det första måste man då först veta om incels generellt har autism. Och då behövs en studie för det. Det är inte schysst att bara dra likhetstecken mellan incels och autism.
Sen undrar jag om du tar för givet att man inte får ligga om man har autism- hur blir det då för kvinnorna? Eller kvinnor rent allmänt som har sociala svårigheter.
Jag tror svaret på din fråga om att ligga är samma som för andra människor- dvs det beror på.
Det beror på hur man är som person, hur man beter sig, hur mkt man försöker etc. Sen tycker jag det är viktigt att tänka på att "sociala svårigheter" beror ju på vilket sammanhang man är i. Det kanske inte alls anses vara sociala svårigheter om man träffar vissa människor utan tvärtom kanske ses som ett logiskt beteende. Så i såna fall om jag ska vara så ytlig så jag pratar om att ligga- männens sociala svårigheter behöver inte alls ses som svårigheter om de möter "rätt kvinnor."
Nej jag drar inte likamedtecken mellan incel och autism men autism ger inte sällan sociala svårigheter och sociala svårigheter är nog en utav riskfaktorerna. Jag tror inte det är en faktor eller en händelse som oftast gör att man hamnar i såna konstiga tankar och världsbilden utan en längre tid av något.

Jag ser det lite som varför stenkastning och bilbrännande sker i utanförskapsområden, varför kriminalitet är högre där, man känner sig utanför och ledsen. Det är inte en ursäkt utan en förklaring och jag tror ingen i grunden vill vara sådan men till viss del har samhället misslyckats.

Med det sagt så menar jag inte att samhället har nåt ansvar att se till att dessa personer får allt de vill men jag tror inte heller att det kommer fungera att bara säga "skärp dig" om man inte betänker och förändrar varför dessa personer hamnar i dessa situationer. Jag har ingen bra lösning på problemet själv.

Du tycker att det är logiskt ja. Män precis som kvinnor skaffar sig de flesta bestående vänskaper av samma kön under sin uppväxt, barndom etc men jag tror även att social exponering spelar en stor roll. Det jag främst kritiserar inte antalet vänner man skaffar sig utan just när det kommer till ensamhet och den sociala frustration som "incels" känner och där tror jag att det är en stor skillnad i förutsättningar och risker för män vs kvinnor att hamna i den ensamheten och frustrationen där det blir så toxiskt och i slutändan farligt.

Antalet vänner i sig är för mig inte så intressant som just det utanförskap och känslan av ensamhet som leder till dessa farliga situationer och tankar.

Man kan fundera över höns och ägg (fast den frågan är enkel, det var ägget).

Blir incels incels för att de är rätt knasiga individer (en man som accpeterar att inte leva i ett förhållande torde inte vara en "incel"), eller blir de knasiga för att de är "incels"?
Jag är böjd att tro det första.
Det finns ett antal individer som har svårt att hitta rätt plats i tillvaron. Som önskar något som man inte får.
En del av de individerna har svårt att passa in på grund av personliga egenskaper.
En del av de män som har svårt att hitta exempelvis en partner på grund av personliga egenskaper, blir bittra.

Många människor, oavsett kön och situation, är väldigt benägna att lägga skulden utanför sig själv. Och att lägga skuld över huvud taget.
Om man nu är en person som på grund av personliga egenskaper har svårt att hitta sin plats i tillvaron, och så har man en stark benägenhet - som så många andra - att vilja finna skuld, och så har man benägenhet att vilja lägga skulden utanför sig själv - tja, då har vi en individ som känner sig kränkt och orättvist behandlad. Och en del av de individer som känner sig kränkta och orättvist behandlade, får en stark lust att hämnas. Och om man har tillräckligt "dumma" personliga egenskaper så kan vi hitta en person som då tar till våld för att hämnas den verkliga eller inbillade oförrätten...

Jag anser fortfarande att det är inte kvinnors sak att få män att må bättre, mäns mående är deras ansvar men visst ska de som vill och behöver få hjälp att hantera problemen, precis som kvinnor har lika stor rätt att få hjälp att hantera problem med sitt mående oavsett orsak.

Som jag tidigare skrev så tror jag att mansrollen och hur pojkar uppfostras är ett större problem än några korskopplingar i hjärnan och vem som är starkast i överkroppen. Behandla pojkar och flickor som barn och individer, inte som kön. Tjejer kan vara vilda små tuffingar, pojkar kan vara stillsamma och omhändertagande och om man är ledsen är det ok att gråta. Barn måste få vara barn i första hand, visa känslor och få prata om hur de känner och mår och bli respekterade av vuxna som individer.

Det är ju också bara de senaste par åren vi sett dessa incel-brott och en längtan om att straffa kvinnor i stort. Om det handlar om biologi- varför har det inte skett tidigare?
Med andra ord kan det inte bara vara biologi utan att de också blivit inspirerade av varandra etc.

Det är ju också bara de senaste par åren vi sett dessa incel-brott och en längtan om att straffa kvinnor i stort. Om det handlar om biologi- varför har det inte skett tidigare?
Med andra ord kan det inte bara vara biologi utan att de också blivit inspirerade av varandra etc.
Vilket även motsäger könsroller och patriarkat som enda anledningar av samma anledning, att vi inte sett detta förut när dessa var ännu starkare.

https://www.expressen.se/nyheter/hampus-22-killar-med-sjalvmordstankar-hor-av-sig/
https://www.expressen.se/nyheter/morgan-alling-om-valdet-machokulturen-dodar-manniskor/
https://www.expressen.se/tv/nyheter/jag-alskar-dig/
Vilket även motsäger könsroller och patriarkat som enda anledningar av samma anledning, att vi inte sett detta förut när dessa var ännu starkare.
Nej, i takt med att omvärlden förändras så fungerar inte de gamla machoidealen längre. Kvinnor har rättigheter, kräver jämlikhet, yttrandefrihet och väljer själva istället för att bli valda.

Dinosaurierna dog ut när omvärlden förändrades och de inte kunde hantera förändringarna, på samma sätt kommer de män som vägrar inse detta att själva dö ut som fenomen. Tack och lov.

Innebär det lika mycket hinder för att få ligga då?

Fast vänta nu.

En egenskap hos många människor med autismspektrumstörningar är ju att individerna har svårt för fysisk kontakt.
Så jag tror nog att personer med autismspektrumstörning kanske inte blir incels i så stor utsträckning. Eftersom de kanske inte söker den fysiska närheten.

Eftersom jag också hör till dem som är övertygad om att biologiska skillnader finns med som delorsak i olika beteenden, vill jag här reservera mig.
Det kanske kan tänkas att män med autismspektrumstörning är mer intresserade av sex än kvinnorna??? Och att de männen är mer socialt klumpiga? Och därför "roffar åt sig"????

Rena spekulationer och tankar, finns inget vetenskapligt bakom de här tankarna.
Därav också många "kanske".

Och nej, jag skriver inte "alla". Ingenstans skriver jag "alla" (det är ju många här på buke som har en benägenhet att tolka "många" som "alla" och det vore trevligt om ni låter bli att tolka på det sättet)

Jag anser fortfarande att det är inte kvinnors sak att få män att må bättre, mäns mående är deras ansvar men visst ska de som vill och behöver få hjälp att hantera problemen, precis som kvinnor har lika stor rätt att få hjälp att hantera problem med sitt mående oavsett orsak.

Vem har påstått att det är kvinnors sak att få män att må bättre?

Hurra!!!
Det är internets fel!

(bara delvis sarkastisk; internet och sociala media ger ju fenomenala möjligheter till interaktioner i cyber-rymden. Man kan jämföra idéer och hittar förr eller senare någon likasinnad, man kan planera och diskutera trots enormt fysiskt/geografiskt avstånd, man kan dras med i konversationer som spinner iväg)

Fast vänta nu.

En egenskap hos många människor med autismspektrumstörningar är ju att individerna har svårt för fysisk kontakt.
Så jag tror nog att personer med autismspektrumstörning kanske inte blir incels i så stor utsträckning. Eftersom de kanske inte söker den fysiska närheten.

Eftersom jag också hör till dem som är övertygad om att biologiska skillnader finns med som delorsak i olika beteenden, vill jag här reservera mig.
Det kanske kan tänkas att män med autismspektrumstörning är mer intresserade av sex än kvinnorna??? Och att de männen är mer socialt klumpiga? Och därför "roffar åt sig"????

Rena spekulationer och tankar, finns inget vetenskapligt bakom de här tankarna.
Därav också många "kanske".

Och nej, jag skriver inte "alla". Ingenstans skriver jag "alla" (det är ju många här på buke som har en benägenhet att tolka "många" som "alla" och det vore trevligt om ni låter bli att tolka på det sättet)
Det jag syftar på är att om man nu har autism och verkligen vill ligga så är det nog mindre av en faktor som hindrar en att hitta en liggpartner hos en kvinna än hos en man.

https://www.expressen.se/nyheter/hampus-22-killar-med-sjalvmordstankar-hor-av-sig/
https://www.expressen.se/nyheter/morgan-alling-om-valdet-machokulturen-dodar-manniskor/
https://www.expressen.se/tv/nyheter/jag-alskar-dig/

Nej, i takt med att omvärlden förändras så fungerar inte de gamla machoidealen längre. Kvinnor har rättigheter, kräver jämlikhet, yttrandefrihet och väljer själva istället för att bli valda.

Dinosaurierna dog ut när omvärlden förändrades och de inte kunde hantera förändringarna, på samma sätt kommer de män som vägrar inse detta att själva dö ut som fenomen. Tack och lov.

Man får nog acceptera att det är lite mer komplicerat än att män inte pratar om känslor om man vill förklara varför fler män begår självmord trots mångdubbelt fler försök av kvinnor.

Det jag syftar på är att om man nu har autism och verkligen vill ligga så är det nog mindre av en faktor som hindrar en att hitta en liggpartner hos en kvinna än hos en man.
Varför då?
Jag undrar hur du ser på män - som ständigt kåta och som ligger med allt och alla? Utan några krav alls.
Och som kvinnorna ska ta hand om eftersom det är lite synd om männen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka