Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 308

fejko

Trådstartare
Trots att många hästar har flera generationer bakom sig av OS-medaljörer så är det väldigt få hästar som kan gå svår hoppning. Var finns bristerna? Är det själva sprången, tekniken? Eller är det huvudet och mentaliteten? Eller beror det på ryttarna, matchningen? Går de sönder?

Sv: Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

Jag skulle vilja säga att det till största delen beror på brist på ryttare som klarar svår klass.

Jag säger som Masse. Kapaciteten finns nog hos många, det är ryttare och utbildning där det brister

I dagens DN finns en artikel om Roffe Bengtsson. Han får frågan om hans första VM-häst (Paradiso) hade räckt till idag. Och hans svar är nej? Kraven idag är betydligt högre. Kanske en förklaring till att färre hästar klarar dem.

Tycker inte det är få hästar som klarar att gå svår klass, däremot har vi få ryttare som klarar att rida svår klass.
Det krävs mer ridning på den nivån och det funkar inte att lägga över så stor del på hästen som många speciellt de yngre gör idag, det tar stopp i msv klass då, när det både blir större och tekniskare behöver hästarna mkt mer ryttare bakom sig för att styra upp.
Att man dock kan se att aveln egentligen gått framåt är att idag ligger ofta ribban på 140 istället för 130 som för en del år sedan. Förr såg man utglesningen i startlistorna redan i 140 klasser idag är dessa lika stora som 130 klasserna var förr men sen blir det glest när det blir snäppet upp i svår. Nu finns det ytterligare en bit som vägs in i detta och det är tillgången till klasser. Alla ligger inte och kör över hela sverige och är borta var varannan helg, dels kostar det multum dels har de flesta fler hästar hemma och det blir då svårt att ligga borta. Alltså är de hänvisade till utbudet som finns inom rimligt köravstånd vilket gör att det blir svårt tom i de täta delarna att få en häst tillräckligt rutinerad på de större höjderna när det kanske finns ett par tävlingar per säsong att tillgå. Dessutom är det ofta så att det inte ens finns 140 att tillgå mellan dessa tävlingar.

Sen har jag iofs också reagerat på att det finns en ganska tydlig brist i den svenska hoppaveln just nu som vi måste passa oss för, och det är att inte avla bort styrkan, de starka avstampen det finns en klar tendens till att dessa bitar har förbisetts lite för mkt i jakten på lätta gummibollar annars får man just trevliga msv hästar som saknar den där riktiga kraften för de största klasserna.
Det är en balansgång när man skall lätta upp att lyckas behålla rätt bitar, att få dem snabbare och kvickare utan att tappa styrkan.
Jag skanar precis som jag alltid gjort en större uppdelning av poängsättningen som då också tydligare lyfter fram vilka delar av hästens teknik som är bra och vilka som behöver förstärkas. Dagens poäng säger alldeles för lite två hästar med samma poäng kan ha så extremt olika styrka och svagheter i sin teknik och kan man inte bedömma det själv så är det väldigt svårt att göra rätt matchning på hingst för att förbättra rätt delar.

Jag skulle säga att det beror på 99.9% av de dåliga ryttarna vi har i Sverige. Tyvärr har vi för alldeles dåliga ryttare, några bra men de har ju överfullt i sina stall så där kan man inte komma till om man vill ha sin häst tävlad. Och alla ryttare kan ju inte rida svår klass, alltså vi amatörer. Det är otroligt dyrt att tävla runt dessutom.

Många som rider svår klass rider inte så mycket unghästklasser så hästen bör vara tävlad innan och det jobbet gör ju ägarna själva (eller en unghästryttare). Och det blir ju också dyrt. Sen får man väl betänka att det tar ett tag att komma till svår klass och till typ världscupen.

Så jag är säker på att det finns kapacitet i hästarna.

Jag tycker det var en mycket intressant aspekt GYLLE. Att vi avlar bort styrkan i jakten på lätta "gummibollar". Jag önskar också en bättre beskrivning av de olika egenskaperna i sprången. Avstamp, ryggverkan, lätthet. Allt läggs ihop i en slutpoäng. Hur ska vi då hitta de egenskaper i avelsarbetet som just mitt sto behöver förbättra?

Jag tyckte också Gylles synpunkt var intressant! Jag tror inte på att det beror på ryttarna. Känner flera svårklassryttare och de letar med ljus och lykta efter nya hästar. Dessutom har vi ju världseliten, hur kommer det sig att de måste vara borta från tävlingssammanhang långa perioder om det fanns en stor outnyttjad potential med duktiga hästar?

Fast det här är ju ett avelsforum så det svaret var kanske väntat ;)

Du menar i Sverige alltså?

Jag håller med Gylle och de andra till stor del, vi har inte ryttare så det räcker. Och då menar jag inte svårklassryttare utan ryttare som kan förvalta dem upp till den nivå där svårklassryttarna vill ta över.

Ett annat problem är landets storlek och utspridningen på våra hästar samt dålig selektering och marknadsföring. I Tyskland snappas en riktig stjärna upp så fort den är född alternativt så fort den visat vad den har att erbjuda. Här kan den fina hästen gå och skrota hemma hos uppfödaren i många år och sen sluta som skogshäst...

Här i Östergötland ska tydligen Helena Lundbäck och Roberto starta upp ngn slags unghästselektering så man får komma till dem med unghästarna och få dem besiktigade. Bra idé om uppfödarna nappar på det oh får lite opartisk bedömning av sin häst och smdiigt för dem att få hästarna hemkörda till deras ridhus och de slipper sitta och leta! ;)

Jag tyckte också Gylles synpunkt var intressant! Jag tror inte på att det beror på ryttarna. Känner flera svårklassryttare och de letar med ljus och lykta efter nya hästar. Dessutom har vi ju världseliten, hur kommer det sig att de måste vara borta från tävlingssammanhang långa perioder om det fanns en stor outnyttjad potential med duktiga hästar?

O de jag känner har verkligen inte tid med fler hästar...:D

Det handlar ju också om att vanliga människor ska ha råd att ställa en häst hos en ryttare. Det är ju inte billigt precis. Och man kanske hellre vill ha hästen hemma som en hobby.

Att det inte finns hästar är inte sant, dock är de inte gratis inte heller är alla ägare intresserade av att betala någon annan för att de skall tävla deras bästa hästar.
Som det ser ut idag så skall ägaren både sponsra ryttaren med hästen SAMT stå för alla kostnader för den, vist värdeökas hästen men många är faktiskt inte intresserade av att sälja hästarna och då vill de heller inte ha en massa ökade kostnader för att någon annan får låna deras riktigt bra häst som de annars själv kunde haft väldigt roligt med i lite lägre klasser.

Hästen är ett "redskap" ryttaren måste ha för att kunna hävda sig i sin idrott en idrott de naturligtvis själv får finansiera precis som alla andra idrottsutövare att de söker sponsorer för detta är inget konstigt men så länge de inte inser att det finns inte många sponsorer i sverige som både vill sponsra dem med en häst och dessutom alla kostnader utan delar upp det så att en hästägare sponsrar med hästen kostnaderna för denna får de söka en annan sponsor för så kommer de också ha väldigt begränsat med tillgång till hästar.
Hade varit en helt annan sak att ta risken som hästägare att låna ut riktigt bra hästar om det bara var just det de gjorde inte att de samtidigt både skall låna ut en riktigt bra häst samt betala för att få göra det.

Du menar i Sverige alltså?
Nej jag menar inte bara Sverige. Varför har Roffe tex bara två och inte 10 hästar i världscup nivå? Varför var Malin B borta ett tag efter Flippan? Varför har Helena L ingen världcuphäst just nu?

Min tränare sålde sin 1.40 häst för ett år sedan. Hon är rädd att hon aldrig kommer upp på den nivån igen för att hon aldrig kommer att hitta en så fin häst igen.

Jag säger som gylle. Det kostar !

Hur mycket är din tränare beredd att lägga på en häst ? En häst som går 140 stadigt kostar nånstans mellan 600 tusen och 2.5 miljoner (siffrorna jag minns att Sylve nämnde för ett par veckor sedan).

Det är också en rätt stor skillnad på WC nivå och på svårklass som trådstarten handlar om.

Ja men min tränare tog fran sin 1.40 häst själv. Om det nu bara beror på ryttaren vore det ju plättlätt för henne att ta fram en ny.

Kan man ta fram dem själv och har rätt känsla när man letar hästar så är det inte alls svårt att hitta hästar som kan gå 140, nu förtäljer ju dock inte historian om din tränare har förmågan att plocka fram allt ur en häst eller om hen bara kommer till 140 med en häst som en annan lätt hade plockat upp i svår. Där ligger ju också en stor skillnad som då hamnar på ryttaren, med en superbegåvning helt utan begränsningar så kommer naturligtvis en halvbra ryttare ett snäpp högre än med en som man verkligen behöver plocka ut max ur för att komma dit, då handlar det dock återigen inte om hästarna utan om ryttaren.
Att någon plockat fram en häst till den nivån säger inte så mkt utan det är när de plockat fram ett antal hästar som det visar sig om ryttaren är bra på att plocka fram begåvningar eller inte.

Jag säger som gylle. Det kostar !

Hur mycket är din tränare beredd att lägga på en häst ? En häst som går 140 stadigt kostar nånstans mellan 600 tusen och 2.5 miljoner (siffrorna jag minns att Sylve nämnde för ett par veckor sedan).

Det är också en rätt stor skillnad på WC nivå och på svårklass som trådstarten handlar om.

Fast då pratar han nog om en yngre förmåga som visar potential för mer, alt. på internationell nivå. Jag vet flera som köpt 1,40 hästar (nationellt m plac) på sistone för betydligt mindre än så..

Instämmer med många andra om att det främst handlar om ryttarbrist. Det är en komplex uppgift att ta fram en häst till svår hoppning, det handlar inte bara om att kunna rida utan även om att matcha hästen. När det handlar om sådana höjder är det ett jobb i sig att få hästen att hålla för belastningen, och sådan kunskap är det klent med på ridsidan, vi har mycket att lära av tex travet.

Sen har det blivit trend att man alltmer satsar på unghästchampionat, istället för att arbeta mot långsiktiga mål, som Grand Prix. Jag menar inte att det behöver vara skadligt att delta i dessa, men det passar inte alla hästar och risken finns att många individer har en framgångsrik unghästkarriär, för att sedan försvinna. Eller går sönder för att man hoppar för högt för tidigt, och inte ens hinner med en unghästkarriär...

Vill man ta fram riktiga wc hästar, bör man alltid avla på scope och mentalitet, då får resten lösa sig på något sätt. Dock passar inte dessa hästar nödvändigtvis den största kundgruppen - amatörer, som vill ha en trevlig, lättriden häst.

Nej jag menar inte bara Sverige. Varför har Roffe tex bara två och inte 10 hästar i världscup nivå? Varför var Malin B borta ett tag efter Flippan? Varför har Helena L ingen världcuphäst just nu?

Min tränare sålde sin 1.40 häst för ett år sedan. Hon är rädd att hon aldrig kommer upp på den nivån igen för att hon aldrig kommer att hitta en så fin häst igen.

Fast det är ju väldigt stor skillnad på svår klass och VC!?!

Att hitta bra VC/mästerskapshästar är svårt, men hästar till 145 inte alls lika svårt.

Även om jag tror att det finns mkt hästar i Sverige som aldrig kommer till sin rätt tror jag verkligen inte det är hela svaret, det krävs ju både kapacitet o en ridbarhet och tuffhet idag som inte krävdes lika mkt av förut och avel är ju lite av ett lotteri. Skulle det bara vara att para svårklass häst med svårklass häst o man skulle få en ny svårklass häst skulle ju vem som helst med lite pengar lyckas med sin avel. Halva nöjet är ju att det gäller att förutse vilka gener som passar i hop o förvärvs från föräldrarna...

Fast det är ju väldigt stor skillnad på svår klass och VC!?!

Jag vet, men det är snarare principen. Varför finns det så få hästar som kommer till svår klass? Var finns bristerna?

Tror som många andra att problemet ligger i att få ryttare klarar svår klass.

Att dessutom matcha upp sin unghäst i lagom tempo är ju inte helt lätt heller. En häst med massor med kapacitet kan tappa "det" för att det inte klaffar med ryttaren.

Tror att det är väldigt viktigt med en bra tränare som kan styra/stoppa/pusha när det behövs.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 317
Senast: Cambrie
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
18 281
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31